| Forfatter |
|
Jan Post Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 344
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en blanding af ca. 30 % isopropyl, ca. 70 % destilleret vand og et par dråber afspændingsmiddel (til foto brug). Jeg har brugt denne blanding i over 20 år uden problemer. Bliver brugt sammen med Nitty Gritty Basic (en rensemaskine med sug). Det med temperaturen har jeg aldrig spekuleret på, men næste gang vil prøve at varme det op.
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
edge skrev:
Og endnu en ting, Isopropyl alcohol har INTET at gøre i en hjemmelavet rensevæske, det eneste du opnår er aflejringer i
rillerne
på pladerne. |
|
|
Er det et udsagn du kan dokumentere?Personligt ville jeg nok betragte det som en <span
style="font-style: italic;">påstand</span>. Jeg har aldrig haft nogen form for problemer (f.eks aflejringer) ved at benytte
ca. 5-10% Isopropylalkohol.Og jeg har heller aldrig hørt om andre skulle finde det problematisk.Naturligvis med undtagelse
af folk som, i den hellige politiske korrektheds navn, gerne vil sælge produkter uden nogen form for alkohol. Disse produkter
indeholder i sagens natur eksotiske ingredienser (eller gør de?) som forbrugeren <span style="font-style:
italic;">ikke</span> kan få noget at vide om. Jeg gætter på, at en del af de meget dyre 'specialblandinger' indeholder
smøremiddel på oliebasis. Ikke noget jeg skal ha' på mine plader!Men som sædvanlig...bare prisen er høj nok på
"specialprodukterne"...er der altid et publikum. Ikke særlig logisk...tværtimod!Og kunden er næsten altid meget tilfreds med
vidundermidlerne. Ville det også gælde, hvis man fik dem foræret...eller blot til en realistisk pris? ;-)Mvh.Niels |
|
|
Det ER en påstand Niels, men en påstand der er funderet i sund fornuft. alkohol binder kalk, og det ender i dine riller på lp
´en. Ikke i astronomiske mængder men alligevel. Jeg har forsøgt at gå væk fra det at "rense" en lp, til at "vaske"en lp
istedet. Er det ikke det samme? Ikke hvis at rense er at bruge alkohol, og at vaske er at bruge "sæbe", Altså Enzymer. Jeg
undersøgte vaskemidler til tøj og opvaskemidler som bruges i industrien (storkøkkener og vaskerier) og fandt i dem ting der
kunne implementeres i et vaskemiddel til vinyl.
Olie er der intet af i denne blanding, det er jo det vi skal have af pladen. + kalk og støv.
Men som sagt, hvis man har en væske som virker hvorfor skulle man så købe denne? Det SKAL man heller ikke, jeg
kommer bare med et alternativ, et som giver mere mening efter mit hoved.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
Jan Post Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 344
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Det ER en påstand Niels, men en påstand der er funderet i sund fornuft. alkohol binder kalk, og det ender i dine riller på lp ´en. |
|
|
Det er vel kun når der er kalk i vandet? Mig bekendt er der ikke kalk i destilleret vand.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik via en kammerat på et tidspunkt i 90'erne analyseret en kommercielt tilgængelig rensevæske, som går for at være en af de bedste. Den indeholdt ca. 40% isppropyl 58% demineraliseret vand, nogle dråber afspændingsvæske .... og til vores store overraskelse ca. 2% ACETONE! Sidstnævnte opløser plastic hvis det sidder der i længere tid, men denne væske var beregnet til påføring og rensning, samt afsugning efter få sekunder.
Jeg har brugt denne kombination igennem mange år og den har virket fint. Opbevaring i plastik flasker er dog ikke at anbefale. Enten lækker de eller proppen bliver nærmest "svejset" fast af dampene.
Har prøvet diverse væsker uden alkohol og må indrømme at de indtil videre ikke har imponeret mig.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt ot måske,men jeg har prøvet at rense 3 CD´er med brillerens og det virkede overhovedet ikke.Der kom ikke nogle fugle frem,ja ikke engang een med et lille bitte pip.Jeg tror nok det er pga.det er CD.
Jeg vil nu prøve med LP´er.Er der nogen i kan anbefale hvor der er fugle gemt i rillerne.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske du så skulle købe en VDH The canary pu, der burde vel være chanse for et lille pip  __________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min SME 3009R er ikke glad for pick'uper der har skjulte fugle lyde.
carsten
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver en ordentlig "tweeter" at få fuglelydene frem!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Lidt ot måske,men jeg har prøvet at rense 3 CD´er med brillerens og det virkede overhovedet ikke.Der kom ikke nogle fugle frem,ja ikke engang een med et lille bitte pip.Jeg tror nok det er pga.det er CD.
Jeg vil nu prøve med LP´er.Er der nogen i kan anbefale hvor der er fugle gemt i rillerne.
carsten |
|
|
Ja, du kan Gregorio Panagua's La Folia. Den er meget morsom med mange akustiske indslag og fugle og ikke mindst kirkeklokker. Her kan du både få pip og kimen for ørene. Det er ihvertfald en lp/cd med stor underholdnings værdi.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget mystisk,men der er forsvundet nogle fugle (øh indlæg) i tråden.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
| Meget mystisk,men der er forsvundet nogle fugle (øh indlæg) i tråden. |
|
|
Intet mystiskt i forsvandt med fuglene.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den sidste fugl jeg har hørt var på en B.Boys plade der hed "Surf up".Det var godt nok en ørn,men det tæller vel også.Efter jeg rensede den plade,syntes jeg at jeg kan høre at det er en havørn,og ikke en kongeørn,som jeg altid har troet.(har haft pladen siden 73)
carsten
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nysgerrighed er jo som bekendt en drivkraft. Så da jeg alligevel var forbi moby disk bladrede jeg da lige deres Grieg plader igennem. Og fandt nævnte fugle plade. Man skal ikke engang besvære sig for at høre pippet. Sjovt. Og så er jeg kun blevet 20 kr fattigere og en klassisk db. LP rigere  Pip over and out....
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej lenco
det lyder mærkelig at du kan høre fuglen,for tråd starter kunne først høre den efter LP'en var blevet renset.Det kan selvfølgelig være at din er en anden indspilning,og man på den ikke kunne skaffe den lille fugl,så man har været tvunget til at bruge en større fugl.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
og når man ved hvad man skal se efter/lytte efter ja så er sagen jo også meget mere enkel. Jeg havde lyttet til pladen mange gange uden at bemærke fuglen, nu kan den uden (k)videre høres fra køkkenet, men det er jo en anden sag :O)
Lydteknikeren som lavede indspildningen vidste ikke der var nogen fugl!
mvh. M
PS:Er det iøvrigt ikke bare en fænomenal indspildning af både Gynt og så sangene Lenco?
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
og når man ved hvad man skal se efter/lytte efter ja så er sagen jo også meget mere enkel. Jeg havde lyttet til pladen mange gange uden at bemærke fuglen, nu kan den uden (k)videre høres fra køkkenet, men det er jo en anden sag :O)
Lydteknikeren som lavede indspildningen vidste ikke der var nogen fugl!
mvh. M
PS:Er det iøvrigt ikke bare en fænomenal indspildning af både Gynt og så sangene Lenco?
|
|
|
Det er sjovt at lydteknikeren ikke har opdaget fuglen i sine hovedtlf.og så derefter fået skræmt den væk under optagelsen.!
En ting der ikke er blevet belyst er,fløjter den hele tiden,eller er det kun engang i mellem.
Mht.arten,må det vel være en nordisk fugl.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Mercury skrev:
og når man ved hvad man skal se efter/lytte efter ja så er sagen jo også meget mere
enkel.Jeg havde lyttet til pladen mange gange uden at bemærke fuglen, nu kan den uden (k)videre høres fra køkkenet, men
det er jo en anden sag :O)Lydteknikeren som lavede indspildningen vidste ikke der var nogen fugl!mvh. MPS:Er det iøvrigt ikke
bare en fænomenal indspildning af både Gynt og så sangene Lenco? |
|
|
Det er sjovt at lydteknikeren ikke har opdaget fuglen i sine hovedtlf.og så derefter fået skræmt den væk under
optagelsen.!
En ting der ikke er blevet belyst er,fløjter den hele tiden,eller er det kun engang i mellem.
Mht.arten,må det vel være en nordisk fugl.
carsten |
|
|
Har du fået " PIP " siden du bliver ved med at flyve rundt i emnet ?
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha.
Nej jeg syntes bare det er meget humoristisk når folk pludselig hører lyde,de ikke har hørt før.Det var også bare for at bringe lidt humor til HIFI4ALL,det sker der nok ikke noget med.
Mit sidste PIP:Selvfølgelig skal LP'er være rene,men selv gamle plader som jeg har haft i 39 år,spiller perfekt (de fleste),og de er blevet passet og plejet efter bedste evne.Jeg har altid bare brugt nogle gode pladebørster,og ind imellem lidt væske på Disc Wash'eren.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae det har jo altid været bedre at forbygge end at helbrede ! Det ved trådstarteren jo også da han er Cand. øh hvad er det nu ?
Mercury har du noget mod buler i panden der også giver ømhed og hævelser den tilsvarende side ved kindbenet ? Nul ampicillin til mig.
Har måske været for tæt på noget fuglel**t.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den må du lige uddybe
|
| Til top |
|
| |