Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 16:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rens din LP og hør fuglene synge... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 11 April 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Ville lige dele denne for mig nærmest ubegribelige forbedring af en brugt LP:

I kan jo se lidt af historien nedenfor, men ganske kort så var jeg idag på besøg hos HighPerformance Morten i Bagsværd for at starte min søgen efter en kompetent pladevaskemaskine. Dertil havde jeg taget 3 LP'er med, en ny SpeakerCorner genoptryk af en gammel DECCA anno 1960, Ricci Rugierri, en meget meget meget beskidt "Friday night in SanFransisco og sidst men ikke mindst en Grieg Peer Gynt anno 1976 og det er den vi taler om. Denne plade har jeg i den grad prøvet at rense per håndkraft godt asisteret af en Nitty Gritty som tørremaskine.
Her er hvad skete, jeg fandt navnet på den lydtekniker som havde lavet optagelsen, manden har selvfølgelig en Facebook profil og jeg beskrev hvad jeg oplevede:

" Hi Trevor,

Just finished listening to the Griek Peer Gynt Suite you recorded in 1976. My wrighting you is do to a peculiarity that may be trivia to you but very significant to me. The big thing right now in my musical life is rediscovering vinyl/LP which of coarse mostly are sourced from carbootsales fleemarkets ect. That is why i am looking for a recordcleaning maschine.
In my search for a such maschine i today tryed the Hanll Limited on your record (purchased for aboet 50 Cents). After cleaning and playing it on my own system i heard a very strange thing. A bird in the second movement Åse's Death right at the end.
Did you know that you recorded a bird way way back in the soundimage?

Best regards Asger

PS:By the way it is a very moving experience to listen to that perticular record :O)

Hi Asger, Thank you for you comments, it's interesting about the bird but I was not aware of it, it may have been a bird on the roof of the studio, I've certainly heard birds on some of my other recordings in churches, the thing is you only ever hear them in the quiet passages and at the silent endings.

I'm glad to see you are enjoying vinyl, sonically vinyl sounds better to my ears and more natural than CD.

Mike"

Ud over det med fuglen så er det ikke så meget støjen eller reduktionen af den som er imponerende, det er det som bare bliver maskeret eller gemt/glemt som følge af snavs i rillen. Nemmest kan det beskrives som om rummet pludselig bliver meget tydeligt, udklingning af instrumenterne og deri et eller andet sted gemte sig en lille fugl. Bare lige for at udelukke jeg var ved at blive "fjollet" lyttede jeg stedet igennem adskillige gange med hovedtelefoner, den sidder der sgu!!!

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 11 April 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hmm.

 Tror du skal lade være med,at ryge urten,og bare nøjes med LOTR.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 11 April 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Ja man skulle næsten tro det, men hvad er LOTR egentlig?
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 11 April 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Lord of the ring. Filmen

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 11 April 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

OK Carsten drengen :O)

Nu kan jeg så se frem til en søvnløs nat hvor jeg så kan ligge og tænke på hvad der dog gemmer sig af hidtil uhørt kvalitet i rillerne på pladehylden.

mvh. M

Jeg havde godt hørt at man kunne forbedre lyden af selv nye plader, det skete på de samme parametre, men den med fuglen slog sgu benene væk under mig.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 12 April 2011 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

"I'm glad to see you are enjoying vinyl, sonically vinyl sounds better to my ears and more natural than CD."

hehe sjovt som 16bitfolket går op i teoretisk dynamikområde fremfor lyd
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
eggers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 414
Sendt: 12 April 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
"I'm glad to see you are enjoying vinyl, sonically vinyl sounds better to my
ears and more natural than CD." hehe sjovt som 16bitfolket går op i teoretisk dynamikområde fremfor lyd


Nu har jeg sammenlignet nogle vinyl-rips med de tilsvarende CD, SACD, DVD-Audio udgivelser. Oftest ligger vinylerne på omkring 20 dB i dynamik (fra RMS til peak). På de digitale er det omkring 16 dB (if you're lucky).
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 628
Sendt: 12 April 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

hvis man skal finde de "hemmelige" riller som nålen ikke kan se, så må dette grej være løsningen. omend kun for de få

http://www.elpj.com/

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 12 April 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:

hvis man skal finde de "hemmelige" riller som nålen ikke kan se, så må dette grej være løsningen. omend kun for de få

http://www.elpj.com/

Ja, men kan den så "se" igennem det smudslag som "lægger sig imellem" pickup'en og den fysisk ægte rillevæg? Jeg tror det ikke, men hvis den kan er den rigtig dygtig .

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 12 April 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Det afhænger vel af pladens "tilstand". De plader der næsten aldrig bliver spillet er fine og næsten nye - men de der er blevet spillet igen og igen de seneste 35 år, med øl, cigaret tåge, fester, klør fem der vender pladen i en brandert - de plader er jeg ret sikker på en våd pladerens vil gøre underværker - det er desværre ret tydeligt på en del plader at der ligger en grød af støv, fedt og andet i rillerne.

Har selv haft planer i nogen tid om at få fat i en pladevask maskine + nye hylstre, men det er lidt af et projekt med godt 250 plader. Hvis man nu var nogle stykker kunne man splejse til en fælles pladevasker .........
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 12 April 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Du har ret mht.det med festerne,men der spillede jeg nu altid spole eller cassette bånd.Jeg tror nu ikke de lp´er til at rede,selv med vask og rens.

   Ud af mine ca.700 lp´er,er der måske lidt støj på 5% af dem.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 12 April 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Det jeg var mest imponeret af var ikke fjernelsen af hørbart støj, men fritlægningen af for mig før uhørbare detaljer.

mvh. M 
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 12 April 2011 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at det ikke,er solsorten,for de laver temeligt meget ballade lige nu.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 13 April 2011 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Er du sikker på at det ikke,er solsorten,for de laver temeligt meget ballade lige nu.

Antyder du jeg har fået "PIP" .

Pladen er: http://www.gramophone.net/Issue/Page/February%201977/50/8633 21/GRIEG.+
Peer+Gynt%E2%80%94Suites+Nos.+1+and+2,+Opp.+46+and+55+Cradle +Song.+Songs.+Elisabeth+Soder+strom+
%28soprano%29,+New+Philharmonia+Or+chestra+conducted+by+Andr ew+Davis.+CBS+Masterworks
+76527+%28349%29+0+4076527+%28y.369%29.+Texts+and+translatio ns+Included.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 13 April 2011 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
ginger skrev:
"I'm glad to see you are enjoying vinyl, sonically vinyl sounds better to my
ears and more natural than CD." hehe sjovt som 16bitfolket går op i teoretisk dynamikområde fremfor lyd


Nu har jeg sammenlignet nogle vinyl-rips med de tilsvarende CD, SACD, DVD-Audio udgivelser. Oftest ligger vinylerne på omkring 20 dB i dynamik (fra RMS til peak). På de digitale er det omkring 16 dB (if you're lucky).


interessant info - burde være almen viden!
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 13 April 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  



Allerede da jeg så overskriften til denne tråd på forsiden havde jeg gættet hvem der havde startet den.

Det er jo ganske logisk at fraværet af støj gør adgangen til fine detaljer knap så besværlig.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 13 April 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:


Allerede da jeg så overskriften til denne tråd på forsiden havde jeg gættet hvem der havde startet den.

Det er jo ganske logisk at fraværet af støj gør adgangen til fine detaljer knap så besværlig.

Hej "Du gamle",

Det kan jeg kun være tilfreds med at man sådan har en klar "profil".

Jeg er helt enig med støjen, der hvor kæden hopper af for mig er at der må være noget "usynlig/uhørlig" støj som blander sig med signalet og maskerer dette noget. Og fraværet af dette blotlægger detaljer.

Nå, men hvis man skal prøve at omsætte oplevelsen til noget ja så vil jeg sammenligne forskellen mellem forskellige Ortofonpickuper, samme klangkarakter(sådan nogenlunde), men med varierende dynamik og huld igennem oplevelse.

 

mvh. M 

 

 

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 13 April 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

For lige at stramme op her,må vi lige høre,om det er en fugl du hører,eller kunne det tænkes,at der er flere fugle.

   "Fuglene flyver i flok,når de er mange nok"      

  carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 13 April 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

For lige at stramme op her,må vi lige høre,om det er en fugl du hører,eller kunne det tænkes,at der er flere fugle.

   "Fuglene flyver i flok,når de er mange nok"      

  carsten



Er det egentlig ikke et Gruk, eller er det uddrag fra en vise?

Nope en fugl og det lyder lidt som et åbent vindue den eventuelt sidder i eller flyver forbi.

Nå, men hvis jeg på nogen måde kan finde en metode til at "fange" lyden på og digitalisere skal jeg nok bringe klippet her, ellers må man finde pladen brugt.

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 889
Sendt: 13 April 2011 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Har du så fået investeret i en pladevasker? Går nemlig selv med tanker om en, men synes at Hannl er lige lovligt dyre i forhold til mit budget.



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes