| Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
| ...
Hvad gør jeg? - D står på noget beton-gulv af en art, og så 20-30cm bagud fra en gibsvæg. sidevæggene er vel 2 meter fra hver højtaler. Kan det hjælpe at sætte gulvtæppe under dem?
Jeg overvejer at skifte til noge JBL'er. - Vil det hjælpe? (køber dem nok alligevel). .. Det er ikke muligt at 'dreje'/ommøblere stuen 
|
|
|
Hvis det er beton-gulv, skal du bruge spikes - ikke gulvtæppe eller afkoblingsfødder...
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening har JBL ikke ret meget med god hifi lyd at gøre , bevares de laver skam fine højtaler som også lyder godt , men når alt kommer til alt så er de bedst kendt for deres pro linie og så deres store Everest serie, samt deres semi pro linier fra 80erne også kendt som fattigsmands monitore .
De helt gamle Westlake monitore var kendt som en barsk omgang for øerne.
madmax
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke det er placeringen at dine hter den er gal med
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der glas parti bag ved dig og du har et-lags gibsvæg højttalerne står op ad, vil en del af din bas blive absoberet. Glas partiet vil også reflektere diskanten så meget, et klangbalancen tipper mod det lyse. Se om det ikke er muligt, at spille på en anden led. Det vil hjælpe lidt på det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg prøvet et par af rådene og her er 'bedømmelsen'. både med placering, og 'isolering' Der mangler ikke bas inde ved naboen.. En Stor box-madress, hjal med at give en form for 'boost i lyden. Ved at 'udskifte' mine gardiner med tæpper, så blev diskanten dæmpet en smule, og det gjorde at jeg, når jeg også havde mardressen bagved fik liige den lyd, jeg ville have. Nå prøvede jeg så at rykke sofa, spisebord, højtalere, forstærker, kabler og hele p***et 90 grader til højre. Der er en murstensvæg, og der var bassen okay, når. - Når de så kom helt ud i hjørnerne skete der ting og sager, især ved dybbassen. - Men vel og mærke kun i den ene side. (den side der var væk fra glaspartiet.. Jeg tror ikke på at hverken mine højtalere eller min forstærker mangler kræft, men jeg tror at bedre højtaler vil gøre det, og det har jeg også bestilt  Så summer sumarum er at mit rum ter, sig mærkeligt når det hele står som jeg vil have det. Noget andet er, basreflexer er fremad rettet, og da jeg lukkede den fik jeg også en smule mere - i hvertfald - kontroleret bas? - Hvorfor mon det???
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
grene skrev:
Gibsen æder alt bas.
Du skal blot have noget "isolerende" på væggende bag og i siden. Der findes flere typer plader (men spørg mig ikke hvor de
kan købes).
Medmindre din forstærker slet ikke kan levere bare lidt, så er det jo omsonst.
|
|
|
Dette er ikke sandt - man kan ikke overdæmpe basfrekvenser.
Det du oplever er et kedeligt resonansproblem, og hvis ingen omplacering hjælper er der kun en vej frem - netop dæmpning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Der er mere...  Når jeg åbnede vinduerne..! kom der også en bedre lyd, men det var mest i mellemtone området..? - Jeg har prøvet at tjekke det med om de udfaser, jeg har haft skiftet kabler, jeg har haft tæpper (godt nok fra andre rum) ind og ligge rundt omkring.. Jeg har gået rundt i stuen og lyttet efter hvordan lyden ter sig de forskellige steder. - Der er bedst, og næsten for meget bas i køkkenet, men det ligger også ligesom en en lille krog for sig.. - En anden sjov ting, når jeg åbner døren ud til gangen, som er lige ved siden af den ene højtaler, forsvandt bassen næsten helt for den.. - Der står også et sofabord af træ, mellem mig og højtalerne, flyttes det, eller der ligges en dyne over, hjælper det også gevaldigt, så overvejer at møblere hele hytten rundt  Og Mercury - Jeg har brugt hele dagen på at prøve folks forslag, og gode råd. Og tak til alle dem der har hjulpet mig! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
|
Jeg driver mine med en Rotel RB 1070 på 2x 130 watt og den yder ca. 148 amper det er noget der river tapetet ned .
madmax |
|
|
Jeg havde også selv kig på Rotel men kunne ikke skaffe det  - Min forstærker yder ca. 100 Ampere, så den er sgu kraftig nok  - Den er målt 2x120w i 8 ohm, kontinuerlig. 2x 250w - Dynamisk
|
| Til top |
|
| |
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har haft en travl dag  Jeg har selv en vinkelstue og det eneste der duer her er at spille på den lange led, ned mod vinklen. Hvilke JBL har du bestilt?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Nu har jeg prøvet et par af rådene og her er 'bedømmelsen'. både med placering, og 'isolering' Der mangler ikke bas inde ved naboen.. En Stor box-madress, hjal med at give en form for 'boost i lyden. Ved at 'udskifte' mine gardiner med tæpper, så blev diskanten dæmpet en smule, og det gjorde at jeg, når jeg også havde mardressen bagved fik liige den lyd, jeg ville have. Nå prøvede jeg så at rykke sofa, spisebord, højtalere, forstærker, kabler og hele p***et 90 grader til højre. Der er en murstensvæg, og der var bassen okay, når. - Når de så kom helt ud i hjørnerne skete der ting og sager, især ved dybbassen. - Men vel og mærke kun i den ene side. (den side der var væk fra glaspartiet..
Jeg tror ikke på at hverken mine højtalere eller min forstærker mangler kræft, men jeg tror at bedre højtaler vil gøre det, og det har jeg også bestilt 
Så summer sumarum er at mit rum ter, sig mærkeligt når det hele står som jeg vil have det. Noget andet er, basreflexer er fremad rettet, og da jeg lukkede den fik jeg også en smule mere - i hvertfald - kontroleret bas? - Hvorfor mon det???
|
|
|
Hvis du lige læser dit eget indlæg igennem 5-6 gange, vil (bør?) du komme til den konklusion at udfordringen er at få grejet til at fungere i din stue. Udskiftning af højttalere eller forstærker vil være et rent vildskud, og formentligt spild af penge på længere sigt. Det at skifte en dims eller to i anlægget er både skægt, hyggeligt og lærerigt, men er i langt de fleste tilfælde ikke besværet værd, hvis stuen i sig selv er noget hø. Du har selv givet svaret på de primære forbedringer i rummet, som du, uden at indrettet hytten til noget der ligner et lydstudie med æggebakker på loft og vægge eller det der er værre, kan udføre permanent: Dæmp refleksioner fra vinduespartiet. det vil medvirke til at tæmme den formentligt lige lovligt ivrige øvre mellemtone og top. Hvis boxmadrassen virker hos dig, ville en stor, tung lænestol måske gøre det samme? Og sådan en er umanerligt behagelig at sidde i. Hvis dit ærinde derimod i virkeligheden er at finde en anledning til at skifte dine Dali 400 ud, så opret da en tråd om det istedet.  __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
madmax skrev:
|
Jeg driver mine med en Rotel RB 1070 på 2x 130 watt og den yder ca. 148 amper det er noget der river tapetet ned .
madmax
|
|
|
Jeg havde også selv kig på Rotel men kunne ikke skaffe det - Min forstærker yder ca. 100 Ampere, så den er sgu kraftig nok - Den er målt 2x120w i 8 ohm, kontinuerlig. 2x 250w - Dynamisk 
|
|
|
hvor for du de 100 amp fra ?
Med den bette trafo der sidder i den er jeg lidt i tvivl.
madmax
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har bestik es-100. Og jeg havde egentlig besluttet mig for at jeg
skulle have dem anset hvad :) - og det med forstærker er fra google,
men vist ikke en særlig pålidelig side
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
jeg har bestik es-100. Og jeg havde egentlig besluttet mig for at jeg skulle have dem anset hvad :) - og det med forstærker er fra google, men vist ikke en særlig pålidelig side  |
|
|
Så vidt jeg kan se kan den levere 45 amp i følge denne side og det er jo en officiel H/K side.
Det er jo næsten hvad en Nad 3020b kunne spytte ud og den var kun på 2x25 watt
http://dk.harman.com/harman-kardon-produkter-detail-dk/hk-34 90.html
Med hensyn til JBL ES 100 tror jeg ikke at du vil blive tilfreds da du vil få en meget dominerende bas da du får 4x10" din stue vil blive et bas helvede tro mig jeg har været der , de små 6 1/2 " enheder der sidder i Dali 400 er meget hurtigere en de 2 10" der sidder i JBL og hvis din forstærker ikke kan levere rigtig god bas nu med Dali 400 ja så kan ingen højtaler gøre det.Du skal kigge på din akustik i din stue først . det du nu vil opleve er at du vil få en bas der måske vil mudder og virke alt for kraftig.
madmax
|
| Til top |
|
| |
grene Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spydige...........måske lidt smartass.
Det er hvad jeg har oplevet. Orker sgu ikke tage en diskution om de forskellige bygningskonstruktioner med dig, hvilket uden tvivl har stor betydning.
Så godt det ikke er et problem for dig.
Men måske har jeg ikke samme ret som dig til at dele mine erfaringer ud?
jan_stevns skrev:
grene skrev:
| Gibsen æder alt bas. ............ |
|
|
Det var ikke rart at høre :)
På min 1.sal hvor hulen befinder sig, er alle vægge gips på skelet, og jeg savner så absolut ikke bas - Er det en speciel Gips du er udsat for ?
Jeg har en frekvensgang fra 18hZ til 17-18kiloHertx +/- 2db ....
Problemer med svag/manglende bas er oftest udfasninger eller faseproblemer |
|
|
|
| Til top |
|
| |
grene Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
knaldhætten skrev:
grene skrev:
|
Gibsen æder alt bas.
Du skal blot have noget "isolerende" på væggende bag og i siden. Der findes flere typer plader (men spørg mig ikke hvor de kan købes).
Medmindre din forstærker slet ikke kan levere bare lidt, så er det jo omsonst.
|
|
|
Dette er ikke sandt - man kan ikke overdæmpe basfrekvenser.
Det du oplever er et kedeligt resonansproblem, og hvis ingen omplacering hjælper er der kun en vej frem - netop dæmpning. |
|
|
Ok, den køber jeg........nok det jeg egentlig mente 
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
|
de små 6 1/2 " enheder der sidder i Dali 400 er meget hurtigere en de 2 10" der sidder i JBL .
madmax
|
|
|
Det er lige omvendt, de store enheder er generelt hurtiger, de flytter mere luft og skal ikke arbejde så meget for at opnå samme mængde bas. Prøv at tjek hvor meget små basenheder må bevæge sig i forhold til en stor.
Men er enig i at dali 400 er en bedre ht end de jbl, måske lige bort set fra hvis der skal holdes fest.
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
5300happiness skrev:
jeg har bestik es-100. Og jeg havde egentlig besluttet mig for at jeg skulle
have dem anset hvad :) - og det med forstærker er fra google, men vist ikke en særlig pålidelig side smileys/smiley5.gif"> |
|
|
Så vidt jeg kan se kan den levere 45 amp i følge denne side og det er jo en officiel H/K side.
Det er jo næsten hvad en Nad 3020b kunne spytte ud og den var kun på 2x25 watt |
|
|
Og en højttaler trækker sjældent mere end 10 - 20 amp.
Eller ville en rørforstærker jo være dømt til døden inden den blev sat til
Der er andet i verden end Watt og Amperer.
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
grene skrev:
| Gibsen æder alt bas. ............ |
|
|
Jeg har en frekvensgang fra 18hZ til 17-18kiloHertx +/- 2db ....
|
|
|
Pænt imponerende
Har du en måling af det ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten A skrev:
madmax skrev:
|
de små 6 1/2 " enheder der sidder i Dali 400 er meget hurtigere en de 2 10" der sidder i JBL .
madmax
|
|
|
Det er lige omvendt, de store enheder er generelt hurtiger, de flytter mere luft og skal ikke arbejde så meget for at opnå samme mængde bas. Prøv at tjek hvor meget små basenheder må bevæge sig i forhold til en stor.
Men er enig i at dali 400 er en bedre ht end de jbl, måske lige bort set fra hvis der skal holdes fest.
|
|
|
Det er ikke helt rigtigt en 10" vil altid have en tungere menbran , det vil gøre den langsommer men bassen vil være dybere .Man vil kunne få dyb bas også med en 6 1/2 bas enhed ,man skal bare have et større kabinet.
Ang Dali 400 så er det jo ingen højtaler der giver meget dyb bas da de 2 6 1/2 gengiver det samme frekvens område altså ingen enhed der tager sig af de helt dybe toner.De går fra 43hz til 18000 hz +-3db
Følsomheden på Dali 400 er på 93db og på JBL er den 91 db du får altså en højtaler der vil kræve lidt mere effekt for at spille ved samme lydtryk.
madmax
madmax
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Morten A skrev:
madmax skrev:
|
madmax
|
|
|
|
|
|
Det er ikke helt rigtigt en 10" vil altid have en tungere menbran , det vil gøre den langsommer men bassen vil være dybere .Man vil kunne få dyb bas også med en 6 1/2 bas enhed ,man skal bare have et større kabinet.
Ang Dali 400 så er det jo ingen højtaler der giver meget dyb bas da de 2 6 1/2 gengiver det samme frekvens område altså ingen enhed der tager sig af de helt dybe toner.De går fra 43hz til 18000 hz +-3db
Følsomheden på Dali 400 er på 93db og på JBL er den 91 db du får altså en højtaler der vil kræve lidt mere effekt for at spille ved samme lydtryk.
madmax
madmax
|
|
|
Er folk ikke for længst stoppet med den skrøne? Man kan på ingen måde stille de generaliseringer op. Vil man også kunne sige, at jeg vil presse 100kg i bænkpres langsommere end en pige kan presse 40kg? For 100kg er jo tungere end 40kg... Nej! Det handler fuldstændig om enheden og dens design og opbygning (samt forstærkeren). Jeg er overbevst om, at de JBL 18" jeg har stående vil lyde "hurtigere" end størstedelen af de 10" consumer-enheder du kan finde på markedet. Og tilmed med langt lavere forvrængning da enheden næsten ikke skal bevæge sig i forhold.
Når det så er sagt, er jeg enig med de fleste af jer andre hvad angår højttalerskiftet... JBL er efter min mening ikke ret godt, medmindre man ser på deres pro serie eller starter ved deres LS-serie. Det er helt sikkert stuen og akustikken der skal arbejdes med, hvis trådstarter vil opnå ordentligt resultat.
EDIT: Til 5300Happiniess: Har du hørt de JBL'er du har bestilt?
|
| Til top |
|
| |