Emne: Meget dyre highend kabler vs ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du, at det er godt at fornægte noget som så mange hører? Vi kan ikke læse ud fra skrift, hvis du mener det anderledes...
Men hvis du mener det som jeg tror du gør, og siger det er ogdt at være kritisk, men mindre godt at fornægte noget som andre hører, så har du jo slet ikke forstået pointen. Vi fornægter ikke, at mange rent faktisk "hører" de overdrevne forskelle når man skifter et strømkabel ud - for jeg tror vitterligt at de synes der er en forskel. Hele pointen er, at den forskel med stor sandsynlighed er hjernen som spiller dem et puds og prøver at forsvare, at man har købt et simpelt strømkabel til den samme pris som to uger til Gran Canaria.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Et spøgsmål tIl alle Kabelskebtikerne.
Kan i hjælpe mig lidt med følgende.
Mit sidste hifi køb var en DAC. Efter at have lyttet på den i en halv times tid var min umiddelbare konklution at der ikke var nogen særlig forskel i forhold til min gamle DAC. Var faktisk en anelse skuffet over den. Jo mere jeg hørte på den jo bedre og bedre synes jeg den lød. Nu, kunne jeg ikke drømme om at gå tilbage til den gamle DAC.
Kan i foklarer mig om jeg er udsat for en eller anden indbilsk (palcebo) tro på at den er bedre, når nu jeg har ofret en masse penge på den. Altså - snyder jeg mig selv til at tro at den er betydeligt bedre?
|
|
|
Du havde vel ikke 'ofret en masse penge' uden at have hørt apparatet??? Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Når man skal beskrive kvalitet, måler man på oplevelserne i forhold til forventningerne...
To mennesker har ikke nødvendigvis ikke samme kvalitetsoplevelse af samme produkt. På samme måde mener jeg, at spørgsmålet om prisen på kablet kan retfærdiggøres afhænger af oplevelsen hos den enkelte! |
|
|
Jeg har ofte haft mulighed for at lytte til produkter (kabler) som jeg slet ikke har nogen som helst forventninger til. Alt ukendt...også prisen. Trods dét...er det ikke noget problem at konstatere at der (som regel) er lydforskelle som kan beskrives med ord. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
... nu nævnes diverse ABX og andre blindtests. Men hvad nu hvis testen er så blind, at man slet ikke ved det er kablet som er skyld i en hørbar forskel? For næsten 30 år siden var jeg hun en god ven. Han havde et anlæg som dengang var langt uden for min økonomiske rækkevidde. Vi spillede plader fra en Void, med Breuer arm og en vdh modficeret EMT pickup. Mener trafoen var den store Audio Note. Denne aften var der en ny forforstærker. Husker ikke hvilken, men den var dyr og med rør. Der var 2 umiddelbart ens RIAA indgange på bagsiden. Vi prøvede dem begge og til vores overraskelse var der en del forskel. Umiddelbar mystisk, for der var kun een RIAA del i forstærkeren. Noget måtte der ske her. Vi spillede dog videre hele aftenen på den indgang der blev foretrukket med korte skift til den anden indgang, for lige at checke og vi var blevet døve. Dagen efter ringede min ven til mig. Han havde taget låget af forforstærkeren. Eneste forskel på de indgange var, at den ene var med det oprindelige kabel fra producenten. Den anden indgang havde ca. 10 cm. Audio Note sølvkabler! Alle kabler gik til den samme indgang via en printmonteret omskifter. Vi havde foretrukket indgangen med AN kablet, men vidste ikke, at blot var et kabel der gjorde forskellen (hvis ellers man videnskabeligt kan udledes at det var den eneste forskel). Siden da jeg hørt forskelle på kabler, men absolut også oplevet meget dyre kabler som på ingen måde kunne retfærdiggøre deres pris. Det er langt fra altid at de "dyreste" bare er bedst. I dag bruger jeg kabler til mange tusinde kroner, men jeg har også flere hjemmebyggede til brøkdele af den pris. I mange tilfælde foretrækker jeg de kabler jeg eller mine venner selv har lavet. De har ikke nogen fancy navne og er heller ikke tykke som en finger, men det virker fremragende. Måske er det hele bare indbildning, men hvad pokker. Det er mig der lytter til musikken og mig der oplever at foden vipper og jeg får lyst til at danse, når det hele spiller optimalt. Hvad andre mener, tror og ikke har bevist er for den sags skyld underordnet. På een gang må det være let og svært at være kabelskeptiker. De får en masse penge til god musik og vin. Men hvem har så bevist over for dem, at det er den rigtige musik og vin de nyder - at det ikke bare er noget de bilder sig ind?
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
|
Mener du, at det er godt at fornægte noget som så mange hører? Vi kan ikke læse ud fra skrift, hvis du mener det anderledes...
Men hvis du mener det som jeg tror du gør, og siger det er ogdt at være kritisk, men mindre godt at fornægte noget som andre hører, så har du jo slet ikke forstået pointen. Vi fornægter ikke, at mange rent faktisk "hører" de overdrevne forskelle når man skifter et strømkabel ud - for jeg tror vitterligt at de synes der er en forskel. Hele pointen er, at den forskel med stor sandsynlighed er hjernen som spiller dem et puds og prøver at forsvare, at man har købt et simpelt strømkabel til den samme pris som to uger til Gran Canaria. |
|
|
Min pointe er at læsning af den givne artikkel er ligeså underholdende som denne tråd. Problemet er jo dybest set at denne diskussion aldrig vil føre til nogen konklusion. Den kan gentages nårsomhelst og føre til samme diskussionsforløb. Den dag det kan måles og beskrives så er sagen en anden. En statistisk test på et antal forsøgspersoner som lytter vil ikke nødvendigvis føre til en konklusion efter min mening. Jeg observerer at der en betydelig grad af træning involveret i at lytte for de fleste. Så med mindre trænede personer er involveret i en dobbelt blindtest vil jeg ikke mene den fører til nogen pålidelig konklusion. Men denne diskussion kunne ligeså godt føres på en række andre områder som f.eks. lyd af forstærkere, DAC'er, pladespillere, vibrationsdæmpere, etc. Mig bekendt findes der ingen målemetoder der kan korreleres positivt med lytteoplevelsen. Vi er med andre ord tilbage til at lytte og foretage vores individuelle bedømmelser og vælge hvad vi mener det giver mening at investere i af udstyr. Det er i sig selv en kompliceret process og mange udskifter konstant komponenter i deres anlæg for blot at konstatere efter nogle måneder, at de ikke er tilfredse. Er der nogen målemetoder (eller "sandheder") der kan hjælpe på den process? Jeg har ikke kendskab til nogen. Der er kun den personlige stillingtagen og systematisk udvælgelse af komponenter og måske på et tidspunkt bare sige at nu er det godt nok eller også er det en fascination ved selve processen der gør at man bliver ved, altså en form for afhængighed.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
| Hele pointen er, at den forskel med stor sandsynlighed er hjernen som spiller dem et puds og prøver at forsvare, at man har købt et simpelt strømkabel til den samme pris som to uger til Gran Canaria. |
|
|
Det er dog utroligt, at I hele tiden forudsætter, at man faktisk har betalt et større beløb for det produkt som man mener 'lyder' godt! Kabel eller andet... Der findes jo også den mulighed at man lytter med åbent sind til noget som man ikke har nogensomhelst økonomisk andel i...  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Hvorfor har du _SÅ_ lidt tiltro til videnskaben og videnskabsteori... jeg begriber det ikke.... go bang on
walls in caves! |
|
|
At have tillid til videnskaben og videnskabsteori indebærer jo ikke at man blindt skal acceptere alt hvad der på et givent
tidspunkt er videnskabeligt bevist. Så ville videnskaben jo aldrig komme videre. Al videnskabeligt fremskridt begynder jo
netop med at en forsker har en mistanke om at den eksisterende forståelse af et emne mangelfuld eller forkert. Han/hun
sætter sig så for at undersøge det nærmere, typisk ved at udføre forsøg på en anden måde end dem der tidligere har været
udført. Det er efter min mening netop dette der er brug for i kabel-spørgsmålet. Men som jeg har argumenteret for tidligere,
så bliver det dyrt - det kan ikke klares på en eftermiddag.
Indtil det måtte ske, er det ganske rigtigt ikke videnskabeligt påvist at der kan være hørbare forskelle på kabler, men det
betyder ikke at det er videnskabeligt kætteri at omtale det som en reel mulighed at der er hørbar forskel på kabler. Higgs-
partiklen er mig bekendt heller ikke påvist endnu, men derfor må man jo godt omtale den som en reel mulighed.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
JBLPro skrev:
Hele pointen er, at den forskel med stor sandsynlighed er hjernen som spiller dem et puds og prøver at
forsvare, at man har købt et simpelt strømkabel til den samme pris som to uger til Gran Canaria. |
|
|
Det er dog utroligt, at
I hele tiden forudsætter, at man faktisk har <span style="text-decoration: underline;">betalt </span>et større beløb for det
produkt som man mener 'lyder' godt! Kabel eller andet...Der findes jo også den mulighed at man lytter med åbent sind til noget
som man ikke har nogensomhelst <span style="font-style: italic;">økonomisk</span> andel i... Mvh.Niels |
|
|
Ja, det var det der var min pointe tidligere i tråden - det er som om der for mange opponenter er et filter inde der frasorterer
oplysningen om at det nogle gange er billigere kabler der lyder bedst. For det passer ikke ind i verdensbilledet.
Jeg er mig pinligt bevidst om det muligvis er placebo, når jeg kan høre forskel på kabler. Jeg tror ikke det er placebo, men jeg
tager alle bud på hvorfor det kan være det alvorligt ved at jeg forholder mig til dem.
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min kæreste drikker praktisk talt ikke vin, såfremt jeg byder på et glas Côtes du Rhone fra Frankrig og en Ripasso fra Italien, så vil hun ikke kunne smage synderlig forskel. Begge vine er fra koldtklimaområder og af den kraftigere slags - som sådan ikke meget forskellige, men dog ganske forskellige. Stortset enhver trænet vindrikker, vil kunne smage forskel på disse to vine - netop fordi han/hun er trænet og i stand til at sammenligne på en række vinrelaterede parametre. Drager vi en parallel til vores diskussion om kabler, så ligger årsagen til "krigen" måske lige til højrebenet. De trænede lyttere kan afgjort høre forskel og de mindre trænede har meget sværere ved at høre forskel. Der er skeptikere, som er åbne og gerne vil, men ikke kan høre forskel, altså dem som måske ikke er så erfarne lyttere. Så er der dem, hvor deres logik forbyder en forskel = ignoranterne. Der er ingen tvivl om, at man skal træne sine ører op til at lytte og blive i stand til at identificere forskellene, hvilket kræver erfaring fra at lytte til rigtig mange anlæg. Et andet eksempel, racerkøreren kan mærke hvis gassen er ved at sive ud af den bagerste venstre støddæmper, mens ham som kun kører til købmanden et par gange om ugen, formår at køre på et halvpunkteret baghjul uden at konstatere nogen forskel. Gammelt ordsprog gælder: "Øvelse gør mester" Go' dag
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Der er ingen tvivl om, at man skal træne sine ører op til at lytte og blive i stand til at identificere forskellene, hvilket kræver erfaring fra at lytte til rigtig mange anlæg.
|
|
|
Lad os sige du har ret, at alle ville kunne træne sig op til at høre en forskel - det kræver blot tid og erfaring. Omvendt kan enhver, selv min kæreste, høre forskel på om højttalerne står 10-20 eller 50 cm fra væggen om der ligger et tæppe foran etc., helt uden at træne. Min pointe er, at man kan bruge 100.000 kr. på kabler, som gør så lille en forskel, at et tæppe på gulvet til 1.000 kr. gør det til skamme. I min verden er det ikke værd at diskutere. Vi kunne lige så godt diskutere den lydmæssige forskel på om gulvet er støvsuget eller ej. Som andre har været inde på, er der underligt at nogle mener "der er en verden til forskel på to kabler", når så mange andre har svært ved overhovedet at høre selv den mindste forskel. Noget er galt... __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
MOtheFREAK skrev:
Der er ingen tvivl om, at man skal træne sine ører op til at lytte og blive i stand til at identificere forskellene, hvilket kræver erfaring fra at lytte til rigtig mange anlæg.
|
|
|
Lad os sige du har ret, at alle ville kunne træne sig op til at høre en forskel - det kræver blot tid og erfaring. Omvendt kan enhver, selv min kæreste, høre forskel på om højttalerne står 10-20 eller 50 cm fra væggen om der ligger et tæppe foran etc., helt uden at træne. Min pointe er, at man kan bruge 100.000 kr. på kabler, som gør så lille en forskel, at et tæppe på gulvet til 1.000 kr. gør det til skamme. I min verden er det ikke værd at diskutere. Vi kunne lige så godt diskutere den lydmæssige forskel på om gulvet er støvsuget eller ej. Som andre har været inde på, er der underligt at nogle mener "der er en verden til forskel på to kabler", når så mange andre har svært ved overhovedet at høre selv den mindste forskel. Noget er galt...
|
|
|
Kunne ikke have skrevet det bedre... Hvis man skal forsvare at bruge så mange penge på kabler, så er det en nødvendighed at ALT andet er fuldstændig perfekt. Og når man ser på akustikken i mange af de lytterum hvor folk kan høre kæmpe forskelle på to forskellige kabler, ja... Så er der noget galt 
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
MOtheFREAK skrev:
|
|
|
Lad os sige du har ret, at alle ville kunne træne sig op til at høre en forskel - det kræver blot tid og erfaring. Omvendt kan enhver, selv min kæreste, høre forskel på om højttalerne står 10-20 eller 50 cm fra væggen om der ligger et tæppe foran etc., helt uden at træne. Min pointe er, at man kan bruge 100.000 kr. på kabler, som gør så lille en forskel, at et tæppe på gulvet til 1.000 kr. gør det til skamme. I min verden er det ikke værd at diskutere. Vi kunne lige så godt diskutere den lydmæssige forskel på om gulvet er støvsuget eller ej. Som andre har været inde på, er der underligt at nogle mener "der er en verden til forskel på to kabler", når så mange andre har svært ved overhovedet at høre selv den mindste forskel. Noget er galt... |
|
|
Hej Solu, Jeg er ganske enig med dig. Jeg har ejheller bragt prisen på banen, da jeg mener vores diskussion ikke har relation til pris (upåagtet at trådens navn giver det indtryk, men indholdet af tråden har ikke handlet særlig meget om pris) - for mig drejer det sig om, hvorvidt der er forskel på kabler eller ej - helt uden at tænke på prisen. Prisen skal ses i relation til den enkeltes økonomi, den enkeltes set-up og virkningsgraden af det pågældende kabel - prisen er noget vi hver især kan forholde os til på individuelt niveau. Når det er sagt, så mener jeg at der findes masser af hifiudstyr (både elektronik og kabler) som ikke er pengene værd og tilsvarende en masse udstyr som er virkelig value-for-money. Go' dag
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
...som opsummering: Er der forskel på kabler eller ej? Dette er for mig det relevante spørgsmål, glem prisen og hvorvidt det er pengene værd. Det er en helt anden diskussion... Go' dag
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Kunne ikke have skrevet det bedre... Hvis man skal forsvare at bruge så mange penge på kabler, så er det en nødvendighed at ALT andet er fuldstændig perfekt. Og når man ser på akustikken i mange af de lytterum hvor folk kan høre kæmpe forskelle på to forskellige kabler, ja... Så er der noget galt  |
|
|
Hej JBLPro, Dette er vi aldeles 100% enige om - det er faktisk en skændsel... Go' dag
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Min kæreste drikker praktisk talt ikke vin, såfremt jeg byder på et glas Côtes du Rhone fra Frankrig og en Ripasso fra Italien, så vil hun ikke kunne
smage synderlig forskel. Begge vine er fra koldtklimaområder og af den kraftigere slags - som sådan ikke meget forskellige, men dog ganske
forskellige. Stortset enhver trænet vindrikker, vil kunne smage forskel på disse to vine - netop fordi han/hun er trænet og i stand til at
sammenligne på en række vinrelaterede parametre.Drager vi en parallel til vores diskussion om kabler, så ligger årsagen til "krigen" måske lige til
højrebenet. De trænede lyttere kan afgjort høre forskel og de mindre trænede har meget sværere ved at høre forskel. Der er skeptikere, som er
åbne og gerne vil, men ikke kan høre forskel, altså dem som måske ikke er så erfarne lyttere. Så er der dem, hvor deres logik forbyder en forskel
= ignoranterne.Der er ingen tvivl om, at man skal træne sine ører op til at lytte og blive i stand til at identificere forskellene, hvilket kræver
erfaring fra at lytte til rigtig mange anlæg.Et andet eksempel, racerkøreren kan mærke hvis gassen er ved at sive ud af den bagerste venstre
støddæmper, mens ham som kun kører til købmanden et par gange om ugen, formår at køre på et halvpunkteret baghjul uden at konstatere nogen
forskel.Gammelt ordsprog gælder: "Øvelse gør mester"Go' dag  |
|
|
Jeg er helt enig i, at det at lytte er noget man kan øve sig i og blive bedre til at identificere forskellige problemer o.lign.
Der er bare ét problem med den hypotese, at det skulle være grunden til den diskussion: nemlig det, at denne diskussion er IKKEEKSISTERENDE i
den professionelle verden. Det diskuteres simpelthen overhovedet ikke. Når der skal bygges et professionelt studie, bruger man helt almindeligt
billigt kabel, der blot opfylder de basale elektriske krav, og så måske nogle krav til holdbarhed og den slags - intet esoterisk.
Fabrikanterne der bruges til professionelle formål går heller ikke op i det overhovedet (Sommer Cable, Klotz, Eurocable, Cordial m.fl.). Du finder
intet omkring den slags andet end helt basale elektriske egenskaber osv. i deres kataloger. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
|
|
|
Jo det er der da vist temmelig meget tvivl om. Jeg har i de tidligere kabeldebatter jeg har deltaget i netop efterlyst en enighed om hvad man hører når man hører forskel. Man møder næsten altid udsagn som " selv min kone kunne straks høre forskel da hun kom ind i stuen" og "hvis man ikke kan høre forskel bør man finde sig en anden hobby". I andre tråde foreslås kabler som løsningen hvis en bruger synes hans anlæg lyder helt forkert. Der findes "lystklingende kabler" og "mørktklingende kabler" som kan ændre tonebalancen i et anlæg. Der tales altså om meget store forskelle som alle kan høre uden at lytte koncentreret.
Du medvirker vel også selv lidt til tvivlen med dit indlæg tidligere hvor du beskrev dine kabelarrangementer. Alle kunne høre forskel selvom det var på fremmede anlæg, under fremmede forhold, en masse mennesker i lokalet, fremmed musik og folk vandrede ud og ind af lokalet. Altsammen ting der vanskelliggør koncentreret lytning.
Det vil nok være nemmere at acceptere at man ikke oplever en forskel fordi man koncentrerer sig for meget om musikken og for lidt om kablerne. Det er straks sværere at tro på de ret store forskelle der ofte beskrives herinde.
Så det kunne måske være en ide med en kabeltråd hvor skeptikerne holder sig ude og lader tilhængerne blive enige først. 
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
| Det er straks sværere at tro på de ret store forskelle der ofte beskrives herinde.
Så det kunne måske være en ide med en kabeltråd hvor skeptikerne holder sig ude og lader tilhængerne blive enige først. 
|
|
|
Hej Stanley, Udmærket pointe  Du har fuldstændig ret i, at vi af og til læser indlæg hvor en eller anden håbefuld gut har skiftet fra et signalkabel til et andet signalkabel (ofte på et mindre anlæg), og forskellen er så ligefrem MEGASTOR ... hvilket selvfølgelig er ganske imponerende flot  Men er det ikke i øvrigt meget sigende om vores verden af i dag, alting er større, bredere, dybere og bare så meget mere end tidligere ... superlativerne er blevet devalueret, nu forslår end ej hyperlativerne... what's next?  Jeg hører til dem som afgjort oplever kabelforskelle, men erkender da, at vi ofte taler om nuancer ...lidt bredere, lidt dybere, lidt strammere, lidt lysere, lidt hurtigere osv. osv. - alt dette kogt sammen, kan så til gengæld (for mig) gøre en ganske stor forskel... Min erfaring er, at et simpelt anlæg (uden at genere nogen) ofte ikke vinder nævneværdigt ved kabelskift. Ofte fordi kablerne simpelthen ikke er flaskehalsen, men systemet i sig selv eller delelementer af systemet er flaskehalsen. Tager man til gengæld et kompetent anlæg, hvor der er balance og hvor akustikken også er på plads, dér vil et dårligt eller upassende kabel virkelig påvirke totaloplevelsen. Hvad nytter fire nye støddæmpere på en bil, som i forvejen kører på flade dæk  Go' aften
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
JBLPro skrev:
Hele pointen er, at den forskel med stor sandsynlighed er hjernen som spiller dem et puds og prøver at
forsvare, at man har købt et simpelt strømkabel til den samme pris som to uger til Gran Canaria. |
|
|
Det er dog utroligt, at
I hele tiden forudsætter, at man faktisk har <span style="text-decoration: underline;">betalt </span>et større beløb for det
produkt som man mener 'lyder' godt! Kabel eller andet...Der findes jo også den mulighed at man lytter med åbent sind til noget
som man ikke har nogensomhelst <span style="font-style: italic;">økonomisk</span> andel i... Mvh.Niels |
|
|
Spørgsmålet er så om man kan høre - med åbent sind - at der er skiftet til et andet kabel, mens man ikke er klar over det ?
Kan man ikke det, vil jeg mene at pengene er "spildt", eller at man i hvert fald kun ved at kablet er godt, fordi man ved hvad
man har givet for det, eller kan se det flotte kabel
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
|
Så det kunne måske være en ide med en kabeltråd hvor skeptikerne holder sig ude og lader tilhængerne blive enige først.  |
|
|
Jeg tror det endda bliver svært her... Det seneste jeg husker fra at have lyttet på forskellige højttalerkabler var at det ene lød decideret dovent i forhold til de andre, og at et andet lød spidst og hidsigt. Specielt det sidstnævnte var der ingen andre der kunne bekræfte.
Igen er der systemsammenhængen... Jeg tror meget af det afhænger af elektriske egenskaber, om man kører transistor eller rør, og endda hvilken type rørkonstruktion man kører (hvis man kører med rør).
Lad os sammenligne med en konkret indspilning... På et andet forum (nogle vil kalde det konkurrerende, andre kalder det de udstødtes site - igen en manglende/divergerende forventningsafstemning) klager jeg over en unormalt dårlig indspilning på vinyl. Hertil kommenterer en anden at han synes den lyder mere ægte end så meget andet - og min oplevelse er så langt fra normal at den kommentar bare lyder åndssvagt - for mig. Fair nok. Men så er der også nogle der skal kommentere at hans "analyse" bare er så rigtig, uden selv at have hørt pladen... Der er mange meninger, cirka en pr. forumdeltager, og baggrunden er meget forskellig - men alle har en mening. Der er endda anmeldelser af pladen i to forskellige tyske magasiner, hvoraf det ene også mener at det er en "ærlig" indspilning, dog med en del fejl - mens det andet mener at denne "official bootleg" skal man holde sig langt fra. Hvem har ret? Det har man selv!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Du har fuldstændig ret i, at vi af og til læser indlæg hvor en eller anden håbefuld gut har skiftet fra et signalkabel til et andet signalkabel (ofte på et mindre anlæg), og forskellen er så ligefrem MEGASTOR ... hvilket selvfølgelig er ganske imponerende flot 
Men er det ikke i øvrigt meget sigende om vores verden af i dag, alting er større, bredere, dybere og bare så meget mere end tidligere ... superlativerne er blevet devalueret, nu forslår end ej hyperlativerne... what's next?
|
|
|
Godt vi er enige, da det er et punkt jeg finder meget væsentligt for debatten. Man plejer jo at sige at overdrivelse fremmer forståelsen, men det gør det altså ikke her. Hvis vi ser på de målemæssige forskelle igen, kan jeg jo ikke benægte at der er målbare forskelle på kablernes elektriske egenskaber (ja jeg er belastet af en teknisk uddannelse ). Spørgsmålet er så bare om de små forskelle i capacitans, induktans og impedans m.m. kan medføre en hørbar forskel på det der kommer ud af højttaleren. De kan ihvertfald ikke forklare de megastore forskelle der ofte beskrives, så hvis folk mener det ærligt (og hvorfor skulle de ikke gøre det) når de skriver at de oplever disse forskelle må der være en anden forklaring f.eks. placebo.
MOtheFREAK skrev:
Min erfaring er, at et simpelt anlæg (uden at genere nogen) ofte ikke vinder nævneværdigt ved kabelskift. Ofte fordi kablerne simpelthen ikke er flaskehalsen, men systemet i sig selv eller delelementer af systemet er flaskehalsen.
Tager man til gengæld et kompetent anlæg, hvor der er balance og hvor akustikken også er på plads, dér vil et dårligt eller upassende kabel virkelig påvirke totaloplevelsen.
Hvad nytter fire nye støddæmpere på en bil, som i forvejen kører på flade dæk 
|
|
|
Så skal du jo bare fortælle mig om mit anlæg er kompetent nok, så ved jeg om jeg behøver bruge tid og penge på andre kabler. 
Jeg tror nu nok jeg vil få mere ud af at fokusere på akustikken først. Det tror jeg gælder for de fleste herinde, både kabeltilhængere og skeptikere.
Jeg vil mene at hvis du kører på flade dæk har du netop brug for effektive støddæmpere. Så hvis den analogi skal holde kan man jo også sige at en middelmådig forstærker er mere følsom overfor de små forskelle mens en mere kompetent spiller ligegodt med alle kabler. 
Jeg tror ikke at der er en sammenhæng mellem prisen på folks anlæg og hvem der oplever forskelle på kabler. Det er vi tilsyneladende enige om jvnf. starten på dit indlæg, medmindre du mener at det er "kejserens nye klæder effekten" der gør sig gældende der ?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|