| Forfatter |
|
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 02 Juni 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er selvfølgelig forskel på kabler men jeg men nu også at et kabel der måske koster 40000kr ikke er 40000 værd jeg tror sagtens man kan finde et til 4000 der lyder lige så godt der er jo bare nogle kabel mærker man får mere for pengene jeg har feks et oyaide dr-510 et digital kabel som er lavet af 99,9995 rent sølv det kostede 1200kr der syntes jeg jeg fik utroligt meget for pengene
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 02 Juni 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Toebs skrev:
gl.jas skrev:
Toebs skrev:
allanowich skrev:
ja, ja, om ikke andet kunne du jo få fat i de 2 nævnte kabler og prøve selv.
 |
|
|
Jamen det nytter ikke noget, det kan godt være jeg kan høre forskel, men det overbeviser mig stadig ikke om, at der rent faktisk kommer en anden lyd ud af mine højttalere. Der er ingen som helst videnskabelige argumenter for, at der skulle være en hørbar forskel på kabler, derfor vil jeg ikke tro mit eget indtryk, ved en sådan lyttetest, hvor jeg selv bevæger mig frem og tilbage mellem min forstærker og sofa og skifter mellem to kabler. |
|
|
Ville du ha samme overbevisning hvis det stod mellem 2 cd-sfspillere...?
|
|
|
Nu kan der sagtens måles forskel på cdafspillere, dog har jeg ikke meget fidus til forbedringer som ligger 100- 110-120 dB under støjgulvet, rum og højttalere taget i betragtning . Men ja, hvis jeg over for mig selv, 100% skulle sandsynligøre at jeg rent faktisk kunne høre forskel på en cd afspiller til 5000 og en til 20.000, så ville jeg have brug for en ABX blindtest. På nuværende tidspunkt ville jeg aldrig købe en 20.000krs cd afspiller af den grund, at jeg troede jeg ville få markant bedre lyd, for det tror jeg ikke. Det skulle være pga. af andre tig, udseende, byggekvalitet, blær etc.. De 15.000 kr ville kunne bruges meget bedre steder i mit setup hvis det var: Gøre rummet bedre akustisk på en elegant måde. Noget lækkert at sidde i, så jeg var helt afslappet når jeg skulle høre musik. Højttalere. Et glas vin. |
|
|
Så fordi der kan måles en forskel på cd-spillere, så tror du på din oplevelse af lytteforskel...? Men hvis der ikke kan måles en forskel på kabler, tror du ikke på din oplevelse af lytteforskel..?
Hvorfor så bange for dine sanser? ( uagtet placebo - nonplacepo ).
Har du aldrig hørt, at den såkaldte "videnskab" kan tage fejl? Jeg skal ikke trætte med eksempler, men de er trods alt talrige...
|
|
|
Øøhh det var vidst ikke det jeg skrev. Jeg skrev jo netop at jeg skulle have en ABX test for at jeg ville tro min egne øre 100% ved en CD-afspiller, på trods af, at der kan være store målbare forskelle på 2 cdafspillere
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 02 Juni 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg jo ikke sagt noget om at der ikke kan måles en forskel på kabler men at man sagtens kan finde et godt kabel unden at det behøver at koste en bondegård jeg kan i hvert fald høre meget forskel fra skiftede fra tara labs til oyaide's sølvkabel til min cdafspiller og nej jeg er ikke kabel skeptiker jeg gider bare ikke at tørres med hensyn til nogle af de priser der er nogle andre produkcenter der kører med men hvis andre vil det så skal de da have lov til det det er trods alt et frit land vi lever i
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 02 Juni 2011 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Brug "Citér" knappen med omtanke. Hvis det er sidste indlæg i tråden i vil svare på, så skal I ikke bruge "Citér" knappen, da det giver en fuldstændig uoverskuelig tråd, når der citeres på citat på citet osv.
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ts_riders skrev:
|
TIL finlytteren
Du skal tømme din inbox før jeg kan sende dig en PM .
| Recommended Wire Sizes for Loudspeaker Cables |
Amplifier Output (Per Channel): |
If the total length is 8 Feet (2.4 Meters) or less: |
If the total length is greater than 8 Feet (2.4 Meters): |
| 1 - Over 200 Watts |
20 Gauge (0.5mm2) Wire If you are bi-wiring, you can use 20 gauge to go the tweeter section of your speakers. |
| 1 - 19 Watts |
16 Gauge (1.3mm2) Wire |
16 Gauge (1.3mm2) Wire |
| 20 - 100 Watts |
16 Gauge (1.3mm2) Wire |
12 Gauge (3.3mm2) Wire |
| 101 - 200 Watts |
12 Gauge (3.3mm2) Wire |
10 Gauge (5.2mm2) Wire |
| Over 200 Watts |
10 Gauge (5.2mm2) Wire |
10 Gauge (5.2mm2) Wire |
Thor
|
|
|
/
Ved højttaler kabler er dette minimum kvadrat for at effektforstærkeren kan levere den givne ampere/strøm. Hvad sker der hvis man bruger et kabel med et større kvadrat, så må modstanden i kablet vel blive mindre?
Er blevet fortalt at på signal kabler løber signalet hovedsageligt på ydersiden af lederne, derfor må der vel være forskel på solid core kabler og kabler der består af mange ledere?
Desuden, er der jo forskel på kablers opbygning fx. om de er Pseudo balanceret eller ej.
Når et kabel er pseudo balanceret kabel anvendes, bliver kablets kapacitet vel større, hvis jeg har forstået det rigtigt? Det sætter vel krav til at indgangsipedancen er forholdsvis lavt? Og hvornår ved man om det er at foretrække at lave en pseudo balancering? __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Jamen det nytter ikke noget, det kan godt være jeg kan høre forskel, men det overbeviser mig stadig ikke om, at der rent faktisk kommer en anden lyd ud af mine højttalere. Der er ingen som helst videnskabelige argumenter for, at der skulle være en hørbar forskel på kabler, derfor vil jeg ikke tro mit eget indtryk..
Men ja, hvis jeg over for mig selv, 100% skulle sandsynligøre at jeg rent faktisk kunne høre forskel på en cd afspiller til 5000 og en til 20.000, så ville jeg have brug for en ABX blindtest. På nuværende tidspunkt ville jeg aldrig købe en 20.000krs cd afspiller af den grund, at jeg troede jeg ville få markant bedre lyd, for det tror jeg ikke. |
|
|
Toebs:
Øøhh det var vidst ikke det jeg skrev. Jeg skrev jo netop at jeg skulle have en ABX test for at jeg ville tro min egne øre 100% ved en CD-afspiller, på trods af, at der kan være store målbare forskelle på 2 cdafspillere
Gl.jas:
Du starter med at skrive, at skulle du kunne høre forskel på kabler, vil du ikke tro på at der kommer anden lyd ud af højttaleren...?
Kan du derimod høre forskel på cd-spillere, vil du godt tro dine egne ører( lyden fra højttalerne)...?
Er det ikke lidt ærgerligt at læne sig så meget om af andre parametre end dine ører? Hvorfor så tvivlsom på egen formåen??
|
| Til top |
|
| |
Entry Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et svært område det her med kabler. Jeg synte ikke det er min opgave at fortælle andre hvad de skal mene. Så jeg kan bare gå ud fra min egen erfaring. Den er, at der forskel på kabler! De sorte lakrids man får med fungerer - der kommer lyd ud. Så er der de billige tykke signal kabler i 200 kroners området. De kan lyde dårligere end lakridserne. Og så fortsætter løsningerne ellers i forskellige typer terminering, isolering og hvilken metal der andvendes. Og de pseodu balancerede. I mine ører betyder det noget at stikket sidder ordentlig fast - uanset om det er en dyr eller billig løsning. Jeg bliver ikke gode venner med sølv, hverken som højtaler eller signal kabel (kun som jumper på en NAD 3020, fordi NAD ellers er lidt ulden i lyden). Jeg har også kasseret de fortinnede løsninger (F.eks. Supra). Og er kommet frem til at jeg syntes at kobber er bedst. Om forskellige måder at tvinne trådene på - tykkelsen på tråden osv. betyder noget, må øret afgøre. Jeg har lagt mærke til at billige højtaler kabel (fra byggemarkeder) ofterst er fedtede. De som var fedtede lød heller ikke godt. Har også prøvet instalationskabel (singe corde) - de er stive og svære at arbejde med. Men kan være en gød løsning for nogle. Det er også dem Svalander fletter. Et meget billigt kabel der lyder neutralt syntes jeg er Monster Interlink 200. De dyre kabler jeg ikke kan leve med er der sølv i. Eller vil jeg sige: Dan din egen mening - selvom det tager tid at lytte.
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt blandet når det kommer til alt det her med kabler... Men hører nok mest til i skeptiker-lejren.
Det som irriterer mig mest ved alle de troende, er den måde de beskriver forskellen når de har skiftet et kabel ud.. "Det var som dag og nat", "hele lydbilledet åbnede op" osv osv osv.. Et kabel kan simpelthen ikke ændre så meget på lyden medmindre det er konstrueret direkte forkert! Og det er netop dette der gør, at jeg simpoelthen ikke kan tage det seriøst og at jeg begynder at tænke placebo!
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Som du nok kan regne ud, så er jeg IKKE teoretiker. Jeg er nemlig praktiker, jeg oplever verden, benytter mine sanser og får noget på erfaringskontoen hver eneste dag. Det ville kede mig bravt, at studere den ene teori efter den ande. Jeg læser heller ikke anmeldelser og brugermanualer etc., jeg gør mine egne erfaringer - hvilket jeg kan anbefale dig at prøve, det er meget berigende.
|
|
|
Meget skræmmende holdning fra et branchemedlem synes jeg... hvad når kunden spørger ind til teknologien bag en højttaler? "Øhh, pas, men den spiller godt"?
Ved ikke om det er en arbejdsskade fra min side, men det er da mneget vigtigt at sætte sig ind i tingene inden man bare prøver random ting til højre og venstre. Jeg tror, at hvis flere af de troende rent faktisk satte sig ind i lidt mere teori, så ville de nok også indse, at nogle af deres udsang er helt hen i vejret nogle gange. Omvendt tror jeg også, at de hardcode teoretikere også ville have godt af at prøve lidt i praksis nogle gange 
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
|
Jeg er lidt blandet når det kommer til alt det her med kabler... Men hører nok mest til i skeptiker-lejren.
Det som irriterer mig mest ved alle de troende, er den måde de beskriver forskellen når de har skiftet et kabel ud.. "Det var som dag og nat", "hele lydbilledet åbnede op" osv osv osv.. Et kabel kan simpelthen ikke ændre så meget på lyden medmindre det er konstrueret direkte forkert! Og det er netop dette der gør, at jeg simpoelthen ikke kan tage det seriøst og at jeg begynder at tænke placebo!
|
|
|
Mon ikke der på samme måde er troende, som bliver irriteret over at der er skeptikere, som konsekvent afviser de oplevelser, de troende gør sig. Bl.a. begrundet med argumenter som psykisk påvirkning af ørerne?
Simpelthen og simpelthen... det kommer jo an på hvem man spørger... Der findes garanteret også troende som simpelthen ikke kan forstå, at skeptikerne ikke kan høre stor forskel på nogle kabler overhovedet...
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når der er to modstridende argumenter, så ser jeg vinderen som den videnskaben kan bakke op.
Nu ved er ved emnet.. Har I set denne? http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm
Jeg ved heller ikke om der har været linket til den, men der findes også en youtube video, som viser hvor meget forskel der kan være på samme lydklip når man sefr forskellige billeder eller får fortalt forskellige ting. Det er meget tankevækkende! Tror det er Ethan Whiner der har lavet det.
Hvis de troende kan forklare sig ud af det, ville det være interessant!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
faktorer som indstråling, udstråling og impedans i et kabel må vel siges at være videnskabeligt anerkendte?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
denon4life skrev:
| nu starter jeg min egen tråd da jeg blev henvist til det kun var racks og lign i en anden tråd men jeg syntes det var et sjovt emne så jeg kunne ikke dy mig. hva mener i om meget dyre kabler der koster en formue kan det retfærdiggøres eller kan det ikke |
|
|
Når man skal beskrive kvalitet, måler man på oplevelserne i forhold til forventningerne...
To mennesker har ikke nødvendigvis ikke samme kvalitetsoplevelse af samme produkt. På samme måde mener jeg, at spørgsmålet om prisen på kablet kan retfærdiggøres afhænger af oplevelsen hos den enkelte!
Hvis én oplever at vedkommende synes der er større forskel ved at udskifte et kabel til en given pris - i forhold til hvad vedkommende synes udskiftning af elektriske apparater (til samme pris) kan give, vil jeg mene kablet er pengene værd...
Kort og godt...
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Toebs skrev:
Jamen det nytter ikke noget, det kan godt være jeg kan høre forskel, men det overbeviser
mig stadig ikke om, at der rent faktisk kommer en anden lyd ud af mine højttalere. Der er ingen som helst videnskabelige
argumenter for, at der skulle være en hørbar forskel på kabler, derfor vil jeg ikke tro mit eget indtryk..
Men ja, hvis jeg over for mig selv, 100% skulle sandsynligøre at jeg rent faktisk kunne høre forskel på en cd afspiller til
5000 og en til 20.000, så ville jeg have brug for en ABX blindtest. På nuværende tidspunkt ville jeg aldrig købe en 20.000krs
cd afspiller af den grund, at jeg troede jeg ville få markant bedre lyd, for det tror jeg ikke. |
|
|
Toebs:
Øøhh det var vidst ikke det jeg skrev. Jeg skrev jo netop at jeg skulle have en ABX test for at jeg ville tro min egne øre
100% ved en CD-afspiller, på trods af, at der kan være store målbare forskelle på 2 cdafspillere
Gl.jas:
Du starter med at skrive, at skulle du kunne høre forskel på kabler, vil du ikke tro på at der kommer anden
lyd ud af højttaleren...?
Kan du derimod høre forskel på cd-spillere, vil du godt tro dine egne ører( lyden fra højttalerne)...?
Er det ikke lidt ærgerligt at læne sig så meget om af andre parametre end dine ører? Hvorfor så tvivlsom på egen
formåen?? |
|
|
Du læser vist hvad du vil, hvor skriver jeg, at jeg godt ville tro mine ører cd-afspilleren?
Dog vil jeg ikke så kategorisk afvise lydforskelle ved en cdafspiller, da det rent faktisk, vindeskabeligt, intelligent, emperisk
etc... giver mening at der kan være en målbar akustisk forskel!!
Med det sagt vil jeg så også sige (igen!):
Jeg tror _IKKE_ der er nogen speciel hørbar forskel på en cdafspiller til 5000 kr og en til 20000 kr, hvis de eller begge er
konstrueret fornuftigt og med det mål for øje ikke at farve lyden!!
"Hvorfor så tvivlsom på egen formåen?"
Jo hvis forskellene er så små, så kun halvdelen af befolkningen kan høre dem, og de ikke kan påvises ved akustiske eller
elektriske målinger, så begynder jeg at tro på, at der kan spille andre ting ind som eks. PLACEBO.. det er jo blevet skrevet
100 gange, at det er defor os "kabelskeptikere" ikke kan bruge argumentet "men jeg kunne jo høre det" til noget som helst.
Jeg vil godt tro på at forskellen er der, hvis det bliver vist på videnskabelig manér, f.eks. en veludført ABX test, analyseret
med fornuftige redskaber såsom binomial diversitet! Men indtil da, kan jeg ikke se nogen grund til at der skulle være en
forskel!
Hvorfor har du _SÅ_ lidt tiltro til videnskaben og videnskabsteori... jeg begriber det ikke.... go bang on walls in caves!
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bukker mig mig i støvet for dig, denon4life. Du har skabt en uendelig debat på det meget følsomme kabel-område.
Emnet har virkelig sat sindene i kog hos både tilhængere og skeptikere.
Måske man også kunne diskutere, om alle forstærkere lyder ens indenfor disses optimale arbejdsområde
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
rush skrev:
Jeg bukker mig mig i støvet for dig, denon4life. Du har skabt en uendelig debat på det meget
følsomme kabel-område.
Emnet har virkelig sat sindene i kog hos både tilhængere og skeptikere.
Måske man også kunne diskutere, om alle forstærkere lyder ens indenfor disses optimale arbejdsområde  |
|
|
Ja det kan man sagtens diskutere  , se bare:
Jeg har lavet et udklip fra en AES-artikkel (Audio Engineering Society, aes.org). Artiklen hedder "The Great Debate: Is
Anyone Winning", den er fra 1990 og er en opsumering af en lang række blindtests fra forskellige magasiner og institutioner,
som forsøger at fastslå, om der er hørbar forskel på forskellige forstærkere.
Jeg har ikke læst alle de enkelte tetst igennem, som artiklen referer til, for at finde ud af præcis hvilke forstærkere de
testede med, men har også lavet et lille snip fra artiklen, hvor de fortæller u specifikt om det generelle test udstyr:
Og så til resultaterne:
Døm selv
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nemlig
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg linkede til den tidligere i tråden, men den blev overset, så i min optik, helt fint at den kommer igen
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt at være kritisk indstillet, men totalt fornægte noget som så mange hører... Til underholdning læs "The 10 Biggest Lies in Audio" her http://www.theaudiocritic.com/back_issues/The_Audio_Critic_2 6_r.pdf
|
| Til top |
|
| |