Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 01:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hjælp - min CD samling er gået i stå (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
msp2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Har udvidet min horisont ved at lytte til radio paradise, spiller utroligt varieret musik...

Ps, der findes et 192kbs feed, så det matcher DAB
Til top Vis msp2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msp2

DrJensenDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for de mange forslag - er i fuld gang med at lytte mig frem. Var lige hvad jeg havde brug for at "komme lidt videre" :)

Til top Vis DrJensenDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DrJensenDK

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Alternativt, prøv en ny genre.

Jeg har prøvet denne taktik et par gange hvor jeg ligesom syntes jeg var gået i stå. Sådan er jeg gået fra mestendels heavy til rock/dance/dubstep/klassisk/jazz og senest er jeg begyndt at lytte en smule opera og klaverkoncerter!

Jeg undskylder jeg ikke kommer med konkrete forslag, men hvis du synes du er "gået i stå" kan det være en måde at få lidt nye indspark.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:

Alternativt, prøv en ny genre.

Jeg har prøvet denne taktik et par gange hvor jeg ligesom syntes jeg var gået i stå. Sådan er jeg gået fra mestendels
heavy til rock/dance/dubstep/klassisk/jazz og senest er jeg begyndt at lytte en smule opera og klaverkoncerter!

Jeg undskylder jeg ikke kommer med konkrete forslag, men hvis du synes du er "gået i stå" kan det være en måde at få
lidt nye indspark.

Sådan går det for alle, man starte med heavy metal og ende med klassisk musik og opera, ved ikke om det er aldre der
spile ind, eller at man hen af vejen har få beder og beder anlæg .

Men der er mange fine indspark i denne debat , tak for det og fortsætte endelig i den gode stil .

Komme til at tænke på, hvor køber i jeres musik, og hvilken hjemmeside kan give en fortsat inspiration til nye musik indkøb
.

Der er sikke meget god musik, men der er desvære blive svære, og svære at finde .
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

På det seneste har jeg fået meget inspiration ved at venner på facebook har foreslået mig noget, som jeg ofte starter med at checke på youtube.

Derved har jeg bl.a. fundet Eluveitie, som laver noget der nok bedst kan kaldes folk-metal.
M.I.A. hørte jeg bare i radioen. "Fever Ray" læste jeg en anmeldelse af i avisen. Men ellers hører jeg rigtig meget Tom Waits for tiden og Beethoven er altid god.

Men de kan alle anbefales!
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har ikke læst alle indlæg, så jeg ved ikke om andre har anbefalet denne kunstner.

Men vi deler i stor udstrækning musik smag, men jeg synes at du mangler Hans Theessink på din liste. Hans CD'ere kan være svære at finde i "alm." butikker, men de sælges fra hans egen webshop. Hans musik og ikke mindst hans indspilnings kvalitet er fantastisk. Absolut et lyt værd.

http://www.theessink.com/

DennisDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Da jeg hører mange af de samme kunsterne, vil jeg da lige give mit besyv med også.

Dylan
Ryan Adams
Loudon Wainwright III
Steve Earle
Drive By Truckers
Tom Petty
Justin Townes Earle
Jesse Malin
Richmond Fontaine (især "The Fitzgerald")
The Band

Til top Vis DennisDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DennisDK

Draagmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2011
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. også at lytte lidt til Tab Benoit ("Nice and Warm) - gennemmusikalsk blues og en ganske glimrende indspilning tilmed!
Til top Vis Draagmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Draagmad

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Prøv at lyt til Steely Dan, f.eks. "Aja".

For nogen tid siden var jeg selv gået i stå med min musiksmag, men så opdagede jeg den elektroniske musik - et helt nyt univers. Og det behøver ikke være "4 i gulvet" alt sammen. Start f.eks. med Trentemøllers "The Last Resort" eller "Beyond the Great Wild Yonder".
Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Joey Bonamessa, Sloe Gin fantastisk plade

DrJensenDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for de mange gode svar og forslag. Det har været en stor hjælp, og jeg er kommet igang med at få opfrisket min cd samling.

En ret fed kunstner jeg selv har fundet frem til er Julian Sas - specielt nummeret Blues for J. kan anbefales.

Den største udfordring ved at prøve nyt musik af, er at finde et passende svar når konen kommer ind i stuen og udbryder "hvad i alverden er dog det for noget mærkeligt musik?" :)

Bedste hilsner fra
Leif

Til top Vis DrJensenDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DrJensenDK

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:

Hej

Jeg har ikke læst alle indlæg, så jeg ved ikke om andre har anbefalet denne kunstner.

Men vi deler i stor udstrækning musik smag, men jeg synes at du mangler Hans Theessink på din liste. Hans CD'ere kan være svære at finde i "alm." butikker, men de sælges fra hans egen webshop. Hans musik og ikke mindst hans indspilnings kvalitet er fantastisk. Absolut et lyt værd.

http://www.theessink.com/

+1

Tjek denne side, hvor du kan få små lyd-snaps'er, fra Hans' CD'er...

http://artistcamp.rebeat.com/index.html?artist=Hans+ Theessink

M.v.h.

Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

Ostebaronen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Journey
Asia
Phideux
Marillion
Rush
Spocks Beard
Yes
The Moody Blues
Agents of Mercy
Jethro Tull

Ikke alle sammen helt din musik smag, men rigtig mange fede bands, som jeg synes du selv bør tjekke ud og bedømme om du kan lide.
Til top Vis Ostebaronen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ostebaronen Besøg Ostebaronen's Websted

Søren M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Joey Bonamessa, Sloe Gin fantastisk plade

Kan kun tilskrive mig Joe Bonamassa. Har haft fornøjelsen af at høre ham live 2 gange og uanset om du er 10 eller 90 år gammel, ender du med at hamre på din luft-guitar under koncerten :-)

Jeg blev iøvrigt kontaktet af http://www.blues.dk/ efter sidste koncert, og modtager nu nyhedsbreve i ny og næ. Det er super god læsning og god inspiration.

Til top Vis Søren M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren M Besøg Søren M's Websted

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 05 Maj 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem tiden siddet og kigget min samling igennem og tænkt tanken "nu er den fuldendt".

Det skal siges at den tanke er kommet sidst i 2003. I starten stod den på diverse mix tapes som jeg hev ned fra radioen. Hvilket gav mig en forholdsvis bred smag i en alder af 10-12 år.

Så skete der det at jeg sad og så fjernsyn en regnvåd eftermiddag i 1992 og pludselig sprang Smell's like teen spirit ud it hovedet på mig.
Jeg var solgt til rocken. Og i mange år forsagede jeg virkelig pop/jazz/klassisk musik.

Jeg indkøbte CD'er for alle de penge jeg kunne undvære... Og jeg udviklede mig da og fik forståelse for de 3 ovennævnte genre.

Men det der for alvor åbnede mine øjne var da jeg købte mig en grammofon. For lige pludselig lå der mange 100 band's og kunstnere til meget billige penge.
Et godt eksempel er Elton John. Før i tiden tænkte jeg det er ham den poppede klaverbokser (ingen homofobi her, er kæmpe Queen fan), men så fandt jeg Captain Fantastic albummet og Goodbye Yellow brick road.... Var jeg tændt, ja det var jeg. På den måde fandt jeg ud af at det gamle EJ faktisk er velbegrundet deres plads i rockens historie.

En anden som jeg også har lyttet mig varm på er Billy Joel. SOm udgangs punkt kan hans live i rusland VARMT anbefales som en starter.

Bad Company er også behageligt rock musik af den bedre kaliber.

Idag har jeg endelig, efter talrige opfordringer taget mig sammen til at få fat i Talking Heads:77
Sidder og har første gennemlytning.

Så medmindre du er låst fast til CD/server eller lignende. Så er Vinyl mediet en rigtig god måde at lære ny gammel musik at kende på. Og billig tillige med. De sidste 100 plader jeg har indkøbt har været i 10-15 for en 100,- klassen. Og de er stort set alle i perfekt stand.

Go jagt
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Maj 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

DrJensenDK skrev:

Hej derude,

Jeg har brug for lidt inspiration - synes jeg er gået i stå med min CD samling - The Eagles bliver jo ikke ved med at lave nye albums, og min musiksmag matcher ikke lige til de opstillede top-10 hylder i Fona eller TP :)

Nogle af mine yndlingskunstnere er:

B.B. King
Bruce Springsteen
Bryan Adams
Dire Straits
Emmylou Harris
Eric Clapton
George Thorogood
John Fogerty
Keb' Mo'
Mark Knopfler
Phil Collins
Pink Floyd
Poul Krebs
Van Morrison

Har stort set alle albums fra ovenstående, så jeg vil virkelig sætte pris på nogle gode tips til alternativer i samme stil - og meget gerne noget hvor lydkvaliteten er i top.

På det seneste har jeg kastet mig over at høre Chris Jones, som jeg faldt over efter et arangement i HIFI Klubben - men det er så også alt hvad jeg har kunnnet komme på.

Bedste hilsner fra
Leif

Prøv at gå på AMAZON.COM og søg noget af din ynglingsmusik. Så kommer den med forslag om "Dem som køber.......kan også lide" . Det passer ret godt. Og hvis du så har måske får adgang til WIMP eller TDC Play, så kunne du jo tjekke musikken ud der. Har selv fået WIMP og kan afspille det med min Transporter. Det giver helt nye muligheder for inspiration. Og så kan du jo evt. købe brugte CD'er på AMAZON. Det er meget billigt...

Jeg kan se at vi har samme musiksmag...

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Sendt: 05 Maj 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Lidt mere inspiration som samtidigt er SUVERENT indspillet. Så ta' og slå et smut forbi www.stockfisch-records.de og se hvilke kunstnere de har været/er pladeselvskab for. Jeg har selv:

Chris Jones - Roadhouses & Automobiles (http://www.youtube.com/watch?v=GUeMnQOlv7U)

Paul Stephenson - Light green ball

Så hvis de genre, som Stockfisch kan levere er noget for din smag, så kan du roligt lave "order to go".

mvh Thor

Jarvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2010
Sendt: 26 Juli 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Først nogen klassikere:

Hvor hulen er The Doors og David Bowie????

The Doors er nem. Alt er godt. Men deres debut fra 1967 er nu genial og alle numre er lige i skabet.

Bowie er sværere da han har lavet så utroligt mange skiver og i så forskellige stilarter. Jeg ville dog lægge ud med udødelige
rockklassikere som:
- Ziggy Stardust (med en utroligt velspillende Mick Ronson på guitar)
- Scary Monsters (med en vold godt spillende Robert Frip på guitar)
Efter disse kan man vælge
- Low
- Heroes
- Honky Dory
- Alladin Zane
- Diamond Dogs
- Station to Station
- Lets Dance

Så til noget nyere

Porcupine Tree er efter min smag det bedste band de sidste 15 år. Omend ingen lyder som dem, så plejer jeg at sige at
Porcupine Tree er Beatles meets Pink Floyd meets Dream Theater meets Tool. De lyder ikke som nogen af disse, men som
koncept kunne man godt sige det sådan. Igen er det svært med albums for om nogen så skifter de stil på nærmest hver
eneste album. Lægges kvalitet sammen med fornuftig rækkefølge at introducere bandet i så ville det blive
- In Absentia (deres mest mainstream rock)
- Deadwing (lidt mere metallet, poppet og episk på samme tid)
- Fear of the Blank Planet (noget hårdere og mere progget)
- The Incident (lidt ala In absentia men mere indie/alt rock end In Absentias rock)
- Stupid Dream (en meget fin plade der ligger mellem deres tidlige psykedeliske space rock og In Absentia)

Men mest af alt skal man tjekke deres live albums ud. PT spiller endnu bedre live end i studiet. Og det er ligesom alle deres
"stilarter" udnyttes langt bedre live end på studiealbumsne. Anesthetize, Arriving Somewhere og Coma Divine er alle fantom
live albums.

Så er der Madrugada: I en anden tråd skrev jeg
"Når jeg kort forklare dem til andre, så plejer jeg at sige, at de er som REM, bare med bedre melodier, bedre vokal og
meget
bedre guitar.

Sivert Hæyem har en fantastisk stemme. Uden på nogen måde at være ripoff af sine idoler så lyder han alt efter nummer og
stemning som det bedste af Eddie Vedder, Jim Morrison, Leonard Cohen, Mike Stripe og Chris Isaak. Og det er ikke dumt.

Robert Burås er (var....han er jo død) en fantastisk guitarist. Klart inspireret af REM. Men der er alt godt fra Mike McCready,
fra indie rock/pop, alt rock og postpunk. Hans leadguitar er underspillet men suveræn. Hans rytmeguitar er verdensklasse og
minder min om Bernard Butler (ex-Suede) da han var bedst. "

Nup alle deres albums, men rækkefølgen bør være
- Industrial Silence
- The Nightly Disease
- Live at Tralfamadore (forrygende live album)
- The Deep End
- Madrugada
Til top Vis Jarvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jarvig

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

msp2 skrev:
Har udvidet min horisont ved at lytte til radio paradise, spiller utroligt varieret musik...

Det er nøjagtig dét jeg også gør, hvorfra jeg har hørt virkelig meget ukendt lækkert musik. Nok mest rock.

Derudover vil jeg nu lige nævne Pixies (hvis de ikke allerede er nævnt). Det er noget af det mest varierede indierock der overhovedet ka' findes frem. Som Kurt Cobain engang sagde: "Smells like teen spirit var et rigtig dårligt forsøg på at lyde som Pixies"!!

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Juli 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

DrJensenDK skrev:

Den største udfordring ved at prøve nyt musik af, er at finde et passende svar når konen kommer ind i stuen og udbryder "hvad i alverden er dog det for noget mærkeligt musik?" :)

Bedste hilsner fra
Leif

Åhh ja, den "mislyd" har mit anlæg også...

Mit musik råd til dig skal være:

Rush....canadisk band, som spiller ala pink floyd, og så aligevel ikke.

Procul Harum.... a salty dog.  Genialt !

Deep Purple.... det bliver dårligt større.

Sidst men ikke mindst:   Queensryche.  et amerikansk band som nok ligger i den hårde ende af hvad der kan betegnes som progressiv rock.

lyt her til et meget melodisk og smukt nummer :

http://www.youtube.com/watch?v=LniY0pDQGaE&feature=playe r_embedded#at=42

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum