Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vifa diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

stiv skrev:
[QUOTE=N3xu5] Super...tak for tilbuddet Nørd det vil jeg bestemt overveje 

NHJ4 super indlæg...jeg vil bestille den ClarityCap på 6.8 uF og samtidig en udskifter til den gule senere :)

med blåt er nhj4

Sådan som jeg kan forstå digegrammet, er det den gule kondensator på 2,2 uF som er til diskanten nej det er den på 6,8, den på 2,2 er til en kres der retter diskanten til kan ikke lige huske hvad det heder

Måske vil det også give noget, at skifte luftspolen på 704 mH til en med større tråddiameter fx en mm. Men det tror jeg nhj4 ved mere om, ind jeg gør  lad den være, der skal du bruge et måler aberat for at ramme den rigtig værdig angående mH ( mH - spolens værdig ) og støre tråd tykkelse der vil ikke kune høres, måska gøre det være.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 22 Maj 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

N3xu5 skrev:
Forresten hvor meget vil jeg få ud af at vælge ESA fremfor SA Caps. Går ikke ud fra at MR er relevant i den højttaler klasse jeg befinder mig i 
vis du læser lidt på deres hjemme side er det noget med hvordan kondensatoren er pakket der gør en forskæld, det er vist samme maretreale i dem alle men indpakningen er anerledes, om hvor meget du får ud af det med den højttaler du har ved jeg ikke, det er lige som at tengene skal hænge samme med resten af delefiltret derfor kan du da godt gå en tand højer op og så vil jeg mene at det er nok  lyd mesit vil du nok få en lidt bedre opløsning vis du lige går en tand højer i kvalitet og ikke længer.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Hmm - kan ikke helt forstå det delefilter !

Delefilteret til diskanten burde 'minus' gå til 'stel' i stedet for det mærkelige sted.
(Måske derfor AV ikke lyder så godt )

Normalt vil bassen være i serie med spolen på 0,990 mH og de 6,8 uF og 2,2 Ohm vil fungere som en slags Zobel-filter til at holde impedansen flad (sikre virkningen af seriespolen).

Diskanten vil være i serie med 1,5 Ohm og 2,2 uF samt 0,74 mH på tværs.

Altså burde du blot skifte 1,5 Ohm og 2,2 uF med bedre kvalitet.

Hvis du kommer fordi - har jeg nogle forskellige typer f.eks. Solen.
Der er jo ingen grund til at gå op i M-Caps .

Mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

aakilde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

-God idé med at forbedre delefiltret!

Bare for sjov kan jeg lige underholde med, hvordan delefiltret til diskant/mellemtone i en ny Si6 Avantgarde ser ud... Det indeholder ifølge Audiovector en teknologi, der hedder Dynamic Feed Forward (DFF!)... Jeg kan ikke lige se, hvad det dækker... -Og de bruger stadig de der gule Bennic kondensatorer, så de må jo være glade for dem... Jeg har flået hele molevitten ud og kører aktivt...

Til top Vis aakilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aakilde

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

Hmm - kan ikke helt forstå det delefilter !

Diskanten vil være i serie med 1,5 Ohm og 2,2 uF samt 0,74 mH på tværs.

Altså burde du blot skifte 1,5 Ohm og 2,2 uF med bedre kvalitet.

Hvis du kommer fordi - har jeg nogle forskellige typer f.eks. Solen.
Der er jo ingen grund til at gå op i M-Caps .

Mvh

Nørd

Det da et godt tilbud som bør benyttes mens det er varmt

Lige et opload af den kondensator som ikke er helt så ringe en da...

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

aakilde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2008
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Det virker som om de har fundet ud af, at Bennic-stumperne var billigere og "gode nok"... Det sidste nye jeg har set af "forbedringer" er, at AV som nogen af de eneste i hi-fi-verdenen ikke længere mener det er nødvendigt at undersænke enhederne. Nu kan de monteres direkte på baflen... Lidt ærgeligt at det går den vej..

Men så bliver der jo bedre plads til at man selv kan lave nogen forbedringer...

Til top Vis aakilde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aakilde

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Det er længe siden jeg har set så mange "skod stumper" i et delefilter. Det bærer præg af at det gamle ordsprog "ude af øje, ude af sind" er udnyttet fuldt ud. Nu er der jo ikke noget nyt i at bruge rædselsfuldt dårlige stumper i højttalere, også i de lidt "bedre" modeller. Jeg synes det er synd, for Vifa enhederne fortjener bedre. Behold modstandene og spolerne, ikke meget at hente. Men de rædselsfuldt dårlige Bennic elektrolyt kondensatorer skal skiftes til noget bedre.
Jeg vil foreslå gode filmkondensatorer, kig på Tony Gee´s hjemmeside og vælg bedst muligt til pengene. Køb 2,2mF i høj kvalitet, der kan godt spares lidt på 6,8mF.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 Maj 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Jeg vil foreslå gode filmkondensatorer, kig på Tony Gee´s hjemmeside og vælg bedst muligt til pengene. Køb 2,2mF i høj kvalitet, der kan godt spares lidt på 6,8mF. man skal ikke spare et sted man skal bruge gode ting begge stedere da det er på plus siden de seder disse kondensatore.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige gøre opmærksom på at 2,2mF sidder direkte i serie med diskanten (her må IKKE spares).
Men 6,8mF sidder parallelt over bas mellemtone, her kan der spares lidt på kvaliteten (kondensatorerne sidder ikke i serie). Ellers må jeg sige at det er et delefilter som næppe koster mere end 4-50kr i indkøb, De skulle skamme sig!

Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Lidt uden for emnet, men har nogen delefilterdiagram til Ki 1?

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Det er længe siden jeg har set så mange "skod stumper" i et delefilter. Det bærer præg af at det gamle ordsprog "ude af øje, ude af sind" er udnyttet fuldt ud. Nu er der jo ikke noget nyt i at bruge rædselsfuldt dårlige stumper i højttalere, også i de lidt "bedre" modeller. Jeg synes det er synd, for Vifa enhederne fortjener bedre. Behold modstandene og spolerne, ikke meget at hente. Men de rædselsfuldt dårlige Bennic elektrolyt kondensatorer skal skiftes til noget bedre.
Jeg vil foreslå gode filmkondensatorer, kig på Tony Gee´s hjemmeside og vælg bedst muligt til pengene. Køb 2,2mF i høj kvalitet, der kan godt spares lidt på 6,8mF.

jeg er slet ikke enig der

cementmodstandene lyder decideret dårligt i sammenligning med fx danotherm
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

En helt klar upgrade vil være at lave et komplet nyt filter der bliver hard-wired. Køb de bedste stumper du kan betale dig fra og du vil opleve en bedre lyd end den standard filtret kan tilbyde. Jeg vil også anbefale dig at skifte den interne kabling til en bedre løsning. Lidt afhængig af din signalkilde behøver du måske ikke at gå "all-in" med hensyn til filtret for det kan også blive for velopløst hvis din signalkilde er lidt mudret og så hører du bare fejl endnu tydeligere.

Filteret i min lillebitte tovejs vejer mere end 2,5 kg pr stk.

Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Fandt et billed af hele filtret.

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

N3xu5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Har lige anskaffet mig en AV center i samme C serie og synes filteret ser en smule skummelt ud.

Hvorfor er der en lus på modstanden og der er smidt en bennic kondensator oven på den ringe kondensator til bas/mellemtone.

Der er blevet pillet er der ikke??

http://peecee.dk/upload/view/311815/full
Til top Vis N3xu5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af N3xu5

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Der er uden al tvivl blevet fusket med lusen over serie? modstanden. Stumperne er noget rent ud sagt "skod". Det er ikke seriøst at bruge SÅ dårlige stumper, men det gælder vist de fleste AV højttalere.
AV ER ikke de eneste der sparer, så prøv at udskifte delefilterets tvivlsomme stumper med noget bedre, vel at mærke med samme værdier. Allers skal der målegrej og beregningsprogrammer til (man skal også vide hvad man har med at gøre, så det er nok at foretrække at lave gode DIY konstruktioner).

N3xu5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget i tvivl om hvad der skal skites....der er varmelim under under den bennic til diskanten så der har siddet en anden kondensator før og hvorfor er der en bennic oven på den billige... giver ingen mening.

Der må have været en tidligere ejer inde og pille

N3xu5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2011 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

Hvis der er nogle der har et diagram over delefilteret ville det være en kæmpe hjælp :) Og ellers også hvis der er lidt input...

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Det er meget alm. at parallel koble en kondensator over en stor lyt. Men her er kondensatoren sammenlignelig med lyt'en og vil
bidrage kraftigt til filterets egenskaber. Hvis det er over bassen vil jeg vurderer at din knækfrekvens er blevet ændret 50% i
nedadgående retning, dvs hvis knæk er 2000Hz så er det nu nærmere 1200 - 1500Hz.

Hvis det er til diskant siden, vil knækket også her ligge lavere.

Fidusen ved at parallel koble en kondensator over en lyt er at højfrekvens egenskaberne er bedre for kondensatoren. Det er
lidt ligegyldig for den lavere del af frekvensbåndet da nuancer og "fin-hed" skælnes længere oppe i frekvensområdet.

N3xu5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Vil lige komme med en lille opdatering...har først nu fået set på mit lille projekt pga diverse ting. Men jeg fik fat i et par Clarity Caps og valgte at udskifte både 2.2uf og 6.8uf og hvilken forskel det har gjort!!! Jeg må indrømme at jeg ikke havde de helt store forventninger men for dælen da højttaleren har ændret karakter.

Det hele er blevet meget mere nærværende og diskanten er ikke længere sylespids og hård ved betragtelige niveauer. Jeg er dybt imponeret over hvor meget så lidt kan gøre.

Det er som om bassen er blevet en lille smule mere dominerende OG klar men en sok i porten har gjort at den ruller af lidt tidligere og er blevet lidt strammere.

Det er mig en gåde at en producent ikke gør en lille smule mere ud af delefilteret og derved får en højttaler de kan være stolte af.

Nu har jeg så fået mig en AVC center som jeg gerne vil opgradere filter på men er sgu lidt i tvivl mht komponenter der sidder på filteret. Vil prøve at tage et par billeder af filteret og så er der måske nogle der kan identificere lidt forskellige ting.

Har postet filter af en anden AVC jeg havde fat i før men der var lavet en del modifikationer plus diskanten var røget så den gik retur.

N3xu5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

http://peecee.dk/upload/view/315001/full
http://peecee.dk/upload/view/315000/full
http://peecee.dk/upload/view/314999/full

Kan i hvert fald identificere en 3.3uf kondensator
men den blå Tesla siger mig ikke noget?