Jeg er af den overbevisning at der er forskel på alt. Man kan måske køre det helt ud og sige at der ikke findes to ting her i
verden der er helt ens - der vil altid være en forskel. Sammenligner man enkelte molekyler og den slags, så vil det nok
være ganske nemt at finde to der er helt ens, men i større sammenhænge, vil der altid være en forskel - om den så er lille,
eller meget lille.
Derfor kan man sagtens høre forskel på diverse kabler, ja - også strømkabler og stikdåser. Og om forstærkeren står tæt på
støjkilder eller ej og hvordan den er placeret mht. afkobling osv.
Spørgsmålet er bare om den forskel man oplever er til det bedre eller til det værre. Og der er rigtig mange produkter der
hævder at de kan ændre en hel del. Det er nogle gange også meget rigtigt - men igen, hvem siger at det er blevet bedre?
Og er det godt nok til at betale 20.000 kr. for et strømkabel, f.eks.? Det kan man jo kun selv vurdere. Jeg er selv en
prisbasker på ret mange områder, så jeg leder gerne efter noget rigtig billigt, der gør det rigtig godt.
Dem der mener, at der ikke er forskel på f.eks. signalkabler eller strømkabler, de skulle gøre sig den tjeneste og blive open-
minded og prøve nogle ting - man kan kun blive overrasket. Det betyder tilgengæld ikke at man skal ud og bruge mange
penge på tweaks - rigtig mange ting er billige og kan forbedre lyden helt vildt, f.eks. sætte anlægget på nogle solide hylder,
skifte til skærmede netkabler (f.eks. Supra LoRad eller noget andet, der ikke er så dyrt) og evt. en god, tilsvarende skærmet
stikdåse med solide forbindelser inden i. Så kan der komme meget mere overskud i lyden, da man har fjernet en god del af
det støj der kommer fra elnettet og adskilt apparaterne fra hinanden, for at mindske støj yderligere. Hvis man spiller højt er
de solide hylder sikkert også rigtig gode, da der ikke længere kan komme vibrationer fra gulvet eller lign.
Et andet trick er, hvis man har små komponenter ala DAC's og RIAA'er, som får strøm af en vægadapter eller lign - lav en
solid strømforsyning med f.eks. en dejlig stor ringkerne-trafo i. Hvis der kræves DC, så kan man lave et lille kredsløb med
en LM317 (og LM337 hvis der kræves negativ spænding også) samt nogle dioder, et par modstande og nogle store
kondensatorer - kontrollér at det hele er samlet forsvarligt og den rigtige spænding er på udgangen - slut den til din DAC,
RIAA, headphone amp eller whatever, og vupti - meget mere overskud og dejlig solid bas, i forhold til før. Så kan man
spørge hvorfor producenten ikke har gjort dette? For at spare penge, er nok den største grund. Dette tweak kræver dog at
man har styr på elektronikken. Det kan anbefales at bygge det ind i en solid metalkasse, for at mindske evt. udstråling af
støj. Det er noget jeg har prøvet et par gange - det kan godt anbefales.
Så alt i alt - vær endelig skeptisk over for mange produkter - ikke at de ikke gør forskel, men nærmere om de nu er
pengene værd. Når det kommer til dit eget anlæg, så undgå at være alt for skeptisk - prøv nogle ting, og pludselig er det
hele meget bedre... eller måske værre... til sidst ender man op med at have fået meget bedre lyd og brugt kun relativt få
penge - det kan godt betale sig. Man kan også vælge at være skeptisk, ikke prøve noget og stadig have udmærket lyd - man
aner bare ikke hvad man går glip af