Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Akustik - Mangler bas.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
jan_stevns skrev:

grene skrev:
Gibsen æder alt bas. ............

Jeg har en frekvensgang fra 18hZ til 17-18kiloHertx +/- 2db ....

Pænt imponerende

Har du en måling af det ?

Et eller andet sted i gemmerne tror jeg da nok jeg kan hitte den igen -  men det er nu ikke alfa og omega om frekvensgangen er snorlige, bare den ikke udviser en masse ubehagelige dyk, eller pukler.

Hele min 1.sal er temmeligt nybygget - stort rum, skunke og skrøvægge er udført i Gips, så stående bølger er ikke et problem - Derfor min kommentar til "Gips æder bas"

Jeg kører pt. med 2 Transmission line højttalere, og aktivt delefilter - der nok er temmeligt gamle, og drøntunge at trække, driftseffekten er elendig, men de har evnen til at forsvinde - helt nede i de laveste oktaver hygger en gammel AudioPro sig - Den kan ikke spille specielt højt, men går til gengæld kælderdybt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

grene skrev:

Men måske har jeg ikke samme ret som dig til at dele mine erfaringer ud?

- selvfølgelig er dine erfaringer da ligeså gode som alle andres, men hvis man er bastant i sine udtalelser, må man acceptere andre synes noget andet.

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

EDIT: Til 5300Happiniess: Har du hørt de JBL'er du har bestilt?

Jeg har hørt dem, og syntes nu egentlig de klare det meget godt.. Jeg syntes de minder lidt om
Dali's Concept 10, dog bare med en lidt mere 'rolig' diskant, som der jo så også er 2 af.

Nu ville jeg gerne have dem uanset hvad, men jeg tror, at jeg uanset skal kigge på mit rum, eller acceptere den lyd jeg nu engang har.

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

http://www.lydogbilde.no/test/allroundalibiet en lille test af dem , de får god ros , men de påpeger også at man skal have en kraftig forstærker  bag dem ellers lyder de meget lyse i klangen.

Løser måske dine lyd problemer eller du får nogle nye , at din nu ellers gode forstærker ikke er god nok rent lydmæssigt.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte dem sammen med min forstærkers lillebror 3390hk, som 'kun' ghar 2x 80w, og det lød overraskende godt vil jeg sige. Og så syntes jeg at højtalerne er rigtigt pæne i virkeligheden i forhold til på billeder

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hjælper det ikke at skrue op for den subwoofer du alligevel har tilsluttet
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

den har jeg ikke mere, for den gik kun til 45hz, op dali'erne går til 35

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Køb dem her så skal du bare se LOL.

Hvilken music hører du egentlig som går ned til 35 Hz ?
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
bantan skrev:
jan_stevns skrev:

grene skrev:
Gibsen æder alt bas. ............

Jeg har en frekvensgang fra 18hZ til 17-18kiloHertx +/- 2db ....

Pænt imponerende

Har du en måling af det ?

Et eller andet sted i gemmerne tror jeg da nok jeg kan hitte den igen -  men det er nu ikke alfa og omega om frekvensgangen er snorlige, bare den ikke udviser en masse ubehagelige dyk, eller pukler.

Hele min 1.sal er temmeligt nybygget - stort rum, skunke og skrøvægge er udført i Gips, så stående bølger er ikke et problem - Derfor min kommentar til "Gips æder bas"

Jeg kører pt. med 2 Transmission line højttalere, og aktivt delefilter - der nok er temmeligt gamle, og drøntunge at trække, driftseffekten er elendig, men de har evnen til at forsvinde - helt nede i de laveste oktaver hygger en gammel AudioPro sig - Den kan ikke spille specielt højt, men går til gengæld kælderdybt

Hej Jan,
Helt off topic, men du kan da ikke mene at du tror du har en frekvensgang som angivet i de der laboratoriemålinger, bor du i et laboratorie eller har du en stue/lytterum?

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Puhaaaa, der er godt nok mange som er imod Jbl herinde på hifi4all. Jeg har selv et sæt LS80'er med 2 stk signature 1.3 effektforstærkere til at drive dem, og jeg synes de spiller SINDSYGT godt, i forhold til hvad jeg har hørt af Dali og B&W præstere, i samme prisklasse.
Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Hej Jan,
Helt off topic, men du kan da ikke mene at du tror du har en frekvensgang som angivet i de der laboratoriemålinger, bor du i et laboratorie eller har du en stue/lytterum?

mvh. M

Jeg har en pæn stor stue på "førsten", der er indrettet efter præcis det formål, at have et rum, der er velegnet til at lytte musik i -  under indretningen er der gjort alle krumspringene, der eliminerer stående bølger, så der ikke er nogen "booom" effekt i det dybe område, det øvrige område er jo relativt nemt at få indjusteret

Mugsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
Puhaaaa, der er godt nok mange som er imod Jbl herinde på hifi4all. Jeg har selv et sæt LS80'er med 2 stk signature 1.3 effektforstærkere til at drive dem, og jeg synes de spiller SINDSYGT godt, i forhold til hvad jeg har hørt af Dali og B&W præstere, i samme prisklasse.

Det er fordi denne side domineres af Hifiklubben homeboys!

JBL spiller selvfølgelig mindst lige så godt som andet grej.

Til top Vis Mugsy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mugsy

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Mugsy skrev:

martin_p skrev:

Det skal jeg da lige love for

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
madmax skrev:

de små 6 1/2 " enheder der sidder i Dali 400 er meget hurtigere en de 2 10" der sidder i JBL .

madmax

Det er lige omvendt, de store enheder er generelt hurtiger, de flytter mere luft og skal ikke arbejde så meget for at opnå
samme mængde bas. Prøv at tjek hvor meget små basenheder må bevæge sig i forhold til en stor.

Njaaaa, hvis vi taler om hastighed på membranen så ER de små 6.5'er hurtigere en 10". Som du nævner er
membranvandringen større på de små. Da der er den "samme" tid til rådighed ved gengivelsen af toner, vil hastigheden
værre større på de små ved et givent SPL. Uheldigvis introducere det bare intermodulations forvrængning, altså toner der
moduleres ind på hinanden. Membranen med den lavere hastighed (10") vil introducere et langt mindre forvrængningsbidrag.
Såå jo større membran jo mindre hastighed og mindre forvrængning ved givent SPL.

Jow jow det der JBL ka' da godt bruges

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
Mugsy skrev:

martin_p skrev:

Har ikke noget imod JBL har bare været hele møllen igennem og vil bare hjælpe andre med ikke at begå samme fejl som os andre .Han spurgte om råd til sin stue ang. akustik fordi han ikke kunne få sine højtalere til at lyde rigtigt , men det hjælper jo bare ikke og gå ud og købe nye højtaler der er jo stadig problemer med akustikken i hans stue .Det er jo en voldsom højtaler til en stue på 20 m2 , syntes stadig at han er bedre stillet med sine Dali 400 , som der jo stadig er en god højtaler .

madmax

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

5300happiness skrev:
Køb dem her så skal du
bare se LOL.Hvilken music hører du egentlig som går ned til 35 Hz ?

Trentemøller ej, det er mest til film

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
madmax skrev:

5300happiness skrev:
jeg har bestik es-100. Og jeg havde egentlig besluttet mig for at jeg skulle
have dem anset hvad :) - og det med forstærker er fra google, men vist ikke en særlig pålidelig side smileys/smiley5.gif">

Så vidt jeg kan se kan den levere 45 amp i følge denne side og det er jo en officiel H/K side.

Det er jo næsten hvad en Nad 3020b kunne spytte ud og den var kun på 2x25 watt

Og en højttaler trækker sjældent mere end 10 - 20 amp.

Eller ville en rørforstærker jo være dømt til døden inden den blev sat til

Der er andet i verden end Watt og Amperer.
Ja, skumgummi og æbler

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:
martin_p skrev:
Mugsy skrev:

martin_p skrev:

Har ikke noget imod JBL har bare været hele møllen igennem og vil bare hjælpe andre med ikke at begå samme fejl som os andre .Han spurgte om råd til sin stue ang. akustik fordi han ikke kunne få sine højtalere til at lyde rigtigt , men det hjælper jo bare ikke og gå ud og købe nye højtaler der er jo stadig problemer med akustikken i hans stue .Det er jo en voldsom højtaler til en stue på 20 m2 , syntes stadig at han er bedre stillet med sine Dali 400 , som der jo stadig er en god højtaler .

madmax

Hele møllen siger du? snakker vi her de billiger jbl højttalere til under 7Kilo, eller er det hele vejen til de toppen af deres everest serie du synes de lyder skidt?

Og ja selvfølgelig har akustikken RIGTIG meget at sige, den er alt afgørende for god lyd. Jeg havde også super dårlig lyd dengang jeg boede i lejlighed, med træ gulve og beton vægge. Bassen døde fuldstændig pga. rumklang.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
madmax skrev:
martin_p skrev:
Mugsy skrev:

martin_p skrev:

madmax

Hele møllen siger du? snakker vi her de billiger jbl højttalere til under 7Kilo, eller er det hele vejen til de toppen af deres everest serie du synes de lyder skidt?

Og ja selvfølgelig har akustikken RIGTIG meget at sige, den er alt afgørende for god lyd. Jeg havde også super dårlig lyd dengang jeg boede i lejlighed, med træ gulve og beton vægge. Bassen døde fuldstændig pga. rumklang.

Læs lige hvad jeg skriver , jeg skriver jeg har været hele mølle  igennem med dårlig akustik og tro man kan løse det med et par nye højtaler.

Han kender jo sine Dali 400 og ud fra dem ville jeg så forbedre akustkken i stuen så lyden bliver bedre .Nu skal han både vænne sig til ny lyd og vente på at de spillet til det tager ca. 50-100  timer hvor lyden hele tiden ændre sig , der skal han tage stilling og ændre sin stue igen .

Det er det jeg mener jeg har været hele møllen igennem , man kan ikke købe sig til ny akustik i sin stue uden at gøre noget med de problemer der er i rummet.De nye højtaler skaber bare nye problemer og så bliver man mere og mere fustreret over at de nye højtaler heller ikke lyder som de skal .

Tænk på at ofre 5000 kr på et par nye højtaler ,de penge kunne man bruge på at forbedre sin stue, det koster ikke alverden.

madmax

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Maj 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

læs nu hvad JEG skriver. Jeg ville skifte uanset

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes