Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Placering af forstærker, ændring i lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Bedre lyd har jeg ikke fået. Men uforurenet lyd derimod.

Min smarteste investering til dato har er min 6 stik kabelskinne.
indgangene er sat i par med en afbryder til hvertpar.

Min støj kommer i form af en lav summe/hyletone. En lav fra fjernsynet og en lidt højere bølgende fra dvd'en.

Løsning: Sluk for den kontakt der styrer det sæt.

Jeg bliver så nødt til at leve med det når jeg ser film. Men det er også begrænset hvor stille en film nu engang er. Det er belastende når man sidder og lytter med høretelefoner, og hele tiden er bevidst om den underliggende mislyd.

Så derfor, sluk. Det er også godt for elregningen på sigt.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Diamagnetic skrev:
Ganske logisk da fjernsynet har SMPS.

Dem er der enda flere af og hvis det har lysstofrør som back light så stråler de også ganske meget <FONT
face=Arial>Electromagnetic Interference = EMI...så sluk TV og sparelamper i nærheden af lydanlægget og dets ledninger.

<FONT face=Arial>mvh

Jeg har enda målt en meget høj AC spænding på chassiet af min ultra moddede DVD når HDMI er tilsluttet fjernsynet.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er af den overbevisning at der er forskel på alt. Man kan måske køre det helt ud og sige at der ikke findes to ting her i
verden der er helt ens - der vil altid være en forskel. Sammenligner man enkelte molekyler og den slags, så vil det nok
være ganske nemt at finde to der er helt ens, men i større sammenhænge, vil der altid være en forskel - om den så er lille,
eller meget lille.

Derfor kan man sagtens høre forskel på diverse kabler, ja - også strømkabler og stikdåser. Og om forstærkeren står tæt på
støjkilder eller ej og hvordan den er placeret mht. afkobling osv.

Spørgsmålet er bare om den forskel man oplever er til det bedre eller til det værre. Og der er rigtig mange produkter der
hævder at de kan ændre en hel del. Det er nogle gange også meget rigtigt - men igen, hvem siger at det er blevet bedre?
Og er det godt nok til at betale 20.000 kr. for et strømkabel, f.eks.? Det kan man jo kun selv vurdere. Jeg er selv en
prisbasker på ret mange områder, så jeg leder gerne efter noget rigtig billigt, der gør det rigtig godt.

Dem der mener, at der ikke er forskel på f.eks. signalkabler eller strømkabler, de skulle gøre sig den tjeneste og blive open-
minded og prøve nogle ting - man kan kun blive overrasket. Det betyder tilgengæld ikke at man skal ud og bruge mange
penge på tweaks - rigtig mange ting er billige og kan forbedre lyden helt vildt, f.eks. sætte anlægget på nogle solide hylder,
skifte til skærmede netkabler (f.eks. Supra LoRad eller noget andet, der ikke er så dyrt) og evt. en god, tilsvarende skærmet
stikdåse med solide forbindelser inden i. Så kan der komme meget mere overskud i lyden, da man har fjernet en god del af
det støj der kommer fra elnettet og adskilt apparaterne fra hinanden, for at mindske støj yderligere. Hvis man spiller højt er
de solide hylder sikkert også rigtig gode, da der ikke længere kan komme vibrationer fra gulvet eller lign.

Et andet trick er, hvis man har små komponenter ala DAC's og RIAA'er, som får strøm af en vægadapter eller lign - lav en
solid strømforsyning med f.eks. en dejlig stor ringkerne-trafo i. Hvis der kræves DC, så kan man lave et lille kredsløb med
en LM317 (og LM337 hvis der kræves negativ spænding også) samt nogle dioder, et par modstande og nogle store
kondensatorer - kontrollér at det hele er samlet forsvarligt og den rigtige spænding er på udgangen - slut den til din DAC,
RIAA, headphone amp eller whatever, og vupti - meget mere overskud og dejlig solid bas, i forhold til før. Så kan man
spørge hvorfor producenten ikke har gjort dette? For at spare penge, er nok den største grund. Dette tweak kræver dog at
man har styr på elektronikken. Det kan anbefales at bygge det ind i en solid metalkasse, for at mindske evt. udstråling af
støj. Det er noget jeg har prøvet et par gange - det kan godt anbefales.

Så alt i alt - vær endelig skeptisk over for mange produkter - ikke at de ikke gør forskel, men nærmere om de nu er
pengene værd. Når det kommer til dit eget anlæg, så undgå at være alt for skeptisk - prøv nogle ting, og pludselig er det
hele meget bedre... eller måske værre... til sidst ender man op med at have fået meget bedre lyd og brugt kun relativt få
penge - det kan godt betale sig. Man kan også vælge at være skeptisk, ikke prøve noget og stadig have udmærket lyd - man
aner bare ikke hvad man går glip af

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Man skal tvivle på alt, men tro på meget!?
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Man skal naturligvis være åben over for alle de små ting der kan gøre lyden bedre, men man må også godt beholde en portion
sund skepsis. Man kan f.eks. købe et 230 volts kabel på 1,5 meter i hifi-klubben (og sikkert andre steder) til 2000,- Men hvad
gør man så med de 80 km der er til strømkilden? Hvorfor er de sidste 1,5 meter så meget mere vigtige end de første 1,5
meter?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Det kan jo også være fordi du har vendt net stikket en halv omgang, da du satte forstærkeren til igen efter flytning af den. Det kan tit høres.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Mit indlæg blev måske lidt kludret. Jeg mener at man ikke skal være skeptisk for om der er en forskel, for det vil der typisk
være i større eller mindre grad - men spørgsmålet er nærmere om den forskel nu er til den bedre side og i så fald om den er
pengene værd.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er forholdsvis simpelt på et punkt. Sæt den på noget blødt og det medfører bløde forkanter og svampet bas.
Omvendt på noget hårdt så medfører det markerede forkanter og fastere bas.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes