Emne: Meget dyre highend kabler vs ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
gl.jas skrev:
Toebs skrev:
Jamen det nytter ikke noget, det kan godt være jeg kan høre forskel, men det overbeviser mig stadig ikke om, at der rent faktisk kommer en anden lyd ud af mine højttalere. Der er ingen som helst videnskabelige argumenter for, at der skulle være en hørbar forskel på kabler, derfor vil jeg ikke tro mit eget indtryk..
Men ja, hvis jeg over for mig selv, 100% skulle sandsynligøre at jeg rent faktisk kunne høre forskel på en cd afspiller til 5000 og en til 20.000, så ville jeg have brug for en ABX blindtest. På nuværende tidspunkt ville jeg aldrig købe en 20.000krs cd afspiller af den grund, at jeg troede jeg ville få markant bedre lyd, for det tror jeg ikke. |
|
|
Toebs:
Øøhh det var vidst ikke det jeg skrev. Jeg skrev jo netop at jeg skulle have en ABX test for at jeg ville tro min egne øre 100% ved en CD-afspiller, på trods af, at der kan være store målbare forskelle på 2 cdafspillere
Gl.jas:
Du starter med at skrive, at skulle du kunne høre forskel på kabler, vil du ikke tro på at der kommer anden lyd ud af højttaleren...?
Kan du derimod høre forskel på cd-spillere, vil du godt tro dine egne ører( lyden fra højttalerne)...?
Er det ikke lidt ærgerligt at læne sig så meget om af andre parametre end dine ører? Hvorfor så tvivlsom på egen formåen??
|
|
|
Du læser vist hvad du vil, hvor skriver jeg, at jeg godt ville tro mine ører cd-afspilleren?
Tror ikke jeg har påstået, at du vil tro dine "ører cd-afspiller"...
Med det sagt vil jeg så også sige (igen!): Jeg tror _IKKE_ der er nogen speciel hørbar forskel på en cdafspiller til 5000 kr og en til 20000 kr, hvis de eller begge er konstrueret fornuftigt og med det mål for øje ikke at farve lyden!!
Du bruger meget "tro" i dine forklaringer. Måske du skulle prøve med noget erfaring. Der er meget der tyder på at du aldrig har prøvet at lave sammenligninger, når du i den grad læner dig op af "tro"! Dine forbehold med konstruktion og lydideal er intet værd i denne sammenhæng, idet alle konstruktører vil påberåbe sig disse dyder for deres produkter, men når du tydeligvis ikke har prøvet at sammenligne cd-afspillere, kan "tro" ikke bruges.
Jeg kan garantere dig for at der er særdeles megen forskel på cd-afspillere, ligeså forstærkere og kabler, men hvis man ikke har afprøvet og sammenlignet, kan man vel blot "tro"!
"Hvorfor så tvivlsom på egen formåen?" Jo hvis forskellene er så små, så kun halvdelen af befolkningen kan høre dem, og de ikke kan påvises ved akustiske eller elektriske målinger, så begynder jeg at tro på, at der kan spille andre ting ind som eks. PLACEBO.. det er jo blevet skrevet 100 gange, at det er defor os "kabelskeptikere" ikke kan bruge argumentet "men jeg kunne jo høre det" til noget som helst.
Er det ikke lige lovlig nemt, straks at råbe "placebo", når man ikke har erfaring med kabler, men higer sig i manglende målinger, og ikke tør tro på egne sanser...
Jeg vil godt tro på at forskellen er der, hvis det bliver vist på videnskabelig manér, f.eks. en veludført ABX test, analyseret med fornuftige redskaber såsom binomial diversitet! Men indtil da, kan jeg ikke se nogen grund til at der skulle være en forskel!
Du kan ikke se nogen grund til at der er forskelle, på trods af kablers værdier for Induktans-Kapacitans er stærkt varierende...
.... go bang on walls in caves!
Du har åbenbart været der før mig, siden du finder det nødvendigt med en infantil sidebemærkning. Vi stopper bare her, og finder ny græsmark
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Toebs skrev:
Hvorfor har du _SÅ_ lidt tiltro til videnskaben og videnskabsteori... jeg begriber det ikke.... go bang on walls in caves! |
|
|
At have tillid til videnskaben og videnskabsteori indebærer jo ikke at man blindt skal acceptere alt hvad der på et givent tidspunkt er videnskabeligt bevist. Så ville videnskaben jo aldrig komme videre. Al videnskabeligt fremskridt begynder jo netop med at en forsker har en mistanke om at den eksisterende forståelse af et emne mangelfuld eller forkert. Han/hun sætter sig så for at undersøge det nærmere, typisk ved at udføre forsøg på en anden måde end dem der tidligere har været udført. Det er efter min mening netop dette der er brug for i kabel-spørgsmålet. Men som jeg har argumenteret for tidligere, så bliver det dyrt - det kan ikke klares på en eftermiddag.
Indtil det måtte ske, er det ganske rigtigt ikke videnskabeligt påvist at der kan være hørbare forskelle på kabler, men det betyder ikke at det er videnskabeligt kætteri at omtale det som en reel mulighed at der er hørbar forskel på kabler. Higgs- partiklen er mig bekendt heller ikke påvist endnu, men derfor må man jo godt omtale den som en reel mulighed. |
|
|
Right on spot...
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Ja, det var det der var min pointe tidligere i tråden - det er som om der for mange opponenter er et filter inde der frasorterer
oplysningen om at det nogle gange er billigere kabler der lyder bedst. For det passer ikke ind i verdensbilledet.
|
|
|
Som forventet, indtil videre bliver dette ganske enkelt ignoreret af dem der mener at det er den dyrere pris der spiller hjernen
et pus. Heldigvis er dette nu min kabeldebat nr. alt for mange, så jeg bliver ikke skuffet. Bare bekræftet
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Encore skrev:
Ja, det var det der var min pointe tidligere i tråden - det er som om der for mange opponenter er et filter inde der frasorterer
oplysningen om at det nogle gange er billigere kabler der lyder bedst. For det passer ikke ind i verdensbilledet.
|
|
|
Som forventet, indtil videre bliver dette ganske enkelt ignoreret af dem der mener at det er den dyrere pris der spiller hjernen
et pus. Heldigvis er dette nu min kabeldebat nr. alt for mange, så jeg bliver ikke skuffet. Bare bekræftet  |
|
|
Men som jeg i hvert fald har nævnt før, behøver det ikke være prisen. Det kan sagtens være f.eks. en tilfældighed der indenfor de første sekunder
ansporer en mistanke om at pågældende kabel lyder på en eller anden bestemt måde, som der så omgående ubevidst bliver lyttet efter at bekræfte
- og så er slaget allerede tabt. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Jeg kan garantere dig for at der er særdeles megen forskel på cd-afspillere, ligeså forstærkere og kabler, men hvis man ikke
har afprøvet og sammenlignet, kan man vel blot "tro"! |
|
|
Det er altså ikke kun en mangel på viden og erfaring, der er tale om. I mit virke som professionel lydtekniker bliver jeg dagligt mindet om hvor
voldsom og virkelig placeboeffekten er, mens jeg aldrig har hørt forskel på kabler. Så jeg kunne ligeledes beskylde alle de troende (hvilket jeg da
også gør) for ikke at vide nok om placeboeffekten, dens måder at virke på og dens rækkevidde.
Så måske var det jer, der skulle udvide jeres horisont? __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
jensen skrev:
|
Det værste ved de dyre kabler mærker er at mange af dem fortæller en masse bla bla om hvor de er lavet og hvordan.
Kender til et tyskfirma der lave data kabler, flere meget kendte mærker få deres kabler lavet der i m mål til meget få kr, men de bruger stor belød på at markedføre sig til noget de slet ikke er.
|
|
|
Kabelproducenterne er hverken værre eller bedre end producenter af andre hifi-produkter, eller andre producenter af noget som helst produkt. Når der er konkurrence skal der reklameres og det bliver der på hele markedet. Se blot hvad der vælter ind af postkassen og fremvises på tv.
Diskussionen om kabelpriser ender desværre ofte ganske negativ, mens diskussionen om voldsomme priser på elektronikdelen er ganske fåmælt, skønt man kan købe forstærkere - cdspiller etc. til ditto himmelråbende priser.. Her er der åbenbart en gensidig enighed om, at der er STORE forskelle, hvorfor priser kan forsvares...?
Jeg mener der kan høres forskel, uanset hvad man ændre på sit setup, men tvivler på at kabelskeptikerne ville "bestå" en test med fx cd-afspillere... Det kunne være interessant med en sådan lille øvelse, hvis der er en skeptiker der har mod på det...
|
|
|
Ja det er kedeligt, vi behøver bare at kikke på bilreklamer hvor folk køber det værste loft forbi de mærker har forstået at ramme plet med deres reklamer.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 03 Juni 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
mhansen skrev:
|
Et spøgsmål tIl alle Kabelskebtikerne.
Kan i hjælpe mig lidt med følgende.
Mit sidste hifi køb var en DAC. Efter at have lyttet på den i en halv times tid var min umiddelbare konklution at der ikke var nogen særlig forskel i forhold til min gamle DAC. Var faktisk en anelse skuffet over den. Jo mere jeg hørte på den jo bedre og bedre synes jeg den lød. Nu, kunne jeg ikke drømme om at gå tilbage til den gamle DAC.
Kan i foklarer mig om jeg er udsat for en eller anden indbilsk (palcebo) tro på at den er bedre, når nu jeg har ofret en masse penge på den. Altså - snyder jeg mig selv til at tro at den er betydeligt bedre?
|
|
|
Du havde vel ikke 'ofret en masse penge' uden at have hørt apparatet???
Mvh. Niels
|
|
|
Jo da, rigtig mange gange og i rigtig mange timer. Bare ikke på mit eget anlæg, men på et anlæg der minder i mit eget. Den jeg hørte var en prototype, så jeg havde bestilt den inden den egentlig var kommet i rigtig produktion.
Som jeg skev i senere indlæg, så havde jeg så store forventinger at jeg glemte at lytte til musikken. Faktisk er det det hifi køb, som har haft det mest atypiske forløb. Her kunne så komme en lang forkalring om det, men nu er det jo kabel tråd.
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
MOtheFREAK skrev:
Der er ingen tvivl om, at man skal træne sine ører op til at lytte og blive i stand til at identificere forskellene, hvilket kræver erfaring fra at lytte til rigtig mange anlæg.
|
|
|
Jo det er der da vist temmelig meget tvivl om. Jeg har i de tidligere kabeldebatter jeg har deltaget i netop efterlyst en enighed om hvad man hører når man hører forskel. (resterende del af Stanleys indlæg er slettet for bedre at kunne overskue diskusionen)
|
|
|
Jeg ville bare lige komme med et lille indspark, men først, 1. jeg tror ikke på at kabler kan gøre så meget for lyden. Jeg går efter fornuftige kabler, der overholder de videnskabelige "krav" og som er fornuftigt bygget - og da gerne brugt til en billig penge  2. jeg har, ved enkelte lyttesessioner ment at kunne høre forskel, men jeg tror umiddelbart det drejer sig om en placebo effekt. Når det så er sagt, så tyder al forskning på at man godt kan træne ens "øre"... Eller dvs. vi hører jo faktisk ikke med øret, vi hører med hjernen - groft sagt. Hvis man ikke har nogle egentlige sygdomme eller nedsat hørelse, så hører man med hjernen. Og man har bl.a. testet mange forskellige personer med fMRI - funktionel magnetisk resonans imaging - som man bruger i den neurologiske og psykiatriske forskning. Men denne måde kan man måle hvilke centre/områder i hjernen der er aktive når der lyttet musik (blodtilførslen stiger)... Og her er det vist at professionelle musikere (f.eks. Sting) "lytter" med andre dele af hjernen end "almindelige" mennesker. Man må derfor tro at han subjektive opfattelse er noget forskellig fra "os andre". Det kunne betyde at han hans auditoriske system(inkl. hjerne) er bedre til at opfatte nuancer mv.  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Encore skrev:
Encore skrev:
Ja, det var det der var min pointe tidligere i tråden - det er som om der for mange opponenter er et filter inde der
frasorterer
|
|
|
Som forventet, indtil videre bliver dette ganske enkelt ignoreret af dem der mener at det er den dyrere pris der spiller
hjernen
et pus. Heldigvis er dette nu min kabeldebat nr. alt for mange, så jeg bliver ikke skuffet. Bare bekræftet  |
|
|
Men som jeg i hvert fald har nævnt før, behøver det ikke være prisen. Det kan sagtens være f.eks. en tilfældighed der
indenfor de første sekunder
ansporer en mistanke om at pågældende kabel lyder på en eller anden bestemt måde, som der så omgående ubevidst bliver
lyttet efter at bekræfte
- og så er slaget allerede tabt. |
|
|
Nu formulerede jeg mig netop så det ikke var i modstrid med at du faktisk havde forsøgt at forholde dig til det ...
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
Når det så er sagt, så tyder al forskning på at man godt kan træne ens "øre"... Eller dvs. vi hører jo faktisk ikke med øret, vi hører med hjernen - groft sagt. Hvis man ikke har nogle egentlige sygdomme eller nedsat hørelse, så hører man med hjernen. Og man har bl.a. testet mange forskellige personer med fMRI - funktionel magnetisk resonans imaging - som man bruger i den neurologiske og psykiatriske forskning. Men denne måde kan man måle hvilke centre/områder i hjernen der er aktive når der lyttet musik (blodtilførslen stiger)... Og her er det vist at professionelle musikere (f.eks. Sting) "lytter" med andre dele af hjernen end "almindelige" mennesker. Man må derfor tro at han subjektive opfattelse er noget forskellig fra "os andre". Det kunne betyde at han hans auditoriske system(inkl. hjerne) er bedre til at opfatte nuancer mv. 
|
|
|
Vi er helt enige. Jeg er slet ikke i tvivl om at man kan træne sin evne til at lytte koncentreret til små detaljer. Spørgsmålet er om det er nødvendigt for at opleve forskel på kabler. Det var det MOtheFREAK skrev. Og han lyder jo som en der har eksperimenteret temmelig meget med en del kabler på mange forskellige anlæg. Han mener at forskellen er betinget af at man er trænet og lytter koncentreret. Modsat har vi så historierne om konen der tilfældigt gik gennem stuen og stopper op og spørger "hvad har du gjort ved anlægget ?". Underforstået, koner hører dårligt og interesserer sig overhovedet ikke for hifi, men hun hørte det omgående helt uden at koncentrere sig om det. Her tales altså om forskelle større end et skift fra Cerwin Vega til System Audio. Jeg tror at du kan finde den type historier i de fleste lange kabeltråde herinde.
Selv blandt tilhængere er der altså meget stor uenighed om hvad de oplever. Man kan vel næsten sige at MOtheFREAK´s oplevelser ligger tættere på skeptikernes end på dem der oplever store forskelle.
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Selv blandt tilhængere er der altså meget stor uenighed om hvad de oplever. Man kan vel næsten sige at MOtheFREAK´s oplevelser ligger tættere på skeptikernes end på dem der oplever store forskelle.
|
|
|
 Den var meget god  For mig kan der være tydelig forskel. Men at et anlæg skulle skifte totalt karakter (som nogle giver udtryk for ved skift af et signalkabel), det har jeg absolut ikke observeret. Som nævnt oplever jeg forskelle på klang, bredde, dybde, detaljer, rum, højde, hastighed osv. osv. Men vi taler om nuancer, lidt her og lidt der. Samlet set kan disse dog gøre en ganske stor forskel... på det rigtige anlæg. ...men at konvertere et sæt CV'er til noget andet .... well  Go' dag
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan måske tydeliggøres med lidt grafik :

Punkt A = skeptikerne. Hvis man mener at der ikke er forskel må det nødvendigvis være nul. "Ingen forskel" kan vel ikke gradbøjes.
Punkt B = MOtheFREAK f.eks. dette udsagn:
MOtheFREAK skrev:
Der er ingen tvivl om, at man skal træne sine ører op til at lytte og blive i stand til at identificere forskellene, hvilket kræver erfaring fra at lytte til rigtig mange anlæg.
|
|
|
Punkt C = F.eks. Finlytteren :
finlytteren skrev:
|
En dag tog jeg et signalkabel med ud til en ven og afprøvede det på hans meget gamle Sansui forstærker. Forskellen var så himmelråbende stor, at psykisk påvirkning af hørelsen ikke kan forklare den store forskel...
Med hans eget signalkabel kunne volumenknappen ikke skrues mere op end kl. 12 position, før lyden var så skarp og anstrengende at dette måtte ses som absolut max.volumen. Ved lav volumen manglede der íøvrigt bas, så dette blev justeret på tonekontrollen for bas. Diskanten var derimod for dominerende ved lav volumen og dette blev justeret med tonekontrollen for diskant. Omvendt måtte der ved høj volumen skrues ned for bassen og op for diskanten igen.
Da mit medbragte kabel blev monteret, passede både diskant og bas ved såvel høj som lav volumen. Og desuden kunne volumenknappen skrues helt op (kl. 4-position) uden at lyden var nær så anstrengende, som det var ved kl. 12 position på min vens eget kabel.
Denne forskel var simpelthen så stor, at den ikke kan forklares med nogle af de argumenter, som kabelskeptikerne har fremført...
|
|
|
Er det egentlig ikke sjovt at B og C normalt (altid) danner fælles front mod A i debatter som denne ? 
Er det underligt hvis det kan være svært for A at vide hvad det egentlig er vi debatterer ?
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ehhh... der hoppede kæden vist helt af i din nydelige manipulation...
Skeptikeren tror ikke på forskel, jeg ved der er forskel - hvordan kan A (skeptikeren) og B (jeg) ligge lige op ad hinanden?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Ehhh... der hoppede kæden vist helt af i din nydelige manipulation...
Skeptikeren tror ikke på forskel, jeg ved der er forskel - hvordan kan A (skeptikeren) og B (jeg) ligge lige op ad hinanden? |
|
|
Min illustration skal udelukkende vise omfanget af den forskel der opleves. Dine udsagn om at der kræves trænede ører og kompetente anlæg m.m. indikerer en marginal forskel, altså afstanden fra A til B. Andre har givet udtryk for det samme i tråden, så du er ikke alene om den opfattelse. Modsat finlytterens indlæg der beskriver en enorm forskel, altså afstanden fra A til C. Du må da være enig i at der er meget langt mellem de to citater jeg bragte ?
Nu bringer du så noget andet ind i debatten. Hvordan kan du sige at du ved mens andre tror ? Er det virkeligt bare det der adskiller A og B. A accepterer at hjernen kan snydes, mens B stoler blindt på deres sanser ?
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Asklepios skrev:
Når det så er sagt, så tyder al forskning på at man godt kan træne ens "øre"... Eller dvs. vi hører jo faktisk ikke med øret, vi hører med hjernen - groft sagt. Hvis man ikke har nogle egentlige sygdomme eller nedsat hørelse, så hører man med hjernen. Og man har bl.a. testet mange forskellige personer med fMRI - funktionel magnetisk resonans imaging - som man bruger i den neurologiske og psykiatriske forskning. Men denne måde kan man måle hvilke centre/områder i hjernen der er aktive når der lyttet musik (blodtilførslen stiger)... Og her er det vist at professionelle musikere (f.eks. Sting) "lytter" med andre dele af hjernen end "almindelige" mennesker. Man må derfor tro at han subjektive opfattelse er noget forskellig fra "os andre". Det kunne betyde at han hans auditoriske system(inkl. hjerne) er bedre til at opfatte nuancer mv. 
|
|
|
Vi er helt enige. Jeg er slet ikke i tvivl om at man kan træne sin evne til at lytte koncentreret til små detaljer. Spørgsmålet er om det er nødvendigt for at opleve forskel på kabler. Det var det MOtheFREAK skrev. Og han lyder jo som en der har eksperimenteret temmelig meget med en del kabler på mange forskellige anlæg. Han mener at forskellen er betinget af at man er trænet og lytter koncentreret. Modsat har vi så historierne om konen der tilfældigt gik gennem stuen og stopper op og spørger "hvad har du gjort ved anlægget ?". Underforstået, koner hører dårligt og interesserer sig overhovedet ikke for hifi, men hun hørte det omgående helt uden at koncentrere sig om det. Her tales altså om forskelle større end et skift fra Cerwin Vega til System Audio. Jeg tror at du kan finde den type historier i de fleste lange kabeltråde herinde.
|
|
|
Tjaeh, hvis det kun er få udvalgte der kan høre forskel, kan det så ikke være lige meget med kabler? Jeg mener, så skal vi alle have lavet en fMRI inden vi køber kabler, det bliver hurtigt dyrt Men på den anden side, så må man jo så give folk ret i at der ER forskel på kabler, men den bare er meget lille og de fleste ikke ville få noget ud af det. Men vi risikerer så bare, at flere herind mener de har en bedre hørelse og stærkere hjerne end Sting  Bortset fra det så er MOtheFreak en ganske fair og glimrende forhandler, der godt kan lide at lege bl.a. med kabler og afkobling. Men beretter gerne om kabler (X) til 1/4 af prisen på de dyre (Y), hvor X lyder bedre eller lige så godt som Y. Og vil (selvfølgelig) gerne sælge sine varer, men er god til at give en fair rådgivning  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det indlæg jeg skrev længere tilbage om mit indtryk af 2 kabler, er der meget stor forskel på. Det ene er et flettet type og det andet er et Hyperlitz. De er vidt forskellige i udseende og opbygning. Samtidigt har det flettede kabel, isolering af Teflon. Selve tråden i kablet er stort set ens. Det ene var som skrevet stramt og præcist uden hårdhed/massivitet af nogen art. Det andet er varmt, fyldigt og lidt sonort. Tager vi så akustikken, som man jo også kommer ind på, ja så kan et kabels tendens til at fremhæve noget i klangen jo passe med et rums tendens til at undertrykke samme. Så oplever man vel en forskel? Det fyldige kabel går heller ikke helt så dybt i den dybbeste del af bassen, så her kan man så opleve lidt mere ro i stuen. At et kabel ikke opleves på samme måde hos alle, har jo noget at gøre med anlægget det sidder i og dets klang, lige såvel som det rum man sidder i og dets måde at klinge på. Professionelle lydfolk nævner tit og ofte, at der ikke er forskel på kabler og at især ht kabler, blot skal være tykke nok til at bære strømmen, der løber i det. Men professionelle lydfolk, er jo i grunden bedøvende ligeglade, det skal bare fungere og hver gang, hver dag, år ud og år ind. Det samme skal elektronikken og højttalerne. Det skal bare være arbejds heste, tåle mosten i det daglige brug af det. Professionelle lydfolk og hifi/musik elskeren, er to vidt forskellige mennesker. Mange lydfolk foretrækker i højere grad lyden fra studiet frem for det hjemmelige anlæg, og forståeligt nok.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt tingene i perspektiv.
Måske man skulle anskaffe sig noget til at fiksere hovedet i stedet for.
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det weekend og inden jeg kaster mig i familiens skød, vil jeg lige præcisere hvad jeg mener, inden andre begynder at fortælle mig hvad jeg mener og udtage fragmenter af mine udtalelser  Dette er min erfaring: 1) Der er afgjort forskel på kabler. Nogle kabler er der næsten ingen forskel på, mens andre kabler er der stor forskel på. 2) Visse anlæg vil ikke kunne afsløre forskellene særlig tydeligt, mens andre anlæg vil afsløre forskellene chokerende tydeligt. 3) Prisen følger ikke nødvendigvis ydelsen. Der er dyre kabler som ikke er pengene værd og der er dyre kabler som simpelthen sparker r*v. Der er gode billige kabler og kabler som burde smides ud. 4) Øvelse gør mester. Er man trænet til at lytte, vil man høre ting som den utrænede ikke hører. Præcis som med rødvinsdrikkeren, racerkøreren osv. Fortsat god diskussion med et over-and-out herfra. Go' weekend
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min holdning til kabler er, at kablets pris, er underordnet, bare det er ordentligt bygget op. Der er forskellige konstruktioner med Solid Core, flettet osv. Her synes jeg den største lydforskel er.
Jeg mener at hvis man skifter et kabel ud i signal vejen, bør man også prøve fra forstærkeren ud til højtaleren. Det er i hvert fald der jeg har hørt den største forskel.
Der er selvfølgelig også placebo effekten, den mener jeg der størst hos køberen og især hvis kablet har været dyrt.
Jeg kører selv med forholdsvis dyre kabler synes jeg selv, jeg kunne ikke finde på at bruge flere penge på kabler, end jeg allerede har gjort. Især i mit surround setup, da jeg mener, at udstyret er det vigtigste og derefter kabler og andre tweeks.
Det dyreste kabel jeg har er et Supra Sword ht. kabel mellem Mark Levinson forstærker og højtalere, det pudsige er at signal kablet der går til Mark Levinson er et meget billigere Supra EFF-ISL. Gør det mit anlæg dårligere? Nej, mener jeg selv, andre ville måske sige jeg skulle bruge et Supra Sword signal kabel, da det er flaskehalsen.
Alt skal være med måde, og det er op til den enkelte, hvad man prioriterer. Det er jo også den faktor, at vi hører forskelligt, lige som vi smager, nogle kan lide kylling og andre ikke.
HIFI er en hobby, som man bliver klogere på med erfaring og det er op til den enkelte hvordan han eller hun opfatter tingene, om kabler er Placebo effekt, eller ej, er under ordnet.
Et åbent sind og sund fornuft, kommer man langt med og sine ører. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det er jo op til en selv det behøver jo ikke at være samme mærke eller fra samme serie for at det lyder godt men supra laver også nogle gode kabler efter min mening
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|