Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 12:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Direct drive eller rem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1283
Sendt: 29 Marts 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Er der en højttalerselvbygtråd?

p.s. akustisk tilbagekobling sker lettere med en lukket ht, da de ofte har svagere rolloff og dermed kraftigere 15Hz output.


Husk ved basrefleks at koble af ved en 20-25Hz nedad til. Der er intet der holder igen på membranudsvinget omkring arm res
etc...

Jazzman, jeg er nu ikke sikker på det med lukket kab. giver mere output nedad til. Membranen bliver sværer og svære at
drive, derfor den 6dB afrulning der sædvanligvis er på lukket. Der behøves meget stor effekt hvis lukke skal "gå" i feedback
ved 15Hz...   

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 29 Marts 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Tag en enhed der går fint i både lukket og refleks som fx SS18W8530: Ved 15Hz vil den være 21dB nede ved lukket og 27dB
nede ved refleks.

Jeg har kun haft generende feedback med mit konfirmationsanlæg: Beovox 1200 (har dem endnu!) med 5" bas i 10l lukket
kasse og en Garrard rædsel som hurtigt blev skiftet ud med en Beogram 1202 (har den endnu!) - så forsvandt
feedbackproblemet!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 Marts 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Så fandt jeg den :-)

Har også set et par stykker med vacuum, men prislappen vokser :-)

Jeg har efterhånden en fornemmelse af, at jeg går efter Technics eller Luxman..



Har haft lidt vrøvl vedrørende mails. Har du fået min??


Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 30 Marts 2011 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Sakse sakse sakse :-)

Og Denon DP 47f er en god pladespiller. Jeg har haft mange og denne er absolut min favorit. Den er elegant, spiller godt og har en elegant og enkel betjening. Du trykker blot på start, så klarer automatikken resten, så kan du bare nyde at teknikken virker. Og armen kan flyttes horizontalt  over pladen med knapperne, - sådan det var der nogen der kunne lære af. [/QUOTE]

Kan huske at jeg på min gamle Denon, havde problemer med at balancere armen, så bunden af pickupen ikke skrabede på vinylen.
Det var som om armen skulle hæves, og det kunne man ikke.
Kan være det var Ortofonen der var lidt for tung eller høj i huset...

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Ualin11
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 30 Marts 2011 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

En Denon DP47, har jeg ikke hørt, men jeg har selv haft en DP57 og jeg synes den rumlede.

Måske jeg tager fejl.


 



Jeg tror du tager fejl. Generelt kan man ikke sige at pladespillere, i sig selv, rumler. Dog kan enkelte af de gamle pladespillere med mellemhjul rumle lidt, hvis de er ikke er i tip-top stand.
Selve pladen kan også indeholde en vis mængde (skære)rummel.

Men måske har du en alternativ opfattelse af hvad rummel egentlig er?

En gang i mellem kan man støde på brugere der klager over at deres pladespiller "skratter". Når man spørger ind til problemet viser det sig at være 50Hz netbrum!


MVH.
NL




Til top Vis Ualin11's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ualin11
 
Ualin11
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 30 Marts 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Basrefleks er bestemt ikke et dårligt højtaler princip. Nogle af de bedste højtalere i verden er basrefleks og verdens førende højtalerproducent JBL, bruger ikke andet.




Hvornår er JBL blevet "verdens førende højttalerproducent"?
Det er bestemt en nyhed som jeg, idet mindste, finder temmelig overraskende.
Har du noget mere info om den sag?

MVH.
NL


Til top Vis Ualin11's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ualin11
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 30 Marts 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Det er temmelig OT at starte en refleks/lukket diskussion, og oven i købet om JBL er førende eller ej. Men til Ualin: JBL har været førende - se www.lansingheritage.org.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 30 Marts 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Rummel og rumlen og .... pladespillere

signal og støjforhold - forskellen mellem lydniveau og pladespillerens egenstøj

akustisk tilbagekobling fra plinth, paldetalerken og arm

Arm resonans - forkert arm til forkert pickup - giver også problemer

rumlen fra noget defekt mekanisk - et stift mellemhjul fx.

På gode dd værker kan signal og støjforhold sniger sig op over i 70 db i nogle tilfælder 80 db

På en mellemhjuler som fx en vintage Garrard 301 er den uden plint næppe over 50 db - men koblet til en plint med en ordentlig masse sniger også denne altmodische konstruktion sig godt der op ad

Jeg har netop haft en 70 konsumer dd pladespiller forbi, den havde et signal og støjforhold opgiver til 56 db - og der var ingen hørbar støj fra den

Vigtigst er et at du når du nu har frie muligheder i din gælder laver en væghængt hylde til din pladespiller og at dine højtalerenheder ikke står bag din pladespiller eller spiller ind i den

Dernæst at du vælger den rette pickup til din arm - så har du massere lytteglæde

knitren - tja når en børste ikke kan gøre det skal der en vaskemaskine til - den koster minimum 2500 og op til .... mange gange mere - men man kan også få vasket i byen





__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 01 April 2011 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

JA, jeg har endnu ikke købet en spille, men 188 lp´ere, velholdte med rock fra 80´erne. Eks Alan Parsons og Boston etc.

Med hensyn til rumlen og noget, kan det jo sagtens være, at den Ortofon jeg kørte med ikke passede til min daværende DP57.

Som jeg kan se, er de rigtig glade for Denons egne pickupper.

Omkring placering, vil den blive hængt på væggen, bagved højtalerne som har refleksport i bunden, og ikke bagudvendt.
Ligesom jeg har kig på et lyddæmpende tæppe, jeg vil hænge på væggen bagved højtalerne.

 
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 01 April 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Remdrevne er jo oftest væsentlig mere simple end direct drive hvor man jo er på herrens mark hvis der går noget i stykker i elekrtronikken. Med hensyn til følsomhed overfor akustisk tilbagekobling er B&O det bedste jeg har stødt, men der er jo så problemet med deres pickup'er (der er selvfølgelig Soundsmith som laver kopier)  + reservedele som ikke kan fåes mere. Den værste jeg har haft er en ældre Thorens, hvor det flydende ophæng var alt for levnende.    
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 01 April 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

j_mil skrev:
Remdrevne er jo oftest væsentlig mere simple end direct drive hvor man jo er på herrens mark hvis der går noget i stykker i elekrtronikken. Med hensyn til følsomhed overfor akustisk tilbagekobling er B&O det bedste jeg har stødt, men der er jo så problemet med deres pickup'er (der er selvfølgelig Soundsmith som laver kopier)  + reservedele som ikke kan fåes mere. Den værste jeg har haft er en ældre Thorens, hvor det flydende ophæng var alt for levnende.    
Med hensyn til Thorens, skal man blot holde sig til 300 serien og frem. Deres affjedring er med wire/bladfjedre, som er ganske stabilt. Har selv TD321 værket.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 03 April 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Rummel fra mekanik og akustisk tilbagekobling er vinyls værste fjende , herefter støv ;-)

Direct drive, og en spille med ordentlig plint sparer for mange problemer, især på brugte.

På Marantzen sidder en cut knap der skærer ved 25Hz og ned - det kan jeg tydeligt høre - sætter istedet  en sok i porten på L100A når der skal spilles rigtig højt,  til at dæmpe membranen, ellers får jeg subsonisk rummel fra pladens skæring, ikke noget der hørers, men membranen pumper ganske voldsomt. Man kan konstatere om det er subsonisk rummel fra pladens skæring ved at sætte HT ind i et andet rum. Test  om fra værket ved at "spille" en blank plade.

Som sagt er rummel og støj fra motor og anden mekanik samt forkert designet  fjerlette plinths vinyls værste fjende - en kul sort baggrund selv når der er skruet op er en oplevelse for gamle "rem spillere". Havde selv en SME plinth 2000 med SM 3012  for år tilbage - det hele druknede i rummel og akustisk tilbagekobling og jeg måtte til sidst sælge og gik over til CD. Forrige år begyndte CDérne at fejle og kom i tanke om bladerne i kælderne - købte en Lenco 75 USB, total plastic, dette "USB" har åbenbart en betydning - så på en Rega i en Hi-fi butik, men så kun en malet spånplade med en on/off knap fra Radio Parts, hastighedsskift ved at tage tallerknen af og skifte en rem ........... så måtte lave en lang research - svaret havde 2 millioner andre allerede fundet før mig - og er idag den glade og problemfri nyder af vinyl.

Håber det kan give input, og redde mange fra at gå væk fra vinyl.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 03 April 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

j_mil skrev:
Remdrevne er jo oftest væsentlig mere simple end direct drive hvor man jo er på herrens mark hvis der går noget i stykker i elekrtronikken. Med hensyn til følsomhed overfor akustisk tilbagekobling er B&O det bedste jeg har stødt, men der er jo så problemet med deres pickup'er (der er selvfølgelig Soundsmith som laver kopier)  + reservedele som ikke kan fåes mere. Den værste jeg har haft er en ældre Thorens, hvor det flydende ophæng var alt for levnende.    


Der er jeg uenig - mekanik slides og går istykker, begynder at larme og rumle.


Direct drive er stort set vedligeholdelsfrit, og slides ikke - kører i 30 år +. Elektronikken og systemet er enkelt og pålideligt, har ikke hørt om direct drive der er gået i stykker, der skal nok være nogle, men historier om remme, motorer, rummel og støj fylder nettet, medens der stort set intet er på DD, på trods der er produceret  > 3 millioner DD. Har man eksempelvis en 1200, er spareparts super billige og tilgængelige - en gammel Lenco/Thorens er svær at reparere og få dele til.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 03 April 2011 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Mht JBL højttalere - min egen these er, at man skal lytte på det man i sin tid lyttede til da pladen blev til. Produceren  mixede pladen med øret - med L100 / 4311. Lyttes pladen med en anden HT, vil pladen lyde anderledes end tiltænkt.

Slut 70érne var det JBL L100 eller 4311 man brugte i næsten alle lydstudier. Laid Back´s studie bruger L100A, hvilket tydelight hørers på deres CD, total harmoni med mine egne L100A. Madonnas plader med "enhansed bass" nedsmelter nærmet L100A ned til underboen fordi pladerne er indspillet på et par mini højttalere eller beregnet til at skulle lyttes til på et minianlæg.

Når man ugeligt på DR ser klip fra lydstudier, med et sæt minihøjttalere på bordet, undres man over hvilken musik der kommer ud ad af det.

Man brugte sikkert også Marantz/Pioneer forstærker i slutbruger ledet - dvs lytter man til musik fra medio 70 til slut 80, er L100 / 4311 + andet udstyr fra den tid nok det optimale at lytte med - teoretisk set naturligvis, idet der intet objektivt "korrekt" resultat er.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 04 April 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hvor mange procenter får du fra Technics A127?   Dine gentagelse går hen og bliver ufrivilligt morsomme.
Vi har forstået den er god ... men så heller ikke bedre.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 04 April 2011 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Hvor mange procenter får du fra Technics A127?   Dine gentagelse går hen og bliver ufrivilligt morsomme.
Vi har forstået den er god ... men så heller ikke bedre.


Nok ikke mere ofte end de evindelige "project" gentagelser   ........ når nye brugere stiller spørgsmål kan de jo ikke rigtig bruge at alle eksperterne allerede er fuldt informeret. Du mener vi skal skrive et svar én gang for alle, og herefter aldrig mere - eller nogen af os skal skrive én gang for alle og andre kan gentage ?
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 04 April 2011 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Nej bestemt ikke A127. Jeg bifalder til fulde din begejstring. Bare andre havde det på samme måde.

Men alle sager kan ses fra flere sider. Hverken Project, Rega, Technics, Linn, Garrard, Lenco eller nogen af de andre er "verdens bedste". Alle har deres berettigelse. Det er lige som med tandpasta - alle har deres favorit.

Men der findes ingen absolutte sandheder. Hvis kriteriet er at den meste benyttede/solgte er den bedste, så er verdens bedste bil en VW Boble!




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 04 April 2011 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Det er tæt på at blive religiøst.
faktum er at man langt henad vejen får et mere gnidningsfrit forhold når man ser på Technics.

De problemer jeg har haft med mine har drejet sig om udskiftning af phono stik, og udefrakommende støj.

Jeg har ikke mulighed for at forholde mig til audiofil't super duper udstyr, men inden for det som os almindelige mennesker der søger vellyd kan købe, er Technics's SL 1200 MkII og lignende med samme værk, en vinder.

Der er ikke noget man reelt skal pille ved for at få mest ud af dem, de kører gladeligt uden mislyde skønt dem jeg har er mellem 30 og 15 år gamle.

Så hvor vidt A127 får procenter ved at fortælle om sin glæde skal jeg ikke gøre mig klog på.
Men faktum er at mange ser ned på SL 1200 mkII og lignende, grundet deres popularitet hos DJ's.

Derfor skal der råbes lidt højere fra os der har fundet ud af se igennem fingre med DJ arven.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 04 April 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Nej bestemt ikke A127. Jeg bifalder til fulde din begejstring. Bare andre havde det på samme måde.

Men alle sager kan ses fra flere sider. Hverken Project, Rega, Technics, Linn, Garrard, Lenco eller nogen af de andre er "verdens bedste". Alle har deres berettigelse. Det er lige som med tandpasta - alle har deres favorit.

Men der findes ingen absolutte sandheder. Hvis kriteriet er at den meste benyttede/solgte er den bedste, så er verdens bedste bil en VW Boble!




Du får det til at lyde som en 15-årig der lige har fattet interesse for vinyl - tror jeg for længst har passeret tiden for "begejstring" og "mærkeræs" med godt 40 år med vinyl.  Sund fornuft og erfaring - de søgende skal nok lave deres egen lille research på nettet, og drage egne konklusioner.

Hertil, vinyl er under pres fra de digitale medier, zap og "pladen" er skiftet, næsten ubegrænset adgang til musik med et tryk på en knap. Dette stiller krav til den spille man anvender til vinyl, problemfrit og med effektiv betjening, ellers går mange ganske enkelt væk fra vinyl.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 04 April 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Det er ligesom med tandpasta: alle har deres favorit, men nogen favoritter er bare objektivt bedre end andre.
Værdinihilisme, nej tak
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes