| Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vedligeholder dine plader så hovedrengøring på intet tidspunkt bliver nødvendig !
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja.Det håber jeg da,ellers må vi jo tage derfra.
carsten
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
1 liter pladerens til pladerense vaskemaskiner der suger væsken op igen - brug rigeligt - brug en blød tandbørste til at fjerne skidt der har sat sig fast - ellers en almindelig velour beklædt børste til at trække væsken rundt på pladen
Af den den meget stærke: 7/10 Demin vand - 2/10 den.Sprit - 1/10 tredobbelt salmiak spiritus - 2 tsk opvaskemaskine afspændingsmiddel - 3 tsk opvaskesæbe
Af den middel stærker: 8/10 demin vand - 2/10 den. Sprit - 1 tsk opvaske afspændingsmiddel - 1 tsk opvaskesæbe
Af den svage 9/10 Demin vand - 1/1 sprit - 1 tsk afspænings middel - ½ opvaskesæbe
Den svage kan erstattes af en tynd opløsning af L’Art du Son Professional
Audio Record Cleaning Liquid
Den meget stærke bruger jeg kun til meget snavsede genbrugsbutiks plader, altid efterfulgt af de to andre
Den middelstærke bruger jeg efterfulgt af den svage til de fleste plader
Den svage bruger jeg til let vedligehold
Jeg har brugt disse i flere år, renset flere tusinde plader på min smart matrix - ingen aflejringer ingen knitren
EDIT: [Inden folk råber vagt i gevær
over tredobbelt salmiak spiritus skal jeg lige pointerer at "library of
congress" i USA bruger det når de renser og konserverer LP] Denne
oplysning stemmer ikke overens med hvad der står på deres hjemmeside nu
og jeg har den fra en tredie kilde - så det kan ikke bekræftes - jeg
har dog ikke haft nogen problemer med det salmiakspiritus - tvært i mod - og husk at det kun er til meget snavsede plader jeg bruger det
Ingen af de ovennævnte opløsninger må bruges på 78erere og andre "lak" plader - kun til vinyl
Det er uhyggeligt hvor mange detaljer der ligger skjult i de gamle vinyler som man normalt ikke kan høre pga grundstøj - ligesom det er utroligt hvor beskidte nye plader er ...
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
1 liter pladerens til pladerense vaskemaskiner der suger væsken op igen - brug rigeligt - brug en blød tandbørste til at fjerne skidt der har sat sig fast - ellers en almindelig velour beklædt børste til at trække væsken rundt på pladen
Af den den meget stærke: 7/10 Demin vand - 2/10 den.Sprit - 1/10 tredobbelt salmiak spiritus - 2 tsk opvaskemaskine afspændingsmiddel - 3 tsk opvaskesæbe
Af den middel stærker: 8/10 demin vand - 2/10 den. Sprit - 1 tsk opvaske afspændingsmiddel - 1 tsk opvaskesæbe
Af den svage 9/10 Demin vand - 1/1 sprit - 1 tsk afspænings middel - ½ opvaskesæbe
Den svag kan erstattes af en tynd opløsning af L’Art du Son Professional
Audio Record Cleaning Liquid
Den meget stærke bruger jeg kun til meget snavsede genbrugsbutiks plader, altid efterfulgt af de to andre
Den middelstærke bruger jeg efterfulgt af den svage til de fleste plader
Den svage bruger jeg til let vedligehold
Jeg har brugt disse i flere år, renset flere tusinde plader på min smart matris - ingen aflejringer ingen knitren
Inden folk råber vagt i gevær over tredobbelt salmiak spiritus skal jeg lige pointerer at "library of congress" i USA bruger det når de renser og konserverer LP
Ingen af de ovennævnte opløsninger må bruges på 78erere og andre "lak" plader - kun til vinyl
Det er uhyggeligt hvor mange detaljer der ligger skjult i de gamle vinyler som man normalt ikke kan høre pga grundstøj - ligesom det er utroligt hvor beskidte nye plader er ...
|
|
|
Synes RIGTIG godt om.... god info!! __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Aragon Forum Bruger


Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et lille års tid benyttet en Knosti manuel pladerenser.
Vil jeg kunne opnå et bedre resultat ved at anskaffe en mere avanceret pladerenser, eller ligger forskellen fra Knosti til en mere automatiseret pladerenser (med sug mv) UDELUKKENDE i, hvor meget knofedt der skal investeres i processen.
Jeg har syntes jeg selv, opnået udmærkede resultater, jeg benytter en "hjemmelavet" rensevæske beskrevet i en anden tråd her på siden best. af demin vand og isopropylalkohol.
Men kan det blive bedre, så er det jo fristende at gå efter 
MVH og go`weekend
Jan
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan uden problemer lave sug med en god gammel støvsuger! Find et plastrør der passer til støvsugerslangen, lav en slids, luk røret i enden med en "prop". klæb noget burretape på siderne af røret og sæt så et stykke bomulds velour på burretapen. Bomulds velour skal skiftes tit! Et gammelt grammofonværk med god trækkraft (mellemhjul) og man er kørende
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
en Wasco vådstøvsuger kan du i denne uge købe i Harald Nyborg for 239 kr og et gammelt Lenco værk som fx B55 med samme motor som L75 men knap så efterspurgt bland DIY-pladespiller-byggere pga den lette tallerken kan du få for 200 kr - skal det være fint kan du lave en kasse at putte det men uden er du altså i gang med at suge dine plader rene for under 500 kr - husk at en pladestrammer er et must da pladen ellers bare bliver siddende på støvsugerens sug ..
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
noget om sprit og 3 db. salmiak spiritus
|
|
|
Jeg vælger at spørge dumt hvilken slags sprit og er det almindelig borup kemi salmiak spiritus? Når du skriver salmiak blandingen kun bruges på meget beskidte, hvor beskidt er det???
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
og når man ved hvad man skal se efter/lytte efter ja så er sagen jo også meget mere enkel. Jeg havde lyttet til pladen mange gange uden at bemærke fuglen, nu kan den uden (k)videre høres fra køkkenet, men det er jo en anden sag :O)
Lydteknikeren som lavede indspildningen vidste ikke der var nogen fugl!
mvh. M
PS:Er det iøvrigt ikke bare en fænomenal indspildning af både Gynt og så sangene Lenco?
|
|
|
Rigtig fed plade, sublimt indspillet. Og jeg har 4 forskellige indspilninger af Peer Gynt. Og syntes det er utroligt så forskelligt 'Bjergkongens hal' kan lyde. Men min klare favorit er din anbefalede CBS udgivelse. Så tak for den
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn skrev:
r-l-b skrev:
noget om sprit og 3 db. salmiak spiritus
|
|
|
Jeg vælger at spørge dumt hvilken slags sprit og er det almindelig borup kemi salmiak spiritus? Når du skriver salmiak blandingen kun bruges på meget beskidte, hvor beskidt er det???
|
|
|
3 db= 3 dobbelt salmiak spiritus - ja fra Borup - der findes også en almindelig salmiak spiritus men så skal man nok bruge mere i forhold til de andre indgridienser hvor beskidt: meget støv, fedt fingre, snot snavs sovs mad og mug - vedr. mug kan jeg godt finde på at rense plader i et ekstra "bad" m. udendørs rodalon hvis de er kældermugne at lugte til __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke jeres problem,for jeg har aldrig haft brug for,at rense mine plader på den måde.
Det må godt nok være nogen grimme leverporstegs LP'er,i har fået samlet sammen.
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Jeg vil sige som CARS10, at mine plader er da heller ikke så beskidte/snavset, at de kræver sådan en omgang. Har aldrig sat fingre på mine eller andres lp'er for den sags skyld. Det virker lidt voldsomt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 29 April 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jeg vil sige som CARS10, at mine plader er da heller ikke så beskidte/snavset, at de kræver sådan en omgang. Har aldrig sat fingre på mine eller andres lp'er for den sags skyld. Det virker lidt voldsomt.  |
|
|
Hej med dig og Cars, Jeg tror i misser hovedpointen. Jo støjen skal væk, men det skal det "smuds" som forhindrer hele "musiken" i at spille, prøv at læse lidt i starten af tråden igen så finder i nok melodien ikke...?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mercury
Jeg tror ikke at jeg og CARS10 misser pointen som sådan, da vi jo har læst tråden fra start. Tråden virker bare som om den bliver værre og værre. Passer man godt på sine plader fra de købes, vil en rensning nok ikke være nødvendig, selv om der under presning at en vinyl lp sprøjtes en væske på så vinylen slipper matricen efter prensning. Denne indtørrede væske kan dog sikkert høres fraværet af, hvis lp'en får en rensning, samt friktionen i rillen bliver mindre. Men CARS10 og jeg er dog nok enig med Jer, at købte brugt plader i genbrugs butikker og udsmidte plader, heeeeelt sikkert vil nyde godt af en grundig rensning.
PS Håber ikke det gør noget CARS10, at jeg skrev på dine vejne.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enid Lumley var af den overbevisning at ALLE nye plader skulle renses før afspilning. Hun var en genial anmelder der arbejdede for The Absolute Sound i 80èrne. Slipmidlet der anvendes går der mug og skidt i (ren vinyl kan ikke mugne). Pickupper holder MINDST dobbelt så længe når pladerne er helt rene, det er værd at tage med!
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt i orden Allan.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
@r-l-b: takker.
Jeg er har det som std. at hvergang jeg får nye gamle plader inden for døren får de en tur i KAB'en og en ny inner sleeve.
Så er min samvittighed ren. Der er ikk noget værre end at tage en plade ud af lommen og der følger nullermænd, hår og sølvfisk med op.
Og når jeg går på jagt er det ofte i de kasser der hedder 15 for 100,-
Og det er overraskende hvor godt skidt, støv og snavs kan skjule en rigtig vellydene indspilning. Fandt en Chet Atkins plade som var ru og grå brun. Men tænkte lige jeg ville prøve hvad min nyindkøbte rense maskine kunne. Og efter 4 rensninger stod det på ren ridsefri vinyl. Tror den har få lov at ligge for længe. Og nikotin, støv og fedtfingre er noget fanden har skabt i vrede.
|
| Til top |
|
| |
pebjo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aragon skrev:
|
Hej
Jeg har et lille års tid benyttet en Knosti manuel pladerenser.
Vil jeg kunne opnå et bedre resultat ved at anskaffe en mere avanceret pladerenser, eller ligger forskellen fra Knosti til en mere automatiseret pladerenser (med sug mv) UDELUKKENDE i, hvor meget knofedt der skal investeres i processen.
Jeg har syntes jeg selv, opnået udmærkede resultater, jeg benytter en "hjemmelavet" rensevæske beskrevet i en anden tråd her på siden best. af demin vand og isopropylalkohol.
Men kan det blive bedre, så er det jo fristende at gå efter 
MVH og go`weekend
Jan
|
|
|
Jeg bruger en SmartMatrix fra Clear Audio efter i lang tid at have brugt en Knosti. Tempomæssigt er det naturligvis langt hurtigere med en automatisk vasker. Resultatmæssigt, hmm - med Knostien oplevede jeg af og til at der efter en vask fremkom en del støj, der blev virkelig renset op i rillerne. Dette krævede så lige en vask mere, hvorefter resultatet blev rigtig godt. Så bortset fra at Knosti kræver mere knofedt, synes jeg det ofte lykkedes at få et bedre resultat end jeg lige umiddelbar får med SuperMatrix´en - det skyldes sandsynligvis de stive børster der er i knostien. Men dovenskaben har lagt sin klamme hånd må mit vaske-gen, så det er desværre sjældent jeg har fat i Knostien. Nå, summasumma: Min oplevelse er, at det kræver længere tid med en Knosti, men man samtidig bliver belønnet med et rigtig godt resultat. Og nej, det er ikke en salgstale, men hvad både jeg og andre oplever.
Mvh Per
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Hej Mercury
Jeg tror ikke at jeg og CARS10 misser pointen som sådan, da vi jo har læst tråden fra start. Tråden virker bare som om den bliver værre og værre. Passer man godt på sine plader fra de købes, vil en rensning nok ikke være nødvendig, selv om der under presning at en vinyl lp sprøjtes en væske på så vinylen slipper matricen efter prensning. Denne indtørrede væske kan dog sikkert høres fraværet af, hvis lp'en får en rensning, samt friktionen i rillen bliver mindre. Men CARS10 og jeg er dog nok enig med Jer, at købte brugt plader i genbrugs butikker og udsmidte plader, heeeeelt sikkert vil nyde godt af en grundig rensning.
PS Håber ikke det gør noget CARS10, at jeg skrev på dine vejne.  |
|
|
Bare iorden  . Har lige hørt Amadeuskvarteten spille Bethoven's opus-18 nr. 4 C-mol urenset. Det er noget af det mest naturligt transparente og dynamiske jeg har hørt på vinyl, uha der er smæk på, optaget 1962 på DG. Jeg tror helt ærligt ikke det kan gøres bedre idag, komplet støjfri og jeg glæder mig til den skal en tur i vaskeren når den ankommer til mit lille hjem. mvh. M
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 30 April 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas nu på med al det vaskeri af dine plader,for du kan risikere at der optræder de mest mystiske dyr i en af kanalerne,efter rensning af pladen
carsten
|
| Til top |
|
| |