Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Direct drive eller rem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 04 April 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

"Værdinihilisme"
Er føjet til min private udgave af nudansk ordbog! 

Blev iøvrigt aldrig rigtig gode venner med den sitren DD leverer..så hellere roen fra bæltedrevne tunge pladetallerkener.
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 04 April 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil misforstå, så kan alt misforstås. Begejstring har ikke en pind med alder at gøre - det fremgår af det du (og jeg) skriver; at man brænder for en sag.

Jeg har også +40 års erfaring med pladespillere. men jeg tror vi har vidt forskellige erfaring. SL 1200 blev prøvet "dengang", men den holdt kun en uges tid. Jeg fandt f.eks. Thorens og Dual bedre. Senere kom Linn og andre til. Jeg har aldrig ejet en automatisk pladespiller og for mig er det ikke et kriterie for hvor meget der lyttes. Det kan dog vel tænkes du har ret mht. til dem der er vokset op med røven klæbet til sofaen og en fjernbetjening i hånden.

Iøvrigt så tror jeg ikke søgning på nettet giver erfaring. Men det kan give nyttige oplysninger, så senere kan danne grundlag for erfaring.

At de digital medier kommer ved et tryk på en knap er fint. Men en god pladespiller er lige som en tur i teatret i forhold til at se det hele på TV. Man må "arbejde" lidt for sagen og det er i min verden så absolut en del af charmen ved en god pladespiller. Automatikken gemmer jeg til min kaffemaskine.


A127 skrev:

Du får det til at lyde som en 15-årig der lige har fattet interesse for vinyl - tror jeg for længst har passeret tiden for "begejstring" og "mærkeræs" med godt 40 år med vinyl.  Sund fornuft og erfaring - de søgende skal nok lave deres egen lille research på nettet, og drage egne konklusioner.

Hertil, vinyl er under pres fra de digitale medier, zap og "pladen" er skiftet, næsten ubegrænset adgang til musik med et tryk på en knap. Dette stiller krav til den spille man anvender til vinyl, problemfrit og med effektiv betjening, ellers går mange ganske enkelt væk fra vinyl.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 04 April 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Janils.

  Kan du huske om H.F. testede SL 1200 i tidens morgen.Jeg mindes en forside med SL 1100,og den fik da meget god kritik.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 05 April 2011 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Man kan nu godt blive lidt misundlig på lencofyns nyanskaffede automatiske. Ikke til at sætte på men at løfte af pladen når den er færdig, tit glemmer jeg musikken var kørende, og vågner op næsten morgen til cratz,cratz,crtaz   Har ingen fine fornemmelser mht automatik, man kan næppe høre forskel på en 1200 og en 1600. Skulle jeg købe idag kunne det vel blive 1600. Om ens egen oplevelse af hvad der funker er naturligvis delvist subjektivt - dog er rummel fra mekanik og akustisk tilbagekobling faktuelt, måleligt, reproducerbart, og med væsentlig indflydelse på afspilningen af vinyl.

gingers bemærkning om at han kan høre DD "sitre" er et godt eksempel på hvor fejlsporet debatten ofte er.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 05 April 2011 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Tror 127`s manglende erkendelse består i han ikke kan eller vil høre objektivt,og det er definitivt definitionen på en fejlsporet vinkel til herværende debat!

Som en del andre,har jeg adgang til og mulighed for,at anvende den i mine ører bedst lydende grammofon konstellation,og var det en DD - stod der sådan en i stuen.

Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 05 April 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

En anden meget lækker og tung DD pladespiller, er jo Kenwood L 07. Den har særskilt stor stømforsyning. Jeg ved ikke om type nummeret er helt rigtigt, men den blev solgt i starten af 80'erne.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 05 April 2011 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:


Som en del andre,har jeg adgang til og mulighed for,at anvende den i mine ører bedst lydende grammofon konstellation,og var det en DD - stod der sådan en i stuen.



Har du prøvet en Rockport Technologies System III Sirius .... eller er den for god?
LINK

Der er absolut ikke noget galt med DD - har hørt/haft/har nogle der spiller absolut fremragende. Den ovenn. er jeg desværre ikke lige stød på.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 05 April 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Da jeg gik fra min Denon (topmodellen i DD!) slap jeg samtidig af med en "flimren" - i mangel af bedre udtryk,en slags uro - og har ikke siden ønsket mig tilbage.

Havde dog en Technics 1210 på besøg som fik læsterlige klø af min daværende Micro Seiki BL 71...siden har jeg bygget en 60kg bæltedrevet med DC motor,og har endnu tilgode at få besøg af noget der gør det slemme ved den.

Ja der er mange fremragende grammofoner i omløb
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 415
Sendt: 05 April 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
Da jeg gik fra min Denon (topmodellen i DD!) slap jeg samtidig af med en "flimren" - i mangel af bedre udtryk,en slags uro - og har ikke siden ønsket mig tilbage.


Hvad er "topmodellen" i DD?

mvh.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 05 April 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg ligger lige et par link, og håber på kommentarer på dem.

http://www.dba.dk/pladespiller-onkyo-cp-1055/id-73143705/

Og denne

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=186078

Det er 2 forskellige spiller, på mange måder.

Min tanke er at Thorens måske kan bygges videre på med anden arm etc. Til gengæld er Sanyon mere komfortabel at bruge.

Correct me if i´m wrong

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 05 April 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Han mener vel Denon'd topmodel ........ 59L'eren

(men flimren og uro lyder ganske mærkværdigt, armen tages i betragtning)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 05 April 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Hej alle.

Jeg ligger lige et par link, og håber på kommentarer på dem.

http://www.dba.dk/pladespiller-onkyo-cp-1055/id-73143705/

Og denne

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=186078

Det er 2 forskellige spiller, på mange måder.

Min tanke er at Thorens måske kan bygges videre på med anden arm etc. Til gengæld er Sanyon mere komfortabel at bruge.

Correct me if i´m wrong



Af de 2 modeller vil jeg til hver en tid vælge Thorens'en.

Du skal dog være obs på motor slitage. Og muligheden for udskiftning.
Men mht. arm skift er det jo en oplagt model. Måske lidt kedelig.
Hvis du kan lide at rode med tingene er en Lenco L75 et seriøst vellydene/velydene værk. Og det kan moddes til ukendelighed.
Men med alt tweaking skal man huske at man kan i nogen tilfælde lave uoprettelig skade. Og andre gange har et krævende tweak ikke haft noget reel mærkbar ændring i lyden.

Jeg kender ikke den specifikke Sanyo model, men jeg har en følelse af plastic når jeg ser på den.

Men hvad er dit behov??? Skal du have noget du skal kæle for eller noget der smækkes en plade på og så er det derudaf.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 05 April 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Man kan nu godt blive lidt misundlig på lencofyns nyanskaffede automatiske. Ikke til at sætte på men at løfte af pladen når den er færdig, tit glemmer jeg musikken var kørende, og vågner op næsten morgen til cratz,cratz,crtaz   Har ingen fine fornemmelser mht automatik, man kan næppe høre forskel på en 1200 og en 1600. Skulle jeg købe idag kunne det vel blive 1600.


Misundelse er en grim ting, men det er ok når det er mig folk er misundelige på
Det sker så sjældent.

Men når det så er sagt er der IKKE noget lydforskel på 1200 og 1600. Der er kun designet og de ekstra features til forskel. Og de er i sidste ende et spørgsmål om smag og behov.
Personligt er jeg helt tosset med SL1200MkII designet. Så jeg bruger mine 1600ere i arbejdsrummet, hvor de bestemt ikke står stille. Da jeg er igang med uddannelse, spenderer jeg en del timer i arbejdsrummet.


Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 05 April 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
svendborg@email skrev:

Hej alle.

Jeg ligger lige et par link, og håber på kommentarer på dem.

http://www.dba.dk/pladespiller-onkyo-cp-1055/id-73143705/

Og denne

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=186078

Det er 2 forskellige spiller, på mange måder.

Min tanke er at Thorens måske kan bygges videre på med anden arm etc. Til gengæld er Sanyon mere komfortabel at bruge.

Correct me if i´m wrong



Af de 2 modeller vil jeg til hver en tid vælge Thorens'en.

Du skal dog være obs på motor slitage. Og muligheden for udskiftning.
Men mht. arm skift er det jo en oplagt model. Måske lidt kedelig.
Hvis du kan lide at rode med tingene er en Lenco L75 et seriøst vellydene/velydene værk. Og det kan moddes til ukendelighed.
Men med alt tweaking skal man huske at man kan i nogen tilfælde lave uoprettelig skade. Og andre gange har et krævende tweak ikke haft noget reel mærkbar ændring i lyden.

Jeg kender ikke den specifikke Sanyo model, men jeg har en følelse af plastic når jeg ser på den.

Men hvad er dit behov??? Skal du have noget du skal kæle for eller noget der smækkes en plade på og så er det derudaf.

Hvad jeg har af behov, er nok ikke så præcist at definere. Da det er 10 år siden jeg sidst har haft vinyl, er jeg ikke til sinds at bruge særlig mange mønter på en spille. På den anden side, kunne jeg tænke mig at købe noget som kan blive til noget godt, hvis jeg får bekræftet at det ikke bare er en døgnflue. Samtidig er jeg en doven hund, så det lokker lidt med de automatiske spillere. Jeg vil bare ikke ende op med en spille hvor automatikken dør, så jeg skal smide skidtet ud pga for dyr reppris.

Det kunne jo se ud til at den td316 kan bruges, også på sigt, hvis der skal forbedres. Og endelig er 500 + fragt jo ikke alverden. Dette såfremt den kan sendes...

 

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 05 April 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Han mener vel Denon'd topmodel ........ 59L'eren

(men flimren og uro lyder ganske mærkværdigt, armen tages i betragtning)



Jeg mener den hed 2000 eller 2200 og jeg købte den i 1979 uden arm!

Den spillede fintfint men som sagt kom der mere ro på med min første Thorens 126 mrk II
Anyways har du da ret i flimren og uro lyder ganske mærkværdigt - eller måske bare ikke godt..
Mærkværdigt også man skal retfærdiggøre sig,fordi man syntes bedre om lyden fra bæltedrev!!
Jeg har forlængst lært at lade mine ører ( og ikke data..)  afgøre hvad jeg syntes bedst om.
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 05 April 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Overfor mig skal du ikke retfærdiggøre noget - jeg tror da også mest på mine øren.

og jojo - *den* thorens tamper nok også livet ud af selv forfærdeligt gode DD'eren,  men ikke hvad rummel angår, dertil er de andre simpelt hen mindre støjende,  og *det* er direkte målbare

ro på , må være armen's bidrag.

( og ok DP2000, er jo kun et værk - bestemt ikke deres bedste af slagsen )

 

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 05 April 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok var det samme type arm på begge værker - sme 3009 mrk et eller andet,så nej armen skal ikke ha skylden

Denonèn vejede mere end Thorensèn som ellers var pænt tung,så sammenholdt med prisen,tror jeg nu nok Denonèn har været deres daværende topmodel,og blev da angiveligt også solgt som sådan.

Andre man måske fæster mere lid til,har også givet udtryk for DD`s rykvise drift!
Teknikken lægger da også op til det,uagtet ellers fine data for rummel.

Men til små penge og knapt så krævende formål,syntes jeg da en Technics 1200 gør det fint,og klart bedre end fx en bæltedrevet Rega 3



Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 954
Sendt: 05 April 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Efter lidt google, kan jeg nævne at DP 8000 var deres topmodel....

 

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 05 April 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg med min gamle SL 1200 (årgang 1975) som spiller som en drøm,vil undlade at kommentere i denne tråd

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 05 April 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jeg med min gamle SL 1200 (årgang 1975) som spiller som en drøm,vil undlade at kommentere i denne tråd

    carsten



Kan ikk lade være med at trække på smilebåndet.

Det er enten elsk eller had når snakken falder på SL1200.
Jeg vil ikke sige at 5000,- i nypris er hverken entry level eller billig grammofon.

Det eneste jeg vil lege med er at smide en anden arm på. Fordi værket kan jeg ikke sætte en finger på. Jeg hører ikke rummel eller lignende fra den når jeg benytter høretelefoner.
Men nu er jeg også hengiven fanboy.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes