| Forfatter |
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen har meget ret her. Og det er jo altså ikke den lille Denon-amp nede fra Klubben der skal have kabler til femcifrede beløb.
Og igen: Alle er velkomne til at tro lige så tosset de vil. Enten på eksotiske træsorter eller om søndagen i kirken.
Og det er vel også klart nok at hvis ikke resten af udstyret lever op til det, så giver det ingen mening at bruge hverken tid eller penge på godt træ.....
|
| Til top |
|
| |
ronny73 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 06:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der ikke lavet nogle brugbare tests af div racks ?
jeg har hørt at materialet skal være så lyddødt som muligt da det ellers kan "svinge" med nå man bruger cd/lp
hvis man har god afkobling til cd afspiller, er det så ikke lige meget med rackets kvalitet så længe det er stabilt ?
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronny73 skrev:
jeg har hørt at materialet skal være så lyddødt som muligt da det ellers kan "svinge" med nå man bruger cd/lp
hvis man har god afkobling til cd afspiller, er det så ikke lige meget med rackets kvalitet så længe det er stabilt ? |
|
|
Du har læst de sidste tre-fire sider?
Der er ikke enighed. Mange tror en masse. Nogle har prøvet noget. De fleste af dem der tror, har faktisk ikke prøvet, men de er meget skråsikre.
Det du kalder afkobling mener jeg faktisk er tilkobling. Dit grej skal af med vibrationerne, og det skal foregå gennem underlaget. Derfor skal underlaget kunne transportere vibrationerne.
Som jeg skrev tidligere: Prøv dig frem. Måske dit grej ikke er så følsomt som mit? Måske du ingen pladespiller har? Man kan komme ret langt med en stump birk. Når du har fundet ud af hvad der virker hos dig, kan du bruge mange penge på det, eller bygge noget pænt selv.
Måske viser det sig at det du har nu fungerer fint? Måske du bare ikke kan (eller vil) høre forskel, og så er pengene nok bedre brugt et andet sted. Måske du bare egentlig bare er ude på at have noget der er pænt og imponerende at se på?
Og så lige en ting mere: Et fint rack, der står på et gyngende parketgulv, er ikke ret fedt. Så du skal tænke længere end bare til racket.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Der er ikke enighed. Mange tror en masse. Nogle har prøvet noget. De fleste af dem der tror, har faktisk ikke prøvet, men de er meget skråsikre.
|
|
|
Jeg er 100% enig  Alt for mange forumbrugere tror fuldt og fast på det ene og det andet - men blot én ting gælder og det er erfaring... en erfaring som mange slet ikke har, før de går til tastaturet og er "kloge"  Tager man en højttaler og stiller den på et glasbord, ja så lyder den hård - stiller man den på et spånplademøbel, så lyder den hult - stiller man den i sand, så lyder den død osv. osv. Præcis det samme gælder for en CD-afspiller ! Prøv at stable udstyret ovenpå hinanden på gulvet og lyt til det. Derefter placeres det i et rack med afkoblingsfødder under apparaterne... der ER forskel. Er udstyret billigt, så er forskellen ikke så stor... men er det af den mere kvalificerede slags, så er forskellen meget større. Det kan sagtens være at teorien siger noget andet, men det er sådan set rimeligt ligegyldigt - det lyder forskelligt, BASTA  Teori er godt at have når man ingen erfaringer har... Samme med den evindelige kabeldiskussion - teorien fortæller måske nok, at såfremt kvadratet er stort nok, så kan der ikke være forskel på kabler .... men der ER altså forskel og nogle gange kæmpestore forskelle. Ud af hulerne, ind i hifibutikkerne og lyt på en masse godt udstyr ... så opbygges en erfaring og man får referencer, som kan danne grundlag for kvalitativ meningsdannelse. Go' dag
|
| Til top |
|
| |
ronny73 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har Primare I30 og Rega Apollo cd skal som sagt opgraderes.
jo jeg har læst siderne, incl det med dæk. min økonomi er pt ikke til at købe dyre Racks og af og tilkobling. derfor prøver jeg at samle infos før jeg gør noget som koster mere en kork under cd.
det med at stable og lign kan jeg godt prøve ja.
jeg går ikke i hifi butik og lytter da rummet er langt fra det samme som min stue, og jeg ved hvilket udstyr jeg vil have.
tak for alt info indtil videre skal siges jeg er amatør i denne hifi verden, så derfor ved jeg ikke helt hvordan jeg skal formulere spørgsmål ang til og fra kobling og lign
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Ud af hulerne, ind i hifibutikkerne og lyt på en masse godt udstyr ... så opbygges en erfaring og man får referencer, som kan danne grundlag for kvalitativ meningsdannelse.
|
|
|
Referencen er bare ikke to potter jord værd hvis ikke du sikrer dig at der ikke er tale om psykoakustik.
|
| Til top |
|
| |
ronny73 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad betyder psykoakustik ?
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
MOtheFREAK skrev:
Ud af hulerne, ind i hifibutikkerne og lyt på en masse godt udstyr ... så opbygges en erfaring og man får referencer, som kan danne grundlag for kvalitativ meningsdannelse.
|
|
|
Referencen er bare ikke to potter jord værd hvis ikke du sikrer dig at der ikke er tale om psykoakustik.
|
|
|
Hvordan vil du sikre dig det? Du drikker lørdag aften en flaske rødvin og udbryder "wouw den er bedre end dén igår" ... hvordan sikrer du dig, at du ikke blot er underlagt "psykovinium" ? ... eller du prøver naboens sportsvogn og udbyder "wouw den er godt nok hurtig i forhold til min egen" ... hvordan sikrer du dig at du ikke blot er underlagt "psykoautomobilium"  Nåmen, disse emner er og bliver endeløse diskussionsobjekter... Go' dag
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronny73 skrev:
| hvad betyder psykoakustik ? |
|
|
Hej Ronny, psykoakustik, læren om
menneskets opfattelse af
lyd. Lydopfattelsen afhænger primært af lydens styrke,
frekvensindhold og varighed. Normal høretærskel for en 1000
Hz tone i stille omgivelser svarer til et lydtryksniveau på
4 dB relativt til 20 μPa (se
lydstyrke og
decibel). Maskeres tonen imidlertid af støj, vil den ikke kunne
høres, hvis støjen er mere end 6 dB over tonen. Bliver en lyd
meget kraftig, dvs. mere end ca. 120 dB relativt til
20 μPa, opleves den som ubehagelig. Subjektiv (oplevet)
lydstyrke måles i
son, og den fordobles, når lydtrykket vokser med
10 dB.
Psykoakustik anvendes til
fastlæggelse af støjmålemetoder, til regulering af akustikken i
koncertsale samt ved konstruktion af musikinstrumenter, musikanlæg,
digitale telefonsystemer og høreapparater. Go' dag
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronny73 skrev:
jo jeg har læst siderne, incl det med dæk. min økonomi er pt ikke til at købe dyre Racks og af og tilkobling. derfor prøver jeg at samle infos før jeg gør noget som koster mere en kork under cd.
det med at stable og lign kan jeg godt prøve ja. |
|
|
Hvad har du grejet stående på idag?
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
... psykoakustikken bruges også til at fjerne alt det "man" alligevel ikke kan høre når musikken konverteres til MP3! 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
ronny73 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
ronny73 skrev:
| hvad betyder psykoakustik ? |
|
|
Hej Ronny,
psykoakustik, læren om menneskets opfattelse af lyd. Lydopfattelsen afhænger primært af lydens styrke, frekvensindhold og varighed. Normal høretærskel for en 1000 Hz tone i stille omgivelser svarer til et lydtryksniveau på 4 dB relativt til 20 μPa (se lydstyrke og decibel). Maskeres tonen imidlertid af støj, vil den ikke kunne høres, hvis støjen er mere end 6 dB over tonen. Bliver en lyd meget kraftig, dvs. mere end ca. 120 dB relativt til 20 μPa, opleves den som ubehagelig. Subjektiv (oplevet) lydstyrke måles i son, og den fordobles, når lydtrykket vokser med 10 dB.
Psykoakustik anvendes til fastlæggelse af støjmålemetoder, til regulering af akustikken i koncertsale samt ved konstruktion af musikinstrumenter, musikanlæg, digitale telefonsystemer og høreapparater.
Go' dag 
|
|
|
tak for forklaringen, det meste forstår jeg ikke, men jeg vil prøve at kigge på dine links 
|
| Til top |
|
| |
ronny73 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
ronny73 skrev:
|
det med at stable og lign kan jeg godt prøve ja.
|
|
|
Hvad har du grejet stående på idag?
/vilmann |
|
|
et tv bord med 3*2 rum i kostede vist 1000kr det minder om dette http://www.biva.dk/product/dagligstue/tv-borde-stuen/messina -tv-bord-sort/
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronny73 skrev:
|
hvis man har god afkobling til cd afspiller, er det så ikke lige meget med rackets kvalitet så længe det er stabilt ?
|
|
|
Lækkert anlæg du ellers har jvf. dit første indlæg -dejlige musikalske enheder
Ang. test af rack's mm. så testede High Fidelity i et af de sidste blade, nogle rack's og andre ting fra et lille svensk firma: Entreq. Jeg besluttede mig efter deres test at afprøve nogle af dem, og jeg har dem stadig! Forskellen hører man først når man fjerner dem igen - det skrev de vidst også i bladet og det passer sgu' 
__________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
ronny73 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
ronny73 skrev:
|
|
|
|
Ang. test af rack's mm. så testede High Fidelity i et af de sidste blade, nogle rack's og andre ting fra et lille svensk firma: Entreq. Jeg besluttede mig efter deres test at afprøve nogle af dem, og jeg har dem stadig! Forskellen hører man først når man fjerner dem igen - det skrev de vidst også i bladet og det passer sgu' 
|
|
|
jeg er også meget glad for det, spiller rigtig godt med mine Proac Studio 140mk2 :-)
dog skal jeg have I31 istedet for apollo, da jeg gerne vil prøve fuld balanceret
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg blev engang anbefalet af en billig måde at afkoble anlægget/højttalerne på, som er at placeret det oven på en junior cykel slange, så kan du tilfører mere luft hvis du ønsker det, eller lukke luft ud, hvis du synes at det lyder bedre
Det er en meget billigt måde til komme igang med at afprøve noget af alt det "magiske" til/afkoblings-grej som der nævnes her på siderne!
Men husk at placere noget under slangerne, da de kan afgive noget sillicone "saft", som laver grimme pletter!
God fornøjelse __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronny73 skrev:
RiverKing skrev:
ronny73 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
jeg er også meget glad for det, spiller rigtig godt med mine Proac Studio 140mk2 :-)
dog skal jeg have I31 istedet for apollo, da jeg gerne vil prøve fuld balanceret
|
|
|
Jeg tror at der er mere "musik" i Rega'en, min oplevelse af I31 var at den var meget "steril" i lyden, men du kan vel låne den inden du skifter Rega'en endeligt ud, så du kan sammenligne forskellene derhjemme. __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
ronny73 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyder som en god plan, og jeg er enig i
2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det. det var pga dårlig stereolyd på onkyo 5,1 jeg valgte at droppe souround
jeg vil prøve at kigge på Entreq tak
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
Hifi-Carlsen skrev:
| Men jeg kan ikke komme med nogen forklaring eller beviser for at der er hørbar forskel. |
|
|
Jo, det kan du faktisk, du kan bevise det ved at demonstrere at du også kan høre forskellen i en blindtest. Det er ganske enkelt, du tager bind for øjnene og så lader du en kammerat spille musik for dig uden at du ved om han har lagt bog på afspilleren eller fjernet den. Hvis du rimeligt konsekvent kan lytte dig frem til om det er med eller uden bog, så har du demonstreret at du kan høre forskel og samtidigt at der er en hørbar forskel at høre.
Hifi-Carlsen skrev:
| Det eneste jeg kan sige at jeg kan høre en så stor forskel, at det ikke kan være min hjerne som "fortæller" mig at der er forskel. |
|
|
Prøv at checke den video her http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0, din hjerne kan overbevise dig om nogle ret utrolige ting.
Hifi-Carlsen skrev:
| Men er der nogle som kan forklare hvorfor det også ændre lyden ved at læggen en bog oven på en cdafspiller? |
|
|
Start med at blindteste for at undersøge om der rent faktisk ER en forskel at høre når du har bind for øjnene og ikke ved om bogen er der eller ej. Der er ingen grund til at stille spørgsmålet "HVORFOR gør bogen en forskel?" før det er fastslået OM bogen gør en forskel.
|
|
|
Sikket et spooky link, det får mig til at tænke på den reklame fra Scanlines med Kaj og Bøje, nogle gange syntes jeg at de sagde "Gas op og stop" men de sagde altid "Gedser - Rostock"
Det forklarer jo en del  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
Strandvaskeren skrev:
Hifi-Carlsen skrev:
Men jeg kan ikke komme med nogen forklaring eller
beviser for at der er hørbar forskel. |
|
|
Jo, det kan du faktisk, du kan bevise det ved at demonstrere at du også kan
høre forskellen i en blindtest. Det er ganske enkelt, du tager bind for øjnene og så lader du en kammerat spille musik for dig
uden at du ved om han har lagt bog på afspilleren eller fjernet den. Hvis du rimeligt konsekvent kan lytte dig frem til om det
er med eller uden bog, så har du demonstreret at du kan høre forskel og samtidigt at der er en hørbar forskel at
høre.
Hifi-Carlsen skrev:
Det eneste jeg kan sige at jeg kan høre en så stor forskel, at det ikke kan være min hjerne som
"fortæller" mig at der er forskel. |
|
|
Prøv at checke den video her lN8vWm3m0">http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0, din hjerne kan overbevise dig om nogle ret utrolige
ting.
Hifi-Carlsen skrev:
Men er der nogle som kan forklare hvorfor det også ændre lyden ved at læggen en bog oven på en
cdafspiller? |
|
|
Start med at blindteste for at undersøge om der rent faktisk ER en forskel at høre når du har bind for øjnene og ikke ved
om bogen er der eller ej. Der er ingen grund til at stille spørgsmålet "HVORFOR gør bogen en forskel?" før det er fastslået OM
bogen gør en forskel.
|
|
|
Sikket et spooky link, det får mig til at tænke på den reklame fra Scanlines med Kaj og Bøje, nogle gange syntes jeg
at de sagde "Gas op og stop" men de sagde altid "Gedser - Rostock"
Det forklarer jo en del  |
|
|
Ja, det er sq spooky  Jeg kendte ikke den effekt ... Men jeg mener nu stadig ikke at den bekræfter at kabler og
afkobling er placebo. I det viste klip defineres McGurk-effekten som at man hører hvad man forventer. Det er jo netop ikke
altid tilfældet med fx kabler - ofte bliver man ikke bekræftet i sin forventning om at det lyder bedre eller omvendt.
|
| Til top |
|
| |