| Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
Brug du bare nogle store enheder. Bare sørg for at have en stor forstærker til at booste dem i
bunden, hvis du får brug for det. Så behøver du ikke vælge mellem stor enhed eller dyb bas, som jazzman er inde på
|
|
|
l´Blundt har helt ret! Det er bare et spørgsmål om at simulere frekvensgangen og så:
- have det rette boost til rådighed
- have effekt til at booste (vigtigt!)
- have en enhed der kan tåle boostet.
Du kan simulere frekvensgang her.
Vær opmærksom på at en enhed placeret tæt op ad væg og gulv har et naturligt boost, så der skal ikke nødvendigvis
boostes til lineær frekvensgang. Jeg ville fx. fint klare mig med 30Hz -9dB boostet 5dB op til -4dB (ca.)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
For seriøs sub der ikke ses i dagligstuen...se min tagline! |
|
|
Den kunnne også hedde Sitinonawoofer. Eller Butt kicker  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
NriK skrev:
For seriøs sub der ikke ses i dagligstuen...se min tagline! |
|
|
Den kunnne også hedde Sitinonawoofer. Eller Butt kicker  |
|
|
hehe ja den første måske, men det er ikke en buttkicker, da den ikke har kontakt med sofaen. Selvom sådan en 'røvryster' måske kan være skæg så forbinder jeg det ikke med hifi, og jeg ville da slet ikke kunne holde ud til at høre musik med sådan en på i lang tid.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej NriK
Man kan se på de enheder du har valgt, at det er musik og film du er ude efter. Ikke larm. Men i nogen tilfælde af film, ville du måske få et heste spark bag i ....... Men det er fint det du har lavet. Den kunne også have været udført som et sofebord, f.eks.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sofabord - helt sikkert. Når man laver det selv er der jo frit slag, jeg ville bare byde ind med mit bud.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anima skrev:
Hej
Som skrevet, så har jeg som minimum 50 x 50 x 150 cm til rådighed til et kabinet.
Hvordan er lydkvaliteten med en dipol?
pm sendt med mailadr. |
|
|
lydkvaliteten tja det er jo en smags sag nogen kan li den andre kan ikke .. men jeg går bestem ikke tilbage til nogen som bare minde om kabinet .. men hvis man skal benytte sig af dipol .. skal du kunne sætte den så den har 1 meter bag vægen .. eller sætte den i hjørnet og lave den en meter høj men husk den skal åben i modsat ende af enheden . og enheden vender ned i gulvet .. __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dobbeltpost __________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Bidstrup skrev:
Det her må siges at være
netop "En seriøs DIY sub!" God fornøjelse! |
|
|
Den ser jo ikke så ringe ud igen - 21" virker dog noget kun stort
Men.. jeg synes ikke den virker ret imponerende når man ser på hvilket lydtryk den leverer. 76 dB hvis altså det er SPL man
ser på sekundær-aksen og frekvens på primæraksen.
Ellers virker det som noget nær det perfekte projekt. De hypex moduler er energieffektive og kan købes for fornuftige
penge. Er der nogen som ved hvad fabrikat/model af kabinettet de forstækere er isat? - de ser virkelig sprøde ud.
Eneste som der ellers virker som en dealbreaker er vægten. Jeg havde slet ikke skænket det en tanke at en seriøs sub vejer
godt til..  Hans vejer jo 120 kg.. stykket! Det er noget som kommer til at sætte lejligheden på prøve. Godt man pt. bor
i grundplan
Any idea of the cost of the sub?
Ang. Sofawoofer
Det lyder også meget spænnende. Problemet er bare at det kræver en sofa som har mulighed for pladsen - hvilket
kompromitterer hvor store enhederne og kassen kan være __________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
MRGM Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 76 dB er nok ved langt under 1 watt skal du se.
Han er jo gået modsat hvad de fleste gør, ved at dæmpe den øvre bas og herved få en lineær respons, istedet for at booste den dybeste bas, så den kommer på niveau med resten.
Tror dog nok enhederne kan klare begge metoder.
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anima. Det screenshot du hentyder til er for at vise frekvensgangen han havde opnået. Sådan ser det ud når du kalibrere med sms-1, og denslags gør man jo ikke ved reference-niveau(så skulle jeg ihvertfald ikke være med særlig længe ). Desværre kan den ikke måle højere end det du ser på skærmen.
Bortset fra det så ligner det præcis den sub jeg påtænker at bygge diyé mig Men de er jo nok lidt for store til trådstarter.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, det beviser bare hvor lidt jeg ved om området. Jeg troede det var meget standard at benytte 2,7 V/ 1W når man målte
SPL. Jeg synes også det virkede meget lidt når nu vi snakker om lydtryk på op omkring 105 dB for 15" (EQ Supernova)
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
Anima. Det screenshot du hentyder til er for at vise frekvensgangen han havde opnået. Sådan ser det
ud når du kalibrere med sms-1, og denslags gør man jo ikke ved reference-niveau(så skulle jeg ihvertfald ikke være med
særlig længe ). Desværre kan den ikke måle højere end det du ser på skærmen.
Bortset fra det så ligner det præcis den sub jeg påtænker at bygge diyé mig Men de er jo nok lidt for store til
trådstarter.
Mvh. l´Blundt |
|
|
Hehe, om de er for store til mig.. tjo.. målene var egentlig bare ca. mål. En dårlig egenskab ved mig er at hvis først jeg får
næse for at gøre noget, så har jeg det med at gå lidt over gevind når jeg først er kommet i gang. Pt. har jeg 2 DIY
forstærkere med 2 stk 500VA R-kerne transformere i hver til nogle kits jeg har købt fra 41hz audio.. Hver leverer langt over
300W.. Højttalerne er nogle XTZ som kun kan klare 150W  Du kan se den ene her:
http://www.41hz.com/forums/content.php?96-Project_AMP-7_by_V -bro . Jeg snød ved at få dem bygget af en med mere
erfaring. Jeg er kun 23, så jeg har ikke den vilde erfaring indenfor området.
Faktisk virker det som om at de 21 subwoofere sagtens kan klemmes ind. Jeg har 78 cm. op til tv'et og kabinetterne virker
ikke til at være ret dybe, hvilket er ret positivt. Vil det mon lyde bedre hvis enhederne får mere volumen? - hvis
kabinetterne bliver rektangler og fylder ca. 150-170 cm samlet set?
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
PT. går jeg også og overvejer enten en SMS-1 eller en SVS-eq1 som værende korrektionen.
Puhaa.. det tegner til at blive et dyrt projekt. Men så bliver det også gjort ordentligt 2. gang - første og sidste gang!
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anima: Man kan aldrig have for meget effekt til rådighed
Du må endelig ikke spørge mig om den slags, da jeg ingen erfaring har mig med diy. Men har som sagt planer om at få det
Men vil mene at det kun kan blive bedre med et større kabinet, mht. effekt-krav. På lydsiden vil det nok være minimalt hvad forskel der vil være.
Men du kan lave kabinetterne i nogenlunde de former du vil, så længe de er ordentligt afstivet. Så der kan altid findes plads
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt få lidt inspiration fra Tony's Seriøse subs
http://www.humblehomemadehifi.com/Serious-Sub.html
Jeg har selv bygget et par Optimoer af hans design, han har styr på det!
EDIT - UPS kan se jeg ikke var først med dete link, - beklager!
Jeg prøver selv med 4 * sls12 (CT221 fra Klang und Ton) i noget der ligner en TL, jeg bruger så en DEQ2496 til at rette frekvensen op i lokalet og konstruktionen.
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.. Jeg kan se at mine ene effektforstærker er opgivet til 2 x 900WRMS i 2 ohm, hvor en UCD700 fra Hypex leverer 700W i 4
ohm.
Til sådan et projekt, hvilken ville være det mest optimale? - såvidt jeg forstår kræver en mindre ohmsk modstand en langt
større strøm for at levere en nogenlunde effekt. Altså, jeg tænker at jeg burde overveje at smide min AMP7 på istedet - er det
en dårlig idé?
Nu er sådan en 21" driver jo også 8 ohm.. Jeg frygter dog at vi ligger omkring de 2 x 300W i det tilfælde, hvilket ikke ligefrem er
så prangende set i lyset af alle de monstereffektopgivelser på kommercielle subs, omend de fleste er kineser-watt __________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit forslag:
2 stks http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293- 662
Det kan passe i hver ende af din 50x50x150 designkrav.
Jeg har lavet et kabinet på "kun" 280 liter, da man ikke vinder noget nævneværdigt og faktisk kan man gå lavere på volumen også uden store problemer. Man da du åbenbart har volume plads nok kan man lige så godt lave den stor!
Med 750watt til hver enhed:

| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Bidstrup skrev:
Det her må siges at være netop "En seriøs DIY sub!" God fornøjelse! |
|
|
WÅÅÅÅÅRHHH 
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også det bliver Tony Gee's seriøse sub. Problemet er bare at det er svært at læse hans tegninger og at der ikke er vildt
mange detaljer om hvor de er beregnet til. Gad vide om de også kan bruges til musik.
Enhederne er også ret pebrede.. 4500 DKK stykket
Men ja, jeg tror det bliver sådan en konstruktion engang. Jeg går og drømmer om noget palisander med en højglanslak med en
rød glød..  .. Eller måske bare noget hvid højglans med sorte låger.
Nogen som ved om der er stor forskel i lydkvalitet mellem Coldamps, Hypex og de kits som kommer fra 41HZ audio? -
udmiddelbart virker Hypex ret dyrt ift. de andre.. og de kits fra 41HZ audio er ellers ret gode __________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anima skrev:
Thomas Bidstrup skrev:
Det her
må siges at være
netop "En seriøs DIY sub!" God fornøjelse! |
|
|
Den ser jo ikke så ringe ud igen - 21" virker dog noget kun stort
Men.. jeg synes ikke den virker ret imponerende når man ser på hvilket lydtryk den leverer. 76 dB hvis altså det er SPL man
ser på sekundær-aksen og frekvens på primæraksen.
Any idea of the cost of the sub?
|
|
|
Den PD2150 er en højeffektiv enhed m. en følsomhed på 99dB/1W SPL. Hvis du laver en kasse på en 150 -250L få du et
system der sparker "numse" i forhold til købe subwoofere i 12" -> 15" klassen. Umiddelbart vurderet kan du hive en 120 -
125dB ud af den, vel at mærke med behersket forvrængning grundet dens utrolige membranareal!!
Den er imponernde!! __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |