Emne: Hifi var sjovere i gamle dage ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 01 August 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann.
Det er et af de bedste indlæg jeg har læst på HIFI4ALL i lang tid.Bravo
carsten
|
Til top |
|
|
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
Sendt: 01 August 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt enig carsten. jeg har heller ik i sinde af opgive cd formaten da jeg mener det er bedst ligesom mange andre også har det med cd og lp. og man kan sige at der blev kælet lidt mere med detaljene ligesom de gamle bygninger der er rundt omkring der er der også gjord mere ud af det end der er idag , og det samme er det feks med en gammel cd afspiller der kan man også mærke at der er mere gods i dem end dem idag men det er der hverken tid og penge til idag. og jeg tvivler på mange af de produkter der laves i dag holder i ligeså mange år som de gjorde i gamle dagehelt enig carsten. jeg har heller ik i sinde af opgive cd formaten da jeg mener det er bedst ligesom mange andre også har det med cd og lp. og man kan sige at der blev kælet lidt mere med detaljene ligesom de gamle bygninger der er rundt omkring der er der også gjord mere ud af det end der er idag , og det samme er det feks med en gammel cd afspiller der kan man også mærke at der er mere gods i dem end dem idag men det er der hverken tid og penge til idag. og jeg tvivler på mange af de produkter der laves i dag holder i ligeså mange år som de gjorde i gamle dage
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 01 August 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Det kan godt være at HIFI og PCer var sjovere i gamle dage, men producenternes stadige forbedringer af produkterne, gør at der ikke længere er noget at justere. Vi har aldrig fået så meget for pengene som nu, men den generelle HIFI interesse er generelt faldet, og det er da kedeligt. |
|
|
Jamen - det er jo også lidt det tråden her handler om - det var sjovere/mere hyggeligt dengang.
Ja, vi får mere for pengene i dag, men at producenternes "gøren tingene bedre" er årsagen til der ikke er noget at pusle ved, eller om det ikke mere er folks dovenskab, og manglende tid/lyst, får vi nok aldrig opklaret. Jeg tror nu personligt, det for mange er luksusdyret, der kigger frem, indtil flere af tøserne "så lyset" var det vist ret åbentlyst , at de ikke gad andet end ryste telefonen, og skifte til næste nummer - og ikke altid kunne de vist helt høre hvad de egentlig lyttede til.
Du skriver, den egentlige HiFi interesse er faldet - ja, desværre har du nok ret, desværre er der vist også en del , der lader sig kyse til det, for "gud fader da om det grimme skrummel" passer ind i det hvide møblement :) Gæt selv hvem den er rettet mod. OK - Jeg er måske heldig at have en hel 1.sal til mit hurlumhej, og nøjes med en elendig 40" Sony tossekasse, og et middelmådigt 17_i_1_kombi_kan_alt_i_lyd Philips anlæg nedenunder.
Mange i dag, kigger vel mere på kvantitet fremfor kvalitet - jajaja...... Det er da vores egen skyld tingene er blevet sådan, ungerne kan da kun se på hvad forældrene gør, higer efter mammon :) skidt med det lyder godt, bare det er billigt, og der er masser af det.
Hvorfor begyndte masser af fabrikker på plastic ragelset - netop, forbrugerne ville have det billigere, ellers købte de hos konkurrenten - og jo flere blinkende lygter (helst blå) jo bedre.
Citér:
Den teknologiske udvikling har udryddet hele produktgrupper, f.eks er der idag ingen der gider have nogen form for bånd, hverken til audio eller video. |
|
|
Det sidste er så ikke helt korrekt, men ja, mediet musik og film distribueres på er skiftet, det er som så ikke udvikling alene, men et kroner øre spørgsmål der virkeligt kan trække søm ud.
cd'en var et så meget billigere medie at masseproducere og distribuere - så selvfølgelig bakkede hele pladeindustrien da op om den - nåehh ja, en cd kostede 159.-, og en LP 99.- dengang, så mon ikke det var endnu en motivationsfaktor ? Kunstnerne fik sgudda ikke en bønne ekstra ud af det.
Citér:
.......Højkvalitets CDer som SACD, DVD audio og Blueray audio, har ingen fremtid for stort set alle er med rette tilfredse med kvaliteten af musik CDerne idag. |
|
|
*** HOST *** Gud ved hvorfor salget at Blu-ray er stærkt stigende ? Kan det være fordi der både er lyd og billede på nu ?
Citér:
..... så der er ingen grund til klynk over udviklingen |
|
|
At savne tiden dengang, er ikke at sidestille med at klynke 
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Det kan godt være , der gik lidt "tyskergulvtramp" i den - men jeg kom i tanke om en af de helt store oplevelser fra Royal Albert Hall i London, for mange år siden - Kors, man hører sjældent et kæmpe orkester give den så meget gas, og se så glade ud.
Krum bare tær, men tag et kig alligevel :
http://www.youtube.com/watch?v=aKmsMEBtrmU&feature=relat ed
Intet stereoanlæg er i stand til at gengive det enorme lydtryk, eller den krystalklare lyd, fra et så velspillende bigband orkester for fuld skrue - intet ! |
|
|
Det giver jo ikke helt mening, eftersom det du hører i salen jo ER fra et anlæg. Hvis man havde slukket for fronten under koncerten, havde der ikke været meget tilbage! Nu er jeg selv importør af Danley Sound Labs som hovedsageligt laver højttalere til PA-brug, men som også har vundet indpas i en del hjemme-setups hos hifinørder (kærligt ment!). Disse anlæg kan snildt levere 130+ dB, som er væsentligt mere end hvad man bliver udsat for som almindelig koncertgæst.
Jeg får forhåbentligt snart indrettet et studie i en dækningsgrav (bunker) i København, hvor jeg som monitors bl.a. vil have et Danley Sound Labs anlæg bestående af 2 x SM60F samt en sub, hvis art ikke er fastlagt endnu, og jeg vil da invitere, hvem der måtte have lyst til at lægge øre til et sådant anlæg forbi.
NB: Det indlæg jeg for mange måneder siden skrev i højttaler-forummet om
dette mærke, er skrevet inden jeg anede jeg ville blive importør og
altså blev inhabil! __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så mangler du vist at opdatere din profil til Branchemedlem   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du vist ret i - det var jeg ikke lige klar over....(er klaret, kan jeg se). Men jeg havde dog sørget for at skrive det i min signatur. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2011 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Det giver jo ikke helt mening, eftersom det du hører i salen jo ER fra et anlæg. Hvis man havde slukket for fronten under koncerten, havde der ikke været meget tilbage! |
|
|
Det giver da fint mening : Intet Stereoanlæg kan gengive den lyd der var i Royal Albert Hall den dag.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Stemer skrev:
Det giver jo ikke helt mening, eftersom det du hører i salen jo ER fra et anlæg. Hvis man havde slukket for fronten under koncerten, havde der ikke været meget tilbage! |
|
|
Det giver da fint mening : Intet Stereoanlæg kan gengive den lyd der var i Royal Albert Hall den dag.
|
|
|
Min pointe er "hvor går grænsen mellem et 'PA'-anlæg og et 'stereo'-anlæg"? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Gamle dage vs. nutiden. I forhold til lydkvalitet mener jeg helt klart at gamle dage er overhalet. Her tænker jeg ikke på generation-ipods mere eller mindre håbløse elektroniske musikformidlere kontra den gule "vandtætte walkman" fra Sony. Det dyre stads i dag og det dyre stads fra dengang, her mener jeg at udviklingen er gået fremad. Hifilivet har jo heller ikke levet i så mange år uden at de kloge er blevet klogere. Erfaringer kan godt bruges nogle gange.
Til gengæld er vores krav til boligindretning blevet så ekstreme, at store dele af hifimarkedet har "indrettet"(sorry) sig derefter. Højtalere bliver smallere og smallere(nogle endda smallere end enhederne ) men grotesk dybe, da man ikke endnu, kan snyde fysikkens love så meget, at man kan lave bitte små kabinetter, hvis man vil have fullrange. Nogle af højtalerne bliver også grotesk høje(det betyder åbenbart ikke så meget for kvinderne?). At se en højtaler på 1,2mtr. og 60 cm. dyb ser i mine øjne latterligt ud, men jeg er nok bare blevet for gammel.
Alt denne higen efter det "perfekte liv" uden ledninger, helst også uden apparater men med dejlig vellyd når vi holder fri fra vores arbejde, ungerne er ude eller flyttet, bladene på grunden er støvsuget op, fælgerne på den alt for store bil er renset med en tandbørste og "raldet" i indkørslen er vasket. Så nyder vi livet og glæder os over, at man ikke kan se en skid elektronik andet end et 640 tommer orgasma-tv, som får en til at føle, at man ikke er alene, men sammen med alle de spændende mennesker, som fylder sendefladen op hver aften i diverse genudsendelser. Her synes jeg ikke, at hifiverdenen eller sågar tv-verdenen har været i en sund udvikling. Det har samfundet heller ikke efter min mening.
Lyder det negativt? Ja, men overdrivelse fremmer forståelsen håber jeg. Så træt er jeg ikke af det hele, men der er plads til forbedringer. Hifi fylder sgu lidt, men fordi der står elektroniske apparater i den ene ende af stuen behøves det vel ikke betragtes som ukrudt. Hvis hifi skal leve skal det være synligt ellers tror jeg det bliver for kedeligt. Grundet udviklingen bliver det anderledes med hvilke slags apparater som står i stuerne (dac, harddiske osv.) men lad det da for guds skyld fylde og være fremme. Ellers bliver hifi i gamle dage sjovere .
Jeg savner nok lidt Audioavisen, Audioscan-avisen og butikker, som ikke altid skal skaffe ting hjem, men rent faktisk har deres produkter i butikkerne. Det ville være dejligt at kunne røre ved dem og langsomt stå og forelske sig i dem. Her har internethandel måske ødelagt noget, men selvfølgelig givet noget andet. Jeg håber og tror, at hifi også i fremtiden kan være en fantastisk hobby, men der bliver måske nogle kampe som skal kæmpes, for at alt ikke går op i "in wall" solutions og andre nydelige løsninger.
Nå, jeg smutter. Skal ud at klippe kanter af på græsplænen....
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
jan_stevns skrev:
Stemer skrev:
|
|
Det giver da fint mening : Intet Stereoanlæg kan gengive den lyd der var i Royal Albert Hall den dag. |
|
|
Min pointe er "hvor går grænsen mellem et 'PA'-anlæg og et 'stereo'-anlæg"?
|
|
|
Man kan jo også gå omvendt ved at afspille cd'er på et stor PA anlæg, som det nævnte. Det er en tam omgang må man sige, og det er uanset hvor højt, der spilles. Næ, et hifi anlæg, er uanset pris, en transistor radio ved siden af.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
Sendt: 02 August 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Stemer skrev:
jan_stevns skrev:
Stemer skrev:
Det giver jo ikke helt mening, eftersom det du hører i salen jo ER fra et anlæg. Hvis man havde slukket for fronten under
koncerten, havde der ikke været meget tilbage! |
|
|
Det giver da fint mening : Intet Stereoanlæg kan gengive den lyd der var i Royal Albert Hall den dag. |
|
|
Min
pointe er "hvor går grænsen mellem et 'PA'-anlæg og et 'stereo'-anlæg"? |
|
|
Man kan jo også gå omvendt ved at afspille
cd'er på et stor PA anlæg, som det nævnte. Det er en tam omgang må man sige, og det er uanset hvor højt, der spilles. Næ, et hifi anlæg, er
uanset pris, en transistor radio ved siden af.  |
|
|
Uenig. Som nævnt før har næsten al lyd i salen været produceret af PA'et, og hvis man satte en optagelse af pultens output til at spille ville
resultatet blive nøjagtigt det samme, dog uden en lille rest, nemlig den direkte scenelyd som normalt nærmere kan betegnes som "forurening",
som man helet var foruden. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Uenig. Som nævnt før har næsten al lyd i salen været produceret af PA'et, og hvis man satte en optagelse af pultens output til at spille ville resultatet blive nøjagtigt det samme, dog uden en lille rest, nemlig den direkte scenelyd som normalt nærmere kan betegnes som "forurening", som man helet var foruden. |
|
|
Deri har du da fuldstændigt ret - du spurgte tidligere om hvor forskellen mellem et PA anlæg, og et stereoanlæg er - jamen det ligger vel lidt implicit i ordets bedste betydning Public Address, versus hjemmehifi :)
Debatten om hvad et PA anlæg egentligt er hører nok mere til andetsteds en i denne tråd :) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 04 September 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tingene var bedre i gamle dage. Håret dækkede også stykket mellem ørene og livremmen var også kortere.
Hi-Fi'en var efter min mening teknisk set dårligere, men musikalsk væsentlig bedre. Og som tidligere nævnt, så var musik ikke bare noget, man fandt frem ved et tryk på en knap, men et ritual, der skulle gennemføres. Pladen skulle findes frem fra reolen, ud af både cover og antistatisk indercover. Den skulle håndteres som var det en bæ, med meget sprød skorpe, da et fingeraftryk på rillerne var værre end at tungekysse sin søster! 
Der skulle støves af, med den korrekte kulhårsbørste og pick-up'en placeres med en omhu, som ellers kun fandtes i Houston under Apollo-ekspeditionerne. Og så skulle man sidde stille og ellers holde sin kæft!
Hvor gik det galt? Efter min bedste mening, så forsvandt "magien" da musikanlæg blev solgt i supermarkederne. Hvor det før var ganske legitimt, at give 5-cifrede priser for et sæt højttalere, kunne man pludselig købe komplette anlæg, der i følge info-skiltet gav "hidtil uhørt lydgengivelse" for en tiendedel. Radioforhandlerne var overraskende hurtige til at følge trop, og indrømmet, når der går 10 komplette anlæg for samme beløb som 2 højttalere, er da da ingen tvivl om, hvad man vælger. Sammenholdt med 80'ernes kartoffelkur, var bytikkernes kassekredit heller ikke gearet til at have de store High End varer på lager.
Det købedygtige publikum - med deres konfirmationspenge - købte selvfølgelig af det der var på hylderne, og stolede på forhandlernes salgstaler om, at "der fik man noget af det bedste for sine penge". Og dermed forsvandt et købedygtigt publikum stille og roligt ud af bagdøren i radioforretningen og ind af fordøren til telefonselskabet. Fra at være et begreb for sanserne, er musikken blevet til noget til at fordrive stilheden, og forhindre, at man kommer til at fundere over tilværelsen!
Og jeg gik samme vej som så mange andre. Konen kom ind og anlægget blev pakket væk, til fordel for en håndfuld højttalere på størrelse med en håndflade - det kunne konen bedst lide - og musikken blev reduceret til overvejende at bestå af CD'ere. Nu er konen væk og anlægget er så småt fundet frem igen. En tudsegammel Elektrocompaniet 25 watter, Thorhauge forforstærker, Thorens TD 160 m/mørch arm. Så mangler jeg bare at få fundet mine gamle Hørning betonhorn, der står et sted i Jylland og have givet hele spillekæden et kontrolcheck og pludselig er man et barn,,, arh relativ ung mand igen!
Nu er der så tegn i stjernerne og kaffegrumset, at tiderne måske er ved at vende igen. De unge snakker om fordybelse, LP'erne er på vej tilbage og der kommer flere og flere rørforstærkere på markedet. Man kan se på "nørd-siderne" at der bliver snakket om hornhøjttalere og tweeks. Spørgsmålet er så blot, om radiobutikkerne fanger signalet denne gang, eller de blot fortsætter med denne, nærmest ambitionsløse indstilling. Jeg er bange for, at de blot fortsætter den linie som de nu en gang har valgt, man må så blot håbe, at der stadig kommer nogle unge, hvor fordybelsen i musikken er det dominerende i det, at eje et Hi-Fi anlæg.
For butikkerne skal ikke være i tvivl om, at hvis man ikke sår og gøder, kommer man aldrig til at høste!
__________________ De bedste hilsner
Kasper
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 04 September 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snip smab snude nu er den historie ude. ( positivt ment )
carsten
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 04 September 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper/Lolland skrev:
Tingene var bedre i gamle dage. Håret dækkede også stykket mellem ørene og livremmen var også kortere.
Hi-Fi'en var efter min mening teknisk set dårligere, men musikalsk væsentlig bedre. Og som tidligere nævnt, så var musik ikke bare noget, man fandt frem ved et tryk på en knap, men et ritual, der skulle gennemføres. Pladen skulle findes frem fra reolen, ud af både cover og antistatisk indercover. Den skulle håndteres som var det en bæ, med meget sprød skorpe, da et fingeraftryk på rillerne var værre end at tungekysse sin søster! 
Der skulle støves af, med den korrekte kulhårsbørste og pick-up'en placeres med en omhu, som ellers kun fandtes i Houston under Apollo-ekspeditionerne. Og så skulle man sidde stille og ellers holde sin kæft!
Hvor gik det galt? Efter min bedste mening, så forsvandt "magien" da musikanlæg blev solgt i supermarkederne. Hvor det før var ganske legitimt, at give 5-cifrede priser for et sæt højttalere, kunne man pludselig købe komplette anlæg, der i følge info-skiltet gav "hidtil uhørt lydgengivelse" for en tiendedel. Radioforhandlerne var overraskende hurtige til at følge trop, og indrømmet, når der går 10 komplette anlæg for samme beløb som 2 højttalere, er da da ingen tvivl om, hvad man vælger. Sammenholdt med 80'ernes kartoffelkur, var bytikkernes kassekredit heller ikke gearet til at have de store High End varer på lager.
Det købedygtige publikum - med deres konfirmationspenge - købte selvfølgelig af det der var på hylderne, og stolede på forhandlernes salgstaler om, at "der fik man noget af det bedste for sine penge". Og dermed forsvandt et købedygtigt publikum stille og roligt ud af bagdøren i radioforretningen og ind af fordøren til telefonselskabet. Fra at være et begreb for sanserne, er musikken blevet til noget til at fordrive stilheden, og forhindre, at man kommer til at fundere over tilværelsen!
Og jeg gik samme vej som så mange andre. Konen kom ind og anlægget blev pakket væk, til fordel for en håndfuld højttalere på størrelse med en håndflade - det kunne konen bedst lide - og musikken blev reduceret til overvejende at bestå af CD'ere. Nu er konen væk og anlægget er så småt fundet frem igen. En tudsegammel Elektrocompaniet 25 watter, Thorhauge forforstærker, Thorens TD 160 m/mørch arm. Så mangler jeg bare at få fundet mine gamle Hørning betonhorn, der står et sted i Jylland og have givet hele spillekæden et kontrolcheck og pludselig er man et barn,,, arh relativ ung mand igen!
Nu er der så tegn i stjernerne og kaffegrumset, at tiderne måske er ved at vende igen. De unge snakker om fordybelse, LP'erne er på vej tilbage og der kommer flere og flere rørforstærkere på markedet. Man kan se på "nørd-siderne" at der bliver snakket om hornhøjttalere og tweeks. Spørgsmålet er så blot, om radiobutikkerne fanger signalet denne gang, eller de blot fortsætter med denne, nærmest ambitionsløse indstilling. Jeg er bange for, at de blot fortsætter den linie som de nu en gang har valgt, man må så blot håbe, at der stadig kommer nogle unge, hvor fordybelsen i musikken er det dominerende i det, at eje et Hi-Fi anlæg.
For butikkerne skal ikke være i tvivl om, at hvis man ikke sår og gøder, kommer man aldrig til at høste!
|
|
|
Dejligt indlæg 
Jeg er dog ikke enig med dig i, at teknikken i nutiden er bedre end datiden. For mig at se, var teknikken i 60'erne og 70'erne bedre dimensioneret på konsumergrej - det var lettere og mere gennemskueligt at servicere og var langtidsholdbart. Hvis man har passer rigtig godt på sine ting fra dengang, så skal man måske højst ud i at få justeret skidtet lidt - skiftet en pære her og der og evt. udskifte nogel elektrolytkondensatorer - så er der nye 30 - 40 år i dem. Hvis man skal gå mere saftigt til værks, så kan man enten selv - eller få en rigtig god tekniker (hvis der er flere tilbage?) - til at ompakke udgangstransistorer. Den detaljerede rengøring vil også være på sin plads efter 40 års støven og røg. Men dette vil selvsagt også gælde nutidens apparater om 30-40 år (hvis det kan holde så længe).
Hvis vi studerer tidens fantasidyre forstærkere o .lign - som formentlig er skruet rigtig godt sammen, så vil man ofte opdage, hvor meget de rent faktisk ligner de gamle kampvogne fra en svunden tid. Tager man fx en stor dyr Accuphase af i dag, så er den ofte bygget gennemskueligt og robust , med driverboards og kølefinner og vejer en masse pga. en aldeles veldimensioneret trafo. Så er der ofte et meter eller to - ganske som i gamle dage.
Højttalere - jah, i dag har fabrikkerne meget bedre muligheder for at simulere osv - pga. computere til rådighed og herefter en billigfabrikation i østen af det fine udviklingsarbejde. Jeg tror, at mange flere procent af de fremstillde højttalere i dag har en rimelig lyd pga. dette - men de bedste højttalere, som jeg nogensinde har hørt er fra midthalvfjerdserne.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 05 September 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 06 September 2011 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo..den er besnærende...jeg vil dog sætte ? ved holdbarheden og samtidig gøre opmærksom det er en brug og smid væk ting...ingen kan reparere den når den får hick ups.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 06 September 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Jo..den er besnærende...jeg vil dog sætte ? ved holdbarheden og samtidig gøre opmærksom det er en brug og smid væk ting...ingen kan reparere den når den får hick ups.
mvh
|
|
|
Tværtimod. Den er bygget af standardkomponenter og efter bogen. Kineserne opfinder ikke nye ting, men er gode til at få en masse nye produkter klar på ingen tid. De bruger simpelthen "of the shelf" komponenter fra de store producenter og smider det i pæne kabinetter.
De skal selvfølgelig lave gode printlayout mv., men det er nu nok noget de kan lære.
Enhver tekniker vil kunne gennemskue konstruktionen.
Man skal heller ikke være bange for at de aldrig vil opdaterer softwaren, for det er blot den software som bruges til chipproducentens evaluationsboards.
Det er også en af de større producenter (flere moduler kan kun købes i 100 eller 200 stks ordrer og kan blandt andet fås hos cadaudio.dk)
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 06 September 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja..jeg mener heller ikke den er svær at gennemskue...det var mere tiden der går med at skifte sådan en fætter her. Men gør man jo ikke...skifter blot boardet istedet...for de er vel så billige...hvis man kan få fat i dem...
Nu mangler vi blot at høre den...køber du en hjem?

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 06 September 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Ja..jeg mener heller ikke den er svær at gennemskue...det var mere tiden der går med at skifte sådan en fætter her. Men gør man jo ikke...skifter blot boardet istedet...for de er vel så billige...hvis man kan få fat i dem...
Nu mangler vi blot at høre den...køber du en hjem?

|
|
|
Næ, jeg bygger helst selv kassen. Der kommer en lignende ting fra hifimediy.com, hvor man bare køber printet. De har en DDX320 som er en meget simpel udgave uden DSP.
Jeg har allerede DSP, men det kunne være dejligt at få det hele samlet i forstærkeren.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|