Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærkervalg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg skal igang med at kigge ny forstærker. Budget max. 5000,-

Lytterummet er 4x10meter, og der lyttes på langs ca. 4 meter fra højtalerne.
Musikken er alsidig alt fra rock til jazz. Dog ikke meget klassisk.

Jeg holder af en stor lyd med god dybte i bunden, måske endda lidt fremhævet basgengivelse. Den skal være behagelig at lytte til. Hvis valget står imellem at undgå lyttetræthed og mange detaljer i toppen, vælger jeg at undgå lyttetræthed.

Højtalerne skal også skiftes, dem køber jeg efter forstærkeren er på plads.

Af signalkilder bruger jeg både Pladespiller, Squeezebox og FM radio. Dvs at en indbygget riaa og/eller dac vil være en fordel, men ikke et krav.

Jeg håber på nogle gode bud der kan sætte mig lidt i gang. Hvis der kan lyttes i Storkøbenhavn vil det være fint. Det er klart at jeg selv har et par ideer, men jeg tror, jeg holder dem for mig selv til at starte med, for at få så mange input som muligt.

På forhånd tak.

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

hej, kommer du til at skulle spille højt?

amc kunne være et bud. de skulle efter sigende også være udstyret med en god riaa del. jeg har selv haft 3100a, men kunne godt tænke mig at prøve en af de mindre modeller en dag.

hvis du ønsker en tilbagelændet og afslappet, men meget musikalsk lyd, så kunne rega være en idé. jeg er ihvertfald super glad for min lille brio3.

god jagt.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Tak vibe.

Om jeg kommer til at spille højt? Tjaa....Det gør jeg, men det er også vigtigt at det lyder godt ved lave niveauer.

Rega er jeg ikke helt vild med, men AMC 3100a er skrevet på listen over muligheder.

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad er dit budget mht højtalere?

Jeg har en ven som lige har købt en NAD C375BEE, (øhh den koster 7.999,-) men har så købt højtalerne Dali Ikon 6 mk2 til
4.500 stk.

Han efter spurgte præcis det samme som dig. Og den kombi er bare fantastisk. Der kommer dybde og bund så man ikke
tror det..... Samtidig med klarhed og detaljer. Ingen lyttetræthed der.
Han skruer endda lidt på bas volumen.... ;-)

Go dag Klaus

Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Du får det til at lyde som om at det kun er "fejl" ved diskant gengivelsen som giver lyttetræthed for mig er det lige så slemt med en oppustet-langsom-fed-skvulpende basgengivelse og hårdhed i mellemtonen er da også forfærdeligt 

Men det lyder (for mig) som om du skal kikke efter en forstærker med et MOSFET udgangstrin, da det typisk giver en lyd i retning af dit ønske.

Ellers kan man sige at det jo er kombinationen af dine apparater (+kabler og lytterum) og deres sammenspil, som giver eller ikke giver lyttetræthed og ikke blot et enkelt produkt i en ellers ukendt kæde.

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Tak Klaus

Allan- Jeg ved ikke helt hvordan jeg lyder

Det er altid svært for mig at beskrive hvordan jeg gerne vil have det skal lyde. Men en stor "westcoast-sound" med dybte og brede. Jeg vil gerne have Zeppelin og Hendrix til at lyde som de gjorde dengang...Samtidigt må Dianna Krall gerne stå i rummet foran mig. Håber det giver lidt mening (bare lidt).

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Ja det giver mening, jeg tolker det som at du vil have et stort organisk lydbillede, naturligt og umekanisk og det er ikke som ellers er tidens trend at anlæg skal spille i dag Hvilket er "stift" korrekt, stramt og overkontrolleret, mekanisk, totalt kunstigt. Det er som om at "folk" har glemt at LYTTE og i stedet fokusere på hvilket fint STATUS produkt de nu har fået ind af døren, jo dyrere jo bedre for så er det jo rigtig godt, eller hvad?

Hvis jeg skal nævne nogle højttalere som spiller musik uden dikkedarer, så må det være Snell... F eks. model E-E2-E3... De giver et stort fyldigt lydbillede med saft og kraft og spiller bare rigtigt. Men "rigtig" West coast sound må vel være JBL, og det er da muligt at nogle modeller spiller super godt!! Jeg er bare aldrig stødt på dem men jeg har jo langt fra hørt alle JBL højttalere

En Sugden forstærker kunne være et bud, men lad være med at lade dig narre af prisen ligegyldigt hvad du køber... En 3 år gammel Pathos TT (40.000kr) behøver ikke at være lydmæssigt bedre end en 32 år gammel Sansui AU-717 (6.390kr i 1978) Selvom TT'eren godt nok er en hel del lækre at se på Men hånden på hjertet, jeg har haft mange forstærkere (både int. og sæt, rør/transer) mellem 1000kr og 80.000kr og pris/konstruktion eksotisk eller ej har meget lidt med den resulterede lyd at gøre, det er synergi effekten med resten af dit anlæg som er det vigtigste Måske er det ikke meget hjælp, men du må ud og låne forstærkere og/eller købe brugt med returret (det går de fleste sælgere med til). Der er ingen som kan fortælle dig hvilken forstærker som DU syntes lyder bedst, dertil har du dine egne ører...

Vh

Jensimand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Der er i øjeblikket Accuphase E-303 (ældre men mere kraftig) og E-301 (nyere) på markedet for omkring 3,5kkr.

De vil begge gøre dig tilfreds.
Til top Vis Jensimand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensimand

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Allan- Du har tolket mig helt præcist, jeg syntes netop at mange nye konstallationer gengiver alt for klinisk.

Lidt morsomt du nævner både JBL og Sansui, jeg spiller pt. på en stor Sansui 9090DB og et sæt JBL 4410A. Det lyder egenligt ganske fint, jeg trænger bare til lidt forandring.

En mulighed kunne også være at købe et sæt monoblokke og så bruge Sansui 9090DB som forforstærker, på den måde ville jeg også beholde både tuner og riaa i Sansui 9090DB som jeg holder meget af.

Der er nogle Sirius 7B i Den Blå, nogle som har erfaringer med dem?

Højtalerne skal som sagt også skiftes, jeg vil bare have forstærkerdelen på plads først, så jeg kan vælge højtalere som trækker i den retning jeg ønsker. Eneste som ligger fast er, at de skal være gulvhøjtalere af en hvis størrelse.

Jensimand- Accuphase kunne bestemt også være en mulighed.

Noget helt andet er at det frister at købe forstærkeren fra ny, spørgsmålet er vel nærmest om jeg kan få noget som vil stille mig bedre end idag, til den pris jeg vil ofre.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Lahnet skrev:
.....snip.....

Lidt morsomt du nævner både JBL og Sansui, jeg spiller pt. på en stor Sansui 9090DB og et sæt JBL 4410A. Det lyder egenligt ganske fint, jeg trænger bare til lidt forandring.

Netop den Sansui er fra tiden hvor Sansui lå meget i kølvandet på den varme klang som f.eks Marantz var så berømt for.  AU999 og efterfølgerne var i samme stil

KRELL, Threshold, og andre har nok den lyd du ønsker hvis du vil ligge et sted mellem kysterne - altså mellem WestCoast sound  ( Marantz, JBL, BOSE) - og tingene fra østkysten, der er mere kølige

Højttalervalgt er godtnok svært -  B&W, KEF, CABASSE  lyder som om de passer til dig , men jeg har ikke dine ører.

Citér:

En mulighed kunne også være at købe et sæt monoblokke og så bruge Sansui 9090DB som forforstærker, på den måde ville jeg også beholde både tuner og riaa i Sansui 9090DB som jeg holder meget af.

Du får svært ved at finde nutidige monoblokke der kan give forstærkerdelem i din 9090 kamp til stregen :)

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til at købe forstærkeren før evt. nye højttalere, så svare det da lidt til at købe dæk og fælge uden at vide hvilken bil man vil købe. Man begrænser da sit udvalg noget i HT valg bagefter Hvis nu man har "besværlige" HT'er så er det jo netop at man køber en strømstærk effekt såsom Krell, Treshold, Classe, Mark Levinson, Plinius, Bladelius, Hegel, osv... her kommer de til deres ret, med deres kæmpe trafoer-lytter-køleareal, og rigtig mange udgangstranser. Så de kan leverer masser af effekt uden at klaske samme lydmæssigt eller i værste fald dø

Desværre er det bare ikke nemt at få sådan nogle "kæmpe" konstruktioner til at spille ligeså nuanceret og frit som mindre og simple konstruktioner ofte gør det. Men det er klart at sådan en kæmpe forstærker vil lyde bedre end en "lille" simpel 50W'er med kun et sæt udgangstranser hvis du sammenligner dem på et sæt tunge besværlige højttalere. Men hvis du sammenligner dem over et sæt letdrevne højttalere så vil sagen stille sig anderledes

Og det er også langt langt billigere at opnå samme lydtryk med en lille forstærker over letdrevne HT'er end stor forstærker på tunge HT'er, det er da værd at overveje

Jeg er ikke enig i at Krell er det rigtige valg, det eneste varme de har, er det som brændes af i kølepladerne, og B&W er nok heller ikke i din retning formoder jeg.

De Sirius monoblokke har godt nok været til salg længe, jeg har aldrig hørt dem men mener at de er testet i hifi og elektronik i sin tid med godt resultat. (men jeg mindes nu heller ikke at have læst en dårlig anmeldelse af noget overhovedet i hifi og elektronik)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Lige til højrebenet

Indbygget DAC i høj kvalitet, og godt med muskler så du ikke behøver bekymre dig om det når du køber højttalere :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Allan- Det begrænser vel ligeså meget at købe højtalere først eller....?

Rskriver- Den skal der lyttes til, hvis der er nogle som kan sige et par ord om den ville det være lækkert.

Til de som ikke gider klikke på linket har jeg stjålet lidt:
XTZ Class-A 100 D3

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Omdømme i guess

Tjek den ud hos danstv i kbh, servicen skulle være rigtig god der :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Vi har alle vores smag, og vores måde at gøre tingene på.

Men jeg vil nu også stærkt tilslutte mig de, som mener at højtaleren er den parameter man vurderer forstærkeren ud fra. Eksempelvis er det temmelig problematisk at bruge en højkvalitets rørforstærker på nogle få watt, hvis du har en meget tungddrevet højtaler?

Som jeg ser det, er forstærkeren midlet som skal trække højtaleren. Så er det impedansforløb og effektivitet, samt selvfølgelig kvalitet, som afgør hvad jeg synes gør arbejdet bedst.

Højtaler a lyder godt med forstærker c, men ikke med forstærker b. Sådan er det, på trods af at højtaler a er velanskrevet, og ofte kåret som bestbuy i prisklassen under 100.000 kr. Både forstærker b og c er også særdeles velrenommerede produkter, men med den ene bliver højtaler a bare kedelig og udynamisk samt lidt flad i lyden.

Ovenstående er noget jeg selv har oplevet.

Når det så er sagt, så er den XTZ, som Lahnet foreslår, i mine ører helt fantastisk til prisen. Den er faktisk rigtig god på alle måder.

Held og lykke med din søgen.

Med venlig hilsen, Felix.

Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Eventuelt tag et kig på denne onkyo: http://fpn.dk/digitalt/lyd/article1988586.ece, tror dog ikke den har riaa, ellers ser den xtz
også god ud på papiret.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan varmt anbefale XTZ AP100D3 eller AP100 blokken - hvis men har en preamp. i forvejen.

Endvidere leverer de 2*50W/8Ohm i ren klasse A hvis det ønskes (tryk på en knap). Prisen er henholdsvis 4995 og 4500 kr.

De spiller formidabelt til prisen, og er bygget som noget der koster rigtigt meget mere. Lyt dem ud hos Dan's TV.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Lahnet skrev:
Allan- Det begrænser vel ligeså meget at købe højtalere først eller....?

Rskriver- Den skal der lyttes til, hvis der er nogle som kan sige et par ord om den ville det være lækkert.

Til de som ikke gider klikke på linket har jeg stjålet lidt:
XTZ Class-A 100 D3

Man kan jo ikke sige at det begrænser at købe højttalerene først!! Der kan du jo så købe lige hvad du lyster og så bagefter købe en forstærker som passer perfekt til dem, det er jo nu engang forstærkeren som driver højttalerne og ikke omvendt Du køber jo heller ikke motoren til en speedbåd før du ved hvilken båd den skal skubbe gennem vandet? 

Det som jeg mente var at hvis man kan "nøjes" med en lille forstærker så ender man ofte med en bedre lyd, men det kræver altså lette højttalere 

Sagt på en anden måde, tænk lidt på når du køber højttalere, at jo "dårligere" impedans kurve og fase vinkler de har, desto dårligere spiller din forstærker. Det er her at "problemet" opstår for det koster mange penge at få en forstærker som trækker hvad som helst og samtidig lyder fremragende.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:

Sagt på en anden måde, tænk lidt på når du køber højttalere, at jo "dårligere" impedans kurve og fase vinkler de har, desto dårligere spiller din forstærker. Det er her at "problemet" opstår for det koster mange penge at få en forstærker som trækker hvad som helst og samtidig lyder fremragende.

Nu er "mange" penge et ret diffust begreb, det samme er "lyder fremragende" - men der findes mange forstærkere der trækker besværlige ting, uden man skal aflevere skødet til farmen"

Går man på brugt markedet - er det værre - f.eks kan en Pioneer A88X findes til under 1500, og den trækker hvad som helst, og er anerkendt for god lyd, det samme kan siges om så meget andet.

Når det så er sagt - ja, man skal nok afklare sit højttalerbehov først !

køb en Pioneer A88x, og et sæt IMF TLS80 - det kan findes for under 8k - og spiller måsen ud af meget nyt.

arghhhh -   Til vor Trådstarter : Der er pt både en Pioneer A88x,  og en Technics SUV9 på markedet -  begge er inden for prisrammen, og bestemt ikke ringe ting.  (men ok, det er brugt grej)

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Normalt ville jeg også vælge højttaler først og derefter forstærker. Dog ikke i XTZ tilfældet, fordi der er mulighed for brokobling af udgangstrinene, hvilket med 2 stk muliggør 2*50W/8Ohm klasse A, 2*370W/8Ohm A/B og 2*500W/4Ohm A/B. XTZ lover at de trækker under 2 Ohm i brokobling, - så her er i princippet en forstærker der er rimelig fremtidssikret overfor valg af højttaler - hvis man kan kalde en forstærker det. Og så lyder den iøvrigt rigtigt godt, og er efter min mening et fund til til prisen.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes