Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: SL-1600 MK2 hva’ er den værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej ;-)

Jeg står og skal købe min første plade spiller, jeg har en technics SL-1600 MK2 i kikkerten.

Men er den på højde med SL 1210 mk2 mht. kvalitet og lyd? Og hvor meget må jeg gi for sådan en? prisen siger ca
1500,- og den er i god stand.

Mvh. Thomas

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

En SL1600 er en SL1600 og ikke en SL1210.  Så nej den er ikke helt på højde med en 1210'er, uden dog på nogen måde at være ringe.

Prisen er jo også cirka det halve af hvad en 1210'er går til, så det ville jo være lidt tosset folk ikke købte en 1600 istedet for :)

Der er bjerge af gode pladespillere derude - også uden Technic's navn på fronten

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

En SL1600 er en SL1600 og ikke en SL1210.  Så nej den er ikke helt på højde med en
1210'er, uden dog på nogen måde at være ringe.

Prisen er jo også cirka det halve af hvad en 1210'er går til, så det ville jo være lidt tosset folk ikke købte en
1600 istedet for :)

Der er bjerge af gode pladespillere derude - også uden Technic's navn på fronten

Tak for det hurtige svar ;-) Kan du komme nærmere på hvor det er SL 1600 MK2 ikke matcher 1210? er det den
samme arm feks ?
Ved godt der er mere teknik der kan gå i stykker pga. automatikken i 1600 mk2 men troede egentlig den kunne
sammenlignes med 1210

Mener du prisen er iorden? (1500,-)

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Er der ikke andre Technics fans der vil gi en kommentar med ?

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Det er svært at sammenligne SL1600 mk2 med SL1210 mk2, fordi der findes en halv million varianter af SL1210'erne.

Men skruer vi tiden tilbage til 1980 eller deromkring kom SL2000 som en billig direkte drevet pladespiller uden automatik (måske halvautomatisk, jeg husker det ikke). SL1900 var den fuldautomatisk billig model.

Lidt længere oppe i hirakiet var SL1500 og SL1600, og men med lidt andre finesser var SL1200. SL1200 havde 10% pitch kontrol og hurtig opstart og blev hurtigt brugt til mindre diskoteker. Det var med andre ord en (semi) 'Pro' model, hvor SL1600 er ren consum. Det betyder at SL1600 er pænere og mere stilren. SL1200 har nok en stærkere motor, men det har ingen indflydelse på dig, hvis du bare skal spiille lidt plader.

Umiddelbart vil jeg tro at SL1600 har en bedre - lettere - tonearm, men jeg er ikke sikker.

1500 kr for SL1600 mk2, hvis den er i god stand, er en fin pris. Den skal muligvis have skiftet en gummirem til automatikken, men motoren holder evigt. Man kan muligvis løfte tallerknen af og give lejret et par dråber symaskine olie (syrefri olie).

/Michael gammel Technics fan, nu Rega fan

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Michael

Har i mellem tiden læst mig frem til at armen på 1210mk2 og 1600mk2 er identiske :-)

Tror sgu jeg napper den.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Marts 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg havde en tom hylde til en SL1600 ville den nemt passe ind .............

(det har jeg dog ikke ........ Der står en DENON DP47F )

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 06:06 | IP-adresse registreret  

En SL1600MKII til 1.500 er et godt køb. Tror ikke du kan høre forskel på en 1200MKII og en 1600MKII.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige kaste mine oplevelser på banen her.

Jeg er ejer af både en 1200 MkII og en 1600 MkII.

Har haft begge to splittet fra hinanden. Og de er sørme identiske.
Hvis man ser bort fra automatikken i 1600 som også har mindre pitch område, er der jo tale om de samme grammofoner.

1600 modellen er nok det jeg vil kalde den "stuerene" model. Den har nogen lækre finesser, såsom cue, repeat, og at armen løftes af og kører på plads og tallerkenen stopper.
Udover det er der den lille detalje at 1600'eren aflæser selv hvorvidt vi taler om en 12", 10" eller 7" plader.
Og inden start (i indkørslen) mutes pladen, det samme sker ved afslutning af afspilning.

Og jeg har A/B testet dem. Og heller ikke her er der nogen svagheder/styrker der springer frem.

Så jeg ville uden at blinke sige at du får ligesåmeget og mere pladespiller for pengene. At mekanikken kan gå i stykker og være umulig at få reservedele til er jo så en kedelig fakt.

Når ja, glemte lige den har jo også flydene fjeder ophæng. De absorberer vibration fint. Men 1200'eren kan klare 10 på richterskalaen uden at hoppe (overdrevent, men den kan holde til meget.)
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar, det er rigtig pænt af jer

Jeg har i mellemtiden købt den 1600 mk2 og er nogenlunde tilfreds med købet.

Den har en ortofon concorde 10 pickup på armen, den forvrænger en del så regner med den er slidt op.
(som forventet)

Sælger havde desværre smidt den gamle pickup væk inc. headshell så skal ha fat i en ny inden jeg kan montere en
denon 160 ell hvad det nu bliver til.
Repeat knappen virkede kun den første dag jeg havde den desværre, men regner med det er til at fikse :-(
Ja og så er den også gal med cue funktionen, det er ikke hver gang men indimellem rykker armen en halv cm ind
mod center inden pickuppen løftes fri     klart noget der skal ordnes inden jeg investere i en ny pickup.

Mvh. Thomas

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Thomas Geil skrev:
Tak for jeres svar, det er rigtig pænt af jer

Jeg har i mellemtiden købt den 1600 mk2 og er nogenlunde tilfreds med købet.

Den har en ortofon concorde 10 pickup på armen, den forvrænger en del så regner med den er slidt op.
(som forventet)

Sælger havde desværre smidt den gamle pickup væk inc. headshell så skal ha fat i en ny inden jeg kan montere en
denon 160 ell hvad det nu bliver til.
Repeat knappen virkede kun den første dag jeg havde den desværre, men regner med det er til at fikse :-(
Ja og så er den også gal med cue funktionen, det er ikke hver gang men indimellem rykker armen en halv cm ind
mod center inden pickuppen løftes fri     klart noget der skal ordnes inden jeg investere i en ny pickup.

Mvh. Thomas

Tillykke med den.

Pickuppen skal skiftes, OM10 er ikk noget at råbe hurra for.
Og mht. tonehovede kan de købes fordelagtigt i tyskland.
Var der begge vægte med??

Du skal være opmærksom på at den er lidt bøvlet at skille ad. Og at rådføre dig med en service manual er guld værd første gang du skal skille den fra hinanden.
Den kan fåes på vinylengine.com, det kræver dog at du har en log in dertil.

De små problemer den har er med garanti et spørgsmål om at rense. Evt. skifte den lille automatik rem der driver armlift osv.

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:

Tillykke med den. Pickuppen skal skiftes, OM10 er ikk noget at råbe hurra for. Og mht. tonehovede kan de købes
fordelagtigt i tyskland.Var der begge vægte med?? Du skal være opmærksom på at den er lidt bøvlet at skille ad.
Og at rådføre dig med en service manual er guld værd første gang du skal skille den fra hinanden.Den kan fåes på
vinylengine.com, det kræver dog at du har en log in dertil.De små problemer den har er med garanti et spørgsmål
om at rense. Evt. skifte den lille automatik rem der driver armlift osv.

Tak skal du ha

Ja der er lidt at gå igang med, jeg har hentet manualerne på vinylengine allerede før jeg handlede og remmen er
blevet skiftet af sælger lige inden jeg købte den.
Mener nu jeg så noget med en anden lille gummi rulle der også skulle skiftes ind i mellem, mon ikke jeg bliver
klogere når jeg får den set efter indvendig   

Ved ikke hvor god den pickup har været men den er ihvertfald helt færdig, lyden forvrænger mere og mere jo
længere man kommer ind mod sidste nr.
Regner med at købe en denon 160 og en Technics M5G Silver Headshell når jeg har fået styr på mekanikken.

mvh Thomas

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Thomas Geil skrev:
Ved ikke hvor god den pickup har været men den er ihvertfald helt færdig, lyden forvrænger mere og mere jo
længere man kommer ind mod sidste nr.

Lyder som et Antiskating problem. Er det en fjeder anordning, så tjek at fjederen ser fornuftig ud.

Jeg valgte iøvrigt at skippe alt automatik på min SL1900, da den begyndte at lade pickuppen falde ned i pladen. Måske er det værd at overveje ?

/Michael

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

Lyder som et Antiskating problem. Er det en fjeder anordning, så tjek at fjederen ser fornuftig ud.

Jeg valgte iøvrigt at skippe alt automatik på min SL1900, da den begyndte at lade pickuppen falde ned i pladen.
Måske er det værd at overveje ?

/Michael

Tak for tippet
Jeg har faktisk ikke kontrolleret antiskating, men sat den til det samme som nåle trykket.
Da jeg fik pladespilleren skrattede og knitrede det lystigt indtil jeg fik sat nåletrykket til 2g den var nærmest lig
nul Jeg skal lige ha fat i en plade med en blank side, jeg har luret lidt på youtube.

Mvh Thomas

ps. vil ikke af med automatikken, så den skal bare fikses koste hvad det vil

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:

Tillykke med den. Pickuppen skal skiftes, OM10 er ikk noget at råbe hurra for. Og mht. tonehovede kan de købes
fordelagtigt i tyskland.Var der begge vægte med?? Du skal være opmærksom på at den er lidt bøvlet at skille ad. Og
at rådføre dig med en service manual er guld værd første gang du skal skille den fra hinanden.Den kan fåes på
vinylengine.com, det kræver dog at du har en log in dertil.De små problemer den har er med garanti et spørgsmål om
at rense. Evt. skifte den lille automatik rem der driver armlift osv.

Ja fik heldigvis original vægten med også   

Mvh Thomas

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

At droppe automatikken er jo lidt fjollet... Så skulle man som udgangspunkt have valgt en grammofon uden.

Og det at den 1900 har "smidt" nålen på pladen kan jo repareres. Lyder mest af alt som et justerings problem.

Men rens ALT der kan renses. Det med at knapperne ikke reagerer er jo nok pga. skidt.
Men begge mine (ja jeg har i mellem tiden fået endnu en 1600 ind af døren) virker perfekt.
Og de lignede begge noget der var løgn, og havde stået stille minimum 10 år.

Grunden til at mange af disse står stille er jo den famøse rem. Det er jo kun et seriøst plus, da de jo er 30 år men kun har små 20 års slitage. Eftersmøring er på sin plads efter mange års stilstand. Men ellers er virker de begge som nye.

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
At droppe automatikken er jo lidt fjollet... Så skulle man som udgangspunkt have valgt en
grammofon uden.Og det at den 1900 har "smidt" nålen på pladen kan jo repareres. Lyder mest af alt som et
justerings problem.Men rens ALT der kan renses. Det med at knapperne ikke reagerer er jo nok pga. skidt. Men
begge mine (ja jeg har i mellem tiden fået endnu en 1600 ind af døren) virker perfekt.Og de lignede begge noget
der var løgn, og havde stået stille minimum 10 år.Grunden til at mange af disse står stille er jo den famøse rem.
Det er jo kun et seriøst plus, da de jo er 30 år men kun har små 20 års slitage. Eftersmøring er på sin plads efter
mange års stilstand. Men ellers er virker de begge som nye.

Har du overvejet at gi dem en ny gang maling? knapperne var også noget anløbne på min, så tror den får den helt
store tur.

Mvh Thomas

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke smide nogen billeder op af den??

Har du prøvet at rense overfladen??

Frem med vatpinde til knapperne.
Jeg polerede mine op med autosol.

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jo jeg skal nok lige få taget nogle billeder, har faktisk taget det værste på knapperne med vatpinde og glaskeramisk
rengøringsmiddel. Det kunne iøvrigt også fjerne små ridser på acrylpanelet med knapperne i.

Tak for i aften

Mvh Thomas

Thomas Geil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg mig taget sammen til at tage et par billeder, der er stadig en del nikotin der skal fjernes føj

Tror jeg splitter den fuldstændig ad så alt er 100% iorden før jeg køber en ny pickup.

Jeg regner med at tage et par billeder efterhånden som projektet skrider frem

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes