| Forfatter |
|
Cerberus Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den prisklasse er der som nævnt mange muligheder, f.eks. AUdiovector S6, som jeg synes er en fantasktisk højttaler.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Euphonia MS5 er den mest vellydende højttaler jeg til dato har hørt  . Den slår alt fra Martin Logan, dog ikke på det kunstigt oppustede ML lydbillede  . Linn's vage bud med Espek får kanon smæk og B&W's 802 får rød numse - dog ikke så fælt som Espekkerne. JM Lab nævner nogen som konkurrenter  ....tja, hvis man syntes en jamo i en papkasse er en værdig konkurrent så værs'go
|
| Til top |
|
| |
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
David <-
Du skal være velkommen til at komme og A-B teste Dali Evidence 470 mod Helicon 400. Dermed mener jeg at du ikke aner hvad du snakker om, Evidence har slet ikke den samme neutrale og åbne lyd som Helicon har. Udover det er der mere skrald i Helicon, og det er selvom de lige er taget ud af kassen.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tiger...enig...evidence er ikke i nærheden af Helicon...never
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
Mr TGS skrev:
|
Dali18 lyder bedre end Helicon400?? Der må være lyttet med både ørepropper og lyttetestet efter at have drukket masser af elefant bajere
Nå spøg til side. Jeg har selv haft Dali18 og de kommer altså ikke på nogen måde i nærheden af lyden fra en Dali Helicon 400. Man kan jo bare tage en Dali Evidence 470 og høre hvor meget bedre den er i forhold til en Dali18 og ja en Dali Helicon 400 spiller altså på alle punkter bedre end en Dali Evidence 470.
|
|
|
Jamen, Dali Evidence 470 er da ikke dårligere end Dali 18 mk2 - det har jeg ikke nævnt noget om - blot at 18 var bedre en Helicon 400...
De var hjemme hos ham en uge og selv konen kunne høre at 18'erne var meget bedre - de swingede og smækkede, det gjorde Helicon 400 ikke...
|
|
|
Og I havde naturligvis i baghovedet at de måske skulle spilles til osv. og at placeringen måske ikke var optimal? Det er netop nogle af de ting mange folk glemmer!
Lytterummet er uhyre vigtigt, og jeg kan overhovedet ikke genkendende til hvad du skriver om både Helicon og Euphonia, men der er som bekendt "smag & behag"-faktoren! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Hmm lytte rummet vigtigt skriver du Ronin . Da jeg snakkede med Dali er netop MS og Helicoil lavet fordi de var lettere at integrere i rummet for en "almindelig" bruger. Hvorimod aldre højtalere fra dali som Dali Diva mere monitor agtige og derfor besværlig med hensyn til rum og grej.
Dali er jo bevist gået fra mere "Monitor" agtige højtaler til en fløde creme højtaler der spiller pænt som MS højtalerne og Helicoin og det er PRÆCIST det David har hørt for han vil have smæk for skillingen og musik i ansigtet (David ret mig gerne hvis jeg tager fejl) de MS og Helicoil spiller ikke musik og jeg forstår ikke man kan bruge de speakers til noget. Dog køb Helicoil de er billigere end MS og har lige så meget musik.
Dette skriver en DALI mand om DIVA :
Det har vist sig, at en del kunder kan have problemer med at få fuldt udbytte af den i deres lytterum, i praksis, med mindre de er villige til at indrette sig meget kraftigt efter den, dvs. opstilling indretning, materialer, osv osv.
Dette skriver han om hvorfor MS højtalerne spiller letterre :
For os er det mindst lige så vigtigt at den sublime lytteoplevelse faktisk KAN genskabes hjemme i den virkelige kundes stue.
Altså MS højtaleren er lavet til at spille lettere i en almindeligt stue og de ældre Diva og andre Dali højtalere måske var mere monitor agtige og derfor meget mere krævende.
Det undre mig ikke at David heller ikke kan lide MS og Helicoil for han lytter også musikalsk grej mener det er Naim 
Men kan man lide denne "fløde" lyd er det oki for mig men jeg vil understreje at en højtaler i den prisklasse så findes der MANGE alternativer. Jeg leder selv efter en speeker i den prisklasse og hver gang jeg toror jeg er færdig med at lede dukker en ny højtaler op som skal lyttes, glæder mig til at lytte Jensen's nye højtalere 
|
| Til top |
|
| |
bsl2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej mitch 1352
prøv også at lytte til bosendorfer og shahinian hos lydbutikken.har selv et par bosendorfer av2 og er godt tilfreds
bsl2
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
David skrev:
Mr TGS skrev:
|
Dali18 lyder bedre end Helicon400?? Der må være lyttet med både ørepropper og lyttetestet efter at have drukket masser af elefant bajere
Nå spøg til side. Jeg har selv haft Dali18 og de kommer altså ikke på nogen måde i nærheden af lyden fra en Dali Helicon 400. Man kan jo bare tage en Dali Evidence 470 og høre hvor meget bedre den er i forhold til en Dali18 og ja en Dali Helicon 400 spiller altså på alle punkter bedre end en Dali Evidence 470.
|
|
|
Jamen, Dali Evidence 470 er da ikke dårligere end Dali 18 mk2 - det har jeg ikke nævnt noget om - blot at 18 var bedre en Helicon 400...
De var hjemme hos ham en uge og selv konen kunne høre at 18'erne var meget bedre - de swingede og smækkede, det gjorde Helicon 400 ikke...
|
|
|
Og I havde naturligvis i baghovedet at de måske skulle spilles til osv. og at placeringen måske ikke var optimal? Det er netop nogle af de ting mange folk glemmer!
Lytterummet er uhyre vigtigt, og jeg kan overhovedet ikke genkendende til hvad du skriver om både Helicon og Euphonia, men der er som bekendt "smag & behag"-faktoren!
|
|
|
Sagen er vel den med priser på hifi i dag, at produktionsomkostningerne på en dali18mk2, nærmede sig en helicon400. Jeg vil faktisk mene at der er kvaliteter i mellemtonen på en dali18mk2 som stadig er bedre en helicon800 som jeg har lyttet til - ikke op mod hinanden og alle de andre 1000 forbehold - men det siger alligevel lidt om problematikken. At helicon så har rigtigt mange andre kvaliteter er vel indlysende, men oplevelsen er vel ikke at bagatelisere med rum og udstyr, sådan spiller klaveret ikke. Oplevelsen er reel. Fed finering og formning i øvrigt på helicon.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa
Men kan man lide denne "fløde" lyd er det oki for mig men jeg vil understreje at en højtaler i den prisklasse så findes der MANGE alternativer. Jeg leder selv efter en speeker i den prisklasse og hver gang jeg toror jeg er færdig med at lede dukker en ny højtaler op som skal lyttes, glæder mig til at lytte Jensen's nye højtalere 
|
|
|
Dem kan du bare komme og hente strauss er ikke så rum følsome , men de skal have en hurtig amp der kan styrer bunden .
Mahler er kun for tunge drenge med store amps og store rum .
De strauss er ledig om små 3 uger vil jeg tro hvis jeg ikke tag et par sæt mere hjem .
Nå ikke mere reklame det dur ikke de skal høres i eget rum alt andet dur ikke
|
| Til top |
|
| |
haldor Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 04:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Jensen er inde på noget af det rigtige. Nogle højttaler kræver en strømstærk(stiv) forstærker. Som David skriver at Helicon fik tæsk af Dali18, det kunne tænkes at kammeratens Amp gik i knæ med Helicon. Men vil også sige Dali har en tam mellemtone og kedelig bas. Måske undtagelse af Mega Line.
Mit bud: B&W N802. Den har en forrygende diskant/mellemtone og helt klart bedre bas
haldor __________________ WISH YOU WERE HERE...
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 05:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Det undre mig ikke at David heller ikke kan lide MS og Helicoil for han lytter også musikalsk grej mener det er Naim 
|
|
|

Tja jeg synes det virker som om det er meget "in" blandt de såkaldte audiophile, at være snobbede og rakke ned på Dali og mene det dårlig lyd, hvorimod meget belastende og skarpt klingende højttalere bliver hyldet som indbegrebet af god lyd. Måske er der bare mange audiophile, som grundet deres hyppige og høje musiklytning (+ fremskredne alder ), har fået skadet hørelsen så meget, at de er nødt til, at bruge udstyr der fremhæver det øvre frekvensområde, men som for os andre er forfærdelig trættende at høre på .
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=mich1352]Hmm, Sonus Faber Cremona er det er kun en single wire højtalere... Hvorfor dog det???[/sonus faber mener at deres ht lydere bests koblet i en singel wire terminal]
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
|
Jeg ville holde snitterne langt væk fra MS4, MS5, Helicon 400 og Helicon 800.
Min kammerats svorger har lige haft Helicon 400 hjemme og de fik lammetæsk af hans gamle Dali 18 MK2. Han havde allerede afskrevet Helicon 800 i forhold til 400'en da den var fuldstændig intetsigende - nul nerve i musikken.
Selv har jeg kun lagt øre til MS4 og MS5 og kan kun sige at de spiller af h...... til. Den som påstår at den bånddiskant integrerer godt med resten skulle have et nyt sæt ører, samt er bunden upræcis og alt for anonym...
Men det er nogle vildt flotte højtalere - den ros skal de have...
Men som Jonas siger - der er alternativer som kan meget mere til den pris...
|
|
|
Nu har jeg lytte til helicon 800 et par gange, og jeg må tilstå, at den højttaler er bare for fed. Andet er der ikke at sige om den sag... Det du oplever når du skriver at helicon 400 får tæsk af dali 18 mkII, kan det være noget at gøre med dali's nye lydfilosofi at gøre??? Dali helicon har ikke den samme "punch" og bulder i bassen som mange af deres tidligere modeller har. Den er meget mere stram og kontant, hvis man kan sige det sådant. Jeg er selv den glade ejer af et sæt 850, og hvis man stiller dem ved siden af helicon, er jeg ikke et sekund i tvivl om hvilken speaker der får lammetæv..(det gør min , hvis der skulle være nogen der var i tvivl....) Helicon er virkelig en højttaler der fortjener at blive lyttet til, for den spiller dæleme musik så det gør helt ondt i mellemgulvet. Det kan godt være det bare er min mening, men sådan er vi jo så forskellige...
mvh
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo men placer du bare et par 850 ved siden af 18mk2 og de vil også få lammetæsk af 18mk2.
Hvad jeg godt kan lide ved Hothers konstruktioner er, at man kan høre lyd-forbindelsen fra de første dali 102/104 til de nyeste store konstruktioner. Det er et virkeligt godt tegn på objektiv kvalitet - hvis der skal være et sådan kriterium.
Jeg må sige at jeg foretrækker dali grand på mange måder frem for helicon800, men det er meget et spørgsmål om smag. Hother kan i øvrigt det med at integrere den bånddiskant fuldstændigt flydende ind i systemet. Det synes jeg er meget imponerende. Og den losser jo spandevis af information ud over 10k som en dome slet ikke kan være med på.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Hother kan i øvrigt det med at integrere den bånddiskant fuldstændigt flydende ind i systemet. Det synes jeg er meget imponerende. Og den losser jo spandevis af information ud over 10k som en dome slet ikke kan være med på.
|
|
|
Lige der hele problemet ligger .
De MS4 jeg har hørt var også ok .
Den er klart bedre til det end piega og AV 6 det er lige så man gyser når man høre dem .
Men jeg synes ikke om MS4s bund det er som om den går op og ødelækker mellemtonen så den bliver langsom .
næsten som logan , den bliver tam at lytte på .
De speaker kan ikke gengive den power der er i mellentonen især ved stemmer og basguitar .
prøv at tag et nummer som summertime med marcus miller , det lyder meget tamt 
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes også problemet er den vertikale spredning. Det vil altid være et problem. NÅr man rejser sig op forandres lydbilledet meget markant.
Der satses alt for lidt i højtalerdesign på spredningsproblematikken. Jeg sidder sgu stort set aldig i midten.
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Ronin skrev:
David skrev:
Mr TGS skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Lytterummet er uhyre vigtigt, og jeg kan overhovedet ikke genkendende til hvad du skriver om både Helicon og Euphonia, men der er som bekendt "smag & behag"-faktoren!
|
|
|
Sagen er vel den med priser på hifi i dag, at produktionsomkostningerne på en dali18mk2, nærmede sig en helicon400. Jeg vil faktisk mene at der er kvaliteter i mellemtonen på en dali18mk2 som stadig er bedre en helicon800 som jeg har lyttet til - ikke op mod hinanden og alle de andre 1000 forbehold - men det siger alligevel lidt om problematikken. At helicon så har rigtigt mange andre kvaliteter er vel indlysende, men oplevelsen er vel ikke at bagatelisere med rum og udstyr, sådan spiller klaveret ikke. Oplevelsen er reel. Fed finering og formning i øvrigt på helicon.
|
|
|
Nu har jeg efterhånden hørt både MS4 og Helicon 400 en del gange. For det første forstår jeg ikke prisforskellen - der er ikke meget forskel rent lydmæssigt?
For det andet er det præcis i mellemtonen jeg mener at det går helt galt - den er så intetsigende og ligegyldig at man skulle tro at man fik proppet et glas stesolider i kæften inden at man begyndte at lytte - inden længe er man døset hen, da der er NUL energi i musikken!
Prøv at fyre noget Johnny Winter eller John Mayall af på dem - du dør af grin, fordi der er nul swing eller nerve. Det er meget muligt at det går bedre med klassisk eller plinge-ling-fifi-plader. Men drive er der intet af...
Jeg vil til enhver tid anbefale B&W Nautilus højtalere frem for MS eller Helicon serien... Her er der tale om kvalitetshøjtalere... dog er diskanten ikke lige min kop the, men ellers rigtig lyd...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
| [QUOTE=kramer71][QUOTE=Ronin][QUOTE=David][QUOTE=Mr
Nu har jeg efterhånden hørt både MS4 og Helicon 400 en del gange. For det første forstår jeg ikke prisforskellen - der er ikke meget forskel rent lydmæssigt?
For det andet er det præcis i mellemtonen jeg mener at det går helt galt - den er så intetsigende og ligegyldig at man skulle tro at man fik proppet et glas stesolider i kæften inden at man begyndte at lytte - inden længe er man døset hen, da der er NUL energi i musikken!
Prøv at fyre noget Johnny Winter eller John Mayall af på dem - du dør af grin, fordi der er nul swing eller nerve. Det er meget muligt at det går bedre med klassisk eller plinge-ling-fifi-plader. Men drive er der intet af...
Jeg vil til enhver tid anbefale B&W Nautilus højtalere frem for MS eller Helicon serien... Her er der tale om kvalitetshøjtalere... dog er diskanten ikke lige min kop the, men ellers rigtig lyd...
|
|
|
Hm lige før du får ret herfra , men B&W kan nu ikke spille ren bund .
Men hifi er jo sådan den ene kan lide det og den anden kan ikke .
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Jeg synes også problemet er den vertikale spredning. Det vil altid være et problem. NÅr man rejser sig op forandres lydbilledet meget markant.
Der satses alt for lidt i højtalerdesign på spredningsproblematikken. Jeg sidder sgu stort set aldig i midten.
|
|
|
Der må man give manden ret
Er det ikke et generelt problem med bånd-diskanter, lyttepositionen må ikke svinge meget mere end +/- 30cm før toppen er væk ?
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Jonas bojer skrev:
|
Hejsa
|
|
|
Dem kan du bare komme og hente strauss er ikke så rum følsome , men de skal have en hurtig amp der kan styrer bunden .
Mahler er kun for tunge drenge med store amps og store rum .
De strauss er ledig om små 3 uger vil jeg tro hvis jeg ikke tag et par sæt mere hjem .
Nå ikke mere reklame det dur ikke de skal høres i eget rum alt andet dur ikke
|
|
|
Hm det gør ondt , men de er langtfra så slemme at trække som jeg trode , har lige hørt dem på en ARC VT100 MKII og ja det går endda meget bedre end jeg havde håbet på
|
| Til top |
|
| |