Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 18:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rens din LP og hør fuglene synge... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 28 April 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  


Du vedligeholder dine plader så hovedrengøring på intet tidspunkt bliver nødvendig !   
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 28 April 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Tja.Det håber jeg da,ellers må vi jo tage derfra.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 29 April 2011 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

1 liter pladerens til pladerense vaskemaskiner der suger væsken op igen - brug rigeligt - brug en blød tandbørste til at fjerne skidt der har sat sig fast - ellers en almindelig velour beklædt børste til at trække væsken rundt på pladen

Af den den meget stærke:
7/10  Demin vand - 2/10 den.Sprit - 1/10 tredobbelt salmiak spiritus - 2 tsk opvaskemaskine afspændingsmiddel - 3 tsk opvaskesæbe

Af den middel stærker:
8/10 demin vand - 2/10 den. Sprit - 1 tsk opvaske afspændingsmiddel - 1 tsk opvaskesæbe

Af den svage
9/10 Demin vand - 1/1 sprit - 1 tsk afspænings middel - ½ opvaskesæbe

Den svage kan erstatte
s af en tynd opløsning af L’Art du Son Professional Audio Record Cleaning Liquid

Den meget stærke bruger jeg kun til meget snavsede genbrugsbutiks plader, altid efterfulgt af de to andre

Den middelstærke bruger jeg efterfulgt af den svage til de fleste plader

Den svage bruger jeg til let vedligehold

Jeg har brugt disse i flere år, renset flere tusinde plader på min smart matrix - ingen aflejringer ingen knitren

EDIT: [Inden folk råber vagt i gevær over tredobbelt salmiak spiritus skal jeg lige pointerer at "library of congress" i USA bruger det når de renser og konserverer LP] Denne oplysning stemmer ikke overens med hvad der står på deres hjemmeside nu og jeg har den fra en tredie kilde - så det kan ikke bekræftes - jeg har dog ikke haft nogen problemer med det salmiakspiritus - tvært i mod - og husk at det kun er til meget snavsede plader jeg bruger det

Ingen af de ovennævnte opløsninger må bruges på 78erere og andre "lak" plader - kun til vinyl

Det er uhyggeligt hvor mange detaljer der ligger skjult i de gamle vinyler som man normalt ikke kan høre pga grundstøj - ligesom det er utroligt hvor beskidte nye plader er ...


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 889
Sendt: 29 April 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
1 liter pladerens til pladerense vaskemaskiner der suger væsken op igen - brug rigeligt - brug en blød tandbørste til at fjerne skidt der har sat sig fast - ellers en almindelig velour beklædt børste til at trække væsken rundt på pladen

Af den den meget stærke:
7/10  Demin vand - 2/10 den.Sprit - 1/10 tredobbelt salmiak spiritus - 2 tsk opvaskemaskine afspændingsmiddel - 3 tsk opvaskesæbe

Af den middel stærker:
8/10 demin vand - 2/10 den. Sprit - 1 tsk opvaske afspændingsmiddel - 1 tsk opvaskesæbe

Af den svage
9/10 Demin vand - 1/1 sprit - 1 tsk afspænings middel - ½ opvaskesæbe

Den svag kan erstatte
s af en tynd opløsning af L’Art du Son Professional Audio Record Cleaning Liquid

Den meget stærke bruger jeg kun til meget snavsede genbrugsbutiks plader, altid efterfulgt af de to andre

Den middelstærke bruger jeg efterfulgt af den svage til de fleste plader

Den svage bruger jeg til let vedligehold

Jeg har brugt disse i flere år, renset flere tusinde plader på min smart matris - ingen aflejringer ingen knitren

Inden folk råber vagt i gevær over tredobbelt salmiak spiritus skal jeg lige pointerer at "library of congress" i USA bruger det når de renser og konserverer LP

Ingen af de ovennævnte opløsninger må bruges på 78erere og andre "lak" plader - kun til vinyl

Det er uhyggeligt hvor mange detaljer der ligger skjult i de gamle vinyler som man normalt ikke kan høre pga grundstøj - ligesom det er utroligt hvor beskidte nye plader er ...


Synes RIGTIG godt om.... god info!!



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 29 April 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et lille års tid benyttet en Knosti manuel pladerenser.

Vil jeg kunne opnå et bedre resultat ved at anskaffe en mere avanceret pladerenser, eller ligger forskellen fra Knosti til en mere automatiseret pladerenser (med sug mv) UDELUKKENDE i, hvor meget knofedt der skal investeres i processen.

Jeg har syntes jeg selv,  opnået udmærkede resultater, jeg benytter en "hjemmelavet" rensevæske beskrevet i en anden tråd her på siden best. af demin vand og isopropylalkohol.

Men kan det blive bedre, så er det jo fristende at gå efter

MVH og go`weekend

Jan

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 29 April 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Man kan uden problemer lave sug med en god gammel støvsuger! Find et plastrør der passer til støvsugerslangen, lav en slids, luk røret i enden med en "prop". klæb noget burretape på siderne af røret og sæt så et stykke bomulds velour på burretapen. Bomulds velour skal skiftes tit!  Et gammelt grammofonværk med god trækkraft (mellemhjul) og man er kørende 
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 29 April 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

en Wasco vådstøvsuger kan du i denne uge købe i Harald Nyborg for 239 kr og et gammelt Lenco værk som fx B55 med samme motor som L75 men knap så efterspurgt bland DIY-pladespiller-byggere pga den lette tallerken kan du få for 200 kr - skal det være fint kan du lave en kasse at putte det men uden er du altså i gang med at suge dine plader rene for under 500 kr - husk at en pladestrammer er et must da pladen ellers bare bliver siddende på støvsugerens sug ..


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 April 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

noget om sprit og 3 db. salmiak spiritus



Jeg vælger at spørge dumt hvilken slags sprit og er det almindelig borup kemi salmiak spiritus?
Når du skriver salmiak blandingen kun bruges på meget beskidte, hvor beskidt er det???


Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 29 April 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
og når man ved hvad man skal se efter/lytte efter ja så er sagen jo også meget mere enkel.
Jeg havde lyttet til pladen mange gange uden at bemærke fuglen, nu kan den uden (k)videre høres fra køkkenet, men det er jo en anden sag :O)

Lydteknikeren som lavede indspildningen vidste ikke der var nogen fugl!

mvh. M

PS:Er det iøvrigt ikke bare en fænomenal indspildning af både Gynt og så sangene Lenco?


Rigtig fed plade, sublimt indspillet. Og jeg har 4 forskellige indspilninger af Peer Gynt. Og syntes det er utroligt så forskelligt 'Bjergkongens hal' kan lyde. Men min klare favorit er din anbefalede CBS udgivelse. Så tak for den
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 29 April 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
r-l-b skrev:

noget om sprit og 3 db. salmiak spiritus



Jeg vælger at spørge dumt hvilken slags sprit og er det almindelig borup kemi salmiak spiritus?
Når du skriver salmiak blandingen kun bruges på meget beskidte, hvor beskidt er det???




3 db= 3 dobbelt salmiak spiritus - ja fra Borup - der findes også en almindelig salmiak spiritus men så skal man nok bruge mere i forhold til de andre indgridienser

hvor beskidt: meget støv, fedt fingre, snot snavs sovs mad og mug

- vedr. mug kan jeg godt finde på at rense plader i et ekstra "bad"  m. udendørs rodalon hvis de er kældermugne at lugte til


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 29 April 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke jeres problem,for jeg har aldrig haft brug for,at rense mine plader på den måde.

  Det må godt nok være nogen grimme leverporstegs LP'er,i har fået samlet sammen. 

      carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 29 April 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige som CARS10, at mine plader er da heller ikke så beskidte/snavset, at de kræver sådan en omgang. Har aldrig sat fingre på mine eller andres lp'er for den sags skyld. Det virker lidt voldsomt.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 29 April 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg vil sige som CARS10, at mine plader er da heller ikke så beskidte/snavset, at de kræver sådan en omgang. Har aldrig sat fingre på mine eller andres lp'er for den sags skyld. Det virker lidt voldsomt.  

Hej med dig og Cars,

Jeg tror i misser hovedpointen. Jo støjen skal væk, men det skal det "smuds" som forhindrer hele "musiken" i at spille, prøv at læse lidt i starten af tråden igen så finder i nok melodien ikke...?
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 30 April 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej Mercury

Jeg tror ikke at jeg og CARS10 misser pointen som sådan, da vi jo har læst tråden fra start. Tråden virker bare som om den bliver værre og værre. Passer man godt på sine plader fra de købes, vil en rensning nok ikke være nødvendig, selv om der under presning at en vinyl lp sprøjtes en væske på så vinylen slipper matricen efter prensning. Denne indtørrede væske kan dog sikkert høres fraværet af, hvis lp'en får en rensning, samt friktionen i rillen bliver mindre. Men CARS10 og jeg er dog nok enig med Jer, at købte brugt plader i genbrugs butikker og udsmidte plader, heeeeelt sikkert vil nyde godt af en grundig rensning.  

PS   Håber ikke det gør noget CARS10, at jeg skrev på dine vejne.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 30 April 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Enid Lumley var af den overbevisning at ALLE nye plader skulle renses før afspilning. Hun var en genial anmelder der arbejdede for The Absolute Sound i 80èrne. Slipmidlet der anvendes går der mug og skidt i (ren vinyl kan ikke mugne). Pickupper holder MINDST dobbelt så længe når pladerne er helt rene, det er værd at tage med!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 30 April 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Helt i orden Allan.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 30 April 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

@r-l-b: takker.

Jeg er har det som std. at hvergang jeg får nye gamle plader inden for døren får de en tur i KAB'en og en ny inner sleeve.

Så er min samvittighed ren. Der er ikk noget værre end at tage en plade ud af lommen og der følger nullermænd, hår og sølvfisk med op.

Og når jeg går på jagt er det ofte i de kasser der hedder 15 for 100,-

Og det er overraskende hvor godt skidt, støv og snavs kan skjule en rigtig vellydene indspilning.
Fandt en Chet Atkins plade som var ru og grå brun. Men tænkte lige jeg ville prøve hvad min nyindkøbte rense maskine kunne. Og efter 4 rensninger stod det på ren ridsefri vinyl. Tror den har få lov at ligge for længe. Og nikotin, støv og fedtfingre er noget fanden har skabt i vrede.


Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 30 April 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:

Hej

Jeg har et lille års tid benyttet en Knosti manuel pladerenser.

Vil jeg kunne opnå et bedre resultat ved at anskaffe en mere avanceret pladerenser, eller ligger forskellen fra Knosti til en mere automatiseret pladerenser (med sug mv) UDELUKKENDE i, hvor meget knofedt der skal investeres i processen.

Jeg har syntes jeg selv,  opnået udmærkede resultater, jeg benytter en "hjemmelavet" rensevæske beskrevet i en anden tråd her på siden best. af demin vand og isopropylalkohol.

Men kan det blive bedre, så er det jo fristende at gå efter

MVH og go`weekend

Jan

Jeg bruger en SmartMatrix fra Clear Audio efter i lang tid at have brugt en Knosti. Tempomæssigt er det naturligvis langt hurtigere med en automatisk vasker. Resultatmæssigt, hmm - med Knostien oplevede jeg af og til at der efter en vask fremkom en del støj, der blev virkelig renset op i rillerne. Dette krævede så lige en vask mere, hvorefter resultatet blev rigtig godt. Så bortset fra at Knosti kræver mere knofedt, synes jeg det ofte lykkedes at få et bedre resultat end jeg lige umiddelbar får med SuperMatrix´en - det skyldes sandsynligvis de stive børster der er i knostien. Men dovenskaben har lagt sin klamme hånd må mit vaske-gen, så det er desværre sjældent jeg har fat i Knostien.
Nå, summasumma: Min oplevelse er, at det kræver længere tid med en Knosti, men man samtidig bliver belønnet med et rigtig godt resultat. Og nej, det er ikke en salgstale, men hvad både jeg og andre oplever.

Mvh Per

Til top Vis pebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pebjo
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 30 April 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Hej Mercury

Jeg tror ikke at jeg og CARS10 misser pointen som sådan, da vi jo har læst tråden fra start. Tråden virker bare som om den bliver værre og værre. Passer man godt på sine plader fra de købes, vil en rensning nok ikke være nødvendig, selv om der under presning at en vinyl lp sprøjtes en væske på så vinylen slipper matricen efter prensning. Denne indtørrede væske kan dog sikkert høres fraværet af, hvis lp'en får en rensning, samt friktionen i rillen bliver mindre. Men CARS10 og jeg er dog nok enig med Jer, at købte brugt plader i genbrugs butikker og udsmidte plader, heeeeelt sikkert vil nyde godt af en grundig rensning.  

PS   Håber ikke det gør noget CARS10, at jeg skrev på dine vejne.



Bare iorden .

Har lige hørt Amadeuskvarteten spille Bethoven's opus-18 nr. 4 C-mol urenset.
Det er noget af det mest naturligt transparente og dynamiske jeg har hørt på vinyl, uha der er smæk på, optaget 1962 på DG. Jeg tror helt ærligt ikke det kan gøres bedre idag, komplet støjfri og jeg glæder mig til den skal en tur i vaskeren når den ankommer til mit lille hjem.

mvh. M


Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 30 April 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Pas nu på med al det vaskeri af dine plader,for du kan risikere at der optræder de mest mystiske dyr i en af kanalerne,efter rensning af pladen  

      carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes