Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Brokobling med 6 Ohms Ht! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Kunne være spændene hvis du gad prøve, mange mener der er god forbedring ved at koble det op sådan her

Giv endelig en tilbagemelding, hvis

Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Super fedt med en god genereret tegning. tak  FLERE AF DEM  (nemmere at forstå fremfor bogstaver).

Det ser dog noget indviklet ud, men man skal vel bare sætte sig ned og tage et skridt af gangen og følge tegningen til punkt og prikke. Har dog et spørgsmål til den. Der står Left og Right på "signalvejen" fra forforstærker og til effekttriene. Er det nok for at forstå tegningen helt korrekt? Ellers meget godt lavet, da det gir meget mere mening med noget at kigge på, fremfor tal/borstaver.. Altså, vil man hellere se en xxx film, end læse en xxx bog?

Tænker dog lidt... Vi snakker om 4 ENS (mono)forstærkere i og med, at det er REN effekt der kommer ud af de 2 ens effekttrin, så hvordan skulle det nogensinde kunne blive anderledes bedre og ikke noget folk bare bilder sig ind at det gør, som så mange andre ting i verden?  Har dog tænkt mig at prøve det og høre om der er forskel i mine ører.

Mvh. René

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Ja left og rigth er bare for ikke at få sat dem forkert, da der skal gå en "right" og en "left" til hver

Det er rigtigt at det er 4 ens "monoblokke", men man skal ikke tænke så meget på hvad der bliver sendt ud af forstærkerne,
men mere hvad højttaleren trækker.

I horisontal biamping er der én stereoforstærker til bas og én stereoforstærker til top og der kan man vinde en del ved at
store strømtræk fra højttalerens basser, slet ikke påvirker topforstærkeren.

I vertikal biamping kan man vinde lidt på kanalseperation, men den bliver aldrig bedre end forforstærkerens
kanalseperation.
I vertikal biamping vil den kanal der sidder til top blive påvirket at store strømtræk fra bassen, da begge kanaler trækkes på
samme strømforsygning.

Ved krydsbiamping som egentlig en blanding af vertikal & horinsontal biamping med krydsede basser, skulle fordelen være
at når der trækkes store strømme i højre bas, så vil det ikke påvirke højre diskant og omvendt.

Men igen, jeg har kun hørt positive tilbagemeldinger men ikke selv afprøvet det
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 17 Juni 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Det lyder som sagt spændende og jeg vil også prøve det når WAFen tillader det.

Det virker dog stadig lidt "blurred" i mit hoved, da det ikke rent teknisk (i mit hoved), burde gøre nogen forskel. Men må jo krybe til kors når det er afprøvet og hvis det har en effekt på sigt. Vil dog først køre med alm. vertikal bi-amp i et par uger mere, for derefter at afprøve krydset bi-amp, i en periode over samme tid, derefter har jeg lidt mere styr på hvor hvad skal hen og trinvis trappe ned til en 2-3 dages mellemrum, hvor jeg skiftevis kører vertikal - kryds bi-amp, for at kunne afgøre om det vil give noget. Et mindre spændende projekt som jeg vil trinvis forklare nærmere herinde om, hvorvidt det fører hen, positiv som negativ el.  effekt.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 17 Juni 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:

Det virker dog stadig lidt "blurred" i mit hoved, da det ikke rent teknisk (i mit hoved), burde gøre nogen forskel.

Rent teknisk er jeg enig i Bantans teoretiske forklaring. Derfor mener jeg at du har valgt den rigtige løsning når du bruger to ens forstærkere. Ved vertikal (eller kryds) belastes begge forstærkere ens, det gør de ikke ved horisontal.

Forskellen på vertikal og kryds tvivler jeg mere på at du oplever i praksis da der normalt vil være bas i begge kanaler samtidig ved musik.

Men det kan jo være at dine eksperimenter siger noget andet end vores teori.   

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 19 Juni 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Mener selv det samme, at der ikke burde være forskel på belastningen ved kryds, da venstre diskant vil blive påvirket af højre bas når den er i
belastning og omvendt med venstre bas og højre diskant. Dog hvis højre højttaler (bas) trækker meget i en stereo "situation", da mister højre
højttalers diskant ikke væsentligt performance, det kan dog gå meget hurtigt med de forskellige lyde/toner i stereo i basområdet!, så begge
højttalere vil vel i sidste ende blive på påvirket i diskant uanset hvad i kryds set-up.

Men får lyt for sagen engang i næste uge og så melder jeg tilbage om mine døve ører kan høre forskel ;)

Mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes