uldi skrev:
|
Så fik jeg købet en ONKYO TX-NR1008
Men min Subwoofer Yahama yst-sw 300. er bare ikke god nok den passer ikke ind,
ellers lyder det godt, er der nogle gode bud på en god Subwoofer, som er god til både film og når der står musik på menuen i stereo. Op til ca 20.000kr max.
Min stue er 9 x 4 så et rum på 36/m2.
Har selv tænk på Dali S600 eller sunfire true sub EQ 12 brugt.
Men er lidt usikker på hvad der vil gå godt sammen med mine kef. |
|
|
Tillykke med din nye reciever - Jeg har 1007'eren og det er et par rigtigt fede surroundrecievere.
Nu understøtter Audessey DSX to subwoofere, så hvis du har plads/mulighed for det, kan du placere en subwoofer i hver side. Det har jeg selv, og det lyder rigtigt godt, uden man hørbart kan placere subwooferen i rummet - hvilket jeg synes man kan med langt de fleste subwooferløsninger i dag.
Jeg har selv været igennem rigtigt mange subwoofere, og er nået til den konklusion, at subwooferen næsten ikke kan blive for stor eller voldsom. Når man benytter Audessey rumkorrektionen, bliver subwooferne rigtigt godt integreret i lydbilledet, og der har selv 15" subwoofere fra Earthquake passet fint ind i mit setup.
Husk dog lige at Audessey rumkorrektion ikke er løsningen på alt. Det er stadig en rigtigt god ide at placere højttalerne så optimalt som ens lytterum tillader - og husk at eksperimentere med placeringen af subwooferne.
Jeg er endt op med at mine to subwoofere står foran i hvert sin side, men ikke helt inde i hjørnerne. Da de stod helt inde i hjørnerne, var der simpelthen for meget roomgain - hvilket rumkorrektionen ikke kunne korrigere for.
Ud fra mine erfaringer er subwoofere noget man skal eksperimentere med, og de fleste er ret fornuftigt bygget - vælg dog gerne en så stor subwoofer du kan få plads til - eller endnu bedre vælg to og udnyt din surroundreciever fuldt ud.
Jeg har selv to subwoofere med hver 3x9" basser - og er meget tilfreds.
Sidenote:
Overvej at tilslutte front-high højttalere. Jeg er meget tilfreds med den højde lydbilledet får, og højttalerne behøver ikke være så store. I flere film synes jeg effekten er bedre end det de to ekstra baghøjttalere kan give i et 7.1 setup. PLII Movie DSX rules