Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Mentor 1/Mentor 2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Ja :D Den ser altså rigtig lækker ud den s300, må se om jeg kan finde en på brugtmarkedet.

Lige for at vende tilbage til de Dali RS3. Hvordan fungerede de som front? og vil de fungere i et stereo setup tror du? De er jo egentlig bygget som baghøjtalere ikke? :)

Til top Vis kasperholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperholm

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Ja :D Den ser altså rigtig lækker ud den s300, må se om jeg kan finde en på brugtmarkedet.

Lige for at vende tilbage til de Dali RS3. Hvordan fungerede de som front? og vil de fungere i et stereo setup tror du? De er jo egentlig bygget som baghøjtalere ikke? :)

Det er jo en højtaler som alle andre:) - De eneste højtalere man laver som decideret baghøjtaler er Dipol!

Dali RS3 lyder som en kompakt højtaler og du kan finde anmeldelse på nettet af den som fronthøjtaler. Kan bare ikke huske hvor

Jeg erstattede mine B&W N804 med Dali RS3 og en sub, og det var et kæmpe løft! - De lyder virkelig lækkert i mellemtone og diskant. Specielt lyse stemmer er perfekte uden at være skingre. I mine øjne er det noget af det bedste reol/væghøjtaler på markedet.

Eneste ulempe er, at de ikke spiller så dybt uden sub.

Oplevelsen af RS3 som baghøjtaler er helt fantastisk.. Man hører alle detaljer som man går glip af ved baghøjtalere i mellemklassen!

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Har også lidt overvejet ny forstærker, og har kig på denne: Lyngdorf SDAI 2175. Vil det gøre meget for lyden på højtalere i den "billige" ende? tænker på min Dali 850.

Eller vil den mere komme til sin ret, hvis jeg køber Mentor 2 eller mentor 5/6 eksempelvis?

En forstærker med stor kontrol over højttalerne vil jo stramme godt op bas og grundtone, så bulder og rumproblemer bliver væsentligt mindre. Det vil gøre dine Dali 850 mere nabovenlige. En Krell kan jo få en uafstemt højttaler til at lyde som om den var det. En ny forstærker vil derfor være det mest rigtige og den er jo glad for 850'eren, ikke?

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

DALI EVENT

Jeg er igang med at få arrangeret en tur for ca. 25 personer til Dali over i Jylland.

Det vil bliver over sommeren hvor vejret er bedst, og de fleste af os har mest tid.

Jeg kommer med nærmere info, men skriv en besked eller et indlæg i min egen tråd hvis det er noget for dig:)

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Det lyder da spændende :) Men får nok svært ved det desværre. Skal i studiepraktik i udlandet til sommer, så tiden er ikke til det - Men tak for tilbuddet.

Må sige at jeg virkelig overvejder Helicon 300 MKII eller RS3 efter at have læst lidt om dem. De ser både godt ud, og lyder til at spille kanont godt.

Men det ville nok også kræve en opgradering af forstærker ;)

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Det lyder da spændende :) Men får nok svært ved det desværre. Skal i studiepraktik i udlandet til sommer, så tiden er
ikke til det - Men tak for tilbuddet. Må sige at jeg virkelig overvejder Helicon 300 MKII eller RS3 efter at have læst lidt om dem. De ser både godt
ud, og lyder til at spille kanont godt.Men det ville nok også kræve en opgradering af forstærker ;)

Dali rs3 kan du jo næsten drive med possitive tanker, så en semi kraftig forstærker i god kvalitet er nok bedre end en kraftig middelklasse:)

Er du i Kbh kan du få et lyt hos mig

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Jeg bor i midtjylland. Kunne ellers være fedt lige at lytte til dem.

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2011 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Er der et højtakerkabel I vil anbefale mig? Det skal sidde mellem en NAD S300 og Dali Helicon 300MK2 :) 

Lige nu bruger jeg Dali White Wave til 40,-/m. så vidt jeg husker. Så der er sikkert en del lyd at hente med et ordenligt kabel vil jeg tro.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Fedt du fandt en s300:)

Gå i en butik og lån en masse hjem.. Jeg kan ikke høre forskel på kabler:)

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Vil ikke rode mig ud i en længere kabeldebat, men mit bud;

Find nogle meter brugt Dali SilverWave. De er til at komme i nærheden af og det er et kongekabel efter min mening.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Ja det er rigtig fedt, og er super glad for den - den spiller som en drøm!

Er det noget som det her du mener, Rysz?: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=184450

Har altid brugt det WhiteWave jeg har nu, men mente at jeg måske skulle opgradere, for at matche mit nye anlæg?

Man hører så meget om, at kabler har en vis betydning i setup'et, men det er måske bedre at bruge pengene på en DAC, som f.eks. en DACmagic, da jeg høre musik fra min pc.

Hvad ville være den bedste investering, lydmæsigt? :)

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 April 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gå efter en god dac.

Lyden fra pc kan løftes en del med en ordenlig dac.

Der er mange Dac's og DACmagic er bare en af dem. Check de forskellige reviews på nette omkring dem. DACmagic får
blandede kommentarer. Mange mener at den er for tynd i lyden. Har dog ikke selv hørt den, så tag ikke denne kommentar for
andet en 3. parts viden (leder selv efter en god DAC lige nu så har været godt rundt på nettet omkring emnet :-)

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ja, det var også bare et eks.

Hvis du skulle falde over en, som du synes er god, er du da velkommen til at give mig et hint :)

Men er det generelt hørbar lydforbedring man får, ved at bruge en dac?

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 April 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Rigtigt godt spørgsmål.

Jeg anvender idag en airport express (eg streamer trådløst). Dac'en i airporten skulle ifølge alle jeg taler med være muligt at
forbedre stort med en "rigtig" dac. Det skal dog efterprøves først med en god gang a-b testing.

Har dog på fornemmelsen at jeg skal op i en rigtig god dac for virkeligt at kunne høre forskel. Har set lidt på Musical Fidelity M1
og Rega DAC. Hørte dem begge i lørdags, men ikke op mod en airport eller pc.

Umiddelbart ville jeg tro at der er endnu større forbedringsmuligheder fra en pc til en dac.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

DAC´en i en Apple Airport er ikke særlig god. Jeg har haft et par DAC´s hjemme til test, og der var rigtig meget at hente ved dem jeg har haft hjemme.

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hvilke dac's var det du havde prøvet thuekay?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 06 April 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du har i tankerne, at streaming (PC/Mac, Squeezebox, Airport Express, SONOS etc.) skal være din primære lydkilde, så er det svært at komme udenom en god DAC.

Jeg bruger selv en Airport Express, og som thuekay tidligere nævnte, så er dens indbyggede DAC ikke noget at råbe hurra for. Den er ok til baggrundsmusik, men som sagt - skal det være din primære kilde, så køb en bedre ekstern DAC.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Hvilke dac's var det du havde prøvet thuekay?

Cambridge Audio DacMagic og Musical Fidelity V-DAC havde jeg på besøg. Ville se hvor meget lyd man kunne få ud af de prisbillige dac´s. Det er udelukkende til baggrundsmuzak. Når jeg vil lytte bruger jeg min cd-afspiller.

kasperholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger udelukkende min pc, til afspilning af musik. Så det kan godt lyde til at jeg skal have anskaffet mig en god dac. - Nogen gode I kan anbefale? (må gerne være brugt)

Men I første omgang skal jeg kigge efter en dac, og sidenhen så tænke på nye ht-kabler?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 06 April 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

kasperholm skrev:

Jeg bruger udelukkende min pc, til afspilning af musik. Så det kan godt lyde til at jeg skal have anskaffet mig en god dac. - Nogen gode I kan anbefale? (må gerne være brugt)

Men I første omgang skal jeg kigge efter en dac, og sidenhen så tænke på nye ht-kabler?

Ja, det lyder fornuftigt. Jeg ville til hver en tid prioritere DAC'en højere end kablerne. Vent med at bruge penge og energi på kabeludskiftning, til du engang har lært dit nye anlæg at kende. Der er tale om så små forskelle, at det formentlig vil være svært for dig, at vurdere om der er forskel eller ej.

Jeg prioriterer altid højttalerne først, derefter forstærker og kilde, og til sidst kablerne. Men vigtigst af alt - tænk på akustikken i rummet og placeringen af dine højttalere. Et godt anlæg performer ikke bedre, end akustikken tillader. Før du begynder at eksperimentere med kabler, så bør du også lege med afkobling og/eller tilkobling. Det kan være en nem og billig måde, at forbedre lyden på.

Hvad er budgettet til DAC'en på?
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum