Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: DALI Euphonia MS5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg har simpelthen lavet dette indlæg, for at få svar på lidt spørgsmål.. Underligt nok...

Som de fleste nok ved koster dette sæt højttalere de små 80000 kr...
Personligt syntes jeg selv at dette virkelig er en fed højttalere, som er værd en krone værd...
Men nu til spørgsmålene:

Syntes i at DALI Euphonia MS5 er bedst i dens prisklasse, eller er der bedre alternativer man sku lytte på først?
Er lydforskellen på MS4 og MS5 lige så stor som prisforskellen...
Håber der kommer lidt interransante svar... Ved godt de koster en halv bondegård... Men man må ha lov at drømme, ellers var man jo nok ikk blevet hifi-narkoman :D

Mvh Michael...

Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Det er jo svært at sige om den er bedst i prisklassen, specielt da der er mange gode bud derude. Derfor skal der lyttes til flere, og helst mod hinanden selvom det af mange grunde kan blive svært.

Min mening er dog at det er en superfed højttaler med en rigtig god klang. Der er en fornem tonal balance, og bånd-diskanten er fornemt integreret i systemet. De spiller nøjagtigt det der bliver serveret, som det skal serveres, men de kræver naturligvis også et topklasse-anlæg.

De har hverken tendens til at tilføje s-lyde på stemmer eller spille så alt lyder ens, eller hvilke kritikpunkter der ellers har været fra en del folk der alligevel aldrig har hørt dem ordentligt!

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Til 80.000kr syntes jeg er er MANGE alternativer selv Dali's egen Jubilærumsmodel er bedre til pengene.

Men mit råd er find de 3 højtalere du syntes bedst om og lån dem med hjem så kan du alene i ro og mag lave AB test, i denne prisklasse 80.000kr skal der efter min mening testes meget.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Åhh, bare det var mig der kunne spendere små 100.000 på et sæt højttalere! Har aldrig hørt de Dali du nævner, så dem kan jeg ikke udtale mig om, men jeg vil give Jonas ret i, at dt er godt at komme vidt omkring på markedet, høre lidt forskelligt her og der, og så til sidst låne nogle sæt med hjem. Personligt ville jeg bl.a.lytte til et sæt cremona fra sonus faber, og de større modeller fra nautilus-serien. Held og lykke med valget!
Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Et bud herfra, ville være at tage et lyt på et sæt Meadowlark Blue Heron 2

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:

Hej...

Jeg har simpelthen lavet dette indlæg, for at få svar på lidt spørgsmål.. Underligt nok...

Som de fleste nok ved koster dette sæt højttalere de små 80000 kr...
Personligt syntes jeg selv at dette virkelig er en fed højttalere, som er værd en krone værd...
Men nu til spørgsmålene:

Syntes i at DALI Euphonia MS5 er bedst i dens prisklasse, eller er der bedre alternativer man sku lytte på først?
Er lydforskellen på MS4 og MS5 lige så stor som prisforskellen...
Håber der kommer lidt interransante svar... Ved godt de koster en halv bondegård... Men man må ha lov at drømme, ellers var man jo nok ikk blevet hifi-narkoman :D

Mvh Michael...

Nogle siger MS4 er klart bedre .

Men højtaler i den prisklasse er ikke lette af blive kloge på de spiller jo ikke ens .

Jeg har lyttet kort til MS4 og jeg synes den har en alt for fed mellemtone kan være bunden der ikke er helt fast topper ejer ikke den soundstages som man ellers høre på speaker i den klasse .

En speaker i denne pris klasse skal spille bedre .

En jeg kender har lige købt MS4 og de blev sendt og UPS lavet en nice skade på den ene .

Han er sur

How on earth can DALI wrap a 8000-Euro speaker
in this kind of vunerable lousy boxes? It's a
shame that  they are not better covered than a
DVD-player for 50 Euro. Shouldn't a costly and
classy speaker like this survive a 200
kilometer-trip without beeing damaged?

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Marts 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hej

TIl de penge er der jo (næsten) frit slag på alle hylder.

Jeg deler også Jensen mening om Dali´erne. De er altså ikke supersprøde - pænt sagt.

Jeg ville kigge/lytte på:

Sonus Faber Cremona
Lyd ála Dali - men med lidt mere sjæl. Og så er der STIL over den højttaler !

Revel F50
Power og god klang. Den er ikke så analytisk som de andre Revel-modeller.

Von Schweikert VR4 Jr.
Har ikke hørt lige den her model, men VS kan virkelig noget med magi !
Kan høres i Sverige - og måske LydGalleriet ???

JM Lab Electra ??
JM lab leverer altid meget for pengene - åben og dynamisk.

AudioDidact Kaleidofon
Super højttaler.. men den findes jo kun i ét eksempler - og er ikke til salg

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hmm, Sonus Faber Cremona er det er kun en single wire højtalere... Hvorfor dog det???

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

Problemet med MS5 er, at de prøveopstillinger, der har været på messer og forhandlere - ja selv hos Dali i Nørager, efter min mening ikke har ydet højttaleren retfærdighed.

MS5 har præcis den samme magiske egenskab som min ældgamle, amerikanske Fender Stratocaster (fatter stadig ikke, hvorfor jeg solgte den for 15 år siden): Den bliver ved at trække i dig, udfordre dig til mere lytning med nye stilarter.

MS5 lader dig selv vælge, hvad det er du vil - uanset om du vil svømme helt hen og trykke luftguitaren af, så sveden springer eller sætte dig med lyttebøfferne slået helt ud for at danne dig et komplet billede af både orkesteret, koncertsalen, optagerummet i studiet eller Madison Square Garden, så er det ufattelig nemt.

Men der er også omkostninger. Dit gear skal være i orden og dit lytterum skal være trimmet i området fra 20 - 340 Hz. MS5 er ufattelig potent i bunden og et dårligt trimmet lytterum kan nemt lave kluddermor i bas og nedre mellemtone.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 347&zoneid=3

Bortset fra det er der som nævnt tidligere naturligvis andre spændende højttalere fra eksempelvis JM Lab, Revel og andre, som fortjener samme opmærksomhed. Nu er Vienna Acoustics jo også kommet til DK - se nyhederne.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Men der er også omkostninger. Dit gear skal være i orden og dit lytterum skal være trimmet i området fra 20 - 340 Hz. MS5 er ufattelig potent i bunden og et dårligt trimmet lytterum kan nemt lave kluddermor i bas og nedre mellemtone.

Hmm, såvidt jeg kan se er de rullet af allerede ved 31 Hz, så der er vel ikke nogen grund til at trimme rummet helt ned til 20 Hz

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Og hvordan skal denne trimning så foretages???

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Hmm, såvidt jeg kan se er de rullet af allerede ved 31 Hz, så der er vel ikke nogen grund til at trimme rummet helt ned til 20 Hz

Karsten

Meget morsomt

mich1352 skrev:
Og hvordan skal denne trimning så foretages???

Det afhænger af det enkelte rums geometri, lyttepositioner, gulv, loft, møblering mv....

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=366&zoneid=2

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:
Hmm, Sonus Faber Cremona er det er kun en single wire højtalere... Hvorfor dog det???

Hvorfor B-wire , hvis de ikke mener der er fordel i det .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg ville holde snitterne langt væk fra MS4, MS5, Helicon 400 og Helicon 800.

Min kammerats svorger har lige haft Helicon 400 hjemme og de fik lammetæsk af hans gamle Dali 18 MK2. Han havde allerede afskrevet Helicon 800 i forhold til 400'en da den var fuldstændig intetsigende - nul nerve i musikken.

Selv har jeg kun lagt øre til MS4 og MS5 og kan kun sige at de spiller af h...... til. Den som påstår at den bånddiskant integrerer godt med resten skulle have et nyt sæt ører, samt er bunden upræcis og alt for anonym...

Men det er nogle vildt flotte højtalere - den ros skal de have...

Men som Jonas siger - der er alternativer som kan meget mere til den pris...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Jamen igen er der uenighed på hifi markedet... Det er sku det da er så fascinerende omkring det...

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også høre på lidt fra franske Triangle. et mærke som jeg synes er meget overset i DK.

Deres top model i Stratos series koster knap 50k

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Mr TGS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Dali18 lyder bedre end Helicon400?? Der må være lyttet med både ørepropper og lyttetestet efter at have drukket masser af elefant bajere

Nå spøg til side. Jeg har selv haft Dali18 og de kommer altså ikke på nogen måde i nærheden af lyden fra en Dali Helicon 400. Man kan jo bare tage en Dali Evidence 470 og høre hvor meget bedre den er i forhold til en Dali18 og ja en Dali Helicon 400 spiller altså på alle punkter bedre end en Dali Evidence 470.

Til top Vis Mr TGS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr TGS

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at redaktøren kom med en rigtig klog bemærkning... Nemlig lytterummet... Jeg tror en masse kan ligge der... Men holder på at hvis Dali´en for sin plads at lege på er det er FREMRAGENDE speaker

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Mr TGS skrev:

Dali18 lyder bedre end Helicon400?? Der må være lyttet med både ørepropper og lyttetestet efter at have drukket masser af elefant bajere

Nå spøg til side. Jeg har selv haft Dali18 og de kommer altså ikke på nogen måde i nærheden af lyden fra en Dali Helicon 400. Man kan jo bare tage en Dali Evidence 470 og høre hvor meget bedre den er i forhold til en Dali18 og ja en Dali Helicon 400 spiller altså på alle punkter bedre end en Dali Evidence 470.

Jamen, Dali Evidence 470 er da ikke dårligere end Dali 18 mk2 - det har jeg ikke nævnt noget om - blot at 18 var bedre en Helicon 400...

De var hjemme hos ham en uge og selv konen kunne høre at 18'erne var meget bedre - de swingede og smækkede, det gjorde Helicon 400 ikke...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Mr TGS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Marts 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Med det siger du jo også, at en Dali Evidence lyder bedre end en Helicon 400 og det mener jeg bestemt ikke er sandt. Jeg har lyttet i timevis på begge disse højttalere og der er altså ikke nogen tvivl om at Helicon'en er en højttaler i en helt anden klasse. En Dali 18 var da udmærket, da den kom frem i slutfirserne, men den er da forlængst overhalet indenom. Jeg kan kun sige, at det må være en uheldig sammensætning af komponenterne og lytterummet, der kan give den oplevelse du har fået.

Til top Vis Mr TGS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr TGS

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes