Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: selvbyg højt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Hvis du virkelig vil gå til den, laver du et bashorn - du får den dejligste dynamik og hurtighed du kunne drømme om - MEN så er du måske også nød til at ofre det meste af værelset bag væggen...

DVS bass i et lukket kammer og så med hornet foran?
Til top Vis fynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fynne

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Ja - det kunne det være eller et dobbelt foldet horn refleks.

Se hvad Peter har i sin kælder...

Foldet horn med refleks port - du kan øge / ændre mål for at få det du vil have bashornet skal kunne...
Du kan selvfølge osse lave hornet uden refleks port, men det giver en tidligere afrulning ned ad til.
Jeg har både lavet med og uden refleks port i den størrelse bashorn som på tegningen (har selv haft 8 stk af dem med refleks) - så jeg ved hvordan de virker

Tænk STORT og lad dig ikke begrænse af andres små tanker...
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

rush skrev:
Hvorfor bruge eq på et lukket kabinet og introducere uønsket forvrængning grundet større membranudsving,
det kan sagtens
undgås med basrefleks! Den laveste frekvens, B-strengen, på en 5-strenget(!) bas er 31Hz, og ikke mange spiller på 5-
strengede. Et keyboard rækker til 28Hz (A0) også sjældent anvendt!

Kan man nå et Fb omkring 40Hz er det efter min mening tæt på optimalt, resten er blær

Jeg anbefaler netop stort membranareal for at undgå store membranudsving, og jo en højttaler gå ned til mindst 30 hz, og
gerne under.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Rush har åbenbart ikke opdaget opfindelsen af synthesizeren. Jeg har en del programmateriale med output under 30Hz, og har
da også designet højtalerne derefter. For nu at starte i populærgaden kan I jo sætte kærestens Enya CD´er på. Lars Muhl´s
King of Croon har også indbygget skælv. Og hvordan er det lige med orglet? 32Hz piberne er flittigt i brug hos Bach, prøv at
lytte til Pastorale i F-dur, BWV 590.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hifi&Elektronik har for år tilbage, lavet en test cd, hvor der også er et track med kunsthoved stereo på. Men der er et orgel stykke på, hvor 16" pipen er med. På mine A2 kan dette lige  akkurat fornemmes. Det er stykket Also sprach Zarathustra, selve indledningen. Man kan også tage Future sound of London på cd'en lifeforms og tage track'et Among myselves. Her gås der også ret dybt. Et flygels dybeste tangent er også nede på 28hz. På Dorian kan man tage cd'en Pictures at an Exhibition af Mussorgsky (orgel). Spil nr 14 Baba Yaga, the hut on fowls legs. Så kommer du ned i dybet. På A2 står det utroligt luftigt med flot dybde i perspektivet.

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Musik??
Så er der alt det nye med Yello, så er der Kraftwerk, Yes med Talkalbum, Toto med Mindhunters for lige at nævne nogle med
afgrundsdyb bas. Ja det er elektronisk.

Tilbage til konstruktionen: Ja transmissionline er lidt gammeldags og de 2 ulemper er effekthunger og det er lidt langsomt, men
jeg har hørt andre højttalere der prøver at spille dyb bas, hvor det hele går op i mudren og forvrængning....... de fleste faktisk.

Du bygger de 2 basenheder, eller 4, 12" eller 15" ryg mod ryg, og de ophæver dermed hinandens vibrationer...... Er det ikke
fantastisk
Til top Vis VECTRA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VECTRA

rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas! :-(

Bruger siden: 26 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Rush har åbenbart ikke opdaget opfindelsen af synthesizeren. Jeg har en del programmateriale med output
under 30Hz, og har
da også designet højtalerne derefter. For nu at starte i populærgaden kan I jo sætte kærestens Enya CD´er på. Lars Muhl´s
King of Croon har også indbygget skælv. Og hvordan er det lige med orglet? 32Hz piberne er flittigt i brug hos Bach, prøv at
lytte til Pastorale i F-dur, BWV 590.

Jo, jeg hører såmænd lidt Massive Attack og Depeche Mode i ny og næ

Fynne siger, han mest hører ROCK, og der er ikke meget programmateriale skåret under 35Hz!
Til top Vis rush's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rush

fynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

VECTRA skrev:
Musik??
Så er der alt det nye med Yello, så er der Kraftwerk, Yes med Talkalbum, Toto med Mindhunters for lige at nævne nogle med
afgrundsdyb bas. Ja det er elektronisk.

Tilbage til konstruktionen: Ja transmissionline er lidt gammeldags og de 2 ulemper er effekthunger og det er lidt langsomt, men
jeg har hørt andre højttalere der prøver at spille dyb bas, hvor det hele går op i mudren og forvrængning....... de fleste faktisk.

Du bygger de 2 basenheder, eller 4, 12" eller 15" ryg mod ryg, og de ophæver dermed hinandens vibrationer...... Er det ikke
fantastisk

Jo der er nok den vej det skal gå tror jeg... kunne man egentlig ikke have den ene bas monteret på væggen og den anden med ryggen til denne, inde i kabinettet (væggen)?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg se I taler om nedre grænse frekvens...

I forbindelse med afstemning af Peerless XXLS i basrefleks - eksperimenterede jeg og min ven med hvor meget og hvor langt nede der var "materiale" på forskellige CDer. Til formålet benyttede vi et digital delefilter (ingen mærke nævnt = ingen sur moderator) og vi fandt på de fleste af CD'erne meget lidt "materiale" under 30Hz - MEN på en del manglede der "rummet" på optagelsen hvis vi lavede højpass ved 30Hz (8. orden butterworth) som skære meget skarpt under 30Hz uden rigtigt at røre niveauet over 30Hz. Det blevet først okay når vi lagde højpasset ved omkring 25Hz. Vores konklusion var at vi skulle have et rimeligt niveau ned til minimum 25Hz for at bevare "rummet" på optagelsen.

Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at der er et a v t a i n m e n t   filter her på H4A, men at det også skulle omfatte digitale delefiltre er nyt for mig.
Må man nu ikke skrive Behringer længere? Eller er det et andet mærke? Det er da interessant for os!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

fynne skrev:
kunne man egentlig ikke have den ene bas monteret på væggen og den anden med ryggen til denne, inde i
kabinettet (væggen)?

Inde i kabinettet? Som et compound system? Eller hvordan mener du?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Jeg ved godt at der er et a v t a i n m e n t   filter her på H4A, men at det også skulle omfatte digitale delefiltre er nyt for mig.
Må man nu ikke skrive Behringer længere? Eller er det et andet mærke? Det er da interessant for os!

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej - ikke just Behringer. Er det et digitalt delefilter Jeg troede det var en støjgenerator til højttalermåling - altså ligesom når man laver MLS målinger i diverse måleprogrammer

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

H V A D   H E D D E R   D E T   S Å ?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

NÆVN ALLE MÆRKER

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Lad os tale om bas og dermed komme tilbage til emnet for denne tråd...
Jeg er ikke slemt overvældet af den Velodyne SPL-1200 Ultra super maximum plus...
som jeg hørte i går hos en ven. Jeg checkede membransdsving og der var ikke langt før den var på vej ud af gabet, så det var ikke fordi vi ikke lukkede op for den. Mens jeg var der ændrede vi delefrekvensen nedad for det lød skrækkeligt boomet ved lavpass på 70Hz og da den kom ned på 55Hz blev det bedre, men som sagt en slap omgang bas.

Der skal altså membran areal og volumen til for at give den fysiske bas, som jeg kan li'.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Lad os tale om bas og dermed komme tilbage til emnet for denne tråd...
Jeg er ikke slemt overvældet af den Velodyne SPL-1200 Ultra super maximum plus...
som jeg hørte i går hos en ven. Jeg checkede membransdsving og der var ikke langt før den var på vej ud af gabet, så det var ikke fordi vi ikke lukkede op for den. Mens jeg var der ændrede vi delefrekvensen nedad for det lød skrækkeligt boomet ved lavpass på 70Hz og da den kom ned på 55Hz blev det bedre, men som sagt en slap omgang bas.

Der skal altså membran areal og volumen til for at give den fysiske bas, som jeg kan li'.

Skal man have den bedste basgengivelse, er der ingen vej uden om. Man skal følge de akustiske love. Et lille kabinet med en bas med laaaaaaaang vandring og masser af effekt, vil blot hoppe og danse hen over gulvet. Det dur ikke.

fynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
fynne skrev:
kunne man egentlig ikke have den ene bas monteret på væggen og den anden med ryggen til denne, inde i
kabinettet (væggen)?

Inde i kabinettet? Som et compound system? Eller hvordan mener du?

Jeg tænkte at hvis man forestiller sig min væg er front baflen, og den ene enhed så sidder her synligt, og den anden enhed så sidder med ryggen til denne, altså magnet mod magnet, og derved sidder inde i selve væggen(kabinetet) og spiller inde i kassen/væggen..
Har pt en sub som er lavet ved at 2 stk 6 1/2" sidder med front mod hinanden og spiller push pull, kunne dette være en option også, eller skal jeg have et membran areal synligt for bedre bas?

fynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2011 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Har her fundet en mulighed, og som jeg egentlig altid har drømt om, et åbent baffle system.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/142015-my-open-baff le-dipole-beyma-tpl-150-a.html

Vil gerne lige høre jeres meninger vedr. denne mulighed

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Nu kan jeg se I taler om nedre grænse frekvens...

I forbindelse med afstemning af Peerless XXLS i basrefleks - eksperimenterede jeg og min ven med hvor meget og hvor langt nede der var "materiale" på forskellige CDer. Til formålet benyttede vi et digital delefilter (ingen mærke nævnt = ingen sur moderator) og vi fandt på de fleste af CD'erne meget lidt "materiale" under 30Hz - MEN på en del manglede der "rummet" på optagelsen hvis vi lavede højpass ved 30Hz (8. orden butterworth) som skære meget skarpt under 30Hz uden rigtigt at røre niveauet over 30Hz. Det blevet først okay når vi lagde højpasset ved omkring 25Hz. Vores konklusion var at vi skulle have et rimeligt niveau ned til minimum 25Hz for at bevare "rummet" på optagelsen.

Robert

Samme oplevelse her hos mig. Jeg bruger MiniDSP som sikkert har nogenlunde samme muligheder som et groundsound filter. Jeg har oplevet det samme som live lydtekniker også. Mange især akustiske slagtøjintrumenter mister krop og autencitet hvis den dybeste bas helt fjernes. Det er ikke meget niveau der findes under ca. 30 hz, men det er nok til at oplevelsen af outputtet er helt anderledes. Da niveauet typisk er meget lavt, er det heller ikke nødvendigt at "beskytte" bassen, da det alligevel ikke kræver de store membranudsving. Det meste energi ligger typsik mellem 80-200 Hz. Hvis man vil beskytte sine basser, så er det altså 80-200 Hz der skal fjernes og ikke <30 Hz

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes