| Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ligner jo en ganske almindelig UHF antenne af "brødrister-typen2 som man normalt kan bruge hvis antenne forholdende er rimelige.
Den er normalt bred som en ladeport, altså ikke synderligt retningsfølsom - og bestemt ikke velegnet hvis der er langt til senderen. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
Den ligner jo en ganske almindelig UHF antenne af "brødrister-typen2 som man normalt kan bruge hvis antenne forholdende er rimelige.
Den er normalt bred som en ladeport, altså ikke synderligt retningsfølsom - og bestemt ikke velegnet hvis der er langt til senderen.
|
|
|
Jeg har to sendemaster tæt på. Hovedsenderen fra Hadsten (ca. 20-25 km) og en hjælpesender i Randers hvor jeg bor (ca. 5 km), men jeg bor i et hul og der er ikke frit udsyn til antennen med mindre jeg kravler op på taget på i 10 meters højde (og det gør jeg ikke).
Antennen er mellem 2. og 3. etage og jeg kan få 60% signalstyrke og 100% signalkvalitet med en lille teleskopantenne eller anden ikke retningsfølsom antenne. Jeg har prøvet med en rigtig UHF retningsføslom antenne, men det dur slet ikke, da det er alt for ustabilt.
Jeg kan få samme stykr og kvalitet blot 2 meter oppe i luften. Hvis sådan en brødrister lige kan få de sidste 20% styrke med så jeg kommer på 80% ville det være rigtigt fint.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
du er klar over lokalsenderen i Randers sender vertikalt ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| du er klar over lokalsenderen i Randers sender vertikalt ? |
|
|
Jeps. Hovedsenderen gjorde også oprindeligt men blev ændret (vist nok da der blev udvidet til MEPG4)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger pt. kun dipolen fra en UHF antenne. Den passer ret godt til Hadstensenderens frekvens (den fysiske størrelse - jeg har en gammel antennebog og det var her jeg fik idéen til at afmontere dipolen) og giver klart bedre resultat end alt andet jeg har prøvet.
|
| Til top |
|
| |
DIY-Zzz Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
CUPOXX: Pas på med kabel clips på antenne kabler. Det lyder helt ånsvagt men det er en antenne montør der fortalte mig det. Kabel clips der strammer omkring kablet "æder" signalet. Og hvis de sidder med den samme afstand imellem bliver det endnu værre. Lad endelig kablet ligge løst hvis det kan, og (som en anden også skriver) undgå skarpe buk. Håber det kan hjælpe dig. MVH.
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIY-Zzz skrev:
| CUPOXX: Pas på med kabel clips på antenne kabler. Det lyder helt ånsvagt men det er en antenne montør der fortalte mig det. Kabel clips der strammer omkring kablet "æder" signalet. Og hvis de sidder med den samme afstand imellem bliver det endnu værre. Lad endelig kablet ligge løst hvis det kan, og (som en anden også skriver) undgå skarpe buk. Håber det kan hjælpe dig. MVH. |
|
|
Ahh - selvfølgelig skal der være clips som passer til kablet - så er der ingen problemmer...Og igen - køb prof. kabler + prof stik - der er lavet så det kan holde uden ret meget tab..
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIY-Zzz skrev:
| CUPOXX: Pas på med kabel clips på antenne kabler. Det lyder helt ånsvagt men det er en antenne montør der fortalte mig det. Kabel clips der strammer omkring kablet "æder" signalet. Og hvis de sidder med den samme afstand imellem bliver det endnu værre. Lad endelig kablet ligge løst hvis det kan, og (som en anden også skriver) undgå skarpe buk. Håber det kan hjælpe dig. MVH. |
|
|
den mand må have været gammel telefonmontør fra dengang man brugte kramper :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan_Stevns, Cars10, Qwerty126..:
- No sh*t mine herrer, jeg har været ude for 3-5 gange, at en mænge plastik-clips af den korrekte størrelse, med den samme afstand over et længere kabel-stræk har produceret et sug på en fast frekvens - mens både øvre, nedre og indre modstand har været i orden - så det kan forekomme - men er dog _ganske_ sjældent!!
/ JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jblfan skrev:
|
Jan_Stevns, Cars10, Qwerty126..:
- No sh*t mine herrer, jeg har været ude for 3-5 gange, at en mænge plastik-clips af den korrekte størrelse, med den samme afstand over et længere kabel-stræk har produceret et sug på en fast frekvens - mens både øvre, nedre og indre modstand har været i orden - så det kan forekomme - men er dog _ganske_ sjældent!!
/ JBLfan
|
|
|
Jeg ville skifte kabel med det samme - et kabel der er overfølsomt overfor korrekte clips, og deres indbyrdes afstand hører ikke til på markedet.
et kabel har en impedans , og en kapacitet pr løbende meter, det har ikke en øvre eller nedre modstand. Hvor har du den ide fra ? __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her vil jeg altså også give Jan ret.Så må kablet være for dårligt.!
carsten
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2011 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når der er en ændring af et kabel, kan man måle den. På Coax bruges et impuls-reflektometer, der virker ved at der sendes en puls ud i kablet. Når pulsen rammer noget, kommer en lille smule tilbage, det kan være en ændring i impedansen, en ellers perfekt samling, et sted hvor en clips trykker et kabel, et sted et kabel er klemt i en dør, en for skarp bøjning, der er mange ting... Når man måler pulsen's tid fra den er sendt og kommer tilbage, ganger med hastigheden for elektriske signaler ( meget tæt på lyset ), og ganger med kablet's forkortningsfaktor - Ja, så har man afstanden. Typisk bruges den til at måle afstanden til et brud på et skjult ( eller nedgravet ) kabel, så man slipper for at grave mange meter op, fx. . Et almindeligt gennemsnitligt impuls-reflektometer er selvfølgelig kalibreret til kun at måle for "alvorlige" reflektioner, fx. kortsluttede eller afbrudte kabler, de meget fine instrumenter kan måle meget mindre ændringer, og man kan typisk justere for hvilken fejl man skal finde.
Når der bliver slået en clips omkring et kabel - uanset om det er den der passer, eller en der er for lille, klemmes kablet en lille smule. 20, måske 50 klips slået op på en form for øjemål betyder intet - men når der går en gammel perfektionistisk elektriker-efterlønner og sømmer kabel fast med _precis_ samme mellemrum på milimeter, over et langt stræk, så får du et sug. Det er ikke sikkert i nogensinde oplever det, men det forekommer Jeg har som sagt set det 4-5 gange over en 20-årig periode, hvoraf de to gange er samme sted.
Første gang jeg oplevede det var i en hal et sted mellem randers og grenå, vel for 20 år siden. Der manglede 3 TV-kanaler i den anden ende af et kabel, og vi ku saftsuseme ikke forstå hvorfor - det virkede jo da kablet var rullet løst ud. Tro mig, det var et mysterie, og tog lidt tid og opklare, specielt da vi skiftede til et andet og "bedre" kabel - og samme fejl - samme 3 kanaler manglede efter vel ca. 4 uger...
Måleinstrumenter (impuls-reflektometer ) der kan konstatere kabel-fejl er standard i enhver YouSee bil, og i de fleste ansvarlige / bedre / større antenne-installations-firma'er. De er ikke ret dyre for en almindelig god enhed, vel et par tusinde eller 3...
Pas på med at afvise noget i ikke forstår, for ikke ret mange hundrede år siden afviste man kategorisk at jorden var rund...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2011 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke "man afviser" noget - men siger det lyder fuldstændigt absurd.
(Kender udemærket et refleksiometer - har selv brugt et til fejlfinding på 100v installationer)
hvis man kun har oplevet det 4-5 gange over en 20 årig periode, er det nok mere et rent tilfælde, og kan ikke tages til indtægt som et generelt problem - og vi kan nok være enige om at man, hvis man opdager et kabel opføre sig sådan - som gylden regel aldrig monterer det på samme måde igen.
på coax kabler har jeg kun set spøgelser enkelte gange, og da kørte vi da ikke med millivolt eller microvolt på kablet - men temmeligt meget mere :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
DIY-Zzz Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 19 April 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL FAN: Tak for forklaringen. Jeg var ikke klar over hvordan det hang sammen. Jeg har fået fænomenet bekræftet af en meget erfaren industri-elektrikker som aldrig kunne finde på at bruge kabel clips med mindre det er strengt nødvendigt. Som han selv siger: antenne ledninger skal bare ligge og rode oppe på loftet 
God vind og gode signaler. MVH
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 19 April 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi /jeg har lavet en antenne forening - med nok 500 stk clips - og ikke en har klaget om dårlig signal. Alt er gennemmålet og virker perfekt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået testet lidt med dette program (viser signalstyrke og kvalitet)
http://www.hauppauge.co.uk/board/showthread.php?t=18418
Det mindre gode signal optræder når jeg tænder min Dilog tuner/optager. PC tuner giver 100% styrke og 80-100% kvalitet. Så snart Dilogen tændes falder kvalitet til 40-60%.
De to tunere er sat sammen med en triax splitter og ingen forstærker. Signalet splittes ved Dilog tuneren.
Dette sker selvom jeg tager antennekablet ud af Dilogen. Den må sende en forfærdelig masse støj ud.
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Jeg har fået testet lidt med dette program (viser signalstyrke og kvalitet)
http://www.hauppauge.co.uk/board/showthread.php?t=18418
Det mindre gode signal optræder når jeg tænder min Dilog tuner/optager. PC tuner giver 100% styrke og 80-100% kvalitet. Så snart Dilogen tændes falder kvalitet til 40-60%.
De to tunere er sat sammen med en triax splitter og ingen forstærker. Signalet splittes ved Dilog tuneren.
Dette sker selvom jeg tager antennekablet ud af Dilogen. Den må sende en forfærdelig masse støj ud.
|
|
|
- Prøv lige evt, med en anden netdel til Dilog'en...
Jeg var på et tidpsunkt ude ved en Beosound Ouverture, der ikke ville lukke lågerne når man satte antennekablet i - og det måtte jo stensikkert være et YouSee problem... Efter længere tids roden og testen med både det ene og andet, kommer vi ved et tilfælde til at slukke for mandens HD Sattellit-modtager - som blev brugt til et eller andet mystisk obskurt TV uden for de almindelige sprogpakker - Og så virkede det sgu!!!. Det viste sig, at lytterne i strømforsyningen var næsten døde(!), og derfor støjede den så hårdt baglæns på antenne-kabel-skærmen, at B&O'en bl.a. ikke kunne lukke lågerne - den troede simpelthen der var en hånd / bevægelse foran hele tiden...!!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jeg prøve. Men det er når jeg sætter Dilog'en i std. by at det bliver godt på PC tuneren, så det har vel ikke noget med netdelen at gøre?
Det hjælper når antennekablet helt hives ud af Dilog'en, og det hjælper også når jeg samler kablet til PC tuneren i en F-stik samler istedet for Triax fordeleren. Men jeg kan fremprovokere dårligere signal når jeg har samlingen helt tæt på Dilog'en, dog i langt mindre grad end når der er antennekabel på.
Jeg tror det er samme netdel i til harddisken, eller måske det kan være den der støjer? Jeg må fejlsøge lidt mere i aften.
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo mindre strøm der bliver trukket fra netdelen, jo mindre "EMC"-støj afleverer den til luften. Det var det samme med den SAT vi rodede med, pillede du antennekablet ud af den = no problem, satte man den i StandBy = no problem, så kom der en 6-amperes universal forsyning af bedre kvalitet på som tilfældigvis var i bilen den dag, og så kunne det virke uanset hvad. Hvilken løsning manden efterfølgende valgte ved jeg faktisk ikke, han var ikke inde i den butik/værksted vi anbefalede og få en løsning, såeh...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |