Emne: Subwoofer i stereo setup ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 25 Juni 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
har man først hørt sig sur på subben - ka man ligeså godt skille sig af med bæstet..
for mig er det nødvendigt subben har tilnærmelsesvis samme akustiske Q som sidehtèrne hvilket som regel er lig med en stor og dyr sub (medmindre sidehtèrne har et lousy Q selfølgelig
ang tilpasning af sub - del lavt - sæt output lavt - og forvent ikke mirakler
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 26 Juni 2011 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den sendt tilbage...
For meget meget bulder, eller for lidt dyb bas når begge skumplugs var monteret - det er min vurdering af denne sub...
Jeg syntes faktisk at BK XLS200 gjorde det noget bedre, ligesom størrelsen var en helt anden.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 Juni 2011 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øvkææi. Så kommer dette indlæg lidt for sent, men alligevel. 
Når man skal indkøre subben, skal man skrue så godt som helt ned for den og stille og roligt øge styrken. Desuden bør du have noget musik, der indeholder ægte dybbas. Meget rock/pop, er ikke altid så anvendeligt. Dels fordi meget af bassen befinder sig over subbens hovedområde. Er det rock/pop, der spilles mest, er en større højttaler måske et bedre valg. Er det at få større toneområde nedad til, ja så burde en kvalitets sub som XTZ kunne gøre det. Hvis du skal have sub igen, så ville jeg ud fra dit billede, øge afstanden på Mission ht'er en ½ til 1 meter. Måske skulle man også vende subben, så de står med enheden i samme retning, derfor har du også brug for lidt mere afstand. Måske har du i forbindelse med en lidt spartansk møblering og et hårdt rum (beton), netop en tendens til at det kan runge lidt. Jeg ved ikke om du kan lide orgel musik, men her kan du på audiofil plader finde rigtig dybbas. Elektronisk musik kan være Future sound of London og Massive Attack Mezzanine. Her er dybbas . Hvad impulser i subområdet angår, skal du have fat i klassisk orkester musik, hvor orkester stortrommen motioneres. Eventuelt slagtøjs/percussion musik. F.eks det som Safri-duo har lavet sammen med Danmarks radio. Ja, nu må vi se hvad du nu finder på. Du vender vel te'bavs med ny info. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Øvkææi. Så kommer dette indlæg lidt for sent, men alligevel. 
Når man skal indkøre subben, skal man skrue så godt som helt ned for den og stille og roligt øge styrken. Desuden bør du
have noget musik, der indeholder ægte dybbas. Meget rock/pop, er ikke altid så anvendeligt. Dels fordi meget af bassen
befinder sig over subbens hovedområde. Er det rock/pop, der spilles mest, er en større højttaler måske et bedre valg. Er det
at få større toneområde nedad til, ja så burde en kvalitets sub som XTZ kunne gøre det. Hvis du skal have sub igen, så ville
jeg ud fra dit billede, øge afstanden på Mission ht'er en ½ til 1 meter. Måske skulle man også vende subben, så de står med
enheden i samme retning, derfor har du også brug for lidt mere afstand. Måske har du i forbindelse med en lidt spartansk
møblering og et hårdt rum (beton), netop en tendens til at det kan runge lidt. Jeg ved ikke om du kan lide orgel musik,
men her kan du på audiofil plader finde rigtig dybbas. Elektronisk musik kan være Future sound of London og Massive Attack
Mezzanine. Her er dybbas . Hvad impulser i subområdet angår, skal du have fat i klassisk orkester musik, hvor orkester
stortrommen motioneres. Eventuelt slagtøjs/percussion musik. F.eks det som Safri-duo har lavet sammen med Danmarks
radio. Ja, nu må vi se hvad du nu finder på. Du vender vel te'bavs med ny info. |
|
|
Tak for dine guldkorn, selvom de måske kommer lidt for sent. Jeg mener dog alligevel, jeg har været omkring mange
forskellige indstillings muligheder, uden at komme tæt på noget jeg kunne leve med.
Jeg tror den eneste rigtige vej for mig, er at udskifte mine gulvhøjttalere til nogle større - enten XTZ 99.36 eller 99.38.
Har dog ikke helt besluttet mig endnu, da mine Mission højttalere stadig imponerer mig, efter jeg har fået ny forstærker
Utroligt så meget det kan give at skifte forstærker....
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk
Netop fordi dine basser vender til den ene side, får du jo ikke det typiske lidt kunstige hug i bassen, som højttalere med frontvendt bas jo gør. Mine basser vender mod gulvet, kun 15cm over. Derfor lægger man mere mærke til om forstærkeren har ordentlige kræfter fordi bassen ikke sendes i "massiv" trykbølge mod dig. Hvis ikke den forstærker jeg anvender, har noget ordentligt at byde på hvad kræfter angår, ja så sker der ikke så meget. Den selv samme forstærker kan så med front vendte basser, lyde som om den har flere kræfter end den reelt har. Det er det du nu har oplevet ved din nye forstærker. Den har simpelthen flere kræfter og får basserne til at yde noget, i forhold til før.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 26 Juni 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Som skrevet har jeg ikke hørt et eneste setup, hvor en (mono) sub fungere optimalt, det gælder både hjemme hos folk,
og i super professionelle T ding H dong X anlæg.
Har man små højtaler kan en subwoofer godt hjælpe på bassen, og det kan gpdt lyde ok, men kalde det HiFi er nok lige at
stramme den.
|
|
|
dfms: Hø, du kommer ikke meget ud, hva' ?
Nå, men bruger nu ellers selv en sub (jbl4642a) lige imellem mine sidesystemer og det fungere aldeles fremragende. Din
sub bør ikke gå for langt op i frekvens, allerhøjest op mod dine Mission.
Bevæger membranen sig noget når du spiller ved ønsket niveu? Dit buldre skyldes desværre dit rum, hvor du får slået nogle
resonanser kraftigt an i forhold til hvad Mission kan. Der er kun eq der kan hjælpe her!
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2011 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
hm_dk
Netop fordi dine basser vender til den ene side, får du jo ikke det typiske lidt kunstige hug i bassen, som højttalere med
frontvendt bas jo gør. Mine basser vender mod gulvet, kun 15cm over. Derfor lægger man mere mærke til om forstærkeren
har ordentlige kræfter fordi bassen ikke sendes i "massiv" trykbølge mod dig. Hvis ikke den forstærker jeg anvender, har noget
ordentligt at byde på hvad kræfter angår, ja så sker der ikke så meget. Den selv samme forstærker kan så med front vendte
basser, lyde som om den har flere kræfter end den reelt har. Det er det du nu har oplevet ved din nye forstærker. Den har
simpelthen flere kræfter og får basserne til at yde noget, i forhold til før.  |
|
|
Jeg bilder mig faktisk ind, at jeg har oplevet en løbende forbedring, siden jeg har fået ny forstærker. Kan det være fordi mine
Missions ikke har været spillet ordentlig til pga for lille forstærker? De er ca 10 uger gamle nu...
En forstærker ændrer sig vel ikke nævneværdig, efter hånden som den får nogle timer på bagen?
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2011 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Nå, men bruger nu ellers selv en sub (jbl4642a) lige imellem mine sidesystemer og det fungere aldeles fremragende. Din
sub bør ikke gå for langt op i frekvens, allerhøjest op mod dine Mission.
Bevæger membranen sig noget når du spiller ved ønsket niveu? Dit buldre skyldes desværre dit rum, hvor du får slået nogle
resonanser kraftigt an i forhold til hvad Mission kan. Der er kun eq der kan hjælpe her!
Hilsen Flemming |
|
|
Det er da ellers noget af en krabat af en sub du har dig
Jeg havde delefrekvensen sat meget lavt - kl 9 på sub - dvs omkring 40-50 hz. Man kunne mærke membranen bevæge sig,
men ikke direkte se det - kun ved høj styrke eller med boston rally's bas test cd ;) Nogle gange lavede membranen store
armbevægelser, uden der kom noget lyd ud af det - måske fordi jeg kørte den som trykkammer?
Jeg har også læst andre skrive, at XTZ sub'en har tildens til bulder, hvis man ikke lukker den af, men så går den jo bare
ikke ret dybt.
Er bare glad for at jeg kom af med den - jeg er sikker på det var den rigtige beslutning :)
Så lige en film her i weekenden, og igen imponerede mine Missions, med en dyb bas, som jeg aldrig har hørt før
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 27 Juni 2011 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
Flemming Skov skrev:
Nå, men bruger nu ellers selv en sub (jbl4642a) lige imellem mine sidesystemer og det fungere aldeles fremragende. Din sub bør ikke gå for langt op i frekvens, allerhøjest op mod dine Mission.
Bevæger membranen sig noget når du spiller ved ønsket niveu? Dit buldre skyldes desværre dit rum, hvor du får slået nogle resonanser kraftigt an i forhold til hvad Mission kan. Der er kun eq der kan hjælpe her!
Hilsen Flemming |
|
|
Det er da ellers noget af en krabat af en sub du har dig
Jeg havde delefrekvensen sat meget lavt - kl 9 på sub - dvs omkring 40-50 hz. Man kunne mærke membranen bevæge sig, men ikke direkte se det - kun ved høj styrke eller med boston rally's bas test cd ;) Nogle gange lavede membranen store armbevægelser, uden der kom noget lyd ud af det - måske fordi jeg kørte den som trykkammer?
Jeg har også læst andre skrive, at XTZ sub'en har tildens til bulder, hvis man ikke lukker den af, men så går den jo bare ikke ret dybt.
Er bare glad for at jeg kom af med den - jeg er sikker på det var den rigtige beslutning :)
Så lige en film her i weekenden, og igen imponerede mine Missions, med en dyb bas, som jeg aldrig har hørt før
|
|
|
Du er bare løbet ind i et lille problem , jeg havde heller ikke meget bas til at starte med .Det hele virkede glansløst og lydbillede var fladt.Først troede jeg at min reciver var defekt , fordi at mit setup i soveværelset lød klasser bedre.
Blev faktisk lidt nervøs , da den ny ind købte Onkyo TX SR 805 skuffede fælt , samt min sub.Fasen vendte også forkert , så prøvede jeg det lille fif men at vende strøm stikket 180 grader og vupti nu var fasen rigtig på subben og reciveren spillede bare meget bedre.
Tror du har givet op for tidligt , jeg har ikke høre at XTZ skulle buldre , de kan nærmest tvangs styre bassen med 300 watt i røven.
madmax
|
| Til top |
|
| |
hm_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Tror du har givet op for tidligt , jeg har ikke høre at XTZ skulle buldre , de kan nærmest tvangs styre bassen med 300 watt i
røven. |
|
|
Det er muligt, men jeg er som sagt glad for lyden uden sub, så et eller andet sted har jeg ikke behovet længere, efter min nye
forstærker er kommet ind i billedet :)
Selvfølgelig er der tidspunkter hvor man kunne ønske sig mere bas, men overall er jeg tilfreds nu.
Skulle jeg komme i tanke om mere lyd, vil jeg nok købe andre gulvhøjttalere - jeg tror aldrig jeg for en sub igen til stereo, efter
at have prøvet 3 forskellige - BK XLS200, XTZ 99W12.16 og System Audio SE200... BK'en var dog uden tvivl den jeg synets
bedst om, men desværre brændte den af efter 2 dage...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm_dk skrev:
| [QUOTE=allanowich]
hm_dk
Netop fordi dine basser vender til den ene side, får du jo ikke det typiske lidt kunstige hug i bassen, som højttalere med frontvendt bas jo gør. Mine basser vender mod gulvet, kun 15cm over. Derfor lægger man mere mærke til om forstærkeren har ordentlige kræfter fordi bassen ikke sendes i "massiv" trykbølge mod dig. Hvis ikke den forstærker jeg anvender, har noget ordentligt at byde på hvad kræfter angår, ja så sker der ikke så meget. Den selv samme forstærker kan så med front vendte basser, lyde som om den har flere kræfter end den reelt har. Det er det du nu har oplevet ved din nye forstærker. Den har simpelthen flere kræfter og får basserne til at yde noget, i forhold til før.  |
|
|
Jeg bilder mig faktisk ind, at jeg har oplevet en løbende forbedring, siden jeg har fået ny forstærker. Kan det være fordi mine Missions ikke har været spillet ordentlig til pga for lille forstærker? De er ca 10 uger gamle nu... En forstærker ændrer sig vel ikke nævneværdig, efter hånden som den får nogle timer på bagen?[/QUOTE ] Det er sikkert din nye forstærker, der har givet dig et bedre indtryk af dine Mission. Og jo, en forstærker kan i praksis ændre sig til en mere dynamisk og detaljeret lyd over en 14 dage, i forhold til første gang du satte den til. Højttalerne har også godt af 200 timers musik til at gøre dem mere åbne og levende i ders lyd. Men som jeg skrev i det andet indlæg, så vil de sidevendte basser lyde af lidt mindre med mindre muskuløse forstærkere. Forstærkeren, der er i brug, har meget at sige hvordan dine Mission levere den bedst mulige bas. Det samme problem har jeg selv haft. Behold dine Mission's og lån dig frem til forstærkere hen ad vejen og lær dem at kende.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 27 Juni 2011 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, den fylder! Men det betyder at trykket i kassen er meget lavere, samt at sådan en stor kasse kan spille meget højere med
en lavere membranvandring til følge.
Det der yderligere kan være galt er en afstemning der gør at XTC'eren uden videre render ned til 25Hz på bekostning af dens
impuls svar. Det kommer der noget "slæbende" og upræcis lyd ud af. Til lyd under 60Hz sørg altid for godt med membranareal
og en plan for hvorledes du får dine resonanser under kontrol...
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|