Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Mentor 1/Mentor 2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:
Det bliver mentor 2'erne. Må bare holde øje med der kommer et par på tilbud!

En skam jeg missede nogle på dba.dk til 7.000,- hvilket er en fin pris, går jeg ud fra? :)

Det kommer jo an på flere ting, især standen nogen ønsker også kvittering, org. emballage.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Ja ja selfølgelig. Men de var i fin stand, 3 år gamle, og kvitering på dem. Så er 7000 kr. helt fint, er det ikke?

Har ikke set brugtpriserne generelt på modellen, det er derfor jeg spørger :)
Til top Vis kasperholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperholm

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Har også lidt overvejet ny forstærker, og har kig på denne: Lyngdorf SDAI 2175. Vil det gøre meget for lyden på højtalere i den "billige" ende? tænker på min Dali 850.

Eller vil den mere komme til sin ret, hvis jeg køber Mentor 2 eller mentor 5/6 eksempelvis?

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Ja, min erfaring siger mig at Dali 850 sagtens kan parres med dyrt grej. Så jeg ville helt sikkert prøve det.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Super :) Tænkte at de måske ikke kunne spille bedre, end sammen med min Nad 319 (og lign. forstærkere i den prisklasse)

Lyngdorfen er trods alt lidt dyere, så var i tvivl om det var en unødvendig opgradering :) Men er stadig på udkig efter mentor 2. De vil sikkert være et godt match til den SDAI 2175? 

Må bare vente på at de engang dukker op på brugtmarkedet..  

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

2 Højtalere du skal overveje fra Dali hvis du går efter brugt er klart:

Dali Evidence 370 - Har selv haft den kort på nad master og den lyder fantastisk. Den står hos min ven i dag, og selv på en lille Denon Receiver lyder den fantastisk. Synes den lyder bedre en Dali op til Helicon serien på mange områder.

Dali Euphonia RS3 - Kan du finde et par af disse får du dig en oplevelse. Brugte dem kort som fronter inden jeg smed dem om bagi til fordel for MS5. De lyder som intet andet med en god sub.

Har intet af det til salg - Just trying to help:)

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyFriends: Har du hørt Mentor 2, så du kan sammenligne den med Evidence 370?

Dali Euphonia RS3 kan jeg med det samme sige er ALT for dyr for mig. Er trods alt kun studerende :D Men tak for dine bud alligevel.

Jeg er nu stadig meget varm på Mentor 2 og Lyngdorf SDAI 2175 forstærkeren. Vil det ikke være et godt match?

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Derudover: Lyngdorf SDAI 2175 vil vel give mig meget mere lyd, end min NAD 319 går jeg ud fra? Har læst mange steder, at den godt kan lyde "kedelig" fordi den ikke farver lyden, lyngdorfen. Men lydmæssigt er der vel meget at hente, ved at anskaffe sig den? Tænker på bedre kontrol af de forskellige enheder, bedre lydbillede osv.

Og hvis jeg skulle anskaffe mig Lyngdorf SDAI 2175, vil jeg så ikke være nødt til også at finde mig bedre højtalerkabler? (lige nu har jeg Argon 5302 til 25,-/m.) Går ud fra at jeg derfor skal finde mig bedre kabel, for at få mere ud af forstærkeren..  

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Du skal husk at Lytte på Lyngdorfen inden du gør noget.

Ja det er en bedre forstærker end din nuværende NAD, men den har også et helt andet klangbillede med den digitale
opbygning. Din NAD er højst sandsynligvis lidt mørk og varm i lyden (hvilket kan være godt mht. at give mere bass i mindre
højttalere) hvor Lyngdorfen vil være mere analytisk korrekt i lyden og vil være mere nådesløs overfor resten af dit udstyr.

Du skal sikre dig at den passer til Dali'erne!

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

SuckyBoyFriends: Har du hørt Mentor 2, så du kan sammenligne den med Evidence 370?

Dali Euphonia RS3 kan jeg med det samme sige er ALT for dyr for mig. Er trods alt kun studerende :D Men tak for dine bud alligevel.

Jeg er nu stadig meget varm på Mentor 2 og Lyngdorf SDAI 2175 forstærkeren. Vil det ikke være et godt match?

Jeg har hørt praktisk taget alt fra Dali rigtig meget og mange gange:)

Nu træder jeg nok nogle over tæerne, men hybrid diskanterne, som dali gør sig meget i, er i mine øjne overvurderede. Ikke dermed sagt at de ikke er gode. Hvis man lytter til eks. Dali mentor seriens mens nogle holder for bånd-diskanten er det ikke fordi de mister helt vildt meget. Over 16khz er der meget lys lyd der kommer. Prøv at køre en test tone hvis du ikke har prøvet det og lyt til eks 18khz. Tror mere det giver den normale diskant lidt mindre opbrydning da den bliver skåret tidligere end normalt.

Dali Evidence mener jeg spiller bedre end mentor og er langt billigere brugt. Tror faktisk at diskanten i dali evidence centeren er den euphonia bruger? - Ret mig hvis det er helt forkert.

Dali evidence er i forhold til mentor en anelse mere blød og behagelig. Den er ikke så korrekt og kontant som nogle nye dalier. Dette er en smags-sag, men det gør god musik en smule mere lækker at høre på.

Derfor tror jeg også at lyngdorf vil være godt til.. Har en ven der bruger Denon som er meget lys, og det lyder faktisk rigtig godt.

Giver det mening?:)

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Ja kan forstå at lyden er meget steril, hvis man kan beskrive det sådan. Så tror også det er en god ide at give det et lyt, inden jeg køber.

Men igen mht. kabler. Hvis jeg får mig anskaffet mentor 2, vil I så råde mig til at købe bedre kabler dertil?

Åååååhr!! er man først gået i gang er det ikke til at stoppe igen :D Man vil altid have noget lidt bedre, men su'en sætter selvfølgelig sine begrænsninger!
Men er også blevet en smule forelsket i Helicon 300mk2.. hmmmm what to do?? :)

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Ja er helt med på hvad du mener, og tak for hjælpen.. vil lige overveje situationen :) kunne egentlig fristes til at droppe idéen om lyngdorfen, efter det jeg har læst om den. Men den fortjener da næsten et lyt alligevel.

Igen er jeg faktisk blevet meget hooked på helicon. Er det nogle du har erfaring med, da du har hørt stort set alle fra dali? :)

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg havde taget kabler som det sidste hvis jeg var dig:) - Det kan måske ændre små detaljer, men du skal først finde en sammensætning i anlægget og så finpudse efterfølgende. Hvis du skal tune en bil starter du ikke med at fintune på rullefelt og så sætte turbo osv på efterfølgende;)

Omkring Helicon synes jeg de er for dyre i forhold til performance. De lyder rigtig godt, men de koster godt nok også ekstra:)

Har aldrig hørt dali grand serien, men dem kunne du også overveje?

Men hvis du skal bruge lidt ekstra på det ville jeg igen sige Dali RS3 med en sub. Kender flere med helicon som røg i knæ når de hørte nad master og Dali RS3 sammen:)

Omkring forstærker havde jeg måske overvejet NAD gamle S serie. deres intr. forstærker er totalt fed og efterhånden ret billig:)

Beklager hvis jeg skriver for meget.. Er for længe siden jeg selv har været på jagt:)

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Ja er helt med på hvad du mener, og tak for hjælpen.. vil lige overveje situationen :) kunne egentlig fristes til at droppe idéen om lyngdorfen, efter det jeg har læst om den. Men den fortjener da næsten et lyt alligevel.

Igen er jeg faktisk blevet meget hooked på helicon. Er det nogle du har erfaring med, da du har hørt stort set alle fra dali? :)

Havde ikke set dette indlæg men tror det er svaret på? - Havde aldrig tænkt lyngdorf selv - Har ikke noget imod lyden er lidt farvet så længe det er til det bedre:)

Kører i øvrigt selv med dali og nad.. Det klinger fantastisk sammen:)

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hehe nej nej slet ikke, bare skriv alt det du vil - Hvad skulle man dog gøre uden et forum som dette ;)

Må lige kigge lidt nærmere på Dali Grand Coupé, og se hvad de er for nogle. Men ja, nad+dali spiller rigtig godt. Måske jeg skulle holde mig til det. Har læst en masse om lyngdorf, og tror egentlig jeg helt dropper idéen med dem :)

Og har også tænkt mig at koncentrere mig om højtaler/forstærker til at starte med, og så vente med kabler.

Det eneste jeg er sikker på indtil videre er dog at det SKAL være en dali stander ht. Elsker dali's lyd. -Men hvilken er jeg ikke helt sikker på. Men må lige kigge lidt videre. Hælder til mentor 2, men må se hvad der er af andre.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Havde jeg været i dine sko.. Havde jeg håbet du bruger størrelse 45 for hader sko der klemmer!

Men ud over det havde jeg nok valgt en Dali Evidence 370 hvis det skal være reol højtaler. Derefter kigget efter en Nad S serie intr. forstærker.

Det er et forholdsvis lille budget som vil give rigtig meget.

Til sidst havde jeg brugt Audiomarkt.de når du alligevel bor så tæt på fjenden:)

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle dine forslag. Vil kigge nærmere på NAD S serien. Men kender ikke rigtig noget til den, og synes ikke jeg kan finde så meget om den. Er der en bestemt du vil fremhæve fra serien, som er specielt god? :)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Nad S300 er rigtig god. Den ville jeg selv kigge nærmere på hvis det var.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Ja den ser slet ikke sårlig ud den S300 :D Kunne være man skulle overveje den

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Mange tak for alle dine forslag. Vil kigge nærmere på NAD S serien. Men kender ikke rigtig noget til den, og synes ikke jeg kan finde så meget om den. Er der en bestemt du vil fremhæve fra serien, som er specielt god? :)

Der er vist kun en enkelt integreret forstærker som er bygget fuldt ballanceret op i noget lækker konstruktion som overgår de fleste forstærkere:)

Men virker til du har fundet skidtet:)

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes