Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 19:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Vobbel’s skrammel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Nå, så er det vist tid til en opdatering...

Hele systemet er, mere eller mindre, blevet skiftet ud. Der er tale om en generel nedgradering over hele linjen. Det hele startede med, at jeg ville skifte forstærker. Ai500 er en fremragende forstærker, men jeg nåede aldrig at blive glad for den, sådan for alvor. Jeg elsker at den er så enkel og ligetil, at alt er samlet i én box og at den er designet så lækkert. Lydmæssigt har den også mange gode egenskaber, men det var ikke nok til, at den fik lov at blive.

Harbeth Super HL5 er en fantastisk højttaler - absolut en af de bedste jeg har haft, og ligeledes en af dem, som har bragt mig størst glæde. Desværre fik jeg dem aldrig helt til at fungere i min lille stue, som jeg gerne ville. Det lød hæderligt, men jeg besluttede mig alligevel for at skifte højttalere. Så det er absolut ikke for at tage noget fra SHL5'erne - det er min stue som er synderen, desværre. Når jeg engang får en større stue, så kunne jeg sagtens finde på at købe et sæt igen.

Over det sidste stykke tid har lysten til hifi ikke rigtig været der. Lysten til musik lever heldigvis stadig i bedste velgående (det bliver man forhåbentlig aldrig træt af), men hifi magter jeg ikke. Derfor er det hele mundet ud i en nedgradering over hele linjen - både højttalere, forstærker og DAC. Målet var at holde budgettet på under 10k inkl. alt, men samtidig finde noget, som var til at holde ud at høre på - og det synes jeg er lykkedes.

Lydmæssigt er der sket en del ændringer - både godt og skidt. Overall set, så kan det (logisk nok) ikke hamle op med det tidligere grej, men det er bestemt til at leve med. Højttalerne er et sæt Aurum Cantus Melody M-103 i rosewood, forstærkeren er en Naim Nait 5i og DAC'en er den velkendte og yderst omdiskuterede Cambridge DacMagic. Jeg bryder mig egentlig slet ikke om højttalernes udseende, synes faktisk de er ret grimme. Men de spiller heldigvis ok - og det er jo det vigtigste.

Det var vist alt for denne omgang - god sommer!
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej WS

Tillykke med det nye grej.

Så blev sløret løftet Det er et noget andet setup, end du tidligere har haft. Tror du skulle have arbejdet lidt mere med dine
SHL5. Så skulle de nok have sunget optimalt med tiden og givet dig en masse gode musikalske oplevelser. Bare min ydmyge
mening

Når det er sagt er det et individuelt valg man foretager. Tror vi alle har prøvet at løbe sur i det. På bundlinjen er det den
musikalske oplevelse der tæller. Hvordan er signaturen i Aurum højttalerne? Kan se de er med bånddiskant.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Juni 2011 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hej Holberg,

Ja, det er et markant anderledes setup, det skal der ikke herske nogen tvivl om.

Angående SHL5, så føler jeg selv, at jeg har prøvet det meste, for at få dem til at fungere optimalt. Jeg nåede godt nok aldrig at prøve de fødder, som du tidligere foreslog. Men jeg har prøvet med fliser, SD-feet, spikes, kork, rykket rundt på højttalerne og med/uden basfælder. Alt sammen i kombinationer på kryds og på tværs, men resultatet blev aldrig helt det jeg ønskede. Og jeg tror ikke det skyldes afkobling/tilkobling, placering eller grejet der var spændt for. Det var ganske enkelt rummets dimensioner, som var årsagen - rummet var simpelthen ikke stort nok.

Selvfølgelig kunne det nok gøres bedre, hvis der blev foretaget professionelle målinger og der blev smidt akustiske materialer op over det hele, men det er trods alt stadig min stue, så det er jo begrænset hvor langt man vil gå, når rummet også skal bruges til andet end bare musik.

Jeg har stadig ikke lært Melody'erne at kende endnu, men de er som sagt ret anderledes end SHL5.  Diskanten var det første jeg lagde mærke til - den er faktisk rigtig, rigtig god. Jeg var en smule nervøs for, at de ville være spidse i lyden, da jeg før har haft dårlige erfaringer med bånddiskanter, hvad det angår. Men der er ingen tegn på lyttetræthed, selvom der er masser af luft og detaljer. Det er absolut dette, som lader til at være Melody's stærkeste egenskab.

Mellemtonen er fin, selvom den godt kan lyde lidt klemt. Bassen er en lidt sjov størrelse. Den virker ikke oppustet, men alligevel har den tendens til at virke som om den prøver at kompensere for noget. På nogle numre sidder den lige i øjet, mens den på andre numre virker ret vag og anonym. Det kan selvfølgelig godt skyldes room-gain, men jeg har ikke oplevet det før på andre højttalere.

Det lyder måske lidt voldsomt, men det er faktisk et sæt rigtig fine højttalere. Især når man tager prisen i betragtning. Diskant-mæssigt vil jeg næsten vove at påstå, at de er bedre end SHL5. Men på alle andre punkter, der kommer Melody ikke i nærheden af dem. SHL5's stærkeste egenskab er deres formåen til at få lytteren til at fokusere på musikken og ikke teknikken. Melody er mere "hifi"-præget, hvilket gør dem lidt mere "kunstige", på én eller anden måde. Det er svært at forklare, men du har jo selv SHL5, så du ved sikkert godt hvad jeg mener.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Juli 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Damm - nogle gode og knivskarpe billeder dit kammera tager. Må man spørge hvilket kammera du bruger?
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Juli 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Ja, selvfølgelig - det er et Nikon D40.

hewi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Juli 2011 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Kender det godt, men holder nu fast i mit, i manges ører ubrugelige skrammel jeg har skrabet sammen, senest en Technics sl1210 "føj for s...n"

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted

anders br
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

hey, hvordan fungere AirPort Express?

jeg er lidt gammeldags hvad angår lydkilden

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg må godt nok indrømme at de højtalere ikke lige er de kønneste i den finish :D Jeg har den selv i lys ask og der gør de sig
bestemt noget bedre...

Jeg syntes de er fantastisk gode til prisen og giver du dem en vellydende forstærker synger de rigtigt pænt! Du bør næsten
høre dem med en LFD foran og noget forsølvet kobber kabler...

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 August 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

anders br skrev:

Hej Anders,

Det er egentlig meget enkelt. AE'en tilsluttes til ens anlæg, der er kun én udgang - og den er både digital og analog. Så du kan enten benytte den analoge løsning med et mini-jack til phono kabel, eller du kan bruge den optiske løsning, hvis du vil benytte en ekstern DAC, ligesom jeg gør. Hertil skal du bruge et såkaldt mini-toslink kabel.

Udover det, så skal du bruge enten en PC eller Mac, med iTunes installeret, som kan agere server. Herfra sender du så signalet videre til AE'en. Det kan foregå enten via trådløst eller kablet netværk.

Hvis du gerne vil slippe for at skifte numre direkte på din PC/Mac, så kan du evt. bruge en iPhone, iPod Touch eller iPad til at styre det fra. Det er det jeg plejer at gøre.

En lidt overfladisk forklaring, men jeg håber, at det gav et nogenlunde overskueligt indblik i, hvordan det fungerer. Hvis du har flere spørgsmål, så er du selvfølgelig velkommen til at spørge.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 August 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Neon^ skrev:
Jeg må godt nok indrømme at de højtalere ikke lige er de kønneste i den finish :D Jeg har den selv i lys ask og der gør de sig
bestemt noget bedre...

Jeg syntes de er fantastisk gode til prisen og giver du dem en vellydende forstærker synger de rigtigt pænt! Du bør næsten
høre dem med en LFD foran og noget forsølvet kobber kabler...

Hej Neon,

Nej, de er (desværre) ikke særligt kønne. Jeg har overvejet, om jeg skal få dem malet, men jeg ved ikke helt om det er besværet og pengene værd. Jeg er generelt ikke så vild med udformningen af højttaleren heller, så spørgsmålet er, om det ikke bare vil være spild af tid, at skulle til at skille dem ad og få dem malet.

Jeg er sikker på, at de vokser med opgaven. Jo bedre en forstærker der bliver spændt for, jo bedre lyder de - sådan er det jo med de fleste højttalere. De besidder bestemt nogle fine kvaliteter, især hvis man tænker på hvad de har kostet. Jeg er stadig ikke helt kommet overens med basgengivelsen, synes stadig den er lidt speciel. Dog ikke noget, som jeg ikke umiddelbart kan leve med, nu hvor hifi-interessen er nedprioriteret pt.

anders br
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:

anders br skrev:

Hej Anders,Det er egentlig meget enkelt. AE'en tilsluttes til ens anlæg, der er kun én udgang - og den er både digital og analog. Så du kan enten
benytte den analoge løsning med et mini-jack til phono kabel, eller du kan bruge den optiske løsning, hvis du vil benytte en ekstern DAC, ligesom
jeg gør. Hertil skal du bruge et såkaldt mini-toslink kabel.Udover det, så skal du bruge enten en PC eller Mac, med iTunes installeret, som kan
agere server. Herfra sender du så signalet videre til AE'en. Det kan foregå enten via trådløst eller kablet netværk.Hvis du gerne vil slippe for at
skifte numre direkte på din PC/Mac, så kan du evt. bruge en iPhone, iPod Touch eller iPad til at styre det fra. Det er det jeg plejer at gøre.En lidt
overfladisk forklaring, men jeg håber, at det gav et nogenlunde overskueligt indblik i, hvordan det fungerer. Hvis du har flere spørgsmål, så er du
selvfølgelig velkommen til at spørge.

Helt kanon forklaring:) Var lige et smut i humac i dag og købe banditten.. Så mangler jeg bare en ordentlig dac.. Er du tilfreds med den dac du
bruger i dag?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 August 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

anders br skrev:
Helt kanon forklaring:) Var lige et smut i humac i dag og købe banditten.. Så mangler jeg bare en ordentlig dac.. Er du tilfreds med den dac du
bruger i dag?

Tillykke med købet, den skal du nok blive glad for.

DacMagic er en udmærket DAC, synes jeg. Den er ikke fantastisk - og der findes måske også andre og mere spændende alternativer derude. Men tag et smut forbi Hifi-Klubben og se om du kan låne et eksemplar med hjem, så kan du jo se om den er noget for dig.

anders br
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Det var da en mulighed, Stello har også fanget min opmærksomhed, det lader til at være noget folk er tilfreds med..

Jeg siger tak for hjælpen

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 August 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

anders br skrev:
Det var da en mulighed, Stello har også fanget min opmærksomhed, det lader til at være noget folk er tilfreds med..

Jeg siger tak for hjælpen

Jeg har selv haft lidt forskelligt grej fra Stello - og det er bestemt fine produkter de laver. En Stello DA100 Signature burde slå en DacMagic med flere længder, men den koster selvfølgelig også det dobbelte.

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 August 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Pudsigt....jeg er gået den anden vej! Fra Aurum Cantus ( M-103, VF8 og Volla). AU spiller hamrende godt i diskanten (
verdensklasse)! Men jeg kan nikke helt genkende til dit udsagn om at Harbeth spiller mere musik ogat AU spiller imponerende
flot teknisk. Da jeg jeg gik fra Volla som har det store G1 diskant bånd til Harbeth, var det som at hænge et tykt tæppe foran
diskanten. Det krævede lidt tilvænning....eller måske mere rigtigt udtrykt: afvænning....at skulle undvære AU's formidable
diskantformåen. Men så har jeg jo fået så meget mere fantastisk lyd med Harbeth istedet

Men M-103 er en god højtaler til den alt for lave pris....for ikke at tale om de utrolige lave brugtpriser de handles til nu! Og
enig...den er ikke smuk!

Jeg har lige købt en Stello DA100 og den du'r!

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 August 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hvad skal du have af højttalere Wildstyle?.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes