Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Jeg går lidt og overvejer en DAC til afspilning af MP3-filer på mit anlæg der består af følgende:

Primare I30
Primare CD31
Primare T23
Dynaudio Focus 140
Velodyne SPL-10

Så kender I niveuet... Nu er spørgsmålet så hvor meget jeg skal ofre på udstyret (og det skal helst være brugt). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal ofre på det endnu. Jeg skal lige lade mig inspirere at denne tråd.

Jeg har kigget lidt på Hegel. Men her skal jeg vel altid have en PC koblet på for at styre numrene. Havde også overvejet om der fandtes en model, hvor harddisken kunne kobles direkte på og man så styrer filerne via et display på DAC'en. Men så er jeg vel ude i en QUEEZEBOX og hvordan er kvaliteten på den?

Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Havde også overvejet om der fandtes en model, hvor harddisken kunne kobles direkte på og man så styrer filerne via et display på DAC'en.

Sådan en dims hedder en squeezebox touch. Hvis det skal se dyrere ud kunne det måske være en af modellerne fra http://www.olive.us/..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Jeg går lidt og overvejer en DAC til afspilning af MP3-filer på mit anlæg der består af følgende:

Primare I30
Primare CD31
Primare T23
Dynaudio Focus 140
Velodyne SPL-10

Så kender I niveuet... Nu er spørgsmålet så hvor meget jeg skal ofre på udstyret (og det skal helst være brugt). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal ofre på det endnu. Jeg skal lige lade mig inspirere at denne tråd.

Jeg har kigget lidt på Hegel. Men her skal jeg vel altid have en PC koblet på for at styre numrene. Havde også overvejet om der fandtes en model, hvor harddisken kunne kobles direkte på og man så styrer filerne via et display på DAC'en. Men så er jeg vel ude i en QUEEZEBOX og hvordan er kvaliteten på den?

Hvis du kun vil afspille komprimeret musik(mp3), så behøver du ikke en dyr DAC. Den indbyggede i diverse Squeezeboxe kan sagtens klare det job.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:

Primare I30
Primare CD31
Primare T23
Dynaudio Focus 140
Velodyne SPL-10

Primare og mp3 filer !!!  

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Til Primare skal du op i en AUDIO PERFECTWAVE DAC M. BRIDGE, den ville give dig alt det du ønsker og lidt til

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=183165

En AYRE QB-9 USB DAC kan også bruges

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=184430
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Sambora skrev:

Primare I30
Primare CD31
Primare T23
Dynaudio Focus 140
Velodyne SPL-10

Primare og mp3 filer !!!  

Ja... Primare og MP3-filer.

Jeg ønsker blot at kunne afspille mine MPS-filer over mit anlæg på bedst mulige måde.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal bruge en squeezebox så skal du vel også have en netværksharddisk (NAS).
Det kan sikkert lade sig gøre, men det lydder for mig som en halvdyr løsning. Jeg har valgt at lade computeren være tændt, da man så kan søge i sin musik på en hurtig og effektiv måde. Jeg kender ikke squeezebox, men kunne forestille mig at det er lige så besværligt, som på en bærbar afspiller.

Ang mp3 filer, så må jeg indræmme at jeg (på min Primare) har svært ved at høre forskel på 320 kbps mp3 og FLAC. Derfor har jeg nu samlingen liggende i FLAC alligevel.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Du køber en Logitech Touch, set hos Elgiganten til under 2000 kr., og en harddisk med egen strømforsyning, hvorpå du lægger
dine filer.
Derefter kontakter du Elektronik Lavpris i Århus, og siger at du mangler en strømforsyning (PSU) med en ordentlig
transformator på 5 Volt, da den medfølgende PSU lyder rigtig rigtig rigtig skidt.........for det gør den.

Det koster dig ca 500 kr. for sådan en ny forsyning, og max et par timer med montage og udmåling af den (gør det selv).
Harddisk også omkring de 500 kr. alt efter str.

Så er du kørende, og der skal bruges minimum 5000 kr. på en separat DAC før der er noget at hente der.

Til top Vis VECTRA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VECTRA

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Logitech Touch har egen indbygget server, så en NAS er overflødig. Der er så også tilgang til en million milliard internet radio
stationer, efter du har sat Touch til din internetforbindelse. Tråd eller ikke tråd.

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

enig med vectra 
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Sambora] Jeg går lidt og overvejer en DAC til afspilning af MP3-filer på mit anlæg der består af følgende:

Primare I30
Primare CD31
Primare T23
Dynaudio Focus 140
Velodyne SPL-10

gør dig selv en stor tjense  rip din musik i flac eller WAV lossless  der vinder du super meget

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Som et alternativ til at køre Squeezebox Server på selve Touch'en og en USB-disk med filerne tilsluttet Touch'en direkte, kan du også lade din computer køre Squeezebox Server, og så have dine musikfiler liggende på computerens harddisk eller på en USB-disk tilsluttet computeren. Kræver naturligvis en router. En NAS er ikke nødvendig.
Uanset om du vælger den ene den anden Squeezebox server-opsætning, så kan du betjene Touch'en henne fra computeren (SqueezePlay), eller fra en smartphone, eller fra Touch'ens egen skærm/remote control.
Den analoge udgang i Touch er udmærket, og du kan sagtens starte uden ekstern DAC. Du skal ikke ændre din serversopsætning, placering af filer mm, hvis du senere skyder en ekstern DAC ind i mellem Touch'en og forstærkeren.
Enig i, at du bør rippe i Flac (tabsfrit). Du skal stort set bruge samme tid på at rippe i Flac som i MP3.
En bedre PSU er en god idé, især hvis du kører analogt ud fra Touch'en. Gevinsten er vistnok mindre, hvis du benytter ekstern DAC.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres input... jeg er ved at læse og ikke mindst forstå dem... 

Jeg skal ikke rippe mine CD'er... har min elskede Primare CD31 og den skal fodres med alt godt fra CD-hylderne.

Men fy fy fy så har jeg som så mange andre nogle MP3-filer liggende på en ekstern haddisk. Dem vil jeg gerne have jeg kan afspille over anlægget.
Harddisken er en WD uden strøm... kører kun med USB. Så min tanke var en DAC, som jeg kunne fodre med WD'en. Men jeg gider ikke have min PC tændt for skulle bladre i filerne, så en Squeezebox er jo nok løsningen.
Men hvis jeg nu valgte denne løsning, ville man så kunne sætte en form for monitor/styreenhed til at gøre PC'ens arbejde. Jeg aner ikke om det findes...

volleborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Tak for alle jeres input... jeg er ved at læse og ikke mindst forstå dem... 

Jeg skal ikke rippe mine CD'er... har min elskede Primare CD31 og den skal fodres med alt godt fra CD-hylderne.

Men fy fy fy så har jeg som så mange andre nogle MP3-filer liggende på en ekstern haddisk. Dem vil jeg gerne have jeg kan afspille over anlægget.
Harddisken er en WD uden strøm... kører kun med USB. Så min tanke var en DAC, som jeg kunne fodre med WD'en. Men jeg gider ikke have min PC tændt for skulle bladre i filerne, så en Squeezebox er jo nok løsningen.
Men hvis jeg nu valgte denne løsning, ville man så kunne sætte en form for monitor/styreenhed til at gøre PC'ens arbejde. Jeg aner ikke om det findes...

Det er netop det, en Squeezebox Touch kan. Det er hvad du kalder en styreenhed. Der følger en fjernbetjening med, og man kan også styre Touch ved at trykke direkte på skærmen. Du behøver ikke en ekstern dac som Hegel HD2 i første omgang; der er indbygget en i Touch'en. Jeg har en Touch og har normalt filerne på en NAS, men har også en WD 2,5" ekstern harddisk uden ekstern strømforsyning, og den arbejder fint sammen med Touch'en

Til top Vis volleborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volleborg

volleborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Angående Hegel HD2, så ser jeg, at den ikke har egen strømforsyning. Det er så også spørgsmålet, om en Squeezebox Touch kan levere strøm nok til både en ekstern DAC og harddisk
Til top Vis volleborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volleborg

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Touch'ens PSU (3A) er netop bygget til at kunne drive en USB-disk uden egen forsyning.

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Læste ikke dit indlæg ordentligt, sorry.

VECTRA
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

2Bak skrev:
Touch'ens PSU (3A) er netop bygget til at kunne drive en USB-disk uden egen forsyning.

Som det står i manualen, så skal harddisken have sin egen forsyning. Jeg har 2 Touch.
Med mindre der er kommet en ny PSU, så er den på 1,5 A, og ikke 3 A.

2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

VECTRA skrev:
2Bak skrev:

Som det står i manualen, så skal harddisken have sin egen forsyning. Jeg har 2 Touch.
Med mindre der er kommet en ny PSU, så er den på 1,5 A, og ikke 3 A.

Den PSU, der fulgte med min Touch, er på 5V, 3A, og kan sagtens drive en USB-disk uden egen forsyning. Det har jeg afprøvet.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2011 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Kan man få Squeezebox og en Android telefon til at snakke sammen???

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes