| Forfatter |
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
SATMIT skrev:
|
Waal,
Jeg er ikke teoretiker ... og kan ikke bevise det matematisk, men min opfattelse er nu at ikke fase-lineær gengivelse kan give en "rodet" diffus gengivelse af tempoet. Mens den fase-lineære højttaler vil give en mere distinkt og rolig gengivelse af tempoet i musikken. Derfor opfattes det ofte som klarere, og også i nogen tilfælde hurtigere.
Men tempoet må alt andet lige være det samme (hvis kilden holder)... mens opfattelsen heraf vil ikke være det
.... ellers er der da noget jeg har misforstået (ville i givet fald ikke være første gang) .
SATMIT
|
|
|
Misforstået..? Nej, jeg tror at det bla. er her skoen trykker, og kan systemet ikke håndtere impulserne kontrolleret og hurtigt, altså kontant impulsrespons, kan tempoet givet opfattes langsomt.........
Og som chefmekanikeren pointerer; er der afrulninger i både top og bund af spektret er der dømt problemer..............
|
|
|
Du fremhæver OPFATTES
Betyder det at du godt VED at tempoet er UÆNDRET ?
Waal
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
| Du fremhæver OPFATTES
Waal
|
|
|
Jeg tror ikke der er nogen herinde som mener at tempoet reelt bliver ændret.
Heller ikke Thomas Sillesen. Hvis tempoet reelt ændres ville der den da være helt grueligt galt med anlægget. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
waal skrev:
| Du fremhæver OPFATTES
Waal
|
|
|
Heller ikke Thomas Sillesen. Hvis tempoet reelt ændres ville der den da være helt grueligt galt med anlægget.
|
|
|
Det er faktisk det han stædigt postulerer --- at tempoet ændres --- og ikke mener at dokumentation er nødvendig
Waal
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|

waal skrev:
gl.jas skrev:
SATMIT skrev:
|
Waal,
Jeg er ikke teoretiker ... og kan ikke bevise det matematisk, men min opfattelse er nu at ikke fase-lineær gengivelse kan give en "rodet" diffus gengivelse af tempoet. Mens den fase-lineære højttaler vil give en mere distinkt og rolig gengivelse af tempoet i musikken. Derfor opfattes det ofte som klarere, og også i nogen tilfælde hurtigere.
Men tempoet må alt andet lige være det samme (hvis kilden holder)... mens opfattelsen heraf vil ikke være det
.... ellers er der da noget jeg har misforstået (ville i givet fald ikke være første gang) .
SATMIT
|
|
|
Misforstået..? Nej, jeg tror at det bla. er her skoen trykker, og kan systemet ikke håndtere impulserne kontrolleret og hurtigt, altså kontant impulsrespons, kan tempoet givet opfattes langsomt.........
Og som chefmekanikeren pointerer; er der afrulninger i både top og bund af spektret er der dømt problemer..............
|
|
|
Du fremhæver OPFATTES
Waal
|
|
|
Eneste gang jeg ubetinget har oplevet tempoet REELT ændret, var i de helt unge dage hvor Little Richard, Fats Domino mv., fornøjede sig på min gamle grammofon-afspiller... ...I "låget" var der en indbygget højttaler, og når bæstet skulle spille op til dans, tvang man (højrepressede man) armen til der lød det forløsende klik, og så var der musik.......................
Man var heldig hvis tempoet holdt reelt gennem hele 45`ern.........................................
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hård bund (er den så hård man kan slå sig på den ?)
Sprød diskant (som en kiks ?!?!?)
Blød lyd (Som en dyne fra Larsen ??)
Skærende diskant (kan man skære franskbrød med den ?!?!)
Transparant lyd (findes der lyd som ikke er transparent, og som man derfor ikke kan gå igennem)
Hurtig lyd (hurtigere end lydens hastighed !?!?!?!??)
Fast bund (det modsatte af blød bund...mon man synker igennem !?!?!?)
Nærværende lyd (hmmm....hvor tæt på een ?!?!!?)
Impulsforarbejdning (hmm... kan en højttaler forarbejde noget ?!?!)
Naturligt attack (angreb !? hvor ?!)
Mangel på sammenhæng (hmm...er der et hul i frekvensområdet hvor der overhovet ingen lyd kommer ?!?)
Solid bund (tjae...så mangler vi bare sider på kassen...)
ud af kassen oplevelse (hmm...foregår oplevelserne normalt inde i kassen !?!?)
Tempo (kan de spille på dobbelt hastighed ?!!?!)
Mon ikke sandheden er at vi sidder og hører på nogle højttalerenheder der sætter luften i svingninger ?!?!?!? og beskriver vore oplevelser af dette... __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hælløwdi! Nu ved jeg hvad det rigtige tempo er:
Det sagde den venlige betjent på motorcyklen da han havde fanget mig.
Troede ellers i lang tid det var en jeg kendte, vi kørte og vinkede til hinanden længe. Men den venlige mand ville såmænd bare lige oplyse mig om det rigtige tempo.
Så nu ved vi det allesammen 
Tomos rules - Bimse go home
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Hælløwdi! Nu ved jeg hvad det rigtige tempo er:
Det sagde den venlige betjent på motorcyklen da han havde fanget mig.
Troede ellers i lang tid det var en jeg kendte, vi kørte og vinkede til hinanden længe. Men den venlige mand ville såmænd bare lige oplyse mig om det rigtige tempo.
Så nu ved vi det allesammen 
Tomos rules - Bimse go home
|
|
|
Fik du konfiskeret dit tuningssæt ?
Waal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
| Fik du konfiskeret dit tuningssæt ?
Waal |
|
|
Nej! Men han nappede den trailer med dåsebajere jeg havde på slæb  . Havde lige været over grænsen, men han kunne altså ikke tåle at se en "næsten" lovlydig borger køre livsnødvendige forsyninger hjem.
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
waal skrev:
Waal
|
|
|
Nej! Men han nappede den trailer med dåsebajere jeg havde på slæb . Havde lige været over grænsen, men han kunne altså ikke tåle at se en "næsten" lovlydig borger køre livsnødvendige forsyninger hjem.
|
|
|
Hva' skal du så leve af i påsken ?
Waal
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herr K.V.D.A Kubik
Jeg føler med Dem.
Men husk at tempoet ændres igen fra 30. april. Hvem ved... måske happy'erne har haft en finger med i spillet?
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Kurt von Kubik skrev:
waal skrev:
Waal
|
|
|
Nej! Men han nappede den trailer med dåsebajere jeg havde på slæb . Havde lige været over grænsen, men han kunne altså ikke tåle at se en "næsten" lovlydig borger køre livsnødvendige forsyninger hjem.
|
|
|
Hva' skal du så leve af i påsken ? Jeg knapper mit survival kit op 
Waal |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 April 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 April 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor hensynsfuldt ikke at fremvise uhyrets ædlere dele. Efter dagens standard ER der jo tale om en gammel gris, og holde sig tør kan den vel heller ikke. Sandelig ikke noget at vise frem for mindreårige.
Waal
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 03 April 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Men de skal vare sig skal de - hævneren har fluks indkøbt en dræber se bare lige her 
FYI Kun kendere kan få en tur, den er nemlig for mandfolk - ja den er så!
|
|
|
Ak ja, jeg tog kørekort på en sådan spjætter, min Honda CD 50 var ren luksus at komme op på efter lektionerne, med gear der kunne skifte civiliseret og forbremse der virkede.....
Dog var jeg ikke den værst stillet, der var en stakkel som kørte Nimbus med sidevogn. Denne havde utæt toppakning som ekstraudstyr, så staklen forsvandt i en olietåge når han holdt stille...
Oh well, jeg samler selv på alt muligt gammelt skrammel, og har snart fyldt baghaven op med 40-45 år gamle Mercedes, så jeg skal nu ikke tale for højt
Karsten
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 03 April 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 03 April 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende diskussion (den oprindelige del af den...) Jeg plejer ikke at blande mig i de mere ophøjede diskussioner, men jeg tror jeg kan komme med et indspark mht. forståelsen af opfattelsen af tempo - ved hjælp af "overdrivelse fremmer forståelsen" metoden...
Prøv at gøre noget så forskrækkeligt som at gå på diskotek. Ofte vil man opleve at bas-dunkene lever sit helt eget liv, i forhold til resten af lyden. De kan nærmest virke forsinkede i forhold til resten, sikkert fordi lyden boomer, og er lang tid om at klinge ud - "bok" bliver til "booooouuuuummmbbbbppppp!!!!" Og næste "boouumbp" er lige ved at falde over den første, fordi den aldrig når at blive færdig... Man oplever musikken og basdunkene som to forskellige rytmer, tempi om man vil, der ikke hænger sammen, på trods af at det beviseligt er samme rytme. Hør så samme nummer på en lille reolhøjttaler. Så hænger bas-dunket pludselig fint sammen med resten, "bok"'et kommer som en naturlig del af rytmen, det virker faktisk som om "bok"'et kommer tidligere end på diskoteket (måske fordi den lange efterklang på disco'en gør at lyden gennemsnitligt set rent faktisk ER forsinket?)
At det så i praksis _opleves_ som at hastigheden er ændret, skal nok tilskrives det fænomen som Jonas nævnte på et tidspunkt, en kedelig film på 90 minutter føles l-a-n-g, mens en heftig, medrivende film på 90 minutter føles alt for kort. Hvis man rives med af musikken, måske fordi den rytmisk hænger sammen, så flyver tiden af sted - men hvis man ikke kan forholde sig til musikken, måske fordi rytmikken er splittet ad, så bliver det langtrukkent at høre på. Igen kunne man illustrere det med at en 2 timers koncert med Metallica flyver afsted, mens 2 timers dansktop med orgel-allan føles som en hel uge (eller omvendt, alt efter smag :-) __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Herman Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 02:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
LGrau skrev:
waal skrev:
| Du fremhæver OPFATTES
Waal
|
|
|
Heller ikke Thomas Sillesen. Hvis tempoet reelt ændres ville der den da være helt grueligt galt med anlægget.
|
|
|
Det er faktisk det han stædigt postulerer --- at tempoet ændres --- og ikke mener at dokumentation er nødvendig
Waal
|
|
|
Hej Waal,
Nu har jeg fulgt med i flere debatter og mener ikke at have hørt at Sillesen (eller andre) har sagt at tempoet ændres faktisk, men opleves som sådan, hvilket stemmer overens med flere andre herinde. Jeg forstår ikke hvofor du bliver ved med at fremture sådan og hvis du bare for en gang skyld ville svare på hans spørgsmål istedet for at hælde gylle ud over ham og hans produkt hele tiden..ville jeg ihvertfald finde det interessant og kunne derefter tage dig bare en smule alvorligt igen..
Hvergang han ber dig om at svare gemmer du dig bag nogle ligegyldigt "mongo bongo retorik" som vist bare har til formål at kamuflere at du ikke helt ved hvad der skal svares, for tænk hvis du blev afsløret som værende en der bare var mavesur og ikke havde andet end det at bidrage med...
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
ja bedre sent end aldrig, hr. mand 
mvh krydsmads
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herman skrev:
waal skrev:
LGrau skrev:
waal skrev:
| Du fremhæver OPFATTES
Waal
|
|
|
|
|
|
Waal
|
|
|
Hej Waal,
Nu har jeg fulgt med i flere debatter og mener ikke at have hørt at Sillesen (eller andre) har sagt at tempoet ændres faktisk, men opleves som sådan, hvilket stemmer overens med flere andre herinde. Jeg forstår ikke hvofor du bliver ved med at fremture sådan og hvis du bare for en gang skyld ville svare på hans spørgsmål istedet for at hælde gylle ud over ham og hans produkt hele tiden..ville jeg ihvertfald finde det interessant og kunne derefter tage dig bare en smule alvorligt igen..
Hvergang han ber dig om at svare gemmer du dig bag nogle ligegyldigt "mongo bongo retorik" som vist bare har til formål at kamuflere at du ikke helt ved hvad der skal svares, for tænk hvis du blev afsløret som værende en der bare var mavesur og ikke havde andet end det at bidrage med...
Venlig hilsen
|
|
|
Den postulerende part er Thomas Sillesen og hvad værre er så bruger han samme postulat til lette sine medborgeres tegnebøger. Derfor forsøger jeg at få ham til at dokumentere det "mongo bongo" han sovser sine tilhørere ind i ved demonstrationer.
Jeg ved da godt at han ikke kan dokumentere sine påstande. Han sælger HiFi med de samme metoder som omrejsende "snake-oil" sælgere brugte i det vilde vesten i 1870'erne. Metoderne kender vi også fra kosmetikbranchen.
Uanset om du kan lide det eller ej så påtog Hr. Sillesen sig "bevisbyrden" i samme øjeblik han tog "tempofænomenet" i anvendelse i sin markedsføring.
Waal
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 08 April 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg har uendelig svært ved at opleve de omtalte tempo-fejl/forskelle og på et anlæg der behandler transient-information korrekt så forventer jeg aldrig at kunne komme til det. Personligt ville et bevis i form af en 'brugsanvisning' illustreret med eksembler være lærerigt. Alle andre (selv de subjektive 'indstil med ørene') parametre ville man med lidt god vilje kunne illustrere med eksembler.
Mvh Jacob - som forøvrigt ikke havde speedometer i sin sidste bil.
|
| Til top |
|
| |