Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 11:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Valg af pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

En brugt Rega P1 - P3 eller en Project 1.3 Genie går man ikke helt galt i byen med hvis man skal have en billig velfungerende pladespiller.

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Du bør kigge efter enten en Rega RP1 eller en Pro-ject Debut III. Rega'en starter på 2500,- og Pro-ject'en på ca. 2200,-

De er begge rigtig gode til prisen.

Ellers må du kigge brugt... :)
Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

Benja-bob
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2011
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for hjælpe drenge. Det bliver nok først når har fået løn igen, det bliver relevant, så der er lidt tid at tænke i.
En Rega 1,2 eller 3, er umiddelbart den der ligger højest hos mig lige nu.
Er der nogle som kender en butik, helst i stor-Københavns området, som ikke er så dyre i priserne?

Til top Vis Benja-bob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benja-bob

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Rega koster stort set det samme alle steder.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Juni 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Du kan få min gamle Nikko pladespiller gratis

Den behøver en ny nål (temmelig sikker på de kan skaffes på nettet) samt en rengøring da den har været på loftet et par år, jeg fik den for en tyver på loppemarkedet men har aldrig fået taget mig sammen til at få den igang

Den er med tangentialarm og velnok fra 80'erne, sådan lidt en plastic sag, du behøver en MM indgang i dit anlæg, alternativt kan man købe billige phono riaa på nettet helt ned fra 2-300 kr (de er nok også derefter) Nikko'en spiller helt sikkert ikke op til en Rega men så er du da startet. Iøvrigt ville jeg også anbefale Rega, der findes måske restlager af udgåede modeller f.eks blev jeg tilbudt en P1 (forgænger til RP1) for kun 1500 kr Jeg har selv en P2 med hvid rem og glastallerken med Elys pu, den er en dejlig spille som selvfølgelig mangler noget ifht meget dyrere spillere men jeg syntes den klarer det godt selv i et ret dyrt setup og den er bestemt på højde med P3. Alle modellerne er ved at udgå og fremover vil de nok hedde RP3 osv...

Nikko'en kan hentes på Falster eller hvis jeg en dag er i hovedstaden kan den overbringes nær et centralt sted. Giv en PM for tlf nr. God sommer.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Til dem som evt. skulle have sammenlignet REGA RP1 og 3-24.

Blev i HIFI-forum anbefalet en RP1 evt. med ELYS pickup (1095,-), men hvor meget bliver kvaliteten løftet ved investering i 3-24?

Kom i en brandert i weekenden til at købe en LP efter en koncert, men har ingen pladespiller i mit setup... Har dog altid begæret en pladespiller, og nu har jeg en undskyldning.

Til top Vis Marskal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marskal

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

En masse gode råd.... men men men...

Trådtstarter lyder til at være helt ny inden for faget. Og hvis der var nogen der havde fortalt mig at jeg skulle smide 3-4000,- efter min første grammofon for at få noget der var bare nogenlunde at lytte til, så havde jeg aldrig kommet igang.

1400,- er ikke vanvittig mange penge, men hvis man skal ind i vinylen's forunderlige verden er det stadig et beløb man kan få positive oplevelser med.

Da jeg selv har diverse grammofoner til salg vil jeg ikke komme decideret ind på brugtsalgs ideer.

Men derimod mine oplevelser med at købe brugt.

Jeg har i et par år haft stor glæde af min SL 1200 mkII. (ved godt der er religion i det) Og den gør det den skal for mig.

Men faldt på lossepladsen over en Micro seiki som trængte til en kærlig hånd og en ny rem samt pickup. Pickuppen havde jeg liggende og remmen kostede 155,-

Og da dagen oprandt og den skulle testes reelt, blev det med en NHØP plade og det var som en åbenbaring. Selv konen kom ind og lyttede med og sagde intet før pladen var slut.

Bevares der er et lille brum der ligger og irriterer i stille passager, men det skal jeg nok få elimineret....

Hovedesagen er at jeg har oplevet vellyd for under 1000,- rigtig mange gange. Det gælder bare om at turde prøve og generelt holde sig fra ALT fra 70erne og 80erne der er lavet af plast hele vejen igennem.

Og det er jo ikke sikkert at trådstarter aspirere til at blive audiophil. Men "bare" vil nyde en skive i ny og næ....

Jeg vil ikke gå så langt at beskylde nogen for grejsnobberi, bevares jeg ville til enhver tid anbefale en Technics SL****mkII. Men at så mange holder på at 1400 ikke vil kunne give en go oplevelse gør mig lidt
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Marskal skrev:
løftet ved investering i 3-24?

Kom i en brandert i weekenden til at købe en LP efter en koncert, men har ingen pladespiller i mit setup... Har dog altid begæret en pladespiller, og nu har jeg en undskyldning.

Kom så ikke og sig, at alkohol er skadeligt! 

Det negative er, at hvis du holder dig til dét antal genstande som "samfundet" anbefaler - varer det længe inden du har en velassorteret LP-samling!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Du kan få en Direct Drive vintage for under 1.000 kr med mange km tilbage. Problemet med brugt remtræk er du ikke véd om motoren er nedslidt etc - så ved brugt køb er det bedst at se efter vedligeholdsfrit Direct Drive.

Eksempelvis denne SL-1500 til 850 kr, efter min mening bedre end selv en ny Rega - ville holde mig langt væk fra brugte Rega.

http://www.dba.dk/pladespiller-technics-sl-15/id-74735630/

Eller denne MKII til 1.100:

http://www.dba.dk/pladespiller-technics-sl-3300/id-74389817/

Som Lencofyn siger - alt Technics SL-xxxx MKII er OK.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Zuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, om jeg lige må låne denne tråd til at fyre et tilsvarende spørgsmål af, men nu prøver jeg da.

Jeg har muligheden for at købe en meget let brugt Pro-ject Xpression ii (altså modellen inden den seneste med pianolak) til ca. 2100 Kr.

I samme prisleje har jeg set forskellige Thorens modeller gå på Ebay, fx. i serierne 14x, 16x og 318/320 serierne med typisk TP16 arm eller tweaket med fx. en Rega eller en helt tredie arm.

Hvor mener folket, jeg typisk vil få mest for pengene, hvis man i første gang ser lidt bort fra pickupen og kun betragter lejet og tonearmen. Jeg kan forstå, at Pro-jects kulfiberarm er noget bedre end de gamle TP16 arme, hvorimod Thorens værket er bedre end Pro-jects, som der muligvis endda er noget overført brum ved fra motoren.
Jeg synes nogle mener, at lejet betyder rigtig meget for lyden mens andre mener at tonearm og pickup udgør det væsentligste.

Kort sagt - hvor finder jeg bedst lyd til pengene for de nævnte modeller?
Til top Vis Zuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zuma

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Zuma * Du kan da kigge efter TD321 værket og selv bestemme din tonearm. Har aldrig har støjproblemer med min. Den er tilsluttet et el filter, så motoren får hel stabil strøm ud over den regulering den selv laver.  Den kan du nok få for en fair pris. Jeg købte mit værk i 1986 and still going strong.  

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Der er da mange muligheder for en god pladespiller til 1400 kr.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=192000

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=191116

http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp-47-f/id-74777999/

Her er 3 i nogenlunde din prisklasse. Du bør være opmærksom på at REGA og Project er manuelle, det vil sige at du selv skal føre armen ind, og den bliver ved med at køre i inderste rille indtil du selv slår den fra. En Denon som min trykker man på start og så klarer automatikken resten. De gode Denon DP 47 f og lignende kan være svære at finde, men et godt eksemplar har mindst lige så god lyd som rega 3 og meget nemmere og meget mere elegant betjening. For mig betyder betjeningen en del, for den enkle betjening gør at man får hørt meget mere vinyl, og betjeningen bliver ikke meget mere ussel end den en rega har, så det må du være opmærksom på om du kan acceptere. For man kan godt kræve hæderlig betjening og god lyd fra vinyl samtidig. Også mange Thorens er halvautomatiske og de er også ofte gode køb. Men jeg ville kikke på tunge japanske direkte drevne modeller som er fuldautomatiske, det vil være det bedste i længden, efter min opfattelse, eventuelt suppleret med en god ny pick up.

Denon dp 47f.

Du kan finde mange oplysninger om denne og andre lignende på nettet.

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

eggers skrev:
Bassen under 25 Hz skæres væk i vinyl masteringen.

Hvor har du den information fra ?

Ja  - der er nu godt nok lidt om det. Det er faktisk sådan, at pladerne igennem tidens løb har været indspillet med mange forskellige filterkurver - og endda en smule variation i hastigheden. Mange har idag den ide, at der kun har været en filterkurve - nemlig den såkaldte riaa kurve. Den findes også i flere mere eller mindre officielle udgaver, hvor man i nogle tilfælde skar de laveste frekvenser væk, som et forsøg på at fjerne evt. rummel fra pladespilleren.
Derfor findes der meget avancerede phono preamps, hvor man kan skifte mellem der forskellige filter kurver, som har været brugt gennem tidens løb. Disse typer af phono preamps bruges ofte i det professionelle miljø, når man restaurerer gamle optagelser.

Et dansk produceret eksempel på en sådan phone preamp kan i se på: http://www.vadlyd.dk/Sale/RIAA_and_78_RPM_preamp.html

Som man kan se af manualen på: http://www.vadlyd.dk/addinfo/RIAA_and_78_RPM_preamp.pdf så kan der på denne model skiftes mellem 12 filterkurver - 4 der har været brugt til 33/45 vinyl plader, og 8 der har været brugt til de gamle lak plader.

En oversigt over nogle af de forskellige filterkurver, kan i se i dette regneark:

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/equalizations.xls

Jeg har selv på et tidspunkt udviklet / bygget en phono preamp, hvor man kunne skifte melle 8 forskellige filterkurver, da jeg havde nogle gamle plader, som jeg ville overspille digitalt. Der er faktisk rigtigt meget at hente på lyden, ved at afspille pladerne med den filterkurve, som pladerne nu engang er indspillet med. Det kunne varierer fra pladeselskab til pladeselskab, hvilket i tydeligt kan se, både i regnearket med beskrivelse af filterkurverne, og på VAD lyds hjemmeside.

Pladerne har været indspillet med mange flere forskellige filterkurver, end der umiddelbart er nævnt i overstående links, men de dækker de kurver der har været mest anvendt.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Zuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Der er da mange muligheder for en god pladespiller til 1400 kr.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=192000

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=191116

http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp-47-f/id-74777999/

Her er 3 i nogenlunde din prisklasse. Du bør være opmærksom på at REGA og Project er manuelle, det vil sige at du selv skal føre armen ind, og den bliver ved med at køre i inderste rille indtil du selv slår den fra. En Denon som min trykker man på start og så klarer automatikken resten. De gode Denon DP 47 f og lignende kan være svære at finde, men et godt eksemplar har mindst lige så god lyd som rega 3 og meget nemmere og meget mere elegant betjening. For mig betyder betjeningen en del, for den enkle betjening gør at man får hørt meget mere vinyl, og betjeningen bliver ikke meget mere ussel end den en rega har, så det må du være opmærksom på om du kan acceptere. For man kan godt kræve hæderlig betjening og god lyd fra vinyl samtidig. Også mange Thorens er halvautomatiske og de er også ofte gode køb. Men jeg ville kikke på tunge japanske direkte drevne modeller som er fuldautomatiske, det vil være det bedste i længden, efter min opfat

Jeg takker for de hurtige konstruktive svar.

Der har faktisk været tre Denon DP47F til salg de senere uger, og jeg hørte en i Kbh, som jeg var positiv, men vi kunne ikke rigtig komme overens med prisen. Jeg synes, det er lidt risikabelt med 25 år gammel microprocessor teknik i det direkte drev i den, og den risiko var jeg ikke betale en  for høj pris for. Men de 1.800 kr er da ganske fristende, selv om det ligger lidt langt væk for mig, hvis man gerne lige vil se og høre den først .

Jeg er desværre skruet sammen med 10 tommelfingre på hænderne , så det med at skulle montere fx. ny og bedre tonearm på en Thorens og justere alt muligt, gider jeg ikke kaste mig ud i. Derfor skal jeg være sikker på, at hvis jeg køber brugt, så er det i god stand og der ikke behøves ændres noget de næste år.
Af samme grund burde jeg måske nok købe nyt, så jeg har personligt nok været mest lun på den næsten helt nye Pro-ject Xpression II, men den ser der ikke ud til at være så stor opbakning for.

Til top Vis Zuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zuma

levis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg stiller også lige et spørgsmål.
Pro-ject Debut III
Pro-ject Debut III SB
Pro-ject Debut III SE
Hvad er forskellen på disse tre?

Og hvilken Riaa forforstæker kunne passe til?
Meget klichéagtigt kan jeg tilføje, at budgettet er skrabet, men jeg vil utrolig gerne i gang med at høre de gamles LP'er, så det
skal ikke være verdensklasse, men blot en begyndelse :)

På forhånd tak.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Levis

Der er tale om forskellige versioner alt efter dyr en udførelse du ønsker. Der er flere riia'er, som vil være et godt køb. Skulle du få blod på tanden til at ofre enndu flere penge på bedre pick up senere, kunne det være godt at ofre nogle flere kroner på RIAA. Der er en Nad pp2 til en 600kr og en Creek OBH 15 til ca 2200kr. Jo, og så Rega phono mini RIIA. Der et par stykker jeg ikke lige kan komme på til en billig penge. Pick upper kunne være Ortofon OM5 eller 10, Audio Technica AT95  eller At440.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

levis skrev:
Jeg stiller også lige et spørgsmål.
Pro-ject Debut III
Pro-ject Debut III SB
Pro-ject Debut III SE
Hvad er forskellen på disse tre?

Og hvilken Riaa forforstæker kunne passe til?
Meget klichéagtigt kan jeg tilføje, at budgettet er skrabet, men jeg vil utrolig gerne i gang med at høre de gamles LP'er, så det
skal ikke være verdensklasse, men blot en begyndelse :)

På forhånd tak.

Igen af disse kan anbefales, for dyre og for dårlige ift pris - der er jo allerede givet en del gode anbefalinger til hvordan man kommer igang med vinyl billigt og godt. Evt check venner og familie om de har en stående i kælderen du kan låne.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

,,,, Skulle du få blod på tanden til at ofre enndu flere penge på bedre pick up senere, kunne det være godt at ofre nogle flere kroner på RIAA.....

Må på det skarpeste protestere mod det ordvalg. Man "ofrer" til guderne! Når det er pladespillere vi snakker om, er det en INVESTERING! 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
allanowich skrev:

,,,, Skulle du få blod på tanden til at ofre enndu flere penge på bedre pick up senere, kunne det være godt at ofre nogle flere kroner på RIAA.....

Må på det skarpeste protestere mod det ordvalg. Man "ofrer" til guderne! Når det er pladespillere vi snakker om, er det en INVESTERING! 
....nååhe ja...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes