Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 14:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvilket tempo er det rigtige ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Du skriver

Det virker reelt for mig !!!!

Mystiske temposkift ! og du undersøger slet ikke om der skulle være en hastighedsfejl ved pladespiller eller løbeværk ? Du interessere dig kun for om andre har oplevet lignende mystiske hændelser ? Og ikke om du bliver trukket rundt ved næsen ? eller om der optræder en defekt  et eller andet sted i kæden ?

Det interesserer dig ikke om det ER REELT ?

Jeg ved at det ikke er tale om en hastighedsfejl. Ændringen i højttaleren får ikke processen til at gå hurtigere. Så det er ikke reelt, det er jeg helt klar over...

Men man kan selvfølgelig godt opfatte det som en defekt i kæden, fordi højttaleren spiller langt fra perfekt. Men der er jo ingen komponenter som spiller perfekt, og højttalerne er vel den som oftest ligger længst fra idealet. 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
[QUOTE=waal]Du skriver

Det virker reelt for mig !!!!

Mystiske temposkift ! og du undersøger slet ikke om der skulle være en hastighedsfejl ved pladespiller eller løbeværk ? Du interessere dig kun for om andre har oplevet lignende mystiske hændelser ? Og ikke om du bliver trukket rundt ved næsen ? eller om der optræder en defekt  et eller andet sted i kæden ?

Det interesserer dig ikke om det ER REELT ?

Jeg ved at det ikke er tale om en hastighedsfejl. Ændringen i højttaleren får ikke processen til at gå hurtigere. Så det er ikke reelt, det er jeg helt klar over...

Men man kan selvfølgelig godt opfatte det som en defekt i kæden, fordi højttaleren spiller langt fra perfekt. Men der er jo ingen komponenter som spiller perfekt, og højttalerne er vel den som oftest ligger længst fra idealet. 

Der er andre her i gruppen der påstår at processen GÅR hurtiger (øget tempo) ja der er en der ligefrem bruger det som salgsargument !!

Ingen tvivl om at højttaleren normalt er det svageste led i kæden

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Et bud på tempoopfattelsens årsager:

Måske tempo-opfattelsen hænger direkte sammen med impulsrespons i vores system kombineret med manglende fase-liniaritet.

Hvis et system ikke kan håndtere impulsrespons passende hurtigt og kontrolleret , og fasen tillige er voldsomt drejet, vil musikken opleves langsom. Bassen vil typisk "hænge" lidt efter mellemtone og diskant, og den manglende fase vil yderligere forvanske lydindtrykket, hvorfor tempoet kan opfattes langsomt.

Omvendt vil at system som har megen lidt, eller intet fasedrej, og som håndterer impulser hurtigt og kontrolleret, ofte gengive musikken præcist og sammenhængende. Opfattelsen heraf kan være et "hurtigere tempo", men må efter min bedste mening være ganske subjektiv.

Jeg skal dog ikke ligge skjul på at et hurtigt og impulskontrollerende system, giver undertegnede den bedste musikalske oplevelse..................

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Måske tempo-opfattelsen hænger direkte sammen med impulsrespons i vores system kombineret med manglende fase-liniaritet.

Hvis et system ikke kan håndtere impulsrespons passende hurtigt og kontrolleret , og fasen tillige er voldsomt drejet, vil musikken opleves langsom. Bassen vil typisk "hænge" lidt efter mellemtone og diskant, og den manglende fase vil yderligere forvanske lydindtrykket, hvorfor tempoet kan opfattes langsomt.

Omvendt vil at system som har megen lidt, eller intet fasedrej, og som håndterer impulser hurtigt og kontrolleret, ofte gengive musikken præcist og sammenhængende. Opfattelsen heraf kan være et "hurtigere tempo", men må efter min bedste mening være ganske subjektiv.

Jeg skal dog ikke ligge skjul på at et hurtigt og impulskontrollerende system, giver undertegnede den bedste musikalske oplevelse..................

Det kunne vist ikke siges bedre!

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Hvis et system ikke kan håndtere impulsrespons passende hurtigt og kontrolleret , og fasen tillige er voldsomt drejet, vil musikken opleves langsom. Bassen vil typisk "hænge" lidt efter mellemtone og diskant, og den manglende fase vil yderligere forvanske lydindtrykket, hvorfor tempoet kan opfattes langsomt.

Omvendt vil at system som har megen lidt, eller intet fasedrej, og som håndterer impulser hurtigt og kontrolleret, ofte gengive musikken præcist og sammenhængende. Opfattelsen heraf kan være et "hurtigere tempo", men må efter min bedste mening være ganske subjektiv.

Halløj-godaften, Gl. Spas!

Du har da fået fat i den lange ende dér, skal jeg lige love for!

Lad mig som blandt andet gammel (og sur) musiklærer udi netop det rytmiske opstøde følgende tilføjelse...

1. Hvis en CD afspilning ændrer rytmisk tempo, så ændres også det tonale grundlag - tonehøjden ("pitch"). Altså vil f.eks. tonearten F# Dur ikke længere være F# Dur, men i stedet noget andet og ikke tilsigtet.

2. Hvad nogle i denne tråd betegner som "ændringer i tempo", er nok nærmere at betegne som "fremme på beat'et" lyd kontra "tilbagelænet" lyd.

Den dersens "fremme på beat'et" fornemmelse fremmanes ofte af useriøse producenter ved at fokusere på bestemte frekvensoråder og/eller manipulere med fasen (som De også på eksemplarisk vis er inde på, Hr. Jas!). Det er et gustent og billigt trick, er det.

Et glimragende eksempel herpå er f.eks. Rega's Planet CD spille. Lyt til den, og lyt dermed også til et eksempel på et dampbarn, der forsøger at fremføre alting på ingen tid. Der er ingen ro. Ingen autoritet. Ingen defineret dybde. Kun en popularitetssøgende skøjten henover samtlige middelværdier. Og hvilken rytmisk forkant. Ufff!

Altså: Et anlæg eller en CD afspiller ændrer ikke musikkens tempo, medmindre der er noget ganske grundlæggende galt med selve konstruktionen (læs: defekt). Eller hvis man har en afspiller med pitch control, men dét er en helt anden historie.

Diverse udsagn fra fabrikanter om, at grejet skulle ændre musikkens tempo og dermed spille mere "rigtigt", må vist bunde i simpel uvidenhed og/eller mangel på basal musikforståelse.

Sådanne fabrikanter burde enten ansætte - eller i det mindste konsultere - nogle kompetente (og her mener jeg ikke Vagn-Børge nede fra den lokale bodega) musikere, for at få netop det "drive" og den "timing", der er essentiel for netop de egenskaber, de så gerne så integreret i deres produkter. Alt andet ville være Snake Oil. Hvem ved, det kunne måske oven i købet fremme seriøsiteten og dermed interessen for produkterne.

Mvh
G&S

Juleønsker: Virksomhedsbesøg hos SA, Zippo lighter
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

At der er “professionelle” der står på sidelinjen og griner, kan jeg egentligt kun trække på skulderen over, jeg synes ikke der er noget professionelt ved at stå og grine af andre, det er vel mere udtryk for at man ikke er istand til at komme med kvalificerede indspark.

Tråden gik faktisk rigtigt godt, med fokus på at give kvalificeret inputs til Lgrau, og jeg synes i den forbindelse at en af de ting der kunne være interessant at få afklaret, er Kurt Kubiks kommentar om at det kunne være fjernelser af udfasninger som Lgrau hørte som temposkift ?!?

For man skal selvfølgelig være opmærksom på at vi sjældent kun ændrer på én variabel af gangen, når man arbejder med audio.

Men er der ikke tale om dette, er Lgraus konklusion om at forbedrede faseforhold får tempoet til at være hurtigere, meget lig vores erfaringer (som jeg også skrev tidligere) hvor bedre designs får tempoet til at blive mere korrekt.

Til Waal,

Nu har Lgrau jo åbenbart oplevet at tempoet opfattedes som ændret, så man bør vel respektere hans oplevelser, og forsøge at afdække hvorfor det ser. Han er jo åbenbart langtfra den eneste der kan høre disse ting. I øvrigt forstår jeg på tidligere indlæg at du er medlem af Herlev HiFi Klub, og jeg vil da gerne citere fra referatet fra jeres klubaften den 19. Februar 2004 (I er så venlige at sende referater, hvilket jeg værdsætter): ”det var ligesom det spillede langsommere.”

Til Lasse,

Du har helt ret at psyken kan spille ind, og ekstremt ofte gør det. Men nu havde Lgrau jo netop en AHA oplevelse som han selv beskriver det, altså en oplevelse hvor der skete noget uventet, det var ikke noget han forsøgte at få frem i sit design, det var noget han oplevede uventet. Jeg anbefaler i øvrigt selv kraftigt brug af blindtests, når man skal afdække om forbedringer virkeligt er forbedringer, eller kun forskelle, som man tillægger positive fordele uden at afklare om der vitterligt er tale om fordele.

At du mener vi hos Densen har forståelse for hvordan man lytter, og benytter den bevidst er da rigtigt. Vi prøver da at arbejde ekstremt målrettet mod at give folk anlæg der spiller mere musik, men det er ikke det samme som at vi bevidst designer anlæg der får folk til at stampe med foden. For musikalitet opstår ikke kun som fodtramp, og fremadrettet bas, Det er jo netop farvninger. Hvorimod som jeg skrev tidligere på side 1 i denne tråd, gode designs opnås ved ” b) Ved at få faseforholdene (og en del andre faktorer) korrekte.”.

Du skrev i en tidligere tråd at Jeg var en af dem der mener at Densens lille B100 forstærker spillede r**en ud af bukserne på det ikke navngivne 100.000 Kr. anlæg ved messen i Køwenhavn, forskellen var som at tænde en 60W pærer i et rum kun oplyst at 2 stearinlys”

Det var du ikke ene om, som du måske erindrer uddelte vi spørgeskemaer, og 92% (89 ud af 97  personer) af dem der hørte demoen syntes faktist vores lille system til kr 22.000,- spillede bedre end det lånte system til 100.000,-   

Jeg ved ikke hvor erfaren du er med statistisk behandling af data, men signifikans niveauet er sådan at man med rimelig sikkerhed kan sige at forskellen var til stede og var til fordel for vore produkter.

Jeg er nemlig helt enig i at der er meget varm luft i vores branche, men kun ved en rimelig videnskabelig tilgang til arbejdet, kan man sikre sig mod at falde i den fælde du beskriver hvor f.eks smarte stik er lig bedre lyd. Og netop derfor bruger vi spørgeskemaer, statisktisk behandling, blindtests mv i vores arbejde.

Og derfor har vi f.eks IKKE smarte dyrt udseende phonobøsninger, højttalerbøsninger, eller balancerede forstærkerkredsløb. Og det viser jo egentligt ganske godt at vi har integritet og står ved vore synspunkter, i stedet for at lefle for forbrugerne ved f.eks at have smarte højttalerterminaler på vore produkter. Vi bliver nemlig ekstremt tit spurgt af vore forhandlere og distributører, hvorfor vi ikke bruger nogle bedre højttalerterminaler eller laver balancerede forstærkere fordi vi så kunne sælge mere, men vi har valgt kun at lave det vi kan stå ved, og f.eks vore højttalerbøsninger er de bedst lydende vi kunne finde.

Du har nemlig fat i noget ekstremt centralt, nemlig at vores branche i høj grad drives fremad af mode fænomener, og hvis man f.eks læser de sidste 30 års high Fidelity vil man se at der har været utallige modefænomener gennem tiden, eller rettere, at mange vigtige ting har været prioriteret for senere at blive glemt. Tag f.eks. slew-rate, hvor mange går op i det i dag ?? (vi mener stadig det er vigtigt…)

Et andet eksempel er hvis man virkeligt skal sælge apparater i Tyskland, så skal dæmpningsfaktoren være ekstrem høj, da flere af de tyske magasiner rater produkterne netop efter en måling af dæmpningsfaktoren, og denne får således afgørende indflydelse på de enkelte virksomheders audiodesign, da dem der gerne vil sælge rigtig mange enheder, vælger at lefle for magasinerne for at sikre gode tests og gode salgstal.

Til Gl. Jas,

Du har helt ret i at tempoet bliver rigtigt når et design netop ikke indeholder fasefejl, men disse behøver faktisk ikke at være store for at man kan høre forskelle, det er meget afhængig af hvor trænet man er i at høre disse forskelle. Men selv dem der ikke hører det direkte, hører det ofte ubevidst, og min egen opfattelse er det også er en af de faktorer der er afgørende for at folk bliver lyttetrætte.

Til Ghammel & Suhr,

Dit indlæg rammer ganske præcist hvad der sker når man designer audio på den måde som jeg skrev i ad a) i mit indlæg side 1 i denne tråd:

a) Enten ved en bevidst farvning af området 100-200Hz. Dette er især populært blandt højttalerproducenter som hæver dette område med 3db eller mere, og blandt kabelproducenter, der laver kabler der ikke kan overføre nok energi, med det resultat at bunden virker slankere og dermed fokuserer man subjektivt på området højere oppe. Men begge dele afsløres let, da det gør at hurtigheden ikke er den samme op gennem hele frekvensspektret, og timing har jo ikke kun noget med bas at gøre, men i lige så høj grad relateret til mellemtone og diskant.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Den dersens "fremme på beat'et" fornemmelse fremmanes ofte af useriøse producenter ved at fokusere på bestemte frekvensoråder og/eller manipulere med fasen (som De også på eksemplarisk vis er inde på, Hr. Jas!). Det er et gustent og billigt trick, er det.

Et glimragende eksempel herpå er f.eks. Rega's Planet CD spille. Lyt til den, og lyt dermed også til et eksempel på et dampbarn, der forsøger at fremføre alting på ingen tid. Der er ingen ro. Ingen autoritet. Ingen defineret dybde. Kun en popularitetssøgende skøjten henover samtlige middelværdier. Og hvilken rytmisk forkant. Ufff!

Altså: Et anlæg eller en CD afspiller ændrer ikke musikkens tempo, medmindre der er noget ganske grundlæggende galt med selve konstruktionen (læs: defekt). Eller hvis man har en afspiller med pitch control, men dét er en helt anden historie.

Diverse udsagn fra fabrikanter om, at grejet skulle ændre musikkens tempo og dermed spille mere "rigtigt", må vist bunde i simpel uvidenhed og/eller mangel på basal musikforståelse.

Mvh
G&S

Juleønsker: Virksomhedsbesøg hos SA, Zippo lighter

Hælløwdi mugne oldsag og Tollund

Sikke I kan i to .
Det ender jo nok med en Lilly model skal i se .
Den ville du da sikkert også tage dig fint ud i Gl Knas.

Jeg vil lige føje en smule til, mest fordi det plejer jeg at gøre, og I skulle jo nødigt tro jeg er ved at falde af på den - veller?.
Tempofiset er vel som allerede grundigt beskrevet, et resultat af manipulation med frekvensomfang og dynamikken i visse afgrænsede frekvensafsnit.
Jeg lavede en lille test forleden - det var vist nummer 4.000.000 i denne måned - det lød da ihvertfald af noget ikke? .
Testen gik ud på, at spille lidt fra en Tacet skive, hvor det samme stykke musik afspilles en hel masse gange, men med fokus på forskellige frekvensafsnit. Rettere er det + 9 dB og - 9 dB først ved 100 Hz, 200, 400, 900, 2,3K 4,0K, 8,0K og 15-20K eller det der ligner.
Det er helt fantastisk at prøve - anbefales.
Det er klart at +9dB ved 100Hz skaber problemer med impulserne. Og hvem har ikke +-9 dB ved 80-100Hz eller deromkring, som resultat af stående bølger og diverse udfasninger.
Det nemmeste er at udelade dette område eller begrænse dynamikken.
I den modsatte ende, afslører diskanten som regel ganske nådesløst om der er snavs på linien om jeg så må sige. Hvis man også cutter den lidt ned i energiniveau - ikke i lydtryksmæssig forstand, hellere lidt mindre dynamik og måske en enkelt eller et par dB vigende i forhold til ret frekvens gang.
Det gør det tilmed nemmere at opnå et ensarttet niveau i en lidt større vinkel omkring speakeren.
Når man har ordnet det meste af dette, så står du sjovt nok med et set-up med lidt fokus på rytme sektionen.
Nu er det så noget sjovt sker, nemlig hvis du bevæger dig ind i et tilstødende lokale. For det meste er man så behageligt fri for en toalt dominerende dyb bas, der får det meste til at rasle - jeg ved ikke om i kender fornemmelsen af, at støde ind i et trykmaks i et eller andet hjørne i et tilstødende lokale, her kan du være i den situation, at du næsten KUN kan høre bas, og det lyder jo ikke godt - men altså dette er så ikke tilfældet i denne situation. Ligesådan er det næsten med den øvre ende, for den er selvfølgelig ikke til stede i det tilstødende lokale, men det er den jo faktisk heller ikke rigtigt foran højttaleren. Med andre ord hele huset er fuldt af den samme musik (næsten da).
Selv Sven Bilén fra HF skriver om dette (uden at ane det i øvrigt) i forbindelse med en test af noget udstyr i mindre kasser.
Tilmed har jeg hørt fra en bekendt, at en hifi forretning i det Østjyske, der blev hidkaldt for at rette op på lyden fra et line-up de havde solgt, at hifimanden blot stillede sig i døren og derfra sagde "det feljer ingenting".
Det er op til den enkelte ved hjælp af lidt sund fornuft, at vurdere boniteten af den fremgangsmåde - jeg tror jeg dyrker noget andet.

Fasen manipulerer man med i samme øjeblik man manipulerer med energifordelingen - de hænger uløseligt sammen.At man i HTér og modkoblingskredsløb kan gøre sagen endnu mere kompliceret er en anden sag, men den bunder ofte i det samme alligevel.

Jeg synes i øvrigt beskrivelsen af lyden fra Regaén er det mest præcise jeg har hørt nogen skrive om emnet - skøjten på overfladen, middelværdier er lige det jeg selv sagde lidt før dig, men jeg nåede ikke lige at skrive det .
Jeg har kaldt det dynamikløst, overfladisk og måske også "follow the tune agtigt", og de frekvensafsnit du hurtigst bemærker disse forhold i, er i den øvre og den nedre ende af frekvensspektret, disse dæmpes set ud fra et dynamisk (en amplitudekurve vil ikke afsløre det) synspunkt, typisk vha. en alt for svag og langsom strømforsyning eller en eller anden underlig mekanisk kobling.
Prøv lige at lytte til en Mahler symfoni på sådan en slæde - føj føj og føj - jeg kan næsten ikke holde tanken om begyndelsen af Mahler 5. på såden et bæst ud og så kalder man den musikalsk.
Det er noget snask der simpelthen aldrig kan tie stille.

*Juleønsker: 4 kg hakket skært hundehvalpekød, en dåse hamstermousse, en eftermiddag med Michael Madsen og Sven Bilén, en side by side jagtbøsse, 1000 jagtpatroner med bittesmå hagl.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

At der er “professionelle” der står på sidelinjen og griner, kan jeg egentligt kun trække på skulderen over, jeg synes ikke der er noget professionelt ved at stå og grine af andre, det er vel mere udtryk for at man ikke er istand til at komme med kvalificerede indspark. Det kan der være noget om, jeg tror mere de opgiver at følge med og passer deres arbejde i stedet - money makes the world go round. Hvis det gik rigtigt galt, kunne de jo også ende med ørerne i den toptunede von der Auspuffske maskine - og så er det alvorligt

Tråden gik faktisk rigtigt godt, med fokus på at give kvalificeret inputs til Lgrau, og jeg synes i den forbindelse at en af de ting der kunne være interessant at få afklaret, er Kurt Kubiks kommentar om at det kunne være fjernelser af udfasninger som Lgrau hørte som temposkift ?!? Når man ændrer på den indbyrdes placering af enhederne i en speaker, så er det et spørgsmål om fase - men dog af en væsentligt kraftigere slags end det man kan lave i en AMP.
En udfasning melle 2 enheder, kan helt og aldeles æde niveauet ved bestemte frekvenser. Tænk på de nye hovedtelefoner med modstøj - samme princip.

For man skal selvfølgelig være opmærksom på at vi sjældent kun ændrer på én variabel af gangen, når man arbejder med audio.

Men er der ikke tale om dette, er Lgraus konklusion om at forbedrede faseforhold får tempoet til at være hurtigere, meget lig vores erfaringer (som jeg også skrev tidligere) hvor bedre designs får tempoet til at blive mere korrekt.

Med venlig hilsen

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt,

Tjae... nogle af os er istand til at multitaske  Men no doubt money makes the world go around, og jeg arbejder da hårdt på opsparingen, men må indrømme der bliver nok ikke råd til en Tomos, så jeg sigter mere mod en "karl" som denne:

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt fortæller myten:

Da Theodor Fælgen byggede Il Tempo Gigante, slog han sig ikke til tåls med en to-takter eller en almindelig firecylinder.

Han lavede 12 huller, som blev polstret med konkave cylinderforinger. Derefter indsatte han en hel flok højspændte tændingsrør med gnistfangere til tre-fire tommers højpolerede udstødningsrør.

En samlet motorkonstruktion på 2,8 ton som burde vække uro hos en og anden bilkoncern ude i verden. Den dag Theodor satte tændingsnøglen i prototypen, slog seismografen ud med 7,8 i Bergen - ingen dårlig start for en som pusler med hjemmeindustri! 

Under præsentationen af bilen afslørede Fælgen desuden følgende detaljer:

- Bilen har en radar, som kan være nyttig ved stenslag og tåge og i tilfælde af, at der skulle dukke nogle små sideveje op, der er svære at se.

- Starthåndtaget starter motoren foran, som starter aggregatet under instrumentbrættet, som til slut starter raketmotoren bagerst. Med ren alkohol på tanken og nogle arbejdsvillige raketter i bagenden er Il Tempo Gigante ikke just nogen efternøler på vejene.

- Bilen er både for- og baghjulsdrevet med benzinindsprøjtning direkte i dysen efter klystermetoden. Den har to speedometre koblet sådan, at det ene overtager, hvor det andet slutter.

- Desuden har den en roterende vindmåler samt en blodbank med B Rhesus plus, B Rhesus minus samt et lille skvæt blåt blod, hvis man skulle være så uheldig at støde ind i en baron - eller en anden adelig.

Thomas Sillesen

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

i øvrigt kan det oplyses at den fæle skurk Rudolf Blodstrupmose og hans mystiske kompagnon Myrsil Bjergsprække kører for .... Snake Oil .

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Iøvrigt fortæller myten:

Da Theodor Fælgen byggede Il Tempo Gigante, slog han sig ikke til tåls med en to-takter eller en almindelig firecylinder.

Han lavede 12 huller, som blev polstret med konkave cylinderforinger. Derefter indsatte han en hel flok højspændte tændingsrør med gnistfangere til tre-fire tommers højpolerede udstødningsrør.

En samlet motorkonstruktion på 2,8 ton som burde vække uro hos en og anden bilkoncern ude i verden. Den dag Theodor satte tændingsnøglen i prototypen, slog seismografen ud med 7,8 i Bergen - ingen dårlig start for en som pusler med hjemmeindustri! 

Under præsentationen af bilen afslørede Fælgen desuden følgende detaljer:

- Bilen har en radar, som kan være nyttig ved stenslag og tåge og i tilfælde af, at der skulle dukke nogle små sideveje op, der er svære at se.

- Starthåndtaget starter motoren foran, som starter aggregatet under instrumentbrættet, som til slut starter raketmotoren bagerst. Med ren alkohol på tanken og nogle arbejdsvillige raketter i bagenden er Il Tempo Gigante ikke just nogen efternøler på vejene.

- Bilen er både for- og baghjulsdrevet med benzinindsprøjtning direkte i dysen efter klystermetoden. Den har to speedometre koblet sådan, at det ene overtager, hvor det andet slutter.

- Desuden har den en roterende vindmåler samt en blodbank med B Rhesus plus, B Rhesus minus samt et lille skvæt blåt blod, hvis man skulle være så uheldig at støde ind i en baron - eller en anden adelig.

Hvor betænksomt  at indvige os alm. dødelige i Densens konstruktionsfilosofi

Ska' vi gi' dem en hånd ?

Waal 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hej Sillesen!
Imponerende skude du der har fundet. Il Tempo Gigante har også altid været mit 2. valg. Der er dog stadig intet bedre end en velsmurt, toptunet finmekanisk rafineret Tomos der bare står i dysen hvor den skal.

Det skulle da lige være den dag, da HIFI drengene drak farmand lidt træt og derefter brændte knubdæk af på gulvtæppet i fars dagligstue.
Da ønskede jeg mig lidt mere beskedne kræfter i Tomosen end det jordskælv jeg normalt kører rundt med under bagdelen.

Men sådan er der jo så meget

PS! Vi er forresten blevet gode venner igen, jeg besøgte dem på hospitalet i går, hvor den ene har fået fjernet mandlerne, blindtarmen og 650 hagl, de andre fik kun fjernet en smule metal fra fingrene, de gemte sig vist bag deres gode ven, som de holdt fast med poterne - tror jeg .
Så er der jo ligesom ikke så meget andet at skyde efter.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

At der er “professionelle” der står på sidelinjen og griner, kan jeg egentligt kun trække på skulderen over, jeg synes ikke der er noget professionelt ved at stå og grine af andre, det er vel mere udtryk for at man ikke er istand til at komme med kvalificerede indspark.

Tråden gik faktisk rigtigt godt, med fokus på at give kvalificeret inputs til Lgrau, og jeg synes i den forbindelse at en af de ting der kunne være interessant at få afklaret, er Kurt Kubiks kommentar om at det kunne være fjernelser af udfasninger som Lgrau hørte som temposkift ?!?

Til Waal,

Nu har Lgrau jo åbenbart oplevet at tempoet opfattedes som ændret, så man bør vel respektere hans oplevelser, og forsøge at afdække hvorfor det ser. Han er jo åbenbart langtfra den eneste der kan høre disse ting. I øvrigt forstår jeg på tidligere indlæg at du er medlem af Herlev HiFi Klub, og jeg vil da gerne citere fra referatet fra jeres klubaften den 19. Februar 2004 (I er så venlige at sende referater, hvilket jeg værdsætter): ”det var ligesom det spillede langsommere.”

Til Lasse,

Du har helt ret at psyken kan spille ind, og ekstremt ofte gør det. Men nu havde Lgrau jo netop en AHA oplevelse som han selv beskriver det, altså en oplevelse hvor der skete noget uventet, det var ikke noget han forsøgte at få frem i sit design, det var noget han oplevede uventet. Jeg anbefaler i øvrigt selv kraftigt brug af blindtests, når man skal afdække om forbedringer virkeligt er forbedringer, eller kun forskelle, som man tillægger positive fordele uden at afklare om der vitterligt er tale om fordele.

At du mener vi hos Densen har forståelse for hvordan man lytter, og benytter den bevidst er da rigtigt. Vi prøver da at arbejde ekstremt målrettet mod at give folk anlæg der spiller mere musik, men det er ikke det samme som at vi bevidst designer anlæg der får folk til at stampe med foden. For musikalitet opstår ikke kun som fodtramp, og fremadrettet bas, Det er jo netop farvninger. Hvorimod som jeg skrev tidligere på side 1 i denne tråd, gode designs opnås ved ” b) Ved at få faseforholdene (og en del andre faktorer) korrekte.”.

Du skrev i en tidligere tråd at Jeg var en af dem der mener at Densens lille B100 forstærker spillede r**en ud af bukserne på det ikke navngivne 100.000 Kr. anlæg ved messen i Køwenhavn, forskellen var som at tænde en 60W pærer i et rum kun oplyst at 2 stearinlys”

Det var du ikke ene om, som du måske erindrer uddelte vi spørgeskemaer, og 92% (89 ud af 97  personer) af dem der hørte demoen syntes faktist vores lille system til kr 22.000,- spillede bedre end det lånte system til 100.000,-   

Jeg ved ikke hvor erfaren du er med statistisk behandling af data, men signifikans niveauet er sådan at man med rimelig sikkerhed kan sige at forskellen var til stede og var til fordel for vore produkter.

Jeg er nemlig helt enig i at der er meget varm luft i vores branche, men kun ved en rimelig videnskabelig tilgang til arbejdet, kan man sikre sig mod at falde i den fælde du beskriver hvor f.eks smarte stik er lig bedre lyd. Og netop derfor bruger vi spørgeskemaer, statisktisk behandling, blindtests mv i vores arbejde.

Og derfor har vi f.eks IKKE smarte dyrt udseende phonobøsninger, højttalerbøsninger, eller balancerede forstærkerkredsløb. Og det viser jo egentligt ganske godt at vi har integritet og står ved vore synspunkter, i stedet for at lefle for forbrugerne ved f.eks at have smarte højttalerterminaler på vore produkter. Vi bliver nemlig ekstremt tit spurgt af vore forhandlere og distributører, hvorfor vi ikke bruger nogle bedre højttalerterminaler eller laver balancerede forstærkere fordi vi så kunne sælge mere, men vi har valgt kun at lave det vi kan stå ved, og f.eks vore højttalerbøsninger er de bedst lydende vi kunne finde.

Du har nemlig fat i noget ekstremt centralt, nemlig at vores branche i høj grad drives fremad af mode fænomener, og hvis man f.eks læser de sidste 30 års high Fidelity vil man se at der har været utallige modefænomener gennem tiden, eller rettere, at mange vigtige ting har været prioriteret for senere at blive glemt. Tag f.eks. slew-rate, hvor mange går op i det i dag ?? (vi mener stadig det er vigtigt…)

Et andet eksempel er hvis man virkeligt skal sælge apparater i Tyskland, så skal dæmpningsfaktoren være ekstrem høj, da flere af de tyske magasiner rater produkterne netop efter en måling af dæmpningsfaktoren, og denne får således afgørende indflydelse på de enkelte virksomheders audiodesign, da dem der gerne vil sælge rigtig mange enheder, vælger at lefle for magasinerne for at sikre gode tests og gode salgstal.

Til Gl. Jas,

Du har helt ret i at tempoet bliver rigtigt når et design netop ikke indeholder fasefejl, men disse behøver faktisk ikke at være store for at man kan høre forskelle, det er meget afhængig af hvor trænet man er i at høre disse forskelle. Men selv dem der ikke hører det direkte, hører det ofte ubevidst, og min egen opfattelse er det også er en af de faktorer der er afgørende for at folk bliver lyttetrætte.

Til Ghammel & Suhr,

Dit indlæg rammer ganske præcist hvad der sker når man designer audio på den måde som jeg skrev i ad a) i mit indlæg side 1 i denne tråd:

a) Enten ved en bevidst farvning af området 100-200Hz. Dette er især populært blandt højttalerproducenter som hæver dette område med 3db eller mere, og blandt kabelproducenter, der laver kabler der ikke kan overføre nok energi, med det resultat at bunden virker slankere og dermed fokuserer man subjektivt på området højere oppe. Men begge dele afsløres let, da det gør at hurtigheden ikke er den samme op gennem hele frekvensspektret, og timing har jo ikke kun noget med bas at gøre, men i lige så høj grad relateret til mellemtone og diskant.

Med venlig hilsen

Til Sillesen

Om X eller Y oplever fænomener der ikke er der (ikke virkelige/hørebedrag) er da sagen uvedkommende. Du kan sagtens finde de første 100 personer der så Elvis i forgårs ! 

Jeg har intet med Herlev HiFi Klubs medlemsblad at skaffe, ej heller inholdet. Hvad du læser der er den enkelte "skibents" personlige opfattelse.

Faseforhold  som beskrevet har INTET med tempo at gøre.

Waal  

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Øh, hvad handler tråden nu om???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Tempo

Men man får helt lyst til poste følgende link http://blastolene.com/The_Special/index.htm

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Waal,

Jeg er ikke teoretiker ... og kan ikke bevise det matematisk, men min opfattelse er nu at ikke fase-lineær gengivelse kan give en "rodet" diffus gengivelse af tempoet. Mens den fase-lineære højttaler vil give en mere distinkt og rolig gengivelse af tempoet i musikken. Derfor opfattes det ofte som klarere, og også i nogen tilfælde hurtigere.  

Men tempoet må alt andet lige være det samme (hvis kilden holder)... mens opfattelsen heraf vil ikke være det

.... ellers er der da noget jeg har misforstået (ville i givet fald ikke være første gang)  .

SATMIT

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Waal,

Jeg er ikke teoretiker ... og kan ikke bevise det matematisk, men min opfattelse er nu at ikke fase-lineær gengivelse kan give en "rodet" diffus gengivelse af tempoet. Mens den fase-lineære højttaler vil give en mere distinkt og rolig gengivelse af tempoet i musikken. Derfor opfattes det ofte som klarere, og også i nogen tilfælde hurtigere.  

Men tempoet må alt andet lige være det samme (hvis kilden holder)... mens opfattelsen heraf vil ikke være det

.... ellers er der da noget jeg har misforstået (ville i givet fald ikke være første gang)  .

SATMIT

Misforstået..?  Nej, jeg tror at det bla. er her skoen trykker, og kan systemet ikke håndtere impulserne kontrolleret og hurtigt, altså kontant impulsrespons, kan tempoet givet opfattes langsomt.........

Og som chefmekanikeren pointerer; er der afrulninger i både top og bund af spektret er der dømt problemer..............

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Waal,

SATMIT

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
SATMIT skrev:

Waal,

SATMIT

Rod i fasen = rod i gengivelsen, men "tempomåleren" rør sig ikke en tøddel. Selv med min bedste vilje kan jeg ikke genkende faseroderi som kilde til temposkift

Mit superduperlineærtfasedrejanlæg spiller i præcis samme takt som min aldrende morgenbolleradio. Jeg vil endda gå til yderligheder og frejdigt erklære at københavnermorgenspeakeren i min lavkomiske klokradio morgenvrøvler fuldstændig synkront med københavnermorgenspeakeren i min supeduperhighendfmtuner gengivet gennem mit superduperlineærtfasedrejanlæg.

Andet ville også forskrække da det er samme samme mand, samme kanal fra den samme sender transporteret til samme modtagested.

Waal  

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum