Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hifi Racks fup eller fakta ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

den er så mange racks og lign men jeg også det er fuldstændig ligemeget tror ikke du til opleve forskel på om du købte en til 10000 eller en til 1000 det handler tit bare om mærket og ikke matrialet der er sikkert mange af de dyre der er lavet af noget dårligt matriale prøv at ligge mærke til at der som regel aldrig står hvilket matriale der er under laminaten man kan jo også selv lave en i noget tyk mdf plade der får ikke noget bedre eller købe en
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

JanJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis JanJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanJ

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
.....Iøvrigt har den der med de "sidste meter" kabel været diskuteret til hudløshed. Læs svarene i de andre tråde.

Netop - og uanset man ikke kan finde bare en enkelt forklaring på tingene er det nemmeste jo bare at håbe vi alle kan være enige om at respektere nogen mener de kan føre forskel og andre ikke kan.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Bertel:
Hvad nu, hvis det kan bevises at et møbel, eller anden indretning, kan have en positiv indvirkning på den oplevede lyd? Vil du da "tro" på det? Tæller andres erfaringer, eller skal det være dine egne?

Hvis du har logisk/plausibel/rationel forklaring på hvordan træsorten den hylde som forstærkerne står på, påvirker lyden, vil jeg måske tro det. Men at du siger at du kan høre forskel på om forstærkeren står på en glas eller en birkefiner hylde, overbeviser mig ikke.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Der er en god del "tro" og "mene" i dette. Nogen mener og tror det ene, nogen mener og tror det andet, det er fint.
Jeg angriber tingene med en stor del skepsis, og vil gerne have en logisk forklaring. Et hifi-system er i mine øjne og ører videnskab og ikke religion. Jeg tror ikke på at en rør-forstærker lyder bedre med pudsede rør end med støvede rør, før der er nogen der kan komme med en god naturvidenskabelig forklaring.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Der er nogle selvmodsigelser ved disse "aftermarket" produkter...

Hvis specielle afkoblingsfødder og netkabler har så stor betydning, så giver det jo ikke mening, at langt de fleste producenter af - endog meget dyrt - hifi ikke lægger disse produkter med i kassen, og selv scorer fortjenesten på det! Det er da en dårlig forretning...

Nogle få High End producenter har dog set "lyset", og får selv lavet kabler, netstøjsfiltre, specialfødder, og lign., som kan leveres med eget logo og navn, som ekstra udstyr til deres produkter.

Jo, der kan da være forskel på nogle af "aftermarket" produkterne, men disse "forbedringer" er ofte meget dyrt købt.

Jeg har selv erfaret, at der kan være forskel på nogle af disse produkter. Men en forskel er ikke altid en forbedring!

Og så flytter troen bjerge... har man investeret i et "aftermarket" produkt, så er man alt andet lige en anelse forudindtaget, og er derfor disponeret for at ville høre en forbedring!

Det er psyko-akustikken, som spiller ind... og den skal man ikke bare afvise med det samme!

Jamen Mikkel dog intet kan være mere forkert - du har selv hørt forskel
Det kan jo være at de producenter netop er "store" nok til at tro kunderne selv har en mening, og en præference for kabler osv at de kun vedlægger kabler til 2,85 i selv 250k produkter (det gør de), fordi deres kunder køber med ørene - OGSÅ netkabler og racks og ....

Og kan man ikke høre forskel, så spar pengene og brug dem til software (=musik). At man ikke vil/tør/gider prøve forbedre sit anlæg, tja vi er jo forskellige - og som der er skrevet behøver det ikke koste en mio. mia. (men det hjælper ind i mellem)

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hvis specielle afkoblingsfødder og netkabler har så stor betydning, så giver det jo ikke mening, at langt de fleste producenter af - endog meget dyrt - hifi ikke lægger disse produkter med i kassen, og selv scorer fortjenesten på det! Det er da en dårlig forretning...

Ét ord: Kerneforretning. De holder sig til det de brænder for, det de er bedst til.

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Der er en god del "tro" og "mene" i dette. Nogen mener og tror det ene, nogen mener og tror det andet, det er fint.
Jeg angriber tingene med en stor del skepsis, og vil gerne have en logisk forklaring. Et hifi-system er i mine øjne og ører videnskab og ikke religion. Jeg tror ikke på at en rør-forstærker lyder bedre med pudsede rør end med støvede rør, før der er nogen der kan komme med en god naturvidenskabelig forklaring.

En dæmpering på et rør, som antages at dæmpe mikrofoni i røret. Lyder det plausibelt? I samme boldgade kunne det da antages, at et stabilt underlag for den forstærker, der udstyres med dæmperinge på rørene, kunne have en tilsvarende effekt, i større eller mindre grad? Det tror jeg, og egne erfaringer bakker i nogen grad op om påstanden.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
BertelB skrev:

En dæmpering på et rør, som antages at dæmpe mikrofoni i røret. Lyder det plausibelt? I samme boldgade kunne det da antages, at et stabilt underlag for den forstærker, der udstyres med dæmperinge på rørene, kunne have en tilsvarende effekt, i større eller mindre grad? Det tror jeg, og egne erfaringer bakker i nogen grad op om påstanden.

Det forklarer højst hvorfor der skulle være forskel med rør-forstærkere, ikke hvorfor der skulle være forskel på transistor forstærkere.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til hvorfor producenterne leverer net-kabler der har kostet 1 kr, til en forstærker der har kostet 12.000: Producenten har en vis sum penge at gøre godt med, han ved godt at han får mere vellyd ud af at ofre pengene på bedre kondensatorer end på bedre netkabler, så han vælger et netkabel der er stort og lækkert, for så er kunden glad.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København

gli- skrev:

Jamen Mikkel dog intet kan være mere forkert - du har selv hørt forskel
Det kan jo være at de producenter netop er "store" nok til at tro kunderne selv har en mening, og en præference for kabler osv at de kun vedlægger kabler til 2,85 i selv 250k produkter (det gør de), fordi deres kunder køber med ørene - OGSÅ netkabler og racks og ....

Og kan man ikke høre forskel, så spar pengene og brug dem til software (=musik). At man ikke vil/tør/gider prøve forbedre sit anlæg, tja vi er jo forskellige - og som der er skrevet behøver det ikke koste en mio. mia. (men det hjælper ind i mellem)

Ja, jeg har hørt forskel - men sjældent en forbedring - med "eksotisk" tilbehør!

Jeg tror ikke på, at de store producenter ville holde igen, hvis "eksotisk" tilbehør kunne lave lidt ekstra mønt. Og derfor er der da også nogle få, som selv kan levere deres eget "eksotiske" tilbehør.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

BertelB skrev:
Brok skrev:
BertelB skrev:

Det forklarer højst hvorfor der skulle være forskel med rør-forstærkere, ikke hvorfor der skulle være forskel på transistor forstærkere.

Kan du afvise, at en transistor kan ændre funktionsparametre, hvis den udsættes for en eller anden form for rystelse eller resonans? Jeg kan ikke afvise det, ej heller bekræfte at det forholder sig sådan. Igen, erfaringen indikerer, at der være noget om snakken, uden at jeg kan forklare hvorfor det skulle forholde sig sådan.

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
BertelB skrev:

Bang og Olufsen lavde nogle forsøg for mange år siden, hvor de udsatte deres produkter for rystelser. Der var målebar forskel på hifi apparaterne om de stod helt stille eller blev rystet på et ryste bord. Hifidelity skrev en artikel om det....Det må være 30 år siden. Det er facts som ingen kan krybe udenom. Derfor....afkobling.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Brok skrev:
Bertel:Hvad nu, hvis det kan bevises at et møbel, eller
anden indretning, kan have en positiv indvirkning på den oplevede lyd?
Vil du da "tro" på det? Tæller andres erfaringer, eller skal det være
dine egne?
Hvis du har logisk/plausibel/rationel forklaring på hvordan træsorten den hylde som forstærkerne står på, påvirker lyden, vil jeg måske tro det. Men at du siger at du kan høre forskel på om forstærkeren står på en glas eller en birkefiner hylde, overbeviser mig ikke.

Nu var spørgsmålet jo rack generelt. Og demed en CD-spille eller en pladespiller der skal stå på noget.
Det er altså nemt at høre. Og "beviset" er så simpelt at det bør kunne regnes ud uden de store problemer.

Når det kommer til forstærkere er det lidt mere tricky. Jeg bilder mig ind at min forforstærker godt kan lide træ. Men jeg er faktisk ikke sikker, og jeg er faktisk ligeglad hvad den står på. Min effektforstærker giver slet ikke udtryk for noget som helst mht. underlag.
Men som sagt: Pladespiller og cd-spille står på birketræ. Jeg har ikke prøvet MDF, for jeg synes det er frygtelig grimt i sig selv, og der er for for meget arbejde i at få det pænt. Spånplade kan sikkert også bruges.
Glas er komplet ubrugeligt til mine plade- og cd-spillere.

Når det er sagt, tvivler jeg på at alle apparater opfører sig ens. Nogle cd-afspillere er sikkert ligeglade hvad de står på. En pladespiller som Linn LP-12 stiller andre krav end en Nottingham Analogue.

Man skal lære sit grej at kende. Det kan virkelig betale sig.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Kan du afvise, at en transistor kan ændre funktionsparametre, hvis den udsættes for en eller anden form for rystelse eller resonans? Jeg kan ikke afvise det, ej heller bekræfte at det forholder sig sådan. Igen, erfaringen indikerer, at der være noget om snakken, uden at jeg kan forklare hvorfor det skulle forholde sig sådan.

Jeg kan afvise at de rystelser som kan forekomme i en transistor i en dagligstue, skulle have nogen som helst indflydelse på den lyd der måtte komme ud af dem.

For nyligt var der en der linkede til en side hvor man kunne købe knapper af træ til at erstatte de normale volumen knapper af metal, for derved at forbedre lyden. Det tror jeg heller ikke på. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at træknappen ikke lyder bedre end metalknappen, og jeg er sikker på at der er nogen der kan høre forskel, jeg tror bare ikke på det.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Derfor....afkobling.

Netop. Men det store spørgsmål er jo hvor denne afkobling foregår?
Jeg bilder mig ind at mine hylder "forlænger" de fysiske dimensioner af grejet. Dvs at kabinetterne eller deres fødder ikke skal tage sig af afkoblingen. Det klarer hylderne for dem. Og derfor spiller apparaterne mere musik.

Giver det mening?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

En pladespille skal naturligvis være afkoblet, det er et stykke mekanik, rystelser går direkte igennem PU.
En CD afspiller skal måske afkobles. Det afgørende her er om rystelser kan have indflydelse på samplingstidspunktet. Jeg vil nok hævde at hvis CD afspilleren er lavet ordentligt er det kun krystallet der har indflydelse på samplingstidspunktet, og der skal rystes meget med æsken før det har indflydelse på krystallet.
Resten er i mine øjne ligeglade med hvordan de er placeret.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Brok skrev:

Jeg kan afvise at de rystelser som kan forekomme i en transistor i en dagligstue, skulle have nogen som helst indflydelse på den lyd der måtte komme ud af dem.

For nyligt var der en der linkede til en side hvor man kunne købe knapper af træ til at erstatte de normale volumen knapper af metal, for derved at forbedre lyden. Det tror jeg heller ikke på. Jeg kan selvfølgelig ikke bevise at træknappen ikke lyder bedre end metalknappen, og jeg er sikker på at der er nogen der kan høre forskel, jeg tror bare ikke på det.

kan du afvise det via praktiske eksperimenter, eller kan du afvise det, fordi du ikke tror på det?
Jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig, og da slet ikke blot for at være på tværs. det jeg reagerer på, er din skråsikre afvisning af forhold som ikke umiddelbart lader sig måle, veje eller ad anden vej sandsynliggøres.
Iøvrigt er jeg helt på linje med vilman(den): De forskelle der kan opleves, og sandsynligvis også måles, er formentligt langt større med pladespillere og cd- samt andre afspillere. Forstærkereksemplerne er alene tænkt for at sætte tingene lidt på spidsen.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Der er nogle selvmodsigelser ved disse "aftermarket" produkter...

Nogle få High End producenter har dog set "lyset", og får selv lavet kabler, netstøjsfiltre, specialfødder, og lign., som kan leveres med eget logo og navn, som ekstra udstyr til deres produkter.

Jo, der kan da være forskel på nogle af "aftermarket" produkterne, men disse "forbedringer" er ofte meget dyrt købt.

Jeg har selv erfaret, at der kan være forskel på nogle af disse produkter. Men en forskel er ikke altid en forbedring!

Og så flytter troen bjerge... har man investeret i et "aftermarket" produkt, så er man alt andet lige en anelse forudindtaget, og er derfor disponeret for at ville høre en forbedring!

Det er psyko-akustikken, som spiller ind... og den skal man ikke bare afvise med det samme!

Det er simpelthen ikke rigtigt det du skriver. For mange år siden talte jeg med Jerry Hannah fra Madrigal (Mark Levinson og Proceed) og spurgte ham om netop det med vedlagte netkabler. Han sagde, at det havde de diskuteret på fabrikken og havde valgt ikke at røre ved den del af sagen, da deres kunder alligevel skiftede efter egen smag og pengepung. Det fordyrede blot deres produkter. Dette gælder også andre producenter. Det er ganske få mærker der vedlægger eks. netkabler og da helt klart på deres aller dyreste ting.

Og ja psykoakutstik tæller også. Du spiser også med øjnene....ik ?

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

Hifi-Carlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har også gået og troet at der ikke var hørbare forskelle eller forbedringer ved andet underlag eller "overlag".

Men jeg prøvede for et år tids siden at lægge kork under min cdafspiller og en tung bog oven på. Forskellen var utrolig og endnu mere utroligt, en forbedring.

Min rørforstærker er også blevet afkoblet fra Ikea skabet som den står på. Jeg har lavet en krydsfinerpladen med pålimet kork underlag. Igen stor hørbar effekt.

Men jeg kan ikke komme med nogen forklaring eller beviser for at der er hørbar forskel. Det eneste jeg kan sige at jeg kan høre en så stor forskel, at det ikke kan være min hjerne som "fortæller" mig at der er forskel.

Men er der nogle som kan forklare hvorfor det også ændre lyden ved at læggen en bog oven på en cdafspiller?

Til top Vis Hifi-Carlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifi-Carlsen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes