Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anlæg til roskilde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2011 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Altså, jeg vil nok sige at de priser på Tripath TA2020 amp 1 og amp 2 til henholdsvis 500 og 1000 kr hos CADaudio tror jeg er dem der danner bundlinjen prismæssigt, for komplette chip forstærkere, der ikke fylder ret meget.
Ellers skal du søge brugt, og se om du kan være heldig der. Eller hvis du kan finde en gammel autoradio. Disse er dog ikke strømbesparende når det kommer til 12 volt. Men der er nok større mulighed for at få kastet noget i nakken der.

Nu er der blevet anbefalet at der både kan benyttes auto og PA enheder. det kan du også, men der vil jeg helt klart anbefale brugen af PA (som mit eksempel tidligere) da det er hårdføre enheder, og de spiller højt ved 1 watt i forhold til auto enhederne. Men min begrundelse kommer i at hvis du har tiltænkt at benytte højttalerne efterfølgende, i alle mærkelige sammengæng, vil man blive gladest for valget af PA. Du kan evt, påmonterer separate højttaler kabel klemmer bag på dem, så du altid kan sætte dem til en anden forstærker der er større, når du ikke er på Roskilde.

MV Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Kan du linke specifiks til en af disse forstærkere ? syntes dem jeg finder kun ligger på 20 watt hvilket ikke lyder af noget som helst ? hvad med sådan noget som det her ?

http://cgi.ebay.com/4-100-watt-4ohm-TK2050-D-class-Audio-Amp lifier-Board-/350460452848?_trksid=p4340.m263&_trkparms= algo%3DSIC%26its%3DI%252BC%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFIC S%252BUFI%26otn%3D10%26pmod%3D110681445352%26ps%3D63%26clkid %3D9001134079453744263#ht_5200wt_1034

eller det er måske også bare byg selv forstærker eller hvordan ?
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Maj 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Det du har fundet der på ebay ser ok ud. Der står at det kan give 100Watt ved 4ohm og at det kan køre ved 10-30 volt. Jeg er dog ikke sikker på at det kan levere 100watt ved de ca. 12 volt et bilbatteri kan levere. Formlen er nok: 12*12/4 = 36Watt. Om det er nok afhænger af dit behov og hvor effektive højtalerne er. Du kan også overveje at bruge 2 stk 12 volt batterier, eller prøve at finde et 24 volts batteri.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hmmm..

Nu tror jeg vi skal til at have klarlagt hvad skottyboy har tænkt sig at resultatet for det her projekt skal være,

-hvad skal det kunne?
 -og hvad er begrænsningerne?

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Okay :)

landet ligger sådan at vi er en camp på 20-25 mennesker som skal have et ORDENLIGT anlæg til roskilde :D Det skal helst spille Højt men ikke mindst rent... det skal være nogenlunde ordenlig lyd! (her mener jeg ikke bose lyd :D men det skal være til at lytte til - også selvom man ikke er banke lam)

Har fået anbefalet disse bass højtalere http://www.intertechnik.de/Lautsprecher-Shop/Loudspeakers/P- Audio/Winner-drivers/_HP10W_1768,en,4354,52326 men ved ikke helt om man skal bruge 2 stk. eller 4 ? :) til diskanter havde jeg forestillet mig noget i denne stil http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=9938 men her er jeg igen i tvivl om hvor mange der skal bruges?

Det skal lyde godt men hvad er der er begrænsninger ? altså min tekniske snilde er nok den største begrænsning :D har aldrig rigtig rodet med hifi før og hvad angår delefilter osv. er jeg helt lost... men altså det skal bare kunne spille højt og rent :) og jaaa... håber det giver mening

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke sige PA enheder nok gange nu!

Hvor højt det skal spille og i hvor lang tid, afhænger jo af hvor mange batterier I kan slæbe med jer, og jeres økonomi for indkøb af disse selvfølgelig!

Jeg foretrækker høj følsomhed fra enhederne, frem for store forstærkere, der tapper batterierne for hurtigt. Er vi enige der?

Du skal fordoble dine kræfter (watt) hver gang du hæver styrken med 3 db
Eks:
En enhed med følsomhed på 90 db ved 1 watt, skal have 8 watt for at spille 96 db
En enhed med følsomhed på 96 db ved 1 watt, skal have 1 watt for at spille 96 db

Ved højeffektive enheder, behøver man ikke nødvendigvis en stor forstærker, 20 watt rækker alligevel en del her.
Det er lidt billedet jeg går ud fra

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Okay :) hvordan ser de højtalere jeg har linket så ud ? tror bassen har en flsomhed på 96. og hvor mange af de forskellige ville du tro der skal bruges ? :)

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Og er de højtalere jeg har linket PA?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Ja, de højttalerenheder du har linket til er PA, dog ikke de mest effektive, men de kan da sagtens gå an. 

Kig eventuelt på: elektronik-lavpris.dk
der kan du få mange stumper du kommer til at skulle bruge.
Hvor mange du skal bruge... tja, du kan starte med en af hver. Nu er det jo ikke mit projekt, så jeg sætter ikke de samme begrænsninger eller muligheder. Men det ser ud til at den diskant har nogenlunde den samme følsomhed som bassen ca 92 db ( bassen har lige nogle lidt højere pukler på grafen) du kunne også vælge at have 2 diskanter på 1 bas, med en passiv volumen kontrol, (hvis du tilfører en diskant gælder 3 db reglen stadig, så 2 diskanter placeret tæt på hinanden, giver følsomheden 95 db.

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hvad med 2 basser og 4 diskanter ? ideen er at det hele skal sættes til en forstærker og så skal lyden samt volume kontrol
styres fra en ipod :)

Hvis det nu var dit projekt :) Hvad ville du så have gjort ? :)

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Diskant Højtaler
Piezo Tweeter
Tweeter Højtaler

Nu sad jeg bare lige hurtigt og kiggede på diverse diskanter :) hvorfor er der så stor forskel i pris ? og hvorkan har den helt
billige en så høj DB?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

skottyboy skrev:
Hvad med 2 basser og 4 diskanter ? ideen er at det hele skal sættes til en forstærker og så skal lyden samt volume kontrol
styres fra en ipod :)

Hvis det nu var dit projekt :) Hvad ville du så have gjort ? :)

Jammen så er det det du skal

Det vigtigste er at du kommer igang, og får noget erfaring, så er der også ting, der begynder at give mening

Hvad jeg ville gøre hehe.. Jeg ville nok gøre det at jeg ville satse på en 15" enhed med 2-3 diskanter, så følsomheden endte på omkring de 100 db. drevet af en lille chipforstærker på de 2x20 watt. og så tror jeg at jeg kunne finde på at lave en lækker batteri kasse med solceller, så er det jo også lige før festen aldrig stopper  Som prikken over I'et vil jeg nok også monterer et 12 volt stik udtag så man kan lade telefon og Ipod... kun fantasien sætter grænser

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Altså en 15" bas enhed eller hvordan ? :)

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan ikke få 15" diskanter 

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

så dan guitar har nogle plastbokse med 12'' og titanium horn ,de har en god virkningsgrad til 800kr pr stk ,der er et billigere
alternativ med 10''   http://www.danguitar.dk/product.asp?pr oduct=13417
ampen kunne være denne fra cad der kan køre på battrispændig 2x12 volts bilbatterier må kunne gøre det ,og den er i klasse
d den hedder CAD D4100 4 x 100W digital forstærker modul pris 800kr http://www.cadaudio.dk/shopindex.html se under hifi
produkter/class d moduler
der er ovenikøbet mulighed for at købe dan guitars 15'' subwoofer og køre den på anlægget
de billige kasser fra dan guitar er nok ikke high end men jeg tror de kan spille mega højt ,sikkert i flere dage på en opladning
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

her er lidt billeder af min ide
de lover en følsomhed på 108db ,det tror jeg ikke på men 96db måske 100db er mere realistisk
man kunne også biampe ,med de 4 forstærker kanaler ,eller koble 2 subwoofere på til 800kr pr stk
http://www.danguitar.dk/product.asp?product=13422
og uden for sæsonen kunne det bruges til fester
man kan sikkert lave en fed vogn og dekorere kasserne alternativt
det her er en nem måde at få et billigt mega festivals anlæg
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:

her er lidt billeder af min ide
de lover en følsomhed på 108db ,det tror jeg ikke på men 96db måske 100db er mere realistisk
man kunne også biampe ,med de 4 forstærker kanaler ,eller koble 2 subwoofere på til 800kr pr stk
http://www.danguitar.dk/product.asp?product=13422
og uden for sæsonen kunne det bruges til fester
man kan sikkert lave en fed vogn og dekorere kasserne alternativt
det her er en nem måde at få et billigt mega festivals anlæg

Ja, hvis man vil uden om det sjove arbejde i bygge sit eget festanlæg, er dette en mulighed, en nem og hurtig løsning. Man kan om man vil prøve at regne lidt tilbage, og finde ud af at enhederne der er brugt her, nok er af den billigste skuffe. Men jo, det kan spille højt, så det er et alternativ!!

Hvis jeg lige må knytte en kommentar til bundkasser, så skal man nok kun investerer i disse, hvis hovedformålet er til derhjemme, eller en festsal. For at spille bund i åbne arealer, er en umulighed, i disse størrelse højttalere, det kræver om ikke ander forstærker kræft. Men hvis man er besluttet på at handle stort ind til sin festsal, joo.. så kan man godt tage dem med som fill
Men ved ikke om vores trådstarter havde tænkt sig at det skal blive så stort...

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være nogenlunde bærbart, så er der ingen vej uden om TA2020 - og den ER altså kun på ca. 2x15W, eller hvordan man nu regner.

Men det er altså mere, end det lyder til. Den får utrolig meget ud af de få watt, og den trækker heller ikke meget mere end det fra batteriet. Og i længden er det altså også træls at trække meget mere end det fra batterier, som man selv skal slæbe på. Hvis I fx trækker 24W (så meget trækker en TA2020 sjældent), så er det 2A på batteriet. Og det vil så sige, at et almindeligt bilbatteri på 60Ah kan trække anlægget i ca. 30 timer (hvis ellers teorien holder i praksis - anlægget vil spille lavere og lavere til sidst).

Hvis du har en forstærker, som trækker 100W, så er det 8,3A ved 12V - og så kan bilbatteriet holde ca. 7 timer, før det skal skiftes...

Så hvis I skal spille højt, må der nogle følsomme højttalere til.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Er der nogen ide i at koble en stor kapacitor ml. batteri og forstærker? Eller er det kun til bilanlæg hvor man har væsentligt
større strøm-peaks?
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

roundsound skrev:
Er der nogen ide i at koble en stor kapacitor ml. batteri og forstærker? Eller er det kun til bilanlæg hvor man har væsentligt
større strøm-peaks?

Hmm, den ville sikkert gøre noget "godt" i det den stabiliserer strømmen. Men hvis udgangspunktet er et anlæg alá de små chip forstærkere, med et relativt lille forbrug, gad så vide om det er til større ulempe end gavn. Nu tænker jeg bare på om det aflader batteriet hurtigere med sådanne en kørende? Det er jo nok også afhængigt af hvilken type forstærker, der bliver benyttet.

Men igen skal man spille højt, eller skal batteriet holde længe.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes