Emne: Meget dyre highend kabler vs ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg helt enig i det ikke behøver at være denon4life.
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
Nu er det weekend og inden jeg kaster mig i familiens skød, vil jeg lige præcisere hvad jeg mener, inden andre begynder at fortælle mig hvad jeg mener og udtage fragmenter af mine udtalelser 
Dette er min erfaring:
1) Der er afgjort forskel på kabler. Nogle kabler er der næsten ingen forskel på, mens andre kabler er der stor forskel på. 2) Visse anlæg vil ikke kunne afsløre forskellene særlig tydeligt, mens andre anlæg vil afsløre forskellene chokerende tydeligt. 3) Prisen følger ikke nødvendigvis ydelsen. Der er dyre kabler som ikke er pengene værd og der er dyre kabler som simpelthen sparker r*v. Der er gode billige kabler og kabler som burde smides ud. 4) Øvelse gør mester. Er man trænet til at lytte, vil man høre ting som den utrænede ikke hører. Præcis som med rødvinsdrikkeren, racerkøreren osv.
Fortsat god diskussion med et over-and-out herfra. Go' weekend 
|
|
|
Øv, nu troede jeg lige at vi var ved at mødes et sted mellem A og B og så laver du nærmest en helgardering mellem B og C. 
Jeg mener nu ikke at jeg fortæller dig hvad du mener, jeg prøver bare at forstå da det er ret væsentligt for mig at vide hvilke forskelle vi taler om. Jeg citerede kun en del af dit indlæg for overskuelighedens skyld (citatteknik har jo også været et emne i tråden, og jeg prøver altid at uddrage det mest væsentlige når jeg citerer), men jeg mener nu ikke at det havde ændret noget på budskabet at jeg havde taget hele indlægget med.
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Sæt tingene i perspektiv.
Måske man skulle anskaffe sig noget til at fiksere hovedet i stedet for. |
|
|
Dette plot er korrekt og yderst interessant. Hvis man forholder sig lidt til det vil man indse at visse dele af frekvensspektret
rykker sig adskillige dB, blot man drejer hovedet en lille smule i det gennemsnitlige lytterum. Den effekt er helt sikkert større
end man umiddelbart forestiller sig og også større end et kabelskift i min begrænsede fantasi kan afstedkomme.
Man må spørge sig selv om det omgående diskvalifierer kabellytninger der foregår solo - hvor mange her mener at de kan
genskabe deres oprindelige lytteposition 100% på centimeteren efter selv af have foretaget et kabelskift?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad handler tråd om
Det er jo ved at afspore
For den er blive tid en tråd om hvilken der er beste din eller min, og hvis din er bedre så hente jeg min far og får ham til at
banke den ind i dit lille hoved, at min er bedre end din, debat
|
| Til top |
|
| |
Damnit Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
den er da kommet lidt længere ud end det var meningen. men det er sku lidt sjovt men helt ærligt det er bare kabler vi snakker om selvom jeg ved det er hårdt at sige selvom de gør en forskel men ta jer dog sammen
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er LIDT tankevækkende at så inderligt ligegyldigt emne som kabler(og meget debateret) får trukket så mange af huse igen og igen. Det er sgu sørgeligt. Er der nogen af jer der hører musik, eller sidder i bare med en 'bæretone' og tester? Det er tråde som denne der afholder helt almindelige mennesker fra at logge på. Ingen kan følge 'religionen' omkring kabler. Også undertegnede, fatter ikke at I gider. Men jeg har lagt mærke til at man bare skal lave en tråd om kabler, så kører det....  GAAAAAAAAAAAAAAAAB.
Hvor mange tråde om ligegyldige kabler skal der til før I helmer? Hør dog på musik! Men jeg har en formodning om at I har tweaket jeres grej ihjel, og det ikke længere er værd at høre på da det er kabler det drejer sig om....det er langt ude __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kabeltråde og peter og amalie...hahahahahahaha
|
| Til top |
|
| |
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 05:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Folk har sgu da noget på hjertet. Hvis ikke det er fedt.. er det meninger og holdninger og det ved man ikke hvor fører hen
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 06:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. Interessant tråd, som nok er never ending story.
Her et par betragtninger. Vi mennesker er jo i natur og grund , nogle underlige størrelser.
om man kan træne sit øre, er der ingen tvivl om. her tænkes på musikere, der går til hørelære. Ligeledes kan man også træne sit øre til specielle ting. hjernen er som sagt todelt, den højre del er god til, at hvis man har en samtale med en der mumler, læner man højre øre frem, det fremmer forståelsen,. venstre halvdel er god til musik aflytning, og sidst og ikke mindst findes der nogle få mennesker hvor begge hjerne halvdele er lige gode , man taler om stærke hjerne bindinger, disse mennesker har svært ved, at kende forskel på højre og venstre , men ved hvilken vej de skal. Endvidere har de talent for musik, og et gennemsnitligt højt gehør.
Når en trænet musiker hører musik, arbejder hjernen komstant , med enten helheds indtryk, men bliver forstyret af underbevidsthed af information, at nu blev der slået en Gmaj7 an efter fulgt af en 4 klang.
For den uindvidede , er her tale om megen information, og den professionelle musiker vil hurtigt kunne samensætte hele samspillet tonalt og dessikere samtlige akkorder ud, ved en gennem lytning.
En af de bøger jeg læste engang var om den Norske forfatter Erik Dammann der skrev bogen , Bag tid og rum. Hvor han opsøgte sælsomme mennesker. Blandt andet var der en Englænder der havde total superhørelse, han kunne bogstavligt høre et blad falde af træet, hvilket var en pinsel for ham. kirkeklokker kunne han høre over utrolige afstande, hvilket bevirkede , at han måtte bo flere 100 kilometer fra alt og alle.
Altså må man konkludere, der er vitterligt forskel på hvordan man opfatter lyd, for andre er lyd vellyd, medens det for nogle er støj.
Om der er forskel på kabler, tja måske , eller ikke. Hvorfor ikke lave dem selv. Køb det bedste 75ohm`s kabel typisk 24 - 40 kr meteren og monter gode stik i ordentlig kvalitet, og vupti, er man på første række, efter min mening. Jeg er hverken kabel skeptiker eller afvisende, men hvorfor bruge så mange penge , når man kan lave dem selv.
men konklusion, der er altså nogen der hører bedre end andre. ironisk nok mener jeg selv som musiker, at når man er den analytiske lytter, når man hele tiden tager sig selv i at decifrere musiken i bidder, ja så må det squ være en arbejdsskade.
hygge til alle
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaceman_2: Jaja, du er måske lidt miljøskadet af at spille selv. Det tror jeg dog ikke betyder ret meget i denne sammenhæng, da musik vist nok er universelt... Men det lyder ikke som om folk der går op i kabler lytter til musik. Jeg har et billede i hovedet af en kabeltilhænger der sidder med en tonegenerator og skal bevise dette eller hint  Eller i det mindste retfærdiggøre de 20.000 eller 40.000 kroner som det nyindkøbte kabel har kostet, både overfor sig selv, og også for resten af verden(her)
Det er lidt det samme med dem der bare MÅ fortælle den måbende almue, at 'vi har købt hus, og her er mit 5.1 surround-grej'
Det er vel en udvikling der ikke er til at stoppe, men vi er nogle stykker der står af. Det er hamrende ligegyldigt, i min verden
StarTrek: Ja, det ligner en religionskrig, og der er nok ingen vindere
Jeg har aldrig selv rigtigt sammenlignet kabler. Jeg har dog engang haft et andet højttalerkabel på, og der var forskel. Jeg kunne bare ikke greje om det var til det bedre. Så jeg beholdt mit gode gamle flade 'bi-wiring' kabel. Mest fordi det er bedre under gulvtæppet hen foran dørtrinnet her i stuen __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante berg. jamen det er jo for såvidt osse min mening , som den du uddeler. mennesker er forskellige, og det må de jo heldigvis have lov til.
Jeg er af den opfattelse, at kabler , behøver ikke at koste en formue, så er den fra min side slut.
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
svdi Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tråden startede med spørgsmålet: Kan prisen retfærdiggøres? Hvis kablet er pænt at se på og man er stolt af det, så kan prisen vel retfærdiggøres, uanset hvordan lyden er...
Der er ingen tvivl om, at man oplever en lydforbedring, når man tilslutter en dims, der har kostet mange penge. Det er psykologi, ligesom den samme spise kan smage godt eller skidt afhængig af, hvordan den serveres. Problemet er bare, det holder ikke i længden, det er et fix, der hurtigt fuser ud.
Det som jeg stræber efter i mit setup er at nå dertil, hvor jeg kan sætte en skive på spillen og nyde musikken, uden at høre fejl i lyden. Den audiofile nirvana, med andre ord. Uden lyttetræthed. At kunne sige: nu er den der, nu skal der ikke ændres mere.. Og bare slappe af og nyde.
Jeg er nået frem til at det, der ødelægger det for mig er rummets akustik. Det er noget, jeg er kommet frem til efter at have gået hele vejen med forbedringer i setuppet til rigtig mange penge. Jeg håber for andre, at de kan nå til den erkendelse, inden de har brugt alle pengene på snydemedicin og placebo i form af dyre kabler og lignende. __________________ Bas er en dejlig ting!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu tager en gut, som har et anlæg til 300000kr og 5 cd plader i reolen, så kan man da godt gå ud fra, at vedkommende ikke lytter til musik. Disse 5 cd'er er så helt sikkert også teknisk perfekte, men musikalsk nok til den kedelige og uspændende side. Men fordi man går op kablets kvaliteter, ligesom man nu gør med elektronikken, kan man da godt være den store musik elsker af den grund. Men nu er der da også folk, som har den evne, at kunne lytte lige igennem fejl og mangler af en hver art, og blot lytte til det musikalske budskab. Det kræver nemlig en del lytte erfaring med kritisk lytning. Ikke noget man sådan lige får over en weekend. Lige nu har jeg de kabler, som er den sidste fintuning, som passer godt ind i helheden. Derfor har jeg så taget de kritiske lytte øre af og lagt dem væk, så jeg kan koncentrere mig om det væsentlige, nemlig musikken. Når jeg så skal have nyt, som da jeg for nogle måneder siden, købte min DAC, ja så fandt jeg dem frem igen og skruede dem på, så jeg kunne finde ud af, om denne DAC skulle flytte ind i min lille husmands jordbunke, med indbygget rumvinkel. Det skulle den i hvertfald. Det samme gør jeg med kabler. Der er hørbart forskel på kabler. De fleste er små, men der er skam større forskelle også, helt afgjort. Det er min erfaring, at man skal vælge nogle plader, man altid anvender, når der skal lyttes til nye tiltag. helst med få instrumenter og optagelsen bør være så stor frekvens mæssigt som muligt. De typiske cd'er man køber nu, f.eks Amy Winehouse, er alt for komprimeret med focus på et alt for lille frekvens spektrum. Dur ikke. Jazz og klassisk er mere velegnet, men der er også rock/blues indspilninger, som er prima hvad lydkvalitet angår. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
|
Tråden startede med spørgsmålet: Kan prisen retfærdiggøres? Hvis kablet er pænt at se på og man er stolt af det, så kan prisen vel retfærdiggøres, uanset hvordan lyden er...
Der er ingen tvivl om, at man oplever en lydforbedring, når man tilslutter en dims, der har kostet mange penge. Det er psykologi, ligesom den samme spise kan smage godt eller skidt afhængig af, hvordan den serveres. Problemet er bare, det holder ikke i længden, det er et fix, der hurtigt fuser ud.
Det som jeg stræber efter i mit setup er at nå dertil, hvor jeg kan sætte en skive på spillen og nyde musikken, uden at høre fejl i lyden. Den audiofile nirvana, med andre ord. Uden lyttetræthed. At kunne sige: nu er den der, nu skal der ikke ændres mere.. Og bare slappe af og nyde.
Jeg er nået frem til at det, der ødelægger det for mig er rummets akustik. Det er noget, jeg er kommet frem til efter at have gået hele vejen med forbedringer i setuppet til rigtig mange penge. Jeg håber for andre, at de kan nå til den erkendelse, inden de har brugt alle pengene på snydemedicin og placebo i form af dyre kabler og lignende. |
|
|
Grunden til det fuser ud, er jo at ørene jo vænner sig til den ændring der er kommet med det nye apparat. Så lyder det ikke af så meget, som da man tilsluttede det første gang. Derfor, når det lyder ok i ens øre med det nye, så glem udskiftningen og lyt til musikken, som du også selv er inde på. Det glemmer mange.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele minder mig om at Supra skulle bevise at deres HDMI kable, er bedre end konkurrenten, havde de til en messe tage
et million kroners målet udstyr med, og overraskende nok var Supra HDMI kable en lille smule bedre end konkurrenten.
Og havd bevise det, absolut intet, for i den virklige verden, ville et HDMI kable i komme ud for billede kilder der er beder en
det indkøbet million kroners målet udstyr.
Og sådan er der ved mange kable om det er signal, el eller billede kabler, man føre et bevis på at et given kable er beder,
men det er tit på en måde, der ikke har noget at gøre med den den virklige verden, og derved er det kun til at fylde de dyre
reklame tryksager, og bilde forbruge ind at deres kabler er verden bedste.
Kan også huske til en anden lyd messe, hvor det store anerkendt kabler firma, havde selvfølgelig deres hunde dyre el kable
på demo anlægget, man da dette kable ikke var langt nok, så brugte man det sidste stykke til stikkontakten, ja tro det eller
ej, et billige el kable.
Og så hænger det ikke samme at man lave en demo på et hunde dyre el kable, for at bevise at det er beder end end
konkurrenten el kable.
Derfor blive vi tit bomberet med smarte reklame trick, som men i siste end ikke kan bruge til noget.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
svdi skrev:
Tråden startede med spørgsmålet: Kan prisen retfærdiggøres? Hvis kablet er pænt at se på og man er
stolt af det, så kan prisen vel retfærdiggøres, uanset hvordan lyden er...
Der er ingen tvivl om, at man oplever en lydforbedring, når man tilslutter en dims, der har kostet mange penge. Det er
psykologi, ligesom den samme spise kan smage godt eller skidt afhængig af, hvordan den serveres. Problemet er bare, det
holder ikke i længden, det er et fix, der hurtigt fuser ud.
Det som jeg stræber efter i mit setup er at nå dertil, hvor jeg kan sætte en skive på spillen og nyde musikken, uden at
høre fejl i lyden. Den audiofile nirvana, med andre ord. Uden lyttetræthed. At kunne sige: nu er den der, nu skal der ikke
ændres mere.. Og bare slappe af og nyde.
Jeg er nået frem til at det, der ødelægger det for mig er rummets akustik. Det er noget, jeg er kommet frem til efter at
have gået hele vejen med forbedringer i setuppet til rigtig mange penge. Jeg håber for andre, at de kan nå til den
erkendelse, inden de har brugt alle pengene på snydemedicin og placebo i form af dyre kabler og lignende. |
|
|
Selvfølige kan prisen retfærdiggøres. Hvis kablet er pænt at se på og man er stolt af det, men man betale også meget kun
for dyre materialer, man alt dette betyder ikke ay de lyder beder, end et billige kabler.
Det er lidt af det samme med B&O, her er det super dyrt, og det se flot ud, men det er så ikke så god til lyd og billigere end
deres billige konkurrence.
Her er B&O en livsstil, ligsom at Apple er en livsstil, har betale man for design og ikke indholdet.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 06 Juni 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
|
|
Vil blot lige påpege, at efter min erfaring er ovenstående et relativt PÆNT rum - mange almindelige lytterum vil være grimmere endnu! __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 06 Juni 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
|
|
Det sjove er at jeg faktisk kan høre forskel på kabler selvom jeg ikke står i samme rum  For mig tyder det på at
frekvensmålinger ikke er den rigtige måde at måle kabelforskelle på. Nu er frekvensmålinger så vidt jeg ved også lavet med
sinustone-sweeps. Så signalet er ikke musik, og der ligger nok en hund begravet der ... For dem der gider at grave
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|