Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 16:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rens din LP og hør fuglene synge... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 16 April 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en blanding af ca. 30 % isopropyl, ca. 70 % destilleret vand og et par dråber afspændingsmiddel (til foto brug). Jeg har brugt denne blanding i over 20 år uden problemer. Bliver brugt sammen med Nitty Gritty Basic (en rensemaskine med sug). Det med temperaturen har jeg aldrig spekuleret på, men næste gang vil prøve at varme det op. 
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 16 April 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

edge skrev:

Og endnu en ting, Isopropyl alcohol har INTET at gøre i en hjemmelavet rensevæske, det eneste du opnår er aflejringer i
rillerne
på pladerne.      
Er det et udsagn du kan dokumentere?Personligt ville jeg nok betragte det som en <span
style="font-style: italic;">påstand</span>. Jeg har aldrig haft nogen form for problemer (f.eks aflejringer) ved at benytte
ca. 5-10% Isopropylalkohol.Og jeg har heller aldrig hørt om andre skulle finde det problematisk.Naturligvis med undtagelse
af folk som, i den hellige politiske korrektheds navn, gerne vil sælge produkter uden nogen form for alkohol. Disse produkter
indeholder i sagens natur eksotiske ingredienser (eller gør de?) som forbrugeren <span style="font-style:
italic;">ikke</span> kan få noget at vide om. Jeg gætter på, at en del af de meget dyre 'specialblandinger' indeholder
smøremiddel på oliebasis. Ikke noget jeg skal ha' på mine plader!Men som sædvanlig...bare prisen er høj nok på
"specialprodukterne"...er der altid et publikum. Ikke særlig logisk...tværtimod!Og kunden er næsten altid meget tilfreds med
vidundermidlerne. Ville det også gælde, hvis man fik dem foræret...eller blot til en realistisk pris?  ;-)Mvh.Niels


Det ER en påstand Niels, men en påstand der er funderet i sund fornuft. alkohol binder kalk, og det ender i dine riller på lp
´en. Ikke i astronomiske mængder men alligevel. Jeg har forsøgt at gå væk fra det at "rense" en lp, til at "vaske"en lp
istedet. Er det ikke det samme? Ikke hvis at rense er at bruge alkohol, og at vaske er at bruge "sæbe", Altså Enzymer. Jeg
undersøgte vaskemidler til tøj og opvaskemidler som bruges i industrien (storkøkkener og vaskerier) og fandt i dem ting der
kunne implementeres i et vaskemiddel til vinyl.

Olie er der intet af i denne blanding, det er jo det vi skal have af pladen. + kalk og støv.

Men som sagt, hvis man har en væske som virker hvorfor skulle man så købe denne? Det SKAL man heller ikke, jeg
kommer bare med et alternativ, et som giver mere mening efter mit hoved.

     

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 16 April 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

 
edge skrev:

Det ER en påstand Niels, men en påstand der er funderet i sund fornuft. alkohol binder kalk, og det ender i dine riller på lp
´en.      

Det er vel kun når der er kalk i vandet? Mig bekendt er der ikke kalk i destilleret vand.

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 16 April 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Fik via en kammerat på et tidspunkt i 90'erne analyseret en kommercielt tilgængelig rensevæske, som går for at være en af de bedste. Den indeholdt ca. 40% isppropyl 58% demineraliseret vand, nogle dråber afspændingsvæske .... og til vores store overraskelse ca. 2% ACETONE!  Sidstnævnte opløser plastic hvis det sidder der i længere tid, men denne væske var beregnet til påføring og rensning, samt afsugning efter få sekunder.

Jeg har brugt denne kombination igennem mange år og den har virket fint. Opbevaring i plastik flasker er dog ikke at anbefale. Enten lækker de eller proppen bliver nærmest "svejset" fast af dampene.

Har prøvet diverse væsker uden alkohol og må indrømme at de indtil videre ikke har imponeret mig.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 16 April 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Lidt ot måske,men jeg har prøvet at rense 3 CD´er med brillerens og det virkede overhovedet ikke.Der kom ikke nogle fugle frem,ja ikke engang een med et lille bitte pip.Jeg tror nok det er pga.det er CD.

   Jeg vil nu prøve med LP´er.Er der nogen i kan anbefale hvor der er fugle gemt i rillerne. 

      carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 16 April 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Måske du så skulle købe en VDH The canary pu, der burde vel være chanse for et lille pip

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 16 April 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Min SME 3009R er ikke glad for pick'uper der har skjulte fugle lyde. 

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 16 April 2011 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Det kræver en ordentlig "tweeter" at få fuglelydene frem! 

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 17 April 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Lidt ot måske,men jeg har prøvet at rense 3 CD´er med brillerens og det virkede overhovedet ikke.Der kom ikke nogle fugle frem,ja ikke engang een med et lille bitte pip.Jeg tror nok det er pga.det er CD.

   Jeg vil nu prøve med LP´er.Er der nogen i kan anbefale hvor der er fugle gemt i rillerne. 

      carsten

Ja, du kan Gregorio Panagua's La Folia. Den er meget morsom med mange akustiske indslag og fugle og ikke mindst kirkeklokker. Her kan du både få pip og kimen for ørene. Det er ihvertfald en lp/cd med stor underholdnings værdi.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 17 April 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Meget mystisk,men der er forsvundet nogle fugle (øh indlæg) i tråden.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 17 April 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Meget mystisk,men der er forsvundet nogle fugle (øh indlæg) i tråden.


Intet mystiskt i forsvandt med fuglene.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 17 April 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Den sidste fugl jeg har hørt var på en B.Boys plade der hed "Surf up".Det var godt nok en ørn,men det tæller vel også.Efter jeg rensede den plade,syntes jeg at jeg kan høre at det er en havørn,og ikke en kongeørn,som jeg altid har troet.(har haft pladen siden 73)  

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 27 April 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nysgerrighed er jo som bekendt en drivkraft.

Så da jeg alligevel var forbi moby disk bladrede jeg da lige deres Grieg plader igennem.

Og fandt nævnte fugle plade.

Man skal ikke engang besvære sig for at høre pippet. Sjovt.
Og så er jeg kun blevet 20 kr fattigere og en klassisk db. LP rigere

Pip over and out....
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 27 April 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

hej lenco

 det lyder mærkelig at du kan høre fuglen,for tråd starter kunne først høre den efter LP'en var blevet renset.Det kan selvfølgelig være at din er en anden indspilning,og man på den ikke kunne skaffe den lille fugl,så man har været tvunget til at bruge en større fugl. 

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 27 April 2011 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

og når man ved hvad man skal se efter/lytte efter ja så er sagen jo også meget mere enkel.
Jeg havde lyttet til pladen mange gange uden at bemærke fuglen, nu kan den uden (k)videre høres fra køkkenet, men det er jo en anden sag :O)

Lydteknikeren som lavede indspildningen vidste ikke der var nogen fugl!

mvh. M

PS:Er det iøvrigt ikke bare en fænomenal indspildning af både Gynt og så sangene Lenco?
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 27 April 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
og når man ved hvad man skal se efter/lytte efter ja så er sagen jo også meget mere enkel.
Jeg havde lyttet til pladen mange gange uden at bemærke fuglen, nu kan den uden (k)videre høres fra køkkenet, men det er jo en anden sag :O)

Lydteknikeren som lavede indspildningen vidste ikke der var nogen fugl!

mvh. M

PS:Er det iøvrigt ikke bare en fænomenal indspildning af både Gynt og så sangene Lenco?

  Det er sjovt at lydteknikeren ikke har opdaget fuglen i sine hovedtlf.og så derefter fået skræmt den væk under optagelsen.!

    En ting der ikke er blevet belyst er,fløjter den hele tiden,eller er det kun engang i mellem.

 

   Mht.arten,må det vel være en nordisk fugl.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 27 April 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Mercury skrev:
og når man ved hvad man skal se efter/lytte efter ja så er sagen jo også meget mere
enkel.Jeg havde lyttet til pladen mange gange uden at bemærke fuglen, nu kan den uden (k)videre høres fra køkkenet, men
det er jo en anden sag :O)Lydteknikeren som lavede indspildningen vidste ikke der var nogen fugl!mvh. MPS:Er det iøvrigt ikke
bare en fænomenal indspildning af både Gynt og så sangene Lenco?


  Det er sjovt at lydteknikeren ikke har opdaget fuglen i sine hovedtlf.og så derefter fået skræmt den væk under
optagelsen.!


    En ting der ikke er blevet belyst er,fløjter den hele tiden,eller er det kun engang i mellem.


 


   Mht.arten,må det vel være en nordisk fugl.


     carsten



Har du fået " PIP " siden du bliver ved med at flyve rundt i emnet ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 28 April 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Ha ha.

 Nej jeg syntes bare det er meget humoristisk når folk pludselig hører lyde,de ikke har hørt før.Det var også bare for at bringe lidt humor til HIFI4ALL,det sker der nok ikke noget med.

   Mit sidste PIP:Selvfølgelig skal LP'er være rene,men selv gamle plader som jeg har haft i 39 år,spiller perfekt (de fleste),og de er blevet passet og plejet efter bedste evne.Jeg har altid bare brugt nogle gode pladebørster,og ind imellem lidt væske på Disc Wash'eren.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 28 April 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  



Tjae det har jo altid været bedre at forbygge end at helbrede ! Det ved trådstarteren jo også da han er Cand. øh hvad er det nu ?

Mercury har du noget mod buler i panden der også giver ømhed og hævelser den tilsvarende side ved kindbenet ? Nul ampicillin til mig.

Har måske været for tæt på noget fuglel**t.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 28 April 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Den må du lige uddybe
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes