Forfatter |
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smid l**tet ud og køb en brugt Nakamichi PA 5 mk.II eller en PA 7,så kan du slappe af,og nyde musiken.
carsten
|
Til top |
|
|
Siglon_V Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så langt ud er jeg ikke kommet endnu.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 13 April 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er modstandene skiftet, er rørsoklerne ok, støjer det hvis du rykker lidt på rørene?
Hvis du vil vide mere om rør er her noget basal viden; http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=48 7
@CARS10
En ægte entusiast giver ikke bare op problemet kan løses...det er jo ikke raket-teknologi. Det kan jo ende med at give et erfarings grundlag så han bliver rustet til at købe defekte apparater og sætte dem istand...en fin hobby iøvrigt jeg dyrker meget. Ellers synes jeg godt om dit forslag...det er fede forstærkere.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Siglon_V Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, tube mania. Jeg venter på pakke. Faktisk 2 pakker, da jeg fik tilsendt nogle forkerte holdere til elektrolytter. Og i øvrigt kunne jeg ikke drømme om at give op. Det er da en spændende udfordring at se hvor langt jeg kan komme med den forstærker. Som man kan se bliver jeg mere fortrolig med de enkelte trin og kan bedre forholde mig til spændinger, afsatte effekter osv. samt følge signalvejen gennem forstærkeren.
F.eks. fandt jeg da ud af at den tilbagekobling jeg kiggede på, på tuner-indgangen skærer ved 20 kHz, så det er jo ikke et problem men snarere for at undgå selvsving på høje frekvenser fra en tuner. Har desuden loddet den faste loudness-kompensation fra, da jeg rensede volumen-potentiometret.
Har i øvrigt konstateret at den tilsyneladende "har godt af" at styregitter på rør B3, altså pin 2 bliver lagt til stel. Det stopper støjen - i et stykke tid bagefter.
Rørsoklerne er renset og jeg har forsigtigt roteret rørene med en finger på toppen (beskyttet af en klud) medens forstærkeren er tændt uden at det giver støj af nogen slags.
I øvrigt måler spændingen til de 2 første trin, altså B+, 260 Volt som den skal.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 17 April 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siglon_V skrev:
Så langt ud er jeg ikke kommet endnu. |
|
|
 __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Siglon_V Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Siglon_V Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, der kan også lejlighedsvis være en meget højfrekvent pibelyd ind mellem støjen....
|
Til top |
|
|
Siglon_V Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok er problemet der ikke, når mono-knappen trykkes ind. Har jeg lige opdaget....
|
Til top |
|
|
Siglon_V Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2011 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil melde at jeg har detekteret hvad problemet er.
Under omskiftning af rør mellem venstre og højre kanal må jeg have kommet til at sætte det samme rør i som sad der før. Det gælder indgangsrøret, et ECC83. Fandt ud af det, da jeg efter nu at være blevet mere fortrolig med at rode i forstærkeren, begyndte at lægge styregitre til ground, når jeg kunne føle mig sikker på, at det ikke gav problemer. Derefter byttede jeg så rørene og denne gang fulgte støjen med. Så jeg har altså købt forstærkeren med hvad jeg vil beskrive som udslidte og i hvert fald 1 defekt rør. Skrammel at Philips rør ikke holder mere end 50 år. Udgangsrørene er jo allerede skiftet.
Nu gælder det så om at skaffe 4 nye ECC83, eller ekvivalente rør. De gode NOS rør fra Philips, Telefunken, Tesla, Siemens er desværre meget, meget dyre, så vi må se hvad der kan lade sig gøre??? Har indtryk af at moderne ECC83 ikke er af den kvalitet man kunne ønske.
Vil sige mange tak for de svar jeg har fået. Der har været en del information som har været meget nyttig for mig. Kan også afsløre at udskiftningen af en del resistanser med Kiwame resistanser, samt enkelte elektrolytter med Mundorf og Black Gate har givet et markant løft hvad angår detaljering, støjfrihed og stereobillede. Mangler stadig at skifte en del elektrolytter og har de ny liggende men mangler holderne. De er her forhåbentlig på tirsdag så jeg kan komme videre.
Har også planer om at teste/modficere et par enkelte ting som jeg skal vende tilbage om.
|
Til top |
|
|
Siglon_V Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu fået sat 2 nye 20EZ7 rør i 1'ste position og støjen er helt væk. Har også skiftet udgangselektrolytter - det hjælper alt sammen. 20EZ7 er ikke et uinteressant rør.
Den er ved at have noget punch og råstyrke med de nye komponenter. Især bassen er rigtigt godt med nu men der er kommet bedre diskant i også, selv om der mangler noget endnu.
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|