| Forfatter |
|
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 02 Juni 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
bantan skrev:
tube mania skrev:
En 60W pære har ca 881ohm
324 X 324 = 104976 / 881 = 119W...hvor længe mon den holder..
Jeg stopper her...det gode vejr lokker...
mvh |
|
|
Teori
Praksis
Følges ikke altid |
|
|
Hvis Praksis ikke tilnærmelsesvis følger teori, er der noget galt med praksis
I Det her tilfælde fejler teorien ikke noget, man skal blot være opmærksom på at en højttalerenhed er strømsyret og ikke
effekt styret. At der afsættes mere effekt over et større spektrum, betyder ikke at enheden bevæger sig mere dynamisk set,
hvilket jo også er tydeligt hvis man kigger på signalet i tidsdomænet. Når spændingen på udgangsterminalerne på
forstærkeren er lavere end den spænding som induceret fra højttalerenheden (BACK EMF). Løber der en strøm som er
induceret af den beveægelse som højttaleren er igang med som ikke følger signalet, ergo bremser forstærkeren enheden
rent elektrisk ved en klipning, var det ikke tilfældet, ville man heller ikke kunne måle ulige ordens forvrængning (det der
lyder rigtig grimt) fra højttaleren (3, 5, 7, 9 osv. orden), eftersom denne type forvrængning opstår pga. at man bremser
membranens bevægelse rent dynamisk.
Det er dog langt mere kompliceret end dette pga. impedansen kan variere som funktion af svingspolens placering i gabet
(dog ikke så slemt i basområdet - hvor problemet er). Passive delefiltre vil også få enheden til at kigge ind i en kompleks
impedans og man kan derfor ikke længere tillade sig at betragte en modkoblet forstærker som en tilnærmelsesvis
kortslutning.
|
|
|
Så tror jeg faktisk vi er enige om 2 ting:
1. En enhed bevæger sig ikke længere fordi en forstærker klipper - Det længste en enhed bevæger sig, er med rent
sinussignal
2. En pære lyser ikke kraftigere fordi man ensretter spændingen til den
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 02 Juni 2011 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
gud hvor er jeg lige pludselig glad for min Matematik linje på A niveau ellers havde alt jeres snak om sinuskurven været volapyk for mig - HIFI på højt niveau det syntes jeg er interresant :D
så i mener altså at det er hvordan sinuskurven bliver klippet der afgøre om enhederne pludselig bevæger sig for meget og hvis jeg nu satte en effekt på den (i teorien) så ville jeg få mindre bevægelse ud af membranerne men samme lyd da der nu er mere kontrol over dem? :)
skal lige se om jeg har fattet det rigtigt :D
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juni 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hopper lige baglæns ud af tråden, da der er mange forskellige meninger og det nok er mere forvirrende, end hjælpende at
jeg også skriver her
Men spil du bare løs og skru lidt ned hvis du kommer derop hvor det lyder grimt, det er der de fleste højttalere brænder af.
Som "regel" siger man at mellemtone diskant brænder af når en for lille forstærker presses ud over sin grænse og basser
brænder som "regel" af af for stor effekt.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er de 881 Ohm i pæren målt i kold tilstand? Prøv at måle igen når pæren er 80 grader
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Juni 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Er de 881 Ohm i pæren målt i kold tilstand? Prøv at måle igen når pæren er 80 grader  |
|
|
Jeg er bange for at Tube Mania stadig er ude i det gode vejr
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
I princippet er det rigtigt, at en basenhed ikke bevæger sig mere, blot fordi forstærkeren bliver bragt til klipning. Men, forstærkeren kan blive ustabil ved den slags overbelastning, og det kan godt have uforudsete konsekvenser, osse m.h.t. basenhedens opførsel.
Kort sagt, la' vær!
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Ren 100V sinus pp omregnet til effektiv spænding giver:
V / kvadratrod 2 X 2 ^ 2 / ohm = 100 / 2,8 = 35 X 35 = 1274 / 8 = 159W
En klippet 90V giver P = E^2 / ohm = (90 X 90) / 8 = 1000W i worst case...så mon ikke den kan gøre et eller
andet |
|
|
tube mania skrev:
Ja.. det er rigtigt...det hele...stemmer med udregningen.... En ren 100V sinus peak to peak bliver
jo til 35V rms...det er sgu noget mindre end 90V næsten firkanter... effekten stiger lavineagtig så snart forstærkeren
klipper...selvom der ikke kommer mere spænding ud. |
|
|
Der er noget galt her. En 100 V peak to peak svarer til 50 V amplitude, som i worst case svarer til 50 V firkanter, så
effektafsættelsen på en 8 ohm belastning når forstærkeren går direkte fra positiv til negativ mætning bliver 50^2/8=312,5 W
modsat den rene 50 V sinus, som giver (50/sqrt(2))^2/8=156,25 W. __________________ Mvh. madaUlp
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Er de 881 Ohm i pæren målt i kold tilstand? Prøv at måle igen når pæren er 80 grader  |
|
|
Kold eller 80 grader?...hvad skulle det nytte...her ville den udvise en langt lavere ohm-værdi...den rette modstand kan kun udregnes (ikke måles) ved 'normal' temperatur som den har under drift med 230V...det er det jeg har gjort... OG det er 881ohm ...det vidste jeg da jeg 10år gammel...
@madaULp
Nej...100Vpp er +50 0 -50V = 100V firkanter som er og bliver 100V...så er de oven ikøbet effektive og skal derfor ikke omregnes...
Også dette er rigtigt. V / kvadratrod 2 X 2 ^ 2 / ohm = 100 / 2,8 = 35 X 35 = 1274 / 8 = 159W Hvis du ikke tror på det så kig her og bliv klogere...
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplitude
For a sine wave the relationship between RMS and peak-to-peak amplitude is:
det er denne formel jeg bruger i ovenstående og jeg bruger den både fra pp til rms og omvendt.
Simpelt;
100Vpp / 2,8 = 35,7V rms
35,7rms X 2,8 = 100Vpp

Her kan man også se hvorfor en firkant er effektiv spænding...tids-domænet er fyldt ud konstant...i modsætning til sinussen.
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
madaUlp skrev:
Der er noget galt her. En 100 V peak to peak svarer til 50 V amplitude, som i worst case svarer til 50 V firkanter, så
effektafsættelsen på en 8 ohm belastning når forstærkeren går direkte fra positiv til negativ mætning bliver 50^2/8=312,5 W
modsat den rene 50 V sinus, som giver (50/sqrt(2))^2/8=156,25 W.
|
|
|
Helt enig, vedr. firkant udregningen ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvordan vi vender og drejer det gælder denne begge veje..i linket regnes kun med peak...der skal X 2 på lissom her (begge halv-perioder afsætter effekt...ikke kun den ene)...det kan ikke bruges til effekt udregning...længere er den ikke.

If someone measures the value of the AC voltage coming out of a transformer using an oscilloscope and says it is 20 volts peak to peak and we use a voltmeter to confirm this we will find that the meter reads only 7.07 volts. Prøv selv ovenstående formel på dette eks...jeg vidste ikke det var så svært...
http://www.hobbyprojects.com/general_theory/rms_and_peak_to_ peak.html
Bekræftes også af Flemmings link;

Where IP represents the peak current and VP represents the peak voltage. It bears repeating that these two solutions are for a sinusoidal wave only.
Because of their usefulness in carrying out power calculations, listed voltages for power outlets, e.g. 120 V (USA) or 230 V (Europe), are almost always quoted in RMS values, and not peak values. Peak values can be calculated from RMS values from the above formula, which implies Vp = VRMS × √2, assuming the source is a pure sine wave. Thus the peak value of the mains voltage in the USA is about 120 × √2, or about 170 volts. The peak-to-peak voltage, being twice this, is about 340 volts...det er den spænding som man kan regne med hvis det er firkanter der fyres med...mon vi snart skal komme videre. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tube har ret! Men det er et overset problem at højttalerenheder der belastes med et klippet signal udsættes for en jævnstrøms lignende belastning som kun kan omsættes til varme i svingspolen. Det er det som er skyld i at så mange diskanter futtes at når forstærkeren bringes til at yde mere end hvad godt er. Når højttalerne belastes ud over Xmax sker der ting og sager med back EMF som heller ikke er sundt for forstærkeren. (dette gælder især modkoblede).
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ tube mania
Jeg er udemærket med på at 100 V peak to peak er 50 V amplitude, jeg skriver det jo selv..
Jeg synes bare ikke det giver mening at sammenligne en 90 V amplitude firkant med en 100 V peak to peak sinus, og så
konkludere, at firkanten giver meget mere effekt, på baggrund af det..
__________________ Mvh. madaUlp
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåå det...jamen det passer skam meget godt for forstærkerens PSU synker noget når der brases firkant...og pointen var og er at selvom spændingen synker postes der stadig oceaner ud af effekt ifh sinus.
Arhhh nu skal vi lige passe på...når du skriver amplitude mener du måske peak...du skal lige være opmærsom at når jeg skriver 90V er det +-45V...de +-90 V indrager jeg ikke noget sted overhovedet.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
90 V er altså markant mere end 50 V når vi taler effekt....?
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sker noget her jeg ikke er herre over...50V? Ja +-50V er 100V og +-45V er 90V...effekt udregningen på disse 2 spændinger vil vise lille forskel..jeg tror der sker en sammenblanding af æbler og pærer her. Hvis de 50V kommer fra grafen...så tænk på de ikke kan stå alene da der er 2 halvperioder.. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Arhhh nu skal vi lige passe på...når du skriver amplitude mener du måske peak...du skal lige være opmærsom at når jeg
skriver 90V er det +-45V...de +-90 V indrager jeg ikke noget sted overhovedet. |
|
|
Men du regner selv effekten ud for en 90 V amplitude firkant.. Hvis du vil udregne effekten for en 90 V peak to peak bliver det
kun
45^2/8=253,125 W __________________ Mvh. madaUlp
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he...nå det er her skoen trykker...næh nej...den går ikke...de 90V fylder HELE tids-domænet...så det bliver 90^2 / 8 og det er noget helt andet.
Om det er 90 eller 100Vpp...er ligemeget prinzip-mæssigt...kig på grafens firkant og fortæl mig hvornår spændingen holder pause? __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må jeg erklære mig uenig. Spændingen kommer jo aldrig op på 90 V. Hvis du i halvdelen af tiden har 45 V over
belastningen og resten af tiden har -45 V, har du hele tiden en spænding på 45 V over bare med modsat strømretning
halvdelen af tiden.
Tag udgangspunkt i et 50 V amplitude sinus signal. Rms for det er
50/sqrt(2)=35,36 V
Hvis indgangssignalet er så kraftigt, at forstærkeren går direkte fra positiv mætning til negativ mætning får du hele tiden
henholdsvis 50 og -50 V og det er så også rms værdien for signalet, men her bruger du bare forskellen på de to, altså 100 V til
at udregne effekten.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo det med æbler og pærer..
Som du gør 50Vp / 1,4 = 35,7
som jeg gør 100Vpp / (1,4 X 2) = 35,7
Yeahhh jubiii vi har begge ret...
Men her ophører ligheden...de 35V gælde for sinussen...for firkanten gælder at det er de 100V der skal bruges direkte til udregning og her tror jeg du protesterer, men kig grundig i 0mrådet pp på grafen og fortæl mig hvornår spændingen holder pause. Jeg kan kun se der 100V på...hele tiden
100^2 / 8 og det er ikke rart for ører såvel som højtaler...at den svinger omkring 0 er lige meget. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror vi taler lidt forbi hinanden
Jeg prøver netop et påpege, at du ikke kan bruge en Vpp værdi til at udregne den afsatte effekt, det jo netop den største
spændingsforskel på signalet, men i forhold til stel, som man må forvente at udgangen af højttaleren er forbundet til, så vil
spændingen ligge og skifte mellem 50 og -50 V.
Det er rigtigt, at hvis du havde en 100 Vpp firkant med et offset på 50 V, så ville effektafsættelsen HALVDELEN af tiden være
den, du har regnet ud, men der "holder spændingen pause" i halvdelen af tiden.. __________________ Mvh. madaUlp
|
| Til top |
|
| |