| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
neumann.8700 skrev:
QWERTY126 skrev:
Nu har jeg en ReadyNas Duo - og skifter den ikke ud.
Men hvis jeg skulle starte forfra - vil jeg ikke bruge en NAS server. Vil købe en Laptop (lav strømforbrug - billig) og
et antal USB diske - og kører remote desktop. Wake Up over Lan skal være aktiv. Du kan installerer flere programmer
og en Laptop kører hurtigerer end en NAS.
Mht til spejling af diske, så kan man køre et program som spejler/kopiere diskene f.eks hver 24 timer - det er vel
ok til alm forbrug.
Hilsen |
|
|
Hvordan for man bedst en laptop til at fungere som NAS? Er Win7 ok eller skal man finde en anden løsning eg. Linux.
Jeg har en extra laptop "på lager" og overvejer at eksperimentere lidt med den som NAS-drev/medie-center. |
|
|
Nu skal du huske på hvad NAS egentlig betyder. Ofte bliver den slags udtryk noget forvansket når de når consumer-markedet.
NAS=Network Attached Storage
altså en "dims" der deler diskplads ud via netværket.
At consumerNASfabrikanterne så lægger lidt eksta funktionalitet i er en anden sag. Hop ind på nas-central.org og se hvad man egentlig kan få en NAS-boks til. Der er ikke ret meget NAS-box tilbage når først man går i gang. Så er det en server, der tilfældigvis også deler sin diskplads ud.
Så en laptop er ganske fremragende som NAS-enhed. I hvert fald hjemme i stuen. Konfigurer et par shares på Windows 7, og den fungerer som NAS. Kun med CIFS/SMB, og bedst til Windows.
Eller læg en Linux på, og del diske ud via NFS, CIFS eller SMB. Så kan MacOS og Linux også være med for alvor.
Eller hent en OpenFiler (http://www.openfiler.com/community/download/) og få en færdigkonfigureret NAS. Den er baseret på Linux, men styres via en webside.
/vilmann
|