| Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Waal, hvis en højttaler holder en faseudsvingskurve på mindre end +/-15grader og frekvensgangen ligger indenfor +/-1,5dB, så er det bare en ualmindelig godt udviklet højttaler, hold dog hr Duelund ude af det. Det er vist en højttalers vigtigste parametre og skulle højttaleren så være svær at drive grundet impedanskurven og følsomhed, så må man ty til en større forstærker.
Faseforholdene i rummet er så det næste springende punkt; derfor har jeg foreslået, på baggrund af egne erfaringer, at se stort på jordskælvsdyb bas grundet de problemer lytterummet bibringer. Jo større rum, des dybere bas. Som ynder af engelsk lydfilosofi er jeg tilfreds med linialret lyd, let faldende mod toppen, fra 70hz og til 20.500hz noiseshapping eller 25.000hz på gode LP´er. Jeg hører ifølge min ørelæge til 16.000hz/-1dB, udemærket for en knap 40-årig!!! 
Det "pump" i mellembassen, som blandt andre engelsk lyd er berømt/berygtet for, er altså ikke så meget som 3dB, nok nærmere 1dB, men her spiller lytterummet igen med. 5meters lytterums bas i anden og tredie orden ligger i området 70-105hz.
Til hr von Kubic; meget rytmisk musik er rigtigt dårligt optaget og mixet til ALT fra telefonringetoner og til og med mid-fi, til nød folke-hifi. Men 5-10% af pladerne er altså udemærkede, ikke helt til 13, men så da 9-11. Her gælder om at få fat i de "gamle" kunstnere med egen fod under bord, de har større indflydelse på det endelige lydudtryk end coke-Jon og Creamy, det klør så underligt, du ved nok hvor!!! Jeg husker i øvrigt også DG fra firserne og op i halvfemserne!!! Ørk!!!
|
| Til top |
|
| |
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da let at forstå det temposkifte. Hvis man f.eks. laver en forstærker der er ac koblet med en nedre grænse freq på 20 Hz- Så er der et fasedrej der starter længere oppe i frekvens spektret (det samme gælder for en servo). Dette fase drej vil betyde at den nederste bas slæber efter med flere ms. Vores opfattelse om hvordan det skulle lyde og vores forgæves venten efter plukket på basstrengen gør at tingene nærmest slæber sig afsted. Vores hjerne er særdeles skarp til at opfatte tids relationer og kan opfatte stidforskelle så små at det svarer til frekvenser langt over hvad vi kan opfatte og registrere som lyd. Så selfølgelig vil vi opfatte noget som værende langsomere når vores forventining om timing og rytme ikke opfyldes. vi keder os og falder i søvn. Timing og rytme er hjørnestenen i musikken og fundamental for en musikalsk oplevelse. Men det er desværre også sådan at frekvens spektrets yderender er de sværeste at tumle. Dels indbygger delefiltre fase fejl og dels kræver den dybere bas mere af udgangstrinet da en større masse skal startes og stoppes. Derfor er små tovejs systemer ofte (næsten altid) mere musikalske end større trevejs systemer, dels mangler de en besværlig bund og dels har forstærkeren lettere arbejdes betingelser.
At jeg så personligt nødigt vil undvære den dybe bas er en anden sag.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til brancemedlemmet ang. månen; i tiden mellem den anden og den sidste store krig, vil en mand komme på banen og underlægge sig den hele jord, hans navn er Mabusa. (citat frit, knap og nap, fra Nostradamus og det må man vist godt!!!) Mabusa, læs abuse og U.S.A!!!  =
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
|
Der er da let at forstå det temposkifte. Hvis man f.eks. laver en forstærker der er ac koblet med en nedre grænse freq på 20 Hz- Så er der et fasedrej der starter længere oppe i frekvens spektret (det samme gælder for en servo). Dette fase drej vil betyde at den nederste bas slæber efter med flere ms. Vores opfattelse om hvordan det skulle lyde og vores forgæves venten efter plukket på basstrengen gør at tingene nærmest slæber sig afsted. Vores hjerne er særdeles skarp til at opfatte tids relationer og kan opfatte stidforskelle så små at det svarer til frekvenser langt over hvad vi kan opfatte og registrere som lyd. Så selfølgelig vil vi opfatte noget som værende langsomere når vores forventining om timing og rytme ikke opfyldes. vi keder os og falder i søvn. Timing og rytme er hjørnestenen i musikken og fundamental for en musikalsk oplevelse. Men det er desværre også sådan at frekvens spektrets yderender er de sværeste at tumle. Dels indbygger delefiltre fase fejl og dels kræver den dybere bas mere af udgangstrinet da en større masse skal startes og stoppes. Derfor er små tovejs systemer ofte (næsten altid) mere musikalske end større trevejs systemer, dels mangler de en besværlig bund og dels har forstærkeren lettere arbejdes betingelser.
At jeg så personligt nødigt vil undvære den dybe bas er en anden sag. |
|
|
Hejsa MiiB Det er et glimrende indlæg du her har lavet. Det eneste problem der er, er at servo kredsløb med en for høj angrebs frekvens gør 100% det modsatte af det du skriver. Den fjerner både bassen OG dynamikken. Gæt hvorfor der sidder servoer i Linns Klimaxér der angriber så højt som 6 Hz. De vil have alt under 60-70Hz dæmpet - ikke i niveau men modulationen. Det er i øvrigt den der er besværlig, og det viser sig jo ikke rigtigt på målinger. Det hele bliver meget nemmere, hvis man fjerner modulationen af den dybe ende. Uanset hvad du gør, så bliver den jo aldrig rigtig aperiodisk, såfremt anlægget skal stå indendøre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
Jeg ved ikke hvem der laver Linn kablet, men hvis jeg ville finde ud af det, ville jeg kigge efter et sted, hvor de lavede tingene BILLIGT.
|
|
|
Ja skotter er jo nærrige så helt sikkert er det et billigt sted, men da jeg ikke kan finde bedre kabler selv kunne de kabler koste 20.000kr og så skulle jeg stadig have dem 
Kurt kender du et kabel der gør tingene bedre end mine Linn kabler ? altså mere af det jeg gerne vil have 
|
|
|
UPS! Den er svær. Højttalerkablet minder lidt om de allerførste HT kabler VdH lavede, men kun på ét punkt, nemlig bunden. Det hed CS12 - ikke at forveksle med SCS12, som ikke er et bud i den retning. Faktisk er det et temmeligt svært spørgsmål - jeg mener at kunne kende noget i det, men det er mange år siden, at jeg har prøvet noget lignende. De fleste er nemlig holdt op med, at bruge tykke PVC kapper. Mit bedste bud er, at vi skal ned i NKT´s sortiment, men de laver desværre ikke kabler i de materialer mere.
Men jeg tror lidt på, at du måske kunne synes om Fletchers signalkabel. Jeg tror det hedder noget med Teknifi 200. Deres HT kabler er kendt for noget af det samme, så måske det kunne være en idé. DNM tales der af og til om, jeg kender det ikke, men monstro ikke det kunne ét eller andet. å er der jo altid Naim og Chord, der går hånd i hånd. Måske det kunne ét og andet. Som udgangspunkt skulle jeg mene, at du må gå efter kobber/PVC til HTérne og kobber/sølv polyethylen til signal, for at ramme det du kender. Hvis du vælger andet bliver det anderledes.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh, ikke helt forstået; 6hz og ikke 6dB/oktav???
DNM-reson er et dejligt åbent og ligefrem kabel til menneskepenge, men der er jo ikke meget tværsnit og DC-værdien ved jeg ingenting om!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Til hr von Kubic von der Auspuff Kubik - tak! ; meget rytmisk musik er rigtigt dårligt optaget og mixet til ALT fra telefonringetoner og til og med mid-fi, til nød folke-hifi. Men 5-10% af pladerne (Da jeg er en rigtig sur gammel skiderik, vil jeg mene ca. 1-2% og kun hvis du leder efter dem) er altså udemærkede, ikke helt til 13, men så da 9-11.( For den rytmiske genre vil jeg strække mig til et 6 tal med en pil nedefter) Her gælder om at få fat i de "gamle" kunstnere med egen fod under bord, de har større indflydelse på det endelige lydudtryk end coke-Jon og Creamy, det klør så underligt, du ved nok hvor!!! Jeg husker i øvrigt også DG fra firserne og op i halvfemserne!!! Ørk!!! (Det vender sig stadigt i mig) I øvrigt havde jeg fornøjelsen af at spille lidt for Asbjørn for nogle dage siden. Han fik fornøjelsen af Shumanns første symfoni optaget i 1993 på Phillips - en småfuld Finne dirigerede. Lige efter klaskede jeg samme stykke musik på, men denne gang med Inbal og FRSO på Denon onepoint recording Mastersonics. Det var lige før jeg ikke engang selv troede på det. Den ene duer, den anden gør ikke - længere er den historie ikke. Bagefter samma stunt med Teldecs boxed sæt med Beethovens samlede symfonier med Barenboim og Berliner Staatskapelle optaget i det gamle DDR´s radiohus, det hele lavet i 2000 tror jeg. På Denon havde jeg fra 1981 Berliner Staatskapelle i Mariakirche, men jeg husker ikke ham med pinden. Gæt hvilken der klart var den mest naturlige? Dog skal det her tilføjes, at Teldecén er i besiddelse af en lettere unaturlig, men monstrøs dynamik. Til gengæld falder den en kende fra hinanden pga af den ringe afstand fra mike til orkester. Denon er taget på lidt større aftsand, men transparensen er meget meget højere, ligesom nærværet alligevel vinder. I sandhed en flot beherskelse af teknikken. Men det er altså også næsten kun dem der gør det. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver mig for der bliver f****me lavet mange "plader" nu til dags, men blandt de 1-2% er der altså flere perler og ja, det går vist fra øre til øre hvad der er hit og hvad der s***, derfor også tråden "bedste CD´er". Jeg har nok smidtud/foræret eller solgt de første 200 CD´ere, mest af nice-price typen. Ikke på grund af musikken, men teknikken!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Jeg giver mig for der bliver f****me lavet mange "plader" nu til dags, men blandt de 1-2% er der altså flere perler og ja, det går vist fra øre til øre hvad der er hit og hvad der s***, derfor også tråden "bedste CD´er". Jeg har nok smidtud/foræret eller solgt de første 200 CD´ere, mest af nice-price typen. Ikke på grund af musikken, men teknikken!!! |
|
|
Jamen jamen jamen! Du mangler jo blot et Linn set-up. Så ville du aldrig have opdaget hvor slemme de er. Lyt f.eks. til Linns egne optagelser. Og fortæl mig så hvad meningen er  .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nah, Linn får jeg aldrig, men hvis en plade med Danmarks bedste liveband, Gnags, live under bøgen 1 og 2 ikke giver en musikalsk oplevelse, gerne med lidt gulv tam-tam, grundet manglende impulsgengivelse og at der generelt ligger en sommerdyne hen over det hele, så sælger jeg l***** og synger sangene selv!!! Kun ganske få af den slags plader bliver i samlingen, hvis jeg ikke kan undvære musikken. Et eksempel er Mike Oldfields platinum, den vil jeg bare have, 80´er CD-teknikken underordnet. Jeg har da også flere plader med højst forskellig lyd fra nummer til nummer, eks.vis Smath mouth, astrolounge.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Thomas Sillesen]
Hej,
Det glæder mig at jeg kunne få indført begrebet Snake-oil i debatten 
Hej Groove,
Hvordan du og Jonas opfatter vore produkter kan jeg kun gisne om, men jeg vil gribe fat i en central ting, nemlig at du kommenterer negativt på at vi demonstrerer vore produkter, Nej, jeg er positiv over for Linns demoer, men lyder det ikke godt er jeg da ikke positiv i den forbindelse vil det da være centralt at få at vide hvad man skal gøre hvis man ikke skal demonstrere forskelle på produkter ? Det er da den eneste måde forbrugeren får et solidt grundlag for at træffe et valg….Ja, men derfor behøver jeg jo ikke være enige i at jeres er de bedste Det er nemt at lave en hurtig effekt, men det tager tid at lave en reel, uvildig demo....
I øvrigt synes jeg du skulle læse denne artikel, nu du afskriver Naim til fordel for Linn, for Naim og Linn har faktisk et over 15årig historisk parløb, hvor Naim lavede elektronikken, og Linn grammofonerne og de begge anbefalede hinandens produkter: http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/featureshtml/naimhistory.htm l
Og? Jeg er i princippet ligeglad med andet en lyden. Du har vist også et historisk samarbejde med LC-Audio. Anbefaler du også deres produkter og upgrades til Densen udstyr? Lyder LC-pulse lige så godt som Densen?
Udviklingen går jo derudaf....Philips og Sony har samarbejdet...skal man så vælge produkter derefter? Ikke mig, jeg lytter musik og helst på Linn 
I øvrigt er Densen et af de absolut mest solgte high-end produkter i prisklassen i DK, så hvis folk var så skuffede som du postulerer, ville der nok være væsentligt mere til salg brugt end der er.Over 100.000 danskere er på lykkepiller, så må de jo være gode, for der er ikke rapporter om at de ikke sluges! Lykkepiller og Densen elelr Linn og rødvin...valget er dit 
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Groove! Linn går absolut ikke med rødvin, der skal rigelige mængder Single Malt til og gerne i Cask strength. Når øjnene så begynder at se sådan ud  , så er vi lige ved at være der.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
waal skrev:
|
Hej Sillesen
Har du overvejet at blive behandlet for dit misbrug af Snake-Oil. Med mindre du kan dokumentere de påståede temposkift må vi nok afskrive dig som uhelbredelig
Waal
|
|
|
Hvis nu man kan høre dem hvorfor så dukomentere ?
Hvis et anlæg a formår at vise forskelle i tempo og have hurtigere rytmer i rytmisk musik og effektfulde pauser og stop i langsomt blues og et andet anlæg b altid spiller ude af takt og aldrig viser tempo eller forskelle her i så er jeg stærkt tilbøjeligt til at sige at anlæg 2 er noget snavs der slet ikke egner sig at spille musik på. 
|
|
|
Det er jo også så besværligt det der med dokumentation, så det må vi nok hellere overlade til læger, jurister og ingeniører ! eller hva'
Waal
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej Waal,
Tjaee...da jeg demonstrerede det i Herlev HiFi klub kunne de fleste høre det. Og sådan er det normalt når vi demonstrerer det. Så det er vel i princippet bevis nok. Og man kan med samme krav om dokumentation bede dig dokumentere placering af musikere i lydbilledet mv.
Jeg har ingen problem med at høre musikeres placering i lydbilledet, men jeg har heller ingen problemer i at respektere folk der kan høre ting i en gengivelse som jeg ikke kan høre. Trods alt er det kun på den måde vi kommer fremad, og skaber endnu bedre HiFi.
Men der er selvfølgelig nogle der stadig mener jorden er flad, og der aldrig har været mennesker på månen 
Med venlig hilsen
|
|
|
Sjovt nok er det jo dig selv du omtaler som "alternativt orienteret" Problemet er nok at du i din markedsføring har muret dig godt og grundigt ind i et hjørne uden nødudgang
Waal
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Waal, hvis en højttaler holder en faseudsvingskurve på mindre end +/-15grader og frekvensgangen ligger indenfor +/-1,5dB, så er det bare en ualmindelig godt udviklet højttaler, hold dog hr Duelund ude af det. Det er vist en højttalers vigtigste parametre og skulle højttaleren så være svær at drive grundet impedanskurven og følsomhed, så må man ty til en større forstærker.
Faseforholdene i rummet er så det næste springende punkt; derfor har jeg foreslået, på baggrund af egne erfaringer, at se stort på jordskælvsdyb bas grundet de problemer lytterummet bibringer. Jo større rum, des dybere bas. Som ynder af engelsk lydfilosofi er jeg tilfreds med linialret lyd, let faldende mod toppen, fra 70hz og til 20.500hz noiseshapping eller 25.000hz på gode LP´er. Jeg hører ifølge min ørelæge til 16.000hz/-1dB, udemærket for en knap 40-årig!!! 
Det "pump" i mellembassen, som blandt andre engelsk lyd er berømt/berygtet for, er altså ikke så meget som 3dB, nok nærmere 1dB, men her spiller lytterummet igen med. 5meters lytterums bas i anden og tredie orden ligger i området 70-105hz.
Til hr von Kubic; meget rytmisk musik er rigtigt dårligt optaget og mixet til ALT fra telefonringetoner og til og med mid-fi, til nød folke-hifi. Men 5-10% af pladerne er altså udemærkede, ikke helt til 13, men så da 9-11. Her gælder om at få fat i de "gamle" kunstnere med egen fod under bord, de har større indflydelse på det endelige lydudtryk end coke-Jon og Creamy, det klør så underligt, du ved nok hvor!!! Jeg husker i øvrigt også DG fra firserne og op i halvfemserne!!! Ørk!!!
|
|
|
Jeg skal med andre ord se bort fra mine egne højttalere ? At nogen overhovedet mener de kan vurdere noget som helst på højttalere hvor enhederne IKKE spilller "i takt" dvs. synkront, er mig en kilde til stadig undren.
m.h.t. "sjove impedanskurver" betragter jeg det ganske enkelt som sjusk.
Waal
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
|
At jeg så personligt nødigt vil undvære den dybe bas er en anden sag.
|
|
|
Det er vist dig der ikke forstår begrebet "tempo"
Det fasedrej der f.eks optræder i Duelunds synkronsystemer kan oversættes til "delay" eller udregnes i afstand (i cm) og beskriver blot hvor højttaleren du hører står i forhold til den du fysisk kan se og røre ved. Forløber bemeldte fasedrej ikke linært eller i det mindste jævnt så er du (og højttaleren) på spanden
Duelund har i tidliger tider brugt begrebet "fantomhøjttaler" om den højttaler du reelt hører.
Det har intet med tempo at gøre. Tempoet vil typisk være angivet i nodebladet af hensyn til den musiker der skal spille samme
Waal
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa MiiB Det er et glimrende indlæg du her har lavet. Det eneste problem der er, er at servo kredsløb med en for høj angrebs frekvens gør 100% det modsatte af det du skriver. Den fjerner både bassen OG dynamikken.
|
|
|
Jeg har godtnok aldrig hørt en dc-servo der tager fat allerede ved 6 eller 20hz, men længere nede er det min erfaring at indflydelsen er størst i området over bassen. Dvs det er egentlig ikke så meget i bassen man oplever ændringer når knæk frekvensen ændres. Hvad grunden er dertil kan man jo så spekulere over, men der er rigtigt at der ryger dynamik og for den sags skyld musikalitet jo højere man cutter. 
Iøvrigt mener jeg ikke man er i tvivl når tempoet går i den rigtige retning. .
Synes man iøvrigt tempoet er ved at være iorden kan man bare give sig til at udvide frekvens og dynamik området - så skal man nok få tralvt igen.
|
| Til top |
|
| |
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 396
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Asbjørns sidste to linier .
Hvordan man kan mene at små frekvensbegrænsede systemer
kan gengive korrekt er mig en GÅDE .
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Waal,
Du svarer ikke på mine spørgsmål !?!?
Men du må da gerne fortælle mig hvordan du mener jeg i min "markedsføring har muret dig godt og grundigt ind i et hjørne uden nødudgang" ?!?!!?
Og til sidst må du gerne fortælle mig hvad det har med denne tråd om tempo at gøre ?!!?
Med venlig hilsen
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |