Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvilket tempo er det rigtige ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

hej

En debat på dette her niveau bliver der grinet meget af blandt de professionelle i branchen, især de der er kloge nok til at blande sig udenom og ikke synes at have et behov for at være smagsdommere.

Men fortsæt endelig - vi der nu kan observere det lidt på afstand, synes det er festligt. Ingen substans og masser af varm luft.

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej

En debat på dette her niveau bliver der grinet meget af blandt de professionelle i branchen, især de der er kloge nok til at blande sig udenom og ikke synes at have et behov for at være smagsdommere.

Men fortsæt endelig - vi der nu kan observere det lidt på afstand, synes det er festligt. Ingen substans og masser af varm luft.

mvh krydsmads

jammen lillebror da.  Som du dog kan sige det.  

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Lillebror og gl. jas...:

Ved at være her bekræftiger i at i læser debatten og intet bedre har at tilføje, så i hører (heller) ikke til "die profis"...selv om en af jeg omtaler sig som "vi", han skal måske med til bords den 14/5?

Til Waal og Densen, jeg forstår godt det om at male sig op i et hjørne

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej

mvh krydsmads

Hej Brorlille.

Jeg forstår ikke hvorfor du siger den er uden substans ?

Jeg undrede mig over at jeg hørte et temposkift, det var ikke det jeg forventede eller lyttede efter ved modificeringen af højttaleren. Men ændringen var så tydelig at jeg blev meget forbavset,

Selvfølgeligt er det en subjektiv vurdering, hvis man sad med stopur ville man ikke kunne måle dette subjektive skift i hastighed.

Jeg synes tråden her har givet nogle gode bud på hvordan tempo og lydgengivelse kan hænge sammen. Så jeg takker for de mange bud.

Jeg tror min ændring skyldes at flankerne(fasen) er blevet mere korrekt, som flere har været inde på.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Regn ikke med svar fra Lillebror, han er alt for bange for at komme til at virke tåbelig og så kan han ikke stå på sidelinien og grine med de tunge drenge.....det stakkels skin

Men jeg har lært noget, hver gang man kan lokke Kurt frem fra olietågerne sker der forunderlige ting, tak for det!

brorlille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

hej

til groove: jeg er ikke profi, men kender en del i branchen, og det er fra dem min udtalelse kommer. Og nej, jeg er heller ikke bange for at virke tåbelig.

til lgrau: det var ikke dine indlæg, der var uden substans, men nogle af de "professionelle" svar derpå. Du må da indrømme at varm luft/snakeoil er ved at få overtaget.

mvh krydsmads

Til top Vis brorlille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brorlille

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:

hej

til lgrau: det var ikke dine indlæg, der var uden substans, men nogle af de "professionelle" svar derpå. Du må da indrømme at varm luft/snakeoil er ved at få overtaget.

Hej Brorlille.

Jeg følte nu heller ikke at det var mine indlæg, men mere emnet generelt du mener er varm luft ?

Jeg synes ellers at Sillesen har været konstruktiv i denne debat. Men du har ret i at det hurtig bliver til en "Densen tråd" når Sillesen blander sig.

mvh krydsmads

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Det er vist dig der ikke forstår begrebet "tempo"

Det fasedrej der f.eks optræder i Duelunds synkronsystemer kan oversættes til "delay" eller udregnes i afstand (i cm) og beskriver blot hvor højttaleren du hører står i forhold til den du fysisk kan se og røre ved. Forløber bemeldte fasedrej ikke linært eller i det mindste jævnt så er du (og højttaleren) på spanden

Duelund har i tidliger tider brugt begrebet "fantomhøjttaler" om den højttaler du reelt hører.

Det har intet med tempo at gøre. Tempoet vil typisk være angivet i nodebladet af hensyn til den musiker der skal spille samme

Waal

Nu er det jo ikke alle der har Duelunds højttalere med synchron filter.

Men du må da også af og til lytte på andre end Duelund højttalere, så hvis du sammenligner tempoet på dem og dine højttalere kan du måske hjælpe lidt i debatten her.

Jeg har heller ikke lagt mærke til dette fænomen før, i lørdags. Men jeg har heller ikke lyttet efter tempoen i musikken. Så måske ville du også få en ny erfaring hvis du ville prøve at høre om der er forskel på tempoet.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

ved intet om snakeoil og er komplet ligeglad med hvilken frekvens der bliver spillet i, men ellers en interessant tråd !! 

angående tempo i musik, går det vel os ind under at kunne vise forskelle uden selv at tilsætte dem.. en sang kan være som en rutschebane med enorm forskel i tempo/stemning, hvilket ens anlæg skal kunne vise og for mig er det der tempoet kommer ind, så når man kan fornemme at sangerens/sangens humør i detaljer skifter er jeg tilfreds (men sjovt at se de forskellige meninger om dette emne)

Ignorence IS bliss !!!!

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Her har jeg slettet et indlæg som gik hen og blev lidt personligt.

Mvh Jacob - som ikke har kunnet registrere tempo-forskelle (endnu?).

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
waal skrev:

Det fasedrej der f.eks optræder i Duelunds synkronsystemer kan oversættes til "delay" eller udregnes i afstand (i cm) og beskriver blot hvor højttaleren du hører står i forhold til den du fysisk kan se og røre ved. Forløber bemeldte fasedrej ikke linært eller i det mindste jævnt så er du (og højttaleren) på spanden

Duelund har i tidliger tider brugt begrebet "fantomhøjttaler" om den højttaler du reelt hører.

Det har intet med tempo at gøre. Tempoet vil typisk være angivet i nodebladet af hensyn til den musiker der skal spille samme

Waal

Men du må da også af og til lytte på andre end Duelund højttalere, så hvis du sammenligner tempoet på dem og dine højttalere kan du måske hjælpe lidt i debatten her.

Jeg har heller ikke lagt mærke til dette fænomen før, i lørdags. Men jeg har heller ikke lyttet efter tempoen i musikken. Så måske ville du også få en ny erfaring hvis du ville prøve at høre om der er forskel på tempoet.

Skal det at være ejer af en "Synkron højttaler" udelukke pgl. fra debatten ?

Bortset fra det så har jeg i mine mange år som selvbygger været (tvangs)indlagt til lidt af hver. De omtalte "temposkift" "trampemaneri" "luftguitarfaktor" "luft i toppen" osv osv er vrøvleord fra hifi industriens overdrev.

Når man som undertegnede ind i mellem går til "mandagsjazz" så svirrer det ofte med anekdoter og andet smågodt, men i går var der sgu en der let kunne omskrives til denne tråds emne

citat: Rockmusik er led i en verdensomspændende fordummelsesproces

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
LGrau skrev:
waal skrev:

Waal

Nej selvfølgelig ikke. Jegtror de er blandt de mest præcist gengivende højttalere. Fasen er der ihvertfald rimeligt godt styr på. Så hvis fasen spiller ind når vi taler tempo ville det være interessant at vide om der er forskel mellem disse og andre højttalere.

Bortset fra det så har jeg i mine mange år som selvbygger været (tvangs)indlagt til lidt af hver. De omtalte "temposkift" "trampemaneri" "luftguitarfaktor" "luft i toppen" osv osv er vrøvleord fra hifi industriens overdrev.

Jeg føler ikke at det er vrøvleord, men jeg ved ikke hvad der forsager denne subjektive temposkift. Men det virker reelt for mig, og når andre også kan høre det, er det jo spændende at høre deres erfaringer med emnet.

Når man som undertegnede ind i mellem går til "mandagsjazz" så svirrer det ofte med anekdoter og andet smågodt, men i går var der sgu en der let kunne omskrives til denne tråds emne

Det var dog den mest   udtalelse jeg længe har hørt.

Waal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Waal

Hvad mener I da med det?
Det er da rigtigt nok, rockmusik er da bare noget negerspektakel, der er lavet for at stjæle din opmærksomhed mens skattevæsenet tømmer pengekassen og naboen sniger sig ind på fruen !
Jeg anbefaler helt klart et finmekanisk vræl fra en velsmurt tunet Tomos, der bare står hvor den skal i dysen - det er et af de smukkeste naturligt forekommende akustiske fænomener på vor kære planet - ikke sådan noget moderne hulla hulla fis - det giver i bedste fald kun høreskader og så forsvinder det jo nok snart alligevel

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Må jeg ikke lige komme med et godt ord til denne debat, psykoakustik, er det ikke bare et pisse frækt ord ? Det betyder at 98 % (når ja næsten, overdrivelse fremme forstålsen) af det vi tror vi hører foregår i vores egne enfoldige hoveder, det betyder også at alle andre sanser end lige præcis høresansen blander sig i oplevelsen, det vil sige farven, lugten og stemningen i rummet hvor der lyttes, din egen sindstilstand når du lytter har inflydelse på det du hører. Man har lavet et forsøg hvor nogle personer skulle lytte til nogle højttalere hvor den eneste forskel på dem var hvad farve frontstoffet havde, samtlige forsøgspersoner havde forskellige oplevelser af musikken alt efter om den kom fra højttaleren med det sorte, røde eller grønne frontstof. Mennesker er utroligt påvirkelige, ligeledes med oplevelsen af tempo, har I nogensinde hørt et musikstykke spillet i Mol, det slæber sig afsted det er tungt, samme musik nu fremført i Dur i samme tempo, nu straks mere livlig og optimistisk, det er alt der skal til for at snyde os.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret Lasse.

Den psykologiske faktor spiller ofte ind.

Hvis man forventer at lyden bliver bedre, er dette faktisk også ofte tilfældet.

Man bliver mere opsat når man ved at der kommer ordentligt grej på anlægget, derfor er man mere opmærksom og kan høre flere detaljer, musikalitet o.s.v.

Derfor er blindtest uundværlige hvis man vil være sikker på at denne faktor ikke spiller ind..

Men et psykoakustisk fænomen, er jo helt reel(det er vist også det du mener). Man kan vel sammenligne det med nogle af de forskellige sysnbedrag.se f.eks. http://www.saack.dk/synsbedrag.shtml.

Her ved vi godt at f.eks. linjerne er parallele(det kan vi måle). Men vores hjerner opfatter det anderledes. Præcis som forskel i hastighed. Vi kan måle at der ikke er nogen forskel, men vores hjerne bliver snydt og oplever dette reelt..

Godt indspark til tråden Lasse  .

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
LGrau skrev:

Waal

Hvad mener I da med det?
Det er da rigtigt nok, rockmusik er da bare noget negerspektakel, der er lavet for at stjæle din opmærksomhed mens skattevæsenet tømmer pengekassen og naboen sniger sig ind på fruen !
Jeg anbefaler helt klart et finmekanisk vræl fra en velsmurt tunet Tomos, der bare står hvor den skal i dysen - det er et af de smukkeste naturligt forekommende akustiske fænomener på vor kære planet - ikke sådan noget moderne hulla hulla fis - det giver i bedste fald kun høreskader og så forsvinder det jo nok snart alligevel

Citatet stammer direkte fra en af nationens fremmeste udøvere af ægte negermusik. Jeg tror faktisk han spiser en portion BeBob hver morgen.

Waal

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Må jeg ikke lige komme med et godt ord til denne debat, psykoakustik, er det ikke bare et pisse frækt ord ?

He he, de mest effektive tweaks kan vi næppe diskutere i et offentligt forum 

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Du har helt ret Lasse.

Den psykologiske faktor spiller ofte ind.

Hvis man forventer at lyden bliver bedre, er dette faktisk også ofte tilfældet.

Man bliver mere opsat når man ved at der kommer ordentligt grej på anlægget, derfor er man mere opmærksom og kan høre flere detaljer, musikalitet o.s.v.

Derfor er blindtest uundværlige hvis man vil være sikker på at denne faktor ikke spiller ind..

Men et psykoakustisk fænomen, er jo helt reel(det er vist også det du mener). Man kan vel sammenligne det med nogle af de forskellige sysnbedrag.se f.eks. http://www.saack.dk/synsbedrag.shtml.

Her ved vi godt at f.eks. linjerne er parallele(det kan vi måle). Men vores hjerner opfatter det anderledes. Præcis som forskel i hastighed. Vi kan måle at der ikke er nogen forskel, men vores hjerne bliver snydt og oplever dette reelt..

Godt indspark til tråden Lasse  .

Sillesens påstand er jo at der ER tale om et temposkift. Kan det måles så ER der tale om et REELT TEMPOSKIFT.  Er temposkiftet IKKE EN REALITET så er der IKKE et temposkift uanset hvar mange der tror eller føler at det er der.

Er godt eksempel er stroboskobskiven på visse pladespillere. Uanset hvor meget markeringerne løber mod uret så roterer pladetallerkenen stadig med uret

Wal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
waal skrev:
LGrau skrev:
waal skrev:

Waal

Nej selvfølgelig ikke. Jegtror de er blandt de mest præcist gengivende højttalere. Fasen er der ihvertfald rimeligt godt styr på. Så hvis fasen spiller ind når vi taler tempo ville det være interessant at vide om der er forskel mellem disse og andre højttalere.

Jeg føler ikke at det er vrøvleord, men jeg ved ikke hvad der forsager denne subjektive temposkift. Men det virker reelt for mig, og når andre også kan høre det, er det jo spændende at høre deres erfaringer med emnet.

Waal

Du skriver

Det virker reelt for mig !!!!

Mystiske temposkift ! og du undersøger slet ikke om der skulle være en hastighedsfejl ved pladespiller eller løbeværk ? Du interessere dig kun for om andre har oplevet lignende mystiske hændelser ? Og ikke om du bliver trukket rundt ved næsen ? eller om der optræder en defekt  et eller andet sted i kæden ?

Det interesserer dig ikke om det ER REELT ?

Ka' du se hvad jeg mener med mit lille citat

NB ! citatet er virkeligt nok, og ikke noget jeg har kogt sammen til lejligheden.

Waal

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

hej LGrau og andre.

LGrau skrev: "Men et psykoakustisk fænomen, er jo helt reel"

Ja, reelt er det da, men kun set (hørt) fra lytterens synspunkt, jeg synes at det må give stof til eftertanke, for hvor meget bedre lyder en forstærker der virkelig udstråler kvalitet i forhold til en der er bygget ind i en madkasse. Tag nu bare sådan noget som WBT-stik / bøsninger / bananer o.s.v. Næsten alle er enige om at det bare er kram, det oser langt væk af kvali, for dælen man kan sgu' da se det, nu har det så vist sig at det ikke er vægten af metal man skal gå efter det er rent faktisk det modsatte der er tilfældet, så lidt masse i stik og bøsninger som muligt det giver langt mindst farvning.

Det jeg gerne vil slå et lille slag for er at der ikke skal meget stimuli til før vores hjerne helt af sig selv kan fylde hullerne ud, fejlretningskredsløbet i en CD-afspiller er det rene vand i forhold til det vi har mellem ørene. Når vi så oplever hurtigere rytme kan forklaringen være at det signal der rammer ørene "foreslår" hjernen at rytmen er hurtigere end den i virkeligheden er. Hvad det så præsist er der gør forskellen det ved jeg ikke men jeg tror at F.eks. Densen gør - de gør øjensynlig brug af denne viden om hvordan man foreslår hjernen at den lytter til en "luftguitar" og giver foden besked på at stampe vild og voldsomt.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes