Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hifi Racks fup eller fakta ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
kan du afvise det via praktiske eksperimenter, eller kan du afvise det, fordi du ikke tror på det?
Jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig, og da slet ikke blot for at være på tværs. det jeg reagerer på, er din skråsikre afvisning af forhold som ikke umiddelbart lader sig måle, veje eller ad anden vej sandsynliggøres.
Iøvrigt er jeg helt på linje med vilman(den): De forskelle der kan opleves, og sandsynligvis også måles, er formentligt langt større med pladespillere og cd- samt andre afspillere. Forstærkereksemplerne er alene tænkt for at sætte tingene lidt på spidsen.

Måske er det bare sådan at jeg ikke tror på det, før der er nogen der kommer med en god forklaring, hvor du tror på det, indtil det er modbevist?

Jeg er ikke i stand til at bevise at et strømfordeler dåse til 2000,- lyder præcist som en til en tier, i alle tænkelige opstillinger, men jeg har aldrig set nogen god forklaring på hvorfor der skulle være nogen forskel, så jeg vælger at tro at den til en tier, virker lige så godt som den til 2000,-
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Det er et must en pladespiller står solidt efter min mening, når man lukker låget skal man ikke kunne høre det ud gennem højtalerne osv. Jeg er rigtig glad for min nye Apollo pladespiller hylde. Min pladespiller er hængt op på vægen over min højtaler, og problemet blev løst. Jeg kan slå på racket uden, rystelser går gennem pick-up'en og videre for til sidst at komme ud af højtalerne. Derfor mener jeg selvfølgelig er der forskel i nogle tilfælde og andre ikke.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:

Det er simpelthen ikke rigtigt det du skriver. For mange år siden talte jeg med Jerry Hannah fra Madrigal (Mark Levinson og Proceed) og spurgte ham om netop det med vedlagte netkabler. Han sagde, at det havde de diskuteret på fabrikken og havde valgt ikke at røre ved den del af sagen, da deres kunder alligevel skiftede efter egen smag og pengepung. Det fordyrede blot deres produkter. Dette gælder også andre producenter. Det er ganske få mærker der vedlægger eks. netkabler og da helt klart på deres aller dyreste ting.

Og ja psykoakutstik tæller også. Du spiser også med øjnene....ik ?

Kabler koster næsten ingenting at producere... så den med fordyrelsen holder ikke. Og selv om de er pakket ind i lækre materialer, så stiger prisen ikke voldsomt. 

Jeg har endnu ikke oplevet et High End produkt, hvor der ikke fulgte et netkabel med. Signal kabler er derimod en sjældenhed, fordi kabelmarkedet allerede har godt fat her.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

MGTF skrev:

Det er simpelthen ikke rigtigt det du skriver. For mange år siden talte jeg med Jerry Hannah fra Madrigal (Mark Levinson og Proceed) og spurgte ham om netop det med vedlagte netkabler. Han sagde, at det havde de diskuteret på fabrikken og havde valgt ikke at røre ved den del af sagen, da deres kunder alligevel skiftede efter egen smag og pengepung. Det fordyrede blot deres produkter. Dette gælder også andre producenter. Det er ganske få mærker der vedlægger eks. netkabler og da helt klart på deres aller dyreste ting.

Og ja psykoakutstik tæller også. Du spiser også med øjnene....ik ?

Kabler koster næsten ingenting at producere... så den med fordyrelsen holder ikke. Og selv om de er pakket ind i lækre materialer, så stiger prisen ikke voldsomt. 

Jeg har endnu ikke oplevet et High End produkt, hvor der ikke fulgte et netkabel med. Signal kabler er derimod en sjældenhed, fordi kabelmarkedet allerede har godt fat her.

Det var ikke kun prisen der var Madrigals begrundelse...som jeg skrev. Det er nu 10 år siden. Og så det er så sandt som amen i kirken......det var viden og ikke tro.

Det var highend netkabler jeg mente.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Det samme er gældende med alle de ting der kan gøres for at finjustere og optimere et anlæg til at komme op på et højere niveau. Korrekt der er 'fidusmagere' men jeg har dog selv observeret betragtelige forskellige med diverse afkoblingsfødder, andre kabler, dæmperinge på rør, specielle hylder, racks etc. Om det så lyder bedre end det man er vant til skal man jo selv vurdere ved lyttetest på sit eget anlæg. Det er bare at prøve sig frem. Selvfølgelig kan et godt rack forbedre lyden fremfor et  lavet i vakkelvorne trækasser. 

Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
En pladespille skal naturligvis være afkoblet, det er et stykke mekanik, rystelser går direkte igennem PU.En CD afspiller skal måske afkobles. Det afgørende her er om rystelser kan have indflydelse på samplingstidspunktet. Jeg vil nok hævde at hvis CD afspilleren er lavet ordentligt er det kun krystallet der har indflydelse på samplingstidspunktet, og der skal rystes meget med æsken før det har indflydelse på krystallet.Resten er i mine øjne ligeglade med hvordan de er placeret.

Hvis jeg nu påstår at det er tilkobling der skal til? Afkobling er sådan et jeg-har-lært-noget-om-hifi-ord....

Selvfølgelig skal du være velkommen til at mene at "ordentlige" cd-afspillere ikke har brug for af- og/eller tilkobling. Praksis viser noget andet.
Jeg opdagede det ved et tilfælde og var absolut ikke ude efter noget fancy hyldeværk. Det viste sig bare at cd-spillen lyder bedre på træ end på glas. Hvis det gør min cd-spille til uordentlig, må det jo være sådan

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hifi-Carlsen skrev:
Men jeg kan ikke komme med nogen forklaring eller beviser for at der er hørbar forskel.

Jo, det kan du faktisk, du kan bevise det ved at demonstrere at du også kan høre forskellen i en blindtest. Det er ganske enkelt, du tager bind for øjnene og så lader du en kammerat spille musik for dig uden at du ved om han har lagt bog på afspilleren eller fjernet den. Hvis du rimeligt konsekvent kan lytte dig frem til om det er med eller uden bog, så har du demonstreret at du kan høre forskel og samtidigt at der er en hørbar forskel at høre.

Hifi-Carlsen skrev:
Det eneste jeg kan sige at jeg kan høre en så stor forskel, at det ikke kan være min hjerne som "fortæller" mig at der er forskel.

Prøv at checke den video her http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0, din hjerne kan overbevise dig om nogle ret utrolige ting.

Hifi-Carlsen skrev:
Men er der nogle som kan forklare hvorfor det også ændre lyden ved at læggen en bog oven på en cdafspiller?

Start med at blindteste for at undersøge om der rent faktisk ER en forskel at høre når du har bind for øjnene og ikke ved om bogen er der eller ej. Der er ingen grund til at stille spørgsmålet "HVORFOR gør bogen en forskel?" før det er fastslået OM bogen gør en forskel.

Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

UHM jeg elsker disse tråde om diverse "udenomselementers" indvirken på lyden

Personligt finder jeg det utroligt at nogen hopper på at betale tusindvis af kroner for kabler, knapper etc., - og nu racks. At produkter der indeholder mekaniske komponenter er følsomme overfor rystelser, m.v. er efter min mening logik. Pladespillere, højttalere og mange cd-afspillere giver det derfor god mening at placere solidt og afkoblet.

Men min personlige holdning (og erfaring) er at jeg absolut ingen forskel kan høre på hvordan min forstærker placeres.

Tilsvarende kan mine ører heller ikke høre forskel på hvilke kabler strømmen løber igennem - når bare ledeevnen er tilstrækkelig god. Jeg foretrækker derfor at bruge mine penge på at købe bedre apparater. Ikke mindst undrer jeg mig over de mange lovprisninger af kabler og terminaler med guldbelægning, når det er et videnskabeligt faktum, at guld er en ringere leder end kobber. At andre prioriterer anderledes er naturligvis deres egen sag - hatten af for producenterne, der må grine hele vejen hen til banken

Som Mikkel skriver, koster det stort set ingenting at producere et kabel - uanset hvilke eksotiske navne man giver det. Der er mange nuller på profitrateprocenten. Men så længe køber føler de får valuta for deres penge - uanset om det er kabler, racks eller andet grej der investeres i, er alle jo glade.

Og uden disse diskussioner, ville en stor del af underholdningsværdien på dette forum forsvinde for mig.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Hifi-Carlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Hifi-Carlsen skrev:
Men jeg kan ikke komme med nogen forklaring eller beviser for at der er hørbar forskel.

Jo, det kan du faktisk, du kan bevise det ved at demonstrere at du også kan høre forskellen i en blindtest. Det er ganske enkelt, du tager bind for øjnene og så lader du en kammerat spille musik for dig uden at du ved om han har lagt bog på afspilleren eller fjernet den. Hvis du rimeligt konsekvent kan lytte dig frem til om det er med eller uden bog, så har du demonstreret at du kan høre forskel og samtidigt at der er en hørbar forskel at høre.

Men kom jeg og sagde at det havde jeg prøvet, så ville du jo alligevel ikke tro mig...... Så hvad nytter det ?

Til top Vis Hifi-Carlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifi-Carlsen

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:

Personligt finder jeg det utroligt at nogen hopper på at betale tusindvis af kroner for kabler, knapper etc., - og nu racks. At produkter der indeholder mekaniske komponenter er følsomme overfor rystelser, m.v. er efter min mening logik. Pladespillere, højttalere og mange cd-afspillere giver det derfor god mening at placere solidt og afkoblet.

Nu spurgte ronni jo faktisk ikke om rack til tusindvis af kroner. Han spurgte bare om det er det rene fup.

Jeg er helt enig i betragtningerne om woodoogrej til femcifrede beløb, men dom jeg tidligere skrev, så er det faktisk ret nemt at teste fx træ mod glas. Eller forskellge former for træ. Det koster ikke en formue - bare lidt tid og lidt grundighed.
Uden at fornærme nogen, tror jeg godt man kan regne med at resultatet følger apparaternes filosofi. En Bilka alt-i-en-dims til 1000 kr er nok nogenlunde ligeglad hvor den står. Et rør-apparat til 30K er måske mere følsomt.....

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
UHM jeg elsker disse tråde om diverse "udenomselementers" indvirken på lyden

Men min personlige holdning (og erfaring) er at jeg absolut ingen forskel kan høre på hvordan min forstærker placeres.

Tilsvarende kan mine ører heller ikke høre forskel på hvilke kabler strømmen løber igennem - når bare ledeevnen er tilstrækkelig god. Jeg foretrækker derfor at bruge mine penge på at købe bedre apparater. Ikke mindst undrer jeg mig over de mange lovprisninger af kabler og terminaler med guldbelægning, når det er et videnskabeligt faktum, at guld er en ringere leder end kobber. At andre prioriterer anderledes er naturligvis deres egen sag - hatten af for producenterne, der må grine hele vejen hen til banken

Som Mikkel skriver, koster det stort set ingenting at producere et kabel - uanset hvilke eksotiske navne man giver det. Der er mange nuller på profitrateprocenten. Men så længe køber føler de får valuta for deres penge - uanset om det er kabler, racks eller andet grej der investeres i, er alle jo glade.

Og uden disse diskussioner, ville en stor del af underholdningsværdien på dette forum forsvinde for mig.

Jeg kan høre en loppe gø......

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2011 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hifi-racks....

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Ja, lad os lige vende tilbage til det oprindelige emne. Der er visse apparater, der nyder godt af lidt isolering fra omgivelserne. Jeg bruger et Target Stativ med nogle hårde hylder på spikes. Under disse har påklæbet asfalt plader (selvklæbende), og oven på ligger to en cm'ters bøger i A4 størrelse. Her står hifi'en så på. Pladespilleren står dog istedet for på nogle 4 styks 4x4cm  gummi stykker. Der er ingen vibes på pladespilleren, når der spilles ud over dem i rillen. De øvrige apparater står også næsten helt vibrations frit. Det kan da i høj grad høres på rum og detaljerne. Hifi racks er mest til for at man kan have sit udtyr samlet et sted på en pæn måde. Nogle er bedre end andre, til at holde vibrationerne på et minimum, ligesom noget udstyr er mere følsomt for disse vibes end andre. Jo mere det vejer jo mere imun er det for rystelser.

Lars P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Hej Ronny.

Lidt at spare på 31`eren

http://www.hifi4all.dk/Tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=13194

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Nej, jeg ved ikke hvordan en humlebi flyver, men det kan bevises at den kan, og man kan forklare hvordan.
Men der er ingen forklaring på hvordan et hifi-møbels udformning har indflydelse på en forstærkers lyd, så jeg tror ikke at det har nogen indflydelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphonics

Hvad tror du en CD afspiller gør, hvis den fejllæser en sample, hvis vibrationer påvirker læsemekanismen? Den gætter (et kvalificeret gæt, hvis der kun mangler ganske få samples).

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Der er ryddet lidt ud i tråden, da emnet hurtigt skiftede fra Racks og afkobling, til vinterdæk. Jeg var til dels selv årsag til dette... beklager! 

Men da min opfordring om at stoppe debatten om vinterdæk ikke virkede, har jeg ryddet ud i indlæg der omhandler vinterdæk. Og ligeledes vil nye indlæg om vinterdæk blive slettet.

Fortsat god debat om Racks og afkobling!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hifi-Carlsen skrev:
Men kom jeg og sagde at det havde jeg prøvet, så ville du jo alligevel ikke tro mig...... Så hvad nytter det ?

Allerførst, så tænker jeg ikke i hvordan du indretter dit hjem og din hifi, hvad du placerer hvor og om du får større fornøjelse af at læsse bøger og korkskiver på dit anlæg. Dit hjem, dit anlæg, du må gøre lige præcis som du vil, det skal jeg ikke blande mig i.

Det jeg har det svært med er når du eller andre fortæller omverden det gør en kæmpe forskel uden som et minimum først at udelukke at det kan være psykoakustik. Hav dog i det mindste den anstændighed at bevise overfor dig selv om du kan høre forskel når du ikke kender svaret på forhånd, det er lynhurtigt gjort og det behøver ikke være noget "der holder i retten", det er udelukket til dit eget brug. Gætter du som vinden blæser ved du at det var psykoakusik selv om du ikke lige kunne forestille dig at det var det. Gætter du rigtigt et passende antal gange kan du med stolthed og selvsikkerhed fortælle at der ER en hørbar forskel.

Hvad angår mine motiver tager du fejl. Jeg er røvnysgerrig, specielt overfor ting der modsiger min verdensopfattelse. Jeg elsker de der "what the hell?!?-oplevelser når et eller andet virker komplet anderledes end jeg forventer. Fx. sådan et klip som det jeg linkede hvor jeg hører "baa" når jeg lukker øjnene men "faa" når jeg åbner dem er jeg helt fjollet med. Jeg sidder så den næste times tid og prøver at tvinge mig selv til at høre det anderledes, sender linket til min lige så nysgerrige bror og bagefter knevrer vi en time i telefonen om hvor skægt og underligt det er.

Hvis du kan høre forskel på om der er en bog på forstærkeren eller ej, vel at mærke når du har bind for øjnene og ikke ved hvad svaret er på forhånd, så vil jeg være superinteresseret og bede dig demonstrere evnen for mig - ikke fordi jeg ønsker at se dig fejle og håne dig, men fordi jeg vil elske at se dig gøre noget jeg er overbevist om er umuligt.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
BertelB skrev:
Nej, jeg ved ikke hvordan en humlebi flyver, men det kan bevises at den kan, og man kan forklare hvordan.
Men der er ingen forklaring på hvordan et hifi-møbels udformning har indflydelse på en forstærkers lyd, så jeg tror ikke at det har nogen indflydelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphonics

Hvad tror du en CD afspiller gør, hvis den fejllæser en sample, hvis vibrationer påvirker læsemekanismen? Den gætter (et kvalificeret gæt, hvis der kun mangler ganske få samples).

Jeg tror at der er almindelig enighed om at en CD-afspiller skal stå så stabilt at den kan læse CD-skiven, men det kræver vist ikke alverden. Der er vist ingen der kan påvise at der opstår mikrofoni i elektronik med transistorer.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

er helt enig i at man kan købe sig fattig i dyre kabler og racks og spikes og lign men om det er en rack fra ide møbler eller hifiklubben eller en eller anden sindsyg high end rack tror jeg ikke man oplever der store forskel på man kan jo bare købe nogle damping feet til at ligge under nogle af de apperater man syntes skal afkobles feks cdafspilleren eller dvder eller lign det er det sku lige meget om de står på gulvet med nogle afkobling fødder på eller i en rack i ren blindtest tror jeg ikke på at man vil opleve nogen forskel. og kabler kan man selfølgelig godt høre forskel på et lakridskabel og et godt kabel men der en nogle kabler hvor man god kan tænke på hvordan de kan retfærdiggøre en så sindsyg pris feks nordost har du til 20kilo det er jo vanvittig efter min mening
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
er helt enig i at man kan købe sig fattig i dyre kabler og racks og spikes og lign men om det er en rack fra ide møbler eller hifiklubben eller en eller anden sindsyg high end rack tror jeg ikke man oplever der store forskel på man kan jo bare købe nogle damping feet til at ligge under nogle af de apperater man syntes skal afkobles feks cdafspilleren eller dvder eller lign det er det sku lige meget om de står på gulvet med nogle afkobling fødder på eller i en rack i ren blindtest tror jeg ikke på at man vil opleve nogen forskel. og kabler kan man selfølgelig godt høre forskel på et lakridskabel og et godt kabel men der en nogle kabler hvor man god kan tænke på hvordan de kan retfærdiggøre en så sindsyg pris feks nordost har du til 20kilo det er jo vanvittig efter min mening

Hvorfor er det vanvittigt ??.

Hvis nu de har nogle ansætte der rejser jorden rundt til messe for at afholde demoer, de skal have løn ja alt koster, det er måske også vanvittigt at en dansker skal have 200kr i timer bare for at lette røven, nej alt koster penge sådan er det om man kan lide det eller ikke, men man har et valg ladværd med at købe.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes