Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hifi Racks fup eller fakta ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

jeg mener stadigvæk at der er hverken noget kabel eller noget rack der kan retfærdiggøre at de feks koster over 10-20000 så er det ligemeget hvor dyrt ens grej er om det er en billig denon forstærker nede fra klubben eller det er en eller anden highend forstærker til 100000kr og med hensyn til retfærdiggørelse så længe at man selv kan hører forskel så er det jo godt
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
jeg mener stadigvæk at der er hverken noget kabel eller noget rack der kan retfærdiggøre at de feks koster over 10-20000

Det er godt det er et nogenlunde frit land du bor i

Og den her tråd handler om racks - ikke om kabler.

Hvilke forsøg har du gjort, siden du er så kategorisk? Hvad har du prøvet? Del gerne ud af dine erfaringer.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

ronny73 skrev:
vilmann skrev:
ronny73 skrev:

jeg har Primare I30 og Rega Apollo cd skal som sagt opgraderes.

jo jeg har læst siderne, incl det med dæk. min økonomi er pt ikke til at købe dyre Racks og af og tilkobling. derfor prøver jeg at samle infos før jeg gør noget som koster mere en kork under cd.

det med at stable og lign kan jeg godt prøve ja.

Hvad har du grejet stående på idag? /vilmann

et tv bord med 3*2 rum i kostede vist 1000kr det minder om dette http://www.biva.dk/product/dagligstue/tv-borde-stuen/messina -tv-bord-sort/

Pyt med hvad det har kostet. Jeg tror mit "rack" har kostet 600 kr og en uges male- og lakeringsarbejde
Men OK - det står også i stuen i kælderen. Skulle jeg have et rigtigt anlæg i spisestuen ville jeg lave nogle tykke hylder og skrue dem fast på væggen.

Hvad står de fine højttalere på? Når du kommer til at skulle flytte, skal du tage stilling til gulvets beskaffenhed og om det er til spikes eller "puder". Og om dit "rack" skal stå på gulvet, eller hænge på væggen.
Og du bliver nok nødt til at prøve dig frem.

/vilmann

Vognbygger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det værste er møbler der spiller med på musikken. En glas hylder der hopper f.eks. derud over har jeg endnu ikke hørt et møbel der forbedre lyden fra en forstærker. CD afspillere og især Pladespillere kan dog forbedres en del.
 Men enheder uden bevægelige dele har jeg dog noget svært ved forestille mig skulle kunne vinde noget. Performer en PC dårligere af at ligge på siden? nej.
 Net kabler er også rent røg efter min mening. medmindre man vælger at sno dem rundt om højtaler eller signal kabler 60 gange. Men alligevel invistere nogle et par tusinde i skærmede netkabler, og tilslutter dem til en stikkontakt uden Jord. Eller uden en adapter der til slutter jordbenet i schukostikket, som de fleste (ulovligt) bliver forhandlet med i DK, med jord benet i stikkontakten. Også virker skærmen bare som en antenne, mere end en skærm. :(

Watch it out there! Its a jungle

Til top Vis Vognbygger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vognbygger

ronny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
ronny73 skrev:
vilmann skrev:
ronny73 skrev:

jeg har Primare I30 og Rega Apollo cd skal som sagt opgraderes.

jo jeg har læst siderne, incl det med dæk. min økonomi er pt ikke til at købe dyre Racks og af og tilkobling. derfor prøver jeg at samle infos før jeg gør noget som koster mere en kork under cd.

det med at stable og lign kan jeg godt prøve ja.

Hvad har du grejet stående på idag? /vilmann

et tv bord med 3*2 rum i kostede vist 1000kr det minder om dette http://www.biva.dk/product/dagligstue/tv-borde-stuen/messina -tv-bord-sort/

Hvad står de fine højttalere på? Når du kommer til at skulle flytte, skal du tage stilling til gulvets beskaffenhed og om det er til spikes eller "puder". Og om dit "rack" skal stå på gulvet, eller hænge på væggen.
Og du bliver nok nødt til at prøve dig frem.

/vilmann

de kan nok ikke hænge på væggen de er 1,2m høje ca.

jeg tror de kommer til at stå Højtaler,sd fødder, ruflet tæppe, udskåret vindues bænk, gulv tæppe.

måske højtalere, spikes, og resten uden sd fødder. men jeg ved ikke hvad der er bedst, så er meget villig til at forsøge forskelige løsninger :-)

Til top Vis ronny73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronny73

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Et eksempel:

http://high-performance.dk/product/270/70/Opbevaring/Hifi-re oler/finite-elemente-pagode-signature-platform.html

Der skal sikkert fjernes nogle mellemrum i linket for at det virker...

Det er en "base" til at sætte under en effektforstærker (ifølge teksten på siden), den koster 5200,-
Man skal være en anelse religiøs og fast i troen, hvis man betaler så meget for en dims, når ingen kan give en forklaring på hvordan den skulle have indflydelse på lyden.

Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:
Strandvaskeren skrev:
Referencen er bare ikke to potter jord værd hvis ikke du sikrer dig at der ikke er tale om psykoakustik.

Hvordan vil du sikre dig det?

Ved at teste med bind for øjnene.

MOtheFREAK skrev:
Du drikker lørdag aften en flaske rødvin og udbryder "wouw den er bedre end dén igår" ... hvordan sikrer du dig, at du ikke blot er underlagt "psykovinium" ? ... eller du prøver naboens sportsvogn og udbyder "wouw den er godt nok hurtig i forhold til min egen" ... hvordan sikrer du dig at du ikke blot er underlagt "psykoautomobilium"

Igen, hvis jeg hævder at jeg klart kan smage forskel på en Rioja og en Barolo er det supersimpelt at teste om det også er rigtigt. Det kan fx. foregå ved ta jeg forlader rummet og i mellemtiden fordeler du Rioja og Barolo i 10 anonyme glas. Hvis jeg så kan tage en tår af alle 10 glas og præcist fortælle hvad der er hvad, så havde jeg ret i at jeg kunen smage forskel. På den anden side, hvis jeg skyder vildt forbi så er det nok på tide at jeg holder op med at prale af at jeg kan smage forskel. Det er ikke raketvidenskab, det eneste der skal til er at jeg identificerer hvad der er hvad uden at vide det på forhånd. Hvis jeg kun kan smage forskel når jeg ser hvilken flaske der bliver hældt op fra er jeg sgutte meget af en vinkender.

MOtheFREAK skrev:
Nåmen, disse emner er og bliver endeløse diskussionsobjekter...

De er kun endeløse fordi folk der hævder at kunne høre forskel kategorisk nægter at lade det efterprøve i en blindtest.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

det er et frit land og det er kun godt at vi har forskellige meninger og holdninger. ved godt at det handler og racks det har jeg også skrevet om blandt andet at man også selv kunne lave en rack. og med hensyn til kabler har jeg ikke prøvet det helt vilde og det har jeg heller aldrig sagt jeg havde jeg mente bare at selvfølgelig er der forskel på et dyrt kabel og et billigt men jeg mener bare at de koster jo ikke det vilde at lave og er godt klar over at de også skal tjene på det men der er også grænser men lad os dreje emnet tilbage igen til racks
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

For nogen år siden havde jeg er rack fra ILVA med glas hylder, hvor mit anlæg stod på. Da jeg dengang var "storkunde" i Hifiklubben fik jeg tilbudt et sæt Ringmat feet for én krone. Havde absolut ingen forhåbninger om at det ville ændre lyden. Jeg satte dem under min DVD afspiller en Denon 3910. Jeg må sige at jeg var mere end overasket over hvor stor en forskel de gjorde på lyden. Jeg hørte bitte små detaljer jeg aldrig havde hørt for på mine SACD'er. Små detaljer som jeg kendte stod bare kniv skarpt og klokke rent lydbilledet.

Efterfølgende skiftede jeg rack'et ud med noget Ikea halløj (træbænk) og her havde de slet ikke samme effekt.

Mht forstærkere, så har jeg haft mine efektforstækere stående direkte på gulvet. Har siden lavet en træplade som står på nogen VT feet og sat forstærkerne på pladerne. Placebo, psykosofanatismist, skæve øre, båtnæse osv. Jeg kan altså tydeligt høre forskel. Det bliver mindre mudret, bassen er mere veldefinæret.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige et link til Ringmat feet

http://www.ringmat.com/html/products/feet/feet.html

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

For dem der vil og kan selv, og som lider af den beklagelige allergi over for racks og måske også andre ting der "altså bare koster alt for meget", kan følgende måske tjene som inspiration: http://www.humblehomemadehifi.com/Flexy.html
Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Sendt: 27 Maj 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Personligt syntes jeg der mangler lidt videnskab inden for dette emne, dæmpning kan jeg forstå.. men kan jeg så ikke lave
dæmpning selv for 1/1000 af prisen med en bordplade og 4 søm? - hvad gør deres produkt så meget dyre og bedre? har aldrig
fået en klar forklaring på dette. Dem som har produceret l**te, må vel have en optimerings parameter der kan fortælle om
deres valg af designet/materialet gør det bedre end tidligere??!

Og som der er blevet sagt så mange gange, hvis man ændre lyden, så er det ikke altid til det bedre..
Efter at have været igennem dette race med kabler osv, jamen, en gang i mellem ved man sq ikke længere hvad der er rigtigt
eller forkert ;) Tror jeg går back to basic og nyder musikken i stedet. en gang i mellem savner jeg den lyd jeg fik af en JBL L25
højtaler på et lille kollegie værelse, smidt ind under et bord i hjørnet ;)
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Zwonkie skrev:
Personligt syntes jeg der mangler lidt videnskab inden for dette emne, dæmpning kan jeg forstå.. men kan jeg så ikke lave
dæmpning selv for 1/1000 af prisen med en bordplade og 4 søm? - hvad gør deres produkt så meget dyre og bedre?

"En bordplade og fire søm" fungerer sikkert fint - men det er næppe særlig velegnet i daglistuen sammen med designerstolen og den nyindkøbte lampe.

Der findes nogle racks der har indbyggede "støddæmpere" eller noget i den retning. De er bygget ind i nogle tykke hylder.
Men "normale racks er jo "bare" en eller to trykker træ, der er lavet til en hylde, lakeret og sat på en form for metalstativ.

Næppe særlig dyrt. - Men det der gør det dyrt er at nogen har brugt tid på at undersøge og beslutte helt præcist hvordan racket skal laves.
Og så skal man ikke forklejne opgaven der ligge i at lave 1000 fuldstændig ens racks. De skal være helt ens ellers kan man lige så godt lukke biksen. Den slags produktmodning tager lang tid.
Jeg suger ikke at et rack absolut skal koste 15000 kr. Men jeg forstår godt hvorfor et standardrack kan koste langt over 1000 kr.

Citér:
Efter at have været igennem dette race med kabler osv, jamen, en gang i mellem ved man sq ikke længere hvad der er rigtigt
eller forkert ;) Tror jeg går back to basic og nyder musikken i stedet. en gang i mellem savner jeg den lyd jeg fik af en JBL L25
højtaler på et lille kollegie værelse, smidt ind under et bord i hjørnet ;)

Det forstår jeg godt - det sjove er at det først var efter jeg fandt ud af birketræshylderne effekt, at jeg for alvor holdt op med at lytte hifi

/vilmann

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Damnit skrev:
For dem der vil og kan selv, og som lider af den beklagelige allergi over for racks og måske også andre ting der "altså bare koster alt for meget", kan følgende måske tjene som inspiration: http://www.humblehomemadehifi.com/Flexy.html

Det ser da meget nydeligt ud - men øeh - hvad forhindrer horisontale bevægelser ?

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Damnit skrev:

Det ser da meget nydeligt ud - men øeh - hvad forhindrer horisontale bevægelser ?

Uddyb venligst.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 28 Maj 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Byggede det her for en del år siden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42284&K W=fiddoo

Min pladespiller er dog sat på en solid hylde på væggen.

hele systemet står på spikes, som også er hjemmelavede.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Damnit skrev:
jan_stevns skrev:

Damnit skrev:

Uddyb venligst.

Kan dette forklare hvad jeg mener ?

edit: JEg byggede engang noget der havde en hvis lighed - med en ordentlig 40kG bamse og pladespilleren øverst stod det ikke ligefrem 100% stabilt

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Ja ok, så er jeg med. Jeg skrev at det kunne tjene til inspiration, man kan jo tilpasse modellen som man lyster  Det jeg tænker på her er de sandfyldte hylder, de har i hvert fald god dæmpning og vægt. Jeg har selv lavet en version hvor siderne også er af 3 lag træ (dog uden sand), og hvor det hele er samlet plade for plade, ikke hylde for hylde, som en "trappe" så hver enkelt plade har forskellig længde - det giver i hvert fald en masse stabilitet. Den samlede vægt endte, med 4 hylder á 3 x 12 mm MDF, på 92 kg, så det står solidt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Selve opbygningen ser da gennemtænkt ud, og tanken med at sandfylde hylderne er nok også god, men måske tanken slet ikke er at have en pladespiller i det viste rack ?  

Jeg har pt. et lille problem med et pladespillerarrangement der skal løses, men det er noget anderledes.

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Selve opbygningen ser da gennemtænkt ud, og tanken med at sandfylde hylderne er nok også god, men måske tanken slet ikke er at have en pladespiller i det viste rack ?  

Måske ikke hos ham der har lavet det afbilledede, men jeg har en på mit.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes