Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: LA Audio rørdac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 April 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Nilau skrev:

bantan skrev:

Vippekontakten er jeg sikker på er en fasevender.

På mange anlæg, alt efter anlæggets formåen, vil du f.eks kunne høre sangeren stå lige midt i lydbilledet når kontakten står
i den ene stilling og sangeren blive "bred" og nærmest ude ved hver højttaler når kontakten står i den anden stilling.

Hvis man oplever en SÅ stor forskel ved at vende fasen, er der noget HELT galt et sted i
anlægget!Mvh.Niels

Sådan oplevedes det hos Steen Duelund og så er det vel 101 % rigtigt

Iøvrigt det sted jeg har hørt det hvor det var mest tydeligt.

Hvorfor der skulle være noget galt et andet sted, må du forklare istedet for dine korte sætninger uden mening

Jeg fik forklaringen af Steen Duelund og det gav meget mening

Jeg har ikke selv særlig svært ved at høre forskel når polariteten vendes (alt efter hvilken indspilning der er tale om) men har aldrig været i nærheden af noget så "voldsomt" som du beskriver. (Vokal klart i midten kontra vokal bredt ud mellem højttalerne.

Måske overfortolker jeg din beskrivelse, men fasevending bør ikke kunne have en markant effekt, sådan som jeg læser dit indlæg.
Disse vilde forskelle kunne måske tilskrives nogle højttalere som er fuldstændig fejlkonstruerede. I øvrigt ikke just noget som Duelund er kendt for...

Normalt hører jeg mest en fasevending på den måde, at f.eks en vokal (i en AKUSTISK!) optagelse synes gemt bag et 'slør' eller en 'skærm'...så vender jeg fasen...og hører om ikke stemmen nu klinger frit...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 April 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Det var Eric Clapton og med fasen vendt fyldte han fra yderkant til yderkant på hans højttalere og var meget svær at placere

Vendte man fasen, stod han meget præcist i midten
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 April 2011 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

bantan skrev:
Nilau skrev:

bantan skrev:

Vippekontakten er jeg sikker på er en fasevender.

På mange anlæg, alt efter anlæggets formåen, vil du f.eks kunne høre sangeren stå lige midt i lydbilledet når kontakten står
i den ene stilling og sangeren blive "bred" og nærmest ude ved hver højttaler når kontakten står i den anden stilling.

Hvis man oplever en SÅ stor forskel ved at vende fasen, er der noget HELT galt et sted i
anlægget!Mvh.Niels

Sådan oplevedes det hos Steen Duelund og så er det vel 101 % rigtigt

Iøvrigt det sted jeg har hørt det hvor det var mest tydeligt.

Hvorfor der skulle være noget galt et andet sted, må du forklare istedet for dine korte sætninger uden mening

Jeg fik forklaringen af Steen Duelund og det gav meget mening
Jeg har ikke selv særlig svært ved at høre forskel når polariteten vendes (alt efter hvilken indspilning der er tale
om) men har aldrig været i nærheden af noget så "voldsomt" som du beskriver. (Vokal <span style="font-style: italic;">klart
i midten</span> kontra vokal <span style="font-style: italic;">bredt ud mellem</span> højttalerne.Måske overfortolker jeg
din beskrivelse, men fasevending bør ikke kunne have en <span style="font-style: italic;">så</span> markant effekt, sådan
som jeg læser dit indlæg.Disse vilde forskelle kunne måske tilskrives nogle højttalere som er fuldstændig fejlkonstruerede. I
øvrigt ikke just noget som Duelund er kendt for...Normalt hører jeg mest en fasevending på den måde, at f.eks en vokal (i
en AKUSTISK!) optagelse synes gemt bag et 'slør' eller en 'skærm'...så vender jeg fasen...og hører om ikke stemmen nu
klinger frit...Mvh.Niels

Som skrevet så hørte jeg markant forskel hos Steen Duelund og har hørt store forskelle hos andre

Har også hørt anlæg hvor forskellen var minimal eller ikke eksisterende og jeg vil tro at jo bedre anlægget/højttalerne er, jo
større forskel.

Det lyder umiddelbart som om det er dit anlæg der har nogle mangler, når forskellen ikke er større end det du beskriver

Det handler jo om at man hører højttalerens lyd først, kontra rummets lyd først

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2011 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Det var Eric Clapton og med fasen vendt fyldte han fra yderkant til yderkant på hans højttalere og var meget sværd at placere

Vendte man fasen, stod han meget præcist i midten

Nu er jeg bekendt med bemeldte Clapton-album (Unplugged) og hvis du spiller albummet på et præcist gengivende anlæg vil du kunne høre at AC er 'placeret' lidt til højre for midten.

Prøv det!

Mvh.
Niels

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2011 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:

Det lyder umiddelbart som om det er dit anlæg der har nogle mangler, når forskellen ikke er større end det du beskriver

Nåh-men...så siger vi det!
Nu var jeg ellers lige så glad for min lyd...
Øv! 

Mvh.
Niels

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2011 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

bantan skrev:
Det lyder umiddelbart som om det er dit anlæg der har nogle mangler, når forskellen ikke er større end det
du beskriver

Nåh-men...så siger vi det!Nu var jeg ellers lige så glad for min lyd...Øv!  Mvh.Niels

Det kan du vel stadig være, vi er jo ikke alle ens

shane
Forum Bruger
Forum Bruger
(Tidl. vintage)

Bruger siden: 13 November 2006
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Jer der har LA AUDIO DAC's - Har i ikke lyst til at dele et par billeder her? Der er jo ikke meget at se på nettet... Min LA AUDIO slår det meste jeg har hørt på dac siden- Inkl. Audio Note, som jeg har haft 3 stk af..
Til top Vis shane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shane

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

hvilke modeller AN dac`c har du haft og på hvilke måder mener du den der LA slår dem??

jeg mener AN`s dac`s lyder ret forskelligt!

den afbillede LA er ikke anderledes end AN`s dac one ...plasticbro og lytter med modstande imellem!
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

shane
Forum Bruger
Forum Bruger
(Tidl. vintage)

Sendt: 12 Maj 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

AN DAC 1 & 2.. Men måske er det osse sån', at vi ofte "anser" vort seneste gear som husets hidtil bedste.. Jeg siger ikke, at LA'en er min hidtil "bedste" dac, men måske mere den dac, jeg har været mest tilfreds med-- Jeg synes helt klart det kan noget, AN'erne ikke kunne mht dynamik og dybde- Men det er jo bare min vurdering.. Hvis jeg skal være lidt kritisk, vil jeg hævde at AN er lidt overrated- især ift et produkt som LA AUDIO..

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

mener du an 1 & 2 = 3 forskellige dac`s ??

googlede la`s produkter for nylig og så deres 300B med totalt standard opbygning (cheap) kostede over 50kilokr!!
så mon ikke AN & LA er nogenlunde lige "overratede"?

men kanon du har fundet noget en dac der gør dig tilfreds - kun synd den ikke længere produceres.
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

shane
Forum Bruger
Forum Bruger
(Tidl. vintage)

Sendt: 12 Maj 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jo, det er fint at ha noget man syns holder.. Det jeg bare altid har ment var smadderærgerligt er, at godt grej- der ikke nødvendigvis koster en formue at producere, alligevel nemt koster en mindre formue- Eller ihvertfald langt mere end den normale forbruger ønsker at betale.... Prisen betyder jo nemt, at mange springer over hvor gærdet er lavest, og køber ipods, og lignende... ikke et ondt ord om det, men det kan måske være en nedadgående spiral for selve hifi bevægelsen, at rigtig god lyd ofte er dyrt-dyrt.. Derfor er det vel osse helt ok, at Kina leverer en del billigt grej- Mange vælger jo osse at handle brugt- mig selv inklusive

Dela
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2012
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er lige dumpet ned i denne tråd, da jeg googlede LA Audio DA-3. Jeg ved ikke, om det overhovedet er relevant mere, men hvis nogen har
spørgsmål ved LA Audio D/A konvertere, er de velkommen til at skrive her eller direkte til mig. Jeg var i sin tid med til at designe den (jeg designede
den digitale del af den), og jeg husker en del om den...

Og hvis nogen stadig skulle være interesseret, har jeg faktisk en DA-2 Platin (platinbelagt messingforplade og do. fødder) i det "nye" kabinet stående,
som ikke laver noget, så bud modtages (jeg skal selvfølgelig lige sikre mig, at den stadig virker).

Mht. diskussionen vedr. Audio Note convertere mindes jeg, at jeg så på en af deres første (hed vist DA 3); den imponerede mig bestemt ikke, og mht.
"value-for-money" nåede den ikke LA Audio converterne til sokkeholderne. Men de kan være kommet efter det senere...

Som et lille host fra fortiden (det er 20 år siden jeg arbejde i High-end branchen) vil jeg lige sige mht. billige Kina-produkter, at der er meget, meget
stor forskel på kvaliteten af komponenter; en billig elektrolytkondensator kan koste 5 kr., mens en kvalitetskondensator med samme værdier kan
koste det 10-dobbelte. Jeg siger ikke at kvaliteten så er 10 gange bedre på den dyre, men bedre er den. På LA Audio brugte vi specialfremstillede
kondensatorer fra en fabrikanten, der var vant til at lave komponenter til store industrielle systemer. Deres pris var ikke høj på grund af hokus-pokus
eller halvreligøse meninger, de var dyre, fordi de var meget, meget gode og oven i købet produceret i meget små styktal.

Men brugt er altid godt...
Til top Vis Dela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dela

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes