Emne: Snell J2 vs. J3 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Hej *allan*
Jeg har aldrig været ude for en krakeleret diskant som den viste fra stiv. Den har ikke været behandlet ok og har fået væske eller udsat for fugt. Min fader købte i 1994 mine Snell E2 og jeg købte dem i 1990. På det tidspunkt har de været ca 4 år gamle da de har stået i Audio Consult som demo altid. De har ikke været solgt yderligere. De har de samme enheder, da J'erne er en mindre version af E'erne. De har stadig ikke haft behov for nye ophæng (utroligt nok) og diskanten er fin blank i overfladen. Nå, J2 er en anelse fyldigere en den originale, men kan stadig stå 30-40 cm fra en væg uden bassen bliver besværlig. Du kan forresten selv lægge acoustilux i bunden af dem der hvor der er bare flader. Den første J med porten forrest, er dæmpet på alle flader. Det er Voecks, der har valgt en lidt anden afstemning i bassen, men ikke alarmerende. Du kan trods alle de negative skriverier vedrørende det mulige køb, uden problemer købe de J2. Men man skal ikke købe en ældre snell baaaaaaare fordi den er en sådan, men kun købe den hvis den er fit for fight. Du kan godt få nye enheder til J'erne, men dem du har fat i ser jo ud til at være i orden. Så det skulle være iorden. De viste diskanter af stiv kan forresten også være udsat for direkte sollys over en lang periode. Ultraviolet lys ødelægger mange ting. Jeg ser frem til din udmelding hvad dine lytte indtryk af J2 angår. 
|
|
|
Så er de kommet hjem mit første indtryk er at de er meget mere gennemsigtige i lyden, og mere neutrale end J3. Mere sprøde, men alligevel har de den samme lydkarakter som J3. Men J3 er nok mere anlægs venlig-tilgivende, ikke ligeså kræsen Jeg har kun lyttet en times tid nu men kan tydeligt høre at jeg har "problemer" i diskanten, ikke fra selve højttaleren altså, men der skal helt sikkert justeres ved klangbalancen i resten af kæden. Kabler, underlag, rør i CD'en, ny forstærker måske?
Når jeg har lyttet lidt længere tid, vender jeg tilbage med nye lytteindtryk. Prøver lige lidt små justeringer og forhåbentlig får jeg diskanten til at falde på plads.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke her fra
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
tillykke her fra  |
|
|
Takker
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
*allan* skrev:
nhj4 skrev:
tillykke her fra  |
|
|
Takker |
|
|
 Ja, rigtigt pænt tillykke med dem. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
How is it going med dine J2'er? Er du stadig glad og tilfreds med dem?
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
De (J2) kan jo let gå sammen med en 15w OTL. Hvorfor i alverden gik du ikke af med J3 i stedet for.  Det er jo synd.  De højttalere du byttede dem væk med, de er vist indiske, ikke? Dety er jo ikke let at få de gamle sneller i ordentlig stand og du fik da et par fine J2'er.  J2/J3 med fordel til J2, skal som minimum have 15w, så det er da et godt valg med den OTL sammen med et sæt J2. Klasse lyd, simpelthen.    Nå, det er der jo ikke noget at gøre ved.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
De (J2) kan jo let gå sammen med en 15w OTL. Hvorfor i alverden gik du ikke af med J3 i stedet for. Det er jo synd. De højttalere du byttede dem væk med, de er vist indiske, ikke? Dety er jo ikke let at få de gamle sneller i ordentlig stand og du fik da et par fine J2'er. J2/J3 med fordel til J2, skal som minimum have 15w, så det er da et godt valg med den OTL sammen med et sæt J2. Klasse lyd, simpelthen.   Nå, det er der jo ikke noget at gøre ved.  |
|
|
Om så 99 ud af 100 siger at J2 lyder bedre end J3, så er det lyden i min stue/øre som afgør mit valg det er ikke umuligt at både basenhedens kantophæng på J2 (uoriginalt lidt stift skum) og det faktum at jeg har trimmet/finpudset anlægget til J3, betød at valget faldt på 3'eren.
Jo Cadence er indisk og jeg må sige at spille musik det kan de sku'... Endda også andet end indisk, sjældent har jeg hørt bedre HT'er, men de er desværre ikke egnet til andet end hvis man har et decideret lytterum (og det er ikke fordi jeg ikke "må" ha' anlæg/HT'er i stuen, i øjeblikket står her 3 sæt højttalere, 3 forstærkere, 2 CD'er, 1 dac) desværre kræver de bare ligesom mange andre elektrostater, at de står 1/3 del ude i rummet og helst på den længste led, det duer bare ikke i min stue, rent placeringsmæssigt. Men det er selvfølgelig afprøvet og de banker alle andre HT'er som jeg har prøvet, men kun til et vist lydniveau og bestemt kun til "rigtig" musik
I øvrigt "gider" jeg ikke mere "hifi" bavl, egoist HT'er og snobberi, jeg vil høre musik og anlægget er blot formidleren jeg prøver i hvert tilfælde at vælge til/fra udelukkende ved ørets hjælp, men må indrømme at det var svært for kort tid siden af fravælge Pathos TT RR frem for en Sansui AU-717. Pathos'en er jo en klasse A konstruktion utroligt lækkert udført, bare ærgerligt at en integreret forstærker fra 78 lyder bedre
Ja J3'erne kræver mindst 15W og impedansen er 8 Ohm og OTL'en er 15W i 8 Ohm, problemet er bare at J3'erns impedans ikke er lineær og går måske under 8 Ohm, en OTL forstærker på 15W i 8 Ohm afgiver kun ca. 7,5W ved 4 Ohm, men derimod 30W ved 16 Ohm altså omvendt af normalt/Ohms lov. Derfor min bekymring, men om den er berettiget må tiden jo vise
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Øjj mand, hvor er det bare fedt når man lader fornuften råde og ikke
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, skumophænget skal være meget blødt. Men havde de nu været det ville jeg da beholde J2, dels fordi de er impedans mæssigt lette at trække. Dels fordi du let kan trimme klangen på anlægget så det lyder som du vil have det. Du skrev jo egentligt, at de var mere neutrale og de er jo mere levende og dynamiske end J3 er, særligt i overgangen mellem enhederne. Netop derfor vil bassens overtoner stå klarere på J2. Sammen med OTL vil lyden på J2 være fuld af spillelyst og liv. High Fidelity testede for nogle år siden Cadence med elektrostat oven på. Den fik fin omtale. Senere testede de en to-vejs model fra samme firma sammen med svenske Marten. Her fik den også god omtale som en varm og musikalsk højttaler. OTL'en skal jo have en følsom højttaler, og det kunne være denne Snell type K original. Er over 8 ohm, flere steder i nærheden af 10 ohm med 90db's følsomhed. Den skulle du søge efter. Du får lige et billede af de kære små banditter.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
*allan*
Man kan jo blive ved, der er jo altid lige et eller andet, ikke. Lige meget hvad du gør, så skriv lige et par linier om dit projekt, når pre'en er sejlet i land. Der det er pointen mellem J2 og J3, ja også E2 og E3, der er området ved de 2300hz som er delefrekvensen på J2 og E2. Og de 2700hz, som er delefrekvensen på J3 og E3. Fra 2300hz til 2700, er det diskanten på J2, der gengiver det. På J3 er det bassen, der gør det. Det siger sig selv, at diskanten både er hurtigere og spreder bedst i dette område, end en 8" bas ville kunne gøre det. Forbindelsen mellem basområdet og diskanten videre op hænger simpelthen mere rigtigt sammen på J2. Du får lige et endnu bedre billede af type K fra Peter Snell selv. Du skriver bare når der sker noget omkring OTL'en og pre'en.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev at jeg bare lige manglede at lægge sidste hånd på en hjemmebygget rør-pre, det var lidt af en underdrivelse jeg er pt. ved at bygge "plinten" op i 15 x 60mm Alu med top og bund i sort acryl, og kredsløbet er re-designet og kommer til at bestå af Lübke main-trafo og rør-ensretning med High Wycombe CV378, 3 x 5H drosselsp. og reguleret højsspændning med 6AS7G og 12AT7 og et kold katoderør OA2, lytter og kondensatorer med bla. Jensen, Siemens, BHC, SCR, og M-cap supreme.
Forforstærkeren spiller efterhånden rigtig godt, især efter rørensretningen blev indført og arbejdspunktet i udgangen blev ændret, men som man kan se er det en værre gang "fuglerede" og jeg mangler endda en del endnu, blandt andet rørregulering af højspændingen. Men jeg bygger det ikke ind i "kassen" før end at det er langt nok til at det kun er små justeringer som mangler.
Der er kun benytte brugte stumper som jeg har fået til en "god" pris, samt nye som jeg har kunnet tilfuske mig på arbejdet eller købe billigt.
Her er et par billeder af projektet så langt som det er nu. Og et enkelt billede af OTL effekten...

|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det ser lidt rodet ud indtil videre  men den OTL ser ganske spændende ud. Godt nok godt. Man bliver da helt.....øh rørt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at undskylde den rodede opbygning af forforstærkeren, men årsagen er mest at de først benyttede lytter er blevet udskiftet med nogle som fysisk er meget større og det er nr. 3 sæt trafoer som benyttes nu, og til at starte med var der heller ikke rørensretning af højspændingen...
Men jeg ønsker bare ikke at bore huller i toppladen som jeg ikke er 100% sikker på skal være der men det er da ved at være der hvor jeg kan bygge det hele op på ny, i og ovenpå kabinettet.
Ja OTL'en er også gansk spændende, bygget af Per Knudsen ("kendt" OTL guru fra Sønderjylland) for mange år siden og renoveret sidste år af ham selv.
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilke rør bruger du i linietrinnet? hvorfor bruge et ecc81 som fejlfinder når man kan bruge rør med langt større forstærkning,og 6as7 er nem at drive?
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
hvilke rør bruger du i linietrinnet? hvorfor bruge et ecc81 som fejlfinder når man kan bruge rør med langt større forstærkning,og 6as7 er nem at drive?
|
|
|
Jeg bruger 12B4 i linietrinnet.
Sparekniven Nej, ecc81 er hvad jeg lige har ved hånden, men du har da selvfølgelig ret, højere mu betyder jo bedre regulering. Men det er jo nemt lige at droppe et ecc83 i stedet for, med en forstærkning på 100 i stedet for de kun 60 ved ecc81... Men så må jeg jo på jagt igen, og se hvad jeg kan finde
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|