| Forfatter |
|
CRISAA Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
jeg kan ikke udtale mig om dali'erne, fordi jeg har kun hørt dem kort(uden at falde ned af stolen) men snakker vi om højtaler i den prisklasse så vil jeg lige nevne Audio note AN-E evt med sølv. Det er vel og mærke hvis´man kan leve med at de ikke er spor kønne!
men bor du i København skulle du give dem en lytter!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Dette skriver en DALI mand om DIVA :
Det har vist sig, at en del kunder kan have problemer med at få fuldt udbytte af den i deres lytterum, i praksis, med mindre de er villige til at indrette sig meget kraftigt efter den, dvs. opstilling indretning, materialer, osv osv.
Dette skriver han om hvorfor MS højtalerne spiller letterre :
For os er det mindst lige så vigtigt at den sublime lytteoplevelse faktisk KAN genskabes hjemme i den virkelige kundes stue.
Altså MS højtaleren er lavet til at spille lettere i en almindeligt stue og de ældre Diva og andre Dali højtalere måske var mere monitor agtige og derfor meget mere krævende. Du overfortolker og misforstår fuldstændig hvad han mener med den sætning. Hvad forbinder du selv med ordet "sublim"??? Det er det stik modsatte af hvad du gør det til, og er overhovedet ikke sådan jeg forstår det han skriver. |
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
flex195 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare lige en generel betragtning.
Undertiden fokuseres der lidt for meget på højttalernes betydning for den endelige oplevelse af lyden. Hvis vi nu går uden om lytterummets indvirkning, som jeg har berørt i denne tråd, så er kilden og forstærkerne uendelig vigtige og kan stort set ikke overdrives - næsten uanset hvilken højttaler, der er tale om.
Jeg ville aldrig rynke på næsen over en effektforstærker til eksempelvis 25.000 sammen med et sæt højttalere til 7 - 10.000 for et sæt (eller billigere....)
Det er uendelig vigtigt, og selv velestimerede forhandlere glemmer det ofte, når der demonstreres. Husk nu, at selv de mindste (kvalitets)højttalere kan lyde MEGET MEGET bedre med en virkelig god CD-spiller og en superforstærker.
Jeg har fx et sæt Dali Minuet i udlån til sønnike, som jeg undertiden tager med ud til vores lytterum. Selv om de koster under 3800,- for et sæt, er de MEGET glade for effekttrin på 2 x 200 gode watt og high-end CD-spillere og kabler og yder tilsvarende bedre end når de er spændt for en surrounddåse med 100 watt i hver frontkanal.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 04 April 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
|
Det er uendelig vigtigt, og selv velestimerede forhandlere glemmer det ofte, når der demonstreres. Husk nu, at selv de mindste (kvalitets)højttalere kan lyde MEGET MEGET bedre med en virkelig god CD-spiller og en superforstærker.
|
|
|
Jo da, ingen tvivl om det, et sæt B&W DM604S3 lyder da også rimeligt med en 60k kr CD spille og et sæt 80k kr 800W monoblokke........
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Redaktøren skrev:
|
|
|
|
Jo da, ingen tvivl om det, et sæt B&W DM604S3 lyder da også rimeligt med en 60k kr CD spille og et sæt 80k kr 800W monoblokke........
|
|
|
jeg er enig med StudioSound her - med High End udstyr på spiller alt godt, eller så godt som DM604S3 nu kan spille....
Forholdet imellem HT'er og de øvrige komponenter, herunder forstærkeren må vel opdeles svarende til hvor meget de hver især bidrager til lydbilledet - HT 50%, forstærker 25% og øvrige komponenter 10-15%. Kablerne tildeles 5-10%. Med andre ord er en High End CD-spiller, uanset hvor godt den end måtte lyde, placeret langt nede i fødekæden 
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at en højtaler skal gengive 100%, og det øvrige anlæg også 100 %.
Hvordan kan det lade sig gøre, jo en højtaler er en transducer der skal om-
forme signalet fra anlægget, hvor målet også er 100%.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
Forholdet imellem HT'er og de øvrige komponenter, herunder forstærkeren må vel opdeles svarende til hvor meget de hver især bidrager til lydbilledet - HT 50%, forstærker 25% og øvrige komponenter 10-15%. Kablerne tildeles 5-10%. Med andre ord er en High End CD-spiller, uanset hvor godt den end måtte lyde, placeret langt nede i fødekæden 
|
|
|
Jeg er ikke helt enig. Efter min mening er CD-spilleren og forstærkeren nærmest som råvaren i en god opskrift eller som fundamentet til et hus. Der kan være nok så meget kvalitet på toppen, men hvis det grundlæggende ikke er i orden, bliver det i hvert fald ikke bedre hen ad vejen.
Quad 22L, System Audio 1280 MkII og mange andre er skoleeksempler på, at højttalere i 10 - 15.000 kroners klassen for et sæt sagtens kan bære en effektforstærker til 40.000 med en CD til 25.000 spændt foran. Eet trin ned ad stigen - og du kan høre det med det samme.
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
|
Bare lige en generel betragtning.
Undertiden fokuseres der lidt for meget på højttalernes betydning for den endelige oplevelse af lyden. Hvis vi nu går uden om lytterummets indvirkning, som jeg har berørt i denne tråd, så er kilden og forstærkerne uendelig vigtige og kan stort set ikke overdrives - næsten uanset hvilken højttaler, der er tale om.
Jeg ville aldrig rynke på næsen over en effektforstærker til eksempelvis 25.000 sammen med et sæt højttalere til 7 - 10.000 for et sæt (eller billigere....)
Jeg har fx et sæt Dali Minuet i udlån til sønnike, som jeg undertiden tager med ud til vores lytterum. Selv om de koster under 3800,- for et sæt, er de MEGET glade for effekttrin på 2 x 200 gode watt og high-end CD-spillere og kabler og yder tilsvarende bedre end når de er spændt for en surrounddåse med 100 watt i hver frontkanal.
|
|
|

Helt enig, nok derfor jeg syntes jeg får så meget højtaler for pengene hjemme hvor jeg har en "billig" højtaler i forhold til anlægget. Når jeg har lyttet store mega dyre høkjtalere i 200.000+ klassen sidder jeg næsten altid og tænker hvorfor er den så dyr det er nok det fine kabinet træ for den lyder af l**t.
På en eller anden måde for man efter min mening større forbedringe med at opgradere anlægget når man har "billigere" højtalere end en stor dyr højtaler. Min teori er at store højtalere er der puttet alt for meget "filosofi" ned i så de spiller mere på deres egen måde.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Hr. redakteur,
Jeg må erklære mig uenig. Højttalerne er efter min vurdering den klart vigtigste del, når man skal sammensætte et anlæg. Begrundelse - hvis du tager 10 godehøjttalere i en given prisklasse, så kan der være (vil der være) utroligt store forskelle i lydstil og filosofi, ligesom højttalernes størrelse/frekvensoutput mm. vil variere utroligt meget. Tager man 10 gode Cd-spillere eller 10 amps, så vil der også være forskelle, men de vil efter min bedste overbevisning være langt mindre end de forskelle, du oplever på højttalerne.
Dette betyder ikke at forstærker og CD er ligegyldige, men blot at der er større variation i lyden fra højttalere. Hermed bliver valget af højttalere også utroligt vigtigt for din oplevelse og din tilfredshed med anlægget. Det er her man for alvor kan vælge, hvilken lydfilosofi man vil have!
Der hvor jeg vil give dig ret, det er at man naturligvis skal have power til at drive højttalerne - ellers kan man jo slet ikke udnytte deres potentiale, ligesom de kan ændre karakter og blive f.eks. svampede i bunden fordi forstærkeren ikke magter at drive dem.
Hvad angår Dali'erne, så har jeg hørt for lidt på dem til at jeg vil give en klippefast vurdering - men kun tilslutte mig, at de umiddelbart virker som om de i et lille rum eller forkert opstillet vil giver en svampet og gumpetung bas.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Kære Hr. redakteur,
Jeg må erklære mig uenig. Højttalerne er efter min vurdering den klart vigtigste del, når man skal sammensætte et anlæg. Begrundelse - hvis du tager 10 godehøjttalere i en given prisklasse, så kan der være (vil der være) utroligt store forskelle i lydstil og filosofi, ligesom højttalernes størrelse/frekvensoutput mm. vil variere utroligt meget. Tager man 10 gode Cd-spillere eller 10 amps, så vil der også være forskelle, men de vil efter min bedste overbevisning være langt mindre end de forskelle, du oplever på højttalerne.
Dette betyder ikke at forstærker og CD er ligegyldige, men blot at der er større variation i lyden fra højttalere. Hermed bliver valget af højttalere også utroligt vigtigt for din oplevelse og din tilfredshed med anlægget. Det er her man for alvor kan vælge, hvilken lydfilosofi man vil have!
Der hvor jeg vil give dig ret, det er at man naturligvis skal have power til at drive højttalerne - ellers kan man jo slet ikke udnytte deres potentiale, ligesom de kan ændre karakter og blive f.eks. svampede i bunden fordi forstærkeren ikke magter at drive dem.
Hvad angår Dali'erne, så har jeg hørt for lidt på dem til at jeg vil give en klippefast vurdering - men kun tilslutte mig, at de umiddelbart virker som om de i et lille rum eller forkert opstillet vil giver en svampet og gumpetung bas.
SATMIT
|
|
|
Jeg har det lige modsat. Kan du ikke høre en stor ændring ved at skifte CD-afspiller så er det da fordi resten af din kæde fraver for meget.
En højtaler skal KUN spille det den får besked på og lyder højtalere meget forskellige er det ikke kun fordi det er svære at lave højtalere men blot fordi højtaler konstruktøre er nogle fjolser.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas,
Jeg sagde ikke at jeg ikke kunne høre forskel ... Prøv at læse hvad der står ... jeg siger at der er størst forskelle på højttalere ... som du selv er inde på i dit indlæg
"Min teori er at store højtalere er der puttet alt for meget "filosofi" ned i så de spiller mere på deres egen måde".
Mit bud er at alle højttalere har deres egen stil, men du hører det bare mere på de store systemer, hvor du jo alt andet lige har et større lydtryk og frekvensomfang.
Det er jo lidt tilbage til den gamle diskussion ... er der noget der ikke farver. Min konklusion er som tidligere nævnt - at alle højttalere farver eller har deres egen stil om man vil. Så må man jo vælge det man bedst kan li (som man tror ligger tættest på referencen).
I virkeligheden tror jeg vi er enige ... du oplever samme effekt som mig, når du lytter til "store højttalere". Der er meget store forskelle i spillestil - det er der også på mindre højttalere men der lægger man ikke så meget mærke til det.
Derfor gælder det om at vælge det man kan li .. eller det man tror er "rigtigt", og det er helt afgørende hvis man vælger et "stort" højttaler system. Mindre højttalere udfordrer ikke på samme måde ... og derfor kan man bedre leve med en filosofi som ikke helt passer ind i ens eget lyd-ideal.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Kære Hr. redakteur,
SATMIT
|
|
|
Jeg kan ikke være mere enig.
Højttaleren er den komponent der samlet set har størst betydning for ydelsen af anlægget. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt kunne man tilføje, at koblingen til rummet er langt mere kritisk med store speakers.
Hvis rummet ikke er stort nok ... så kan man ikke få tilstrækkelig afstand fra speakers til bagvæg og sidevæg, fra speakers til lytter, og fra lytter til væggen bag lytteren, så hører du mere rum, end du hører højttaler, hvis du lytter til et Full-range system.
Derfor lyder mange af de store systemer rigtigt skidt i folks hjem.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
Du har vist selv invisteret over 100.000,- i en CD-spiller ! Så du må jo kunne høre stor forskel på CD-spillere (Håber jeg) !!!
En CD spiller skal ellers bare omsætte 0 og 1 til et analogt signal - hvor svært kan det være !
Man kan altså også konkludere, at udviklerne af CDer er nogle fjolser ! og hvorfor skal LINN have over 100,000,- for at gøre det mere rigtig end de andre LINN modeller ???
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 05 April 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det her emne fik mig til at tænke på de 5 mest brugte (dårlige) undskyldninger for, at højttalere ikke spiller godt i forretninger og til udstillinger:
1 - De er ikke tilspillet endnu. Selvfølgelig skal højttalere tilspillet. Men jeg har flere gange hørt den lamme undskyldning 2. dagen på udstillinger - og flere uger i træk i en forretning på det samme sæt højttalere. Så sæt da de højttalere til at spille natten over !
2- Rummet er meget dårligt Har hørt den undskyldning mens højttalerne stod klasket ind i et hjørne i et udæmpet rum. Så flyt dog rundt på højttalerne og skaf et tæppe. Gode højttalere har det faktisk med at spille godt i mange forskellige rum. Men hvis flere har hørt en højttaler have opsvumlet bas/nedre mellemtone - så er det nok ikke rummets skyld hver gang.
3 - De afslører nådesløst det tilsluttede udstyr Lyder det lyst og skingert - så det fordi de afslører det tilsluttede udstyr. Gode højttalere lyder godt på en NAD 3020 - så skrot da det andet udstyr og spar en masse penge. Højttalere der lyder godt på en NAD 3020 - lyder som regel endnu bedre på rigtig godt grej.
4 - De afsløret nådesløst dårlige indspillinger Lyder det lyst og skingert - så det fordi de afslører dårlige indspillinger. Gode høttalere "afslører" ikke indspillinger - de fortæller det musikalske budskab - også selv om det er dårligt indspillet. Jeg bruger selv George Michael - "Fast love" til at prøve det. Det er en elendig indspilling med alt for meget rumklang på hans stemme og en komprimeret bas - men hvis du ikke kan høre det stadig rykker så er det sgu´ ligegyldigt. (Og det er ikke noget LINN har fundet på)
5 - En af enheder er vist brændt af Den ultimative undskylding, når alle tiltag er mislykkedes. Har højttalerne et godt navn, kan man stadig få kunden til at tage højttaleren med hjem og lytte - så har man fået en chance til. Og kunden har sjældent noget at sammenligne med derhjemme.
Jeg har jo selv stået bag disken - men jeg har vist aldrig selv brug dem 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 06 April 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
|
Hej
Det her emne fik mig til at tænke på de 5 mest brugte (dårlige) undskyldninger for, at højttalere ikke spiller godt i forretninger og til udstillinger:
1 - De er ikke tilspillet endnu. Selvfølgelig skal højttalere tilspillet. Men jeg har flere gange hørt den lamme undskyldning 2. dagen på udstillinger - og flere uger i træk i en forretning på det samme sæt højttalere. Så sæt da de højttalere til at spille natten over !
2- Rummet er meget dårligt Har hørt den undskyldning mens højttalerne stod klasket ind i et hjørne i et udæmpet rum. Så flyt dog rundt på højttalerne og skaf et tæppe. Gode højttalere har det faktisk med at spille godt i mange forskellige rum. Men hvis flere har hørt en højttaler have opsvumlet bas/nedre mellemtone - så er det nok ikke rummets skyld hver gang.
3 - De afslører nådesløst det tilsluttede udstyr Lyder det lyst og skingert - så det fordi de afslører det tilsluttede udstyr. Gode højttalere lyder godt på en NAD 3020 - så skrot da det andet udstyr og spar en masse penge. Højttalere der lyder godt på en NAD 3020 - lyder som regel endnu bedre på rigtig godt grej.
4 - De afsløret nådesløst dårlige indspillinger Lyder det lyst og skingert - så det fordi de afslører dårlige indspillinger. Gode høttalere "afslører" ikke indspillinger - de fortæller det musikalske budskab - også selv om det er dårligt indspillet. Jeg bruger selv George Michael - "Fast love" til at prøve det. Det er en elendig indspilling med alt for meget rumklang på hans stemme og en komprimeret bas - men hvis du ikke kan høre det stadig rykker så er det sgu´ ligegyldigt. (Og det er ikke noget LINN har fundet på)
5 - En af enheder er vist brændt af Den ultimative undskylding, når alle tiltag er mislykkedes. Har højttalerne et godt navn, kan man stadig få kunden til at tage højttaleren med hjem og lytte - så har man fået en chance til. Og kunden har sjældent noget at sammenligne med derhjemme.
Jeg har jo selv stået bag disken - men jeg har vist aldrig selv brug dem 
Hilsen
Nørd
|
|
|
He,he - kanon indlæg - og jeg kan ikke være mere enig...
Den sidste har jeg dog ikke hørt om før....
Ja, "Fast Love" skal rykke, det er også et udemærket nummer til at få gang i festen... og tøserne kommer altså ikke op af stolen, hvis den lyder af pis.... Den plade har jeg hørt swinge/rykke på flere "bilka-anlæg" end jeg har på high-end anlæg... Så er det jo op til den enkelte at konkludere om det siger mest om pladen eller om high-end grej...
|
| Til top |
|
| |