Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 13:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Technics 1200/1210/1100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig er der gummi dutter på,    OG

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

 - Og i øvrigt er forskellen på 1200 og 1210 om de er "sølv" eller "sorte" ....

JBLfan - Som selv spiller med en 1210 mkII der er pensioneret fra et værtshus og gennemgribende renoveret...

 



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

hewi.

 Kunne du ikke tilføje SL 1100 i over skriften,den fortjener at komme med.Det var min drømme pladespiller,men 2 månedes lønninger var nok lige overkanten dengang.

   Pris 1975:

   SL 1100 - 3995-kr.

   SL 1200 - 3085-kr.

   De kunne også fås uden arm,som henholdvis SL 110 og SL 120,men jeg kan ikke huske hvad de kostede.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Er hermed udført, havde egentligt helt glemt den også en af de rigtige fra den gang.

M.v.h. 
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

 - Og i øvrigt er forskellen på 1200 og 1210 om de er "sølv" eller "sorte" ....

JBLfan - Som selv spiller med en 1210 mkII der er pensioneret fra et værtshus og gennemgribende renoveret...

 

 Nej det har ikke noget med det at gøre,om de er sorte eller sølv.SL 1200 kommer flere år før 1210,og er jo referancen som de har lavet alle de andre modeller over.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jan Stevns.

 Du har over skredet et eller andet med private beskeder,så jeg kunne desværre ikke svare dig.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

hewi.

 Ja det er en mkI fra 1975.

   Allan.

  Jeg kan så absolut ikke anbefale at spille med låget,hverken lukket og slet ikke åben,da det virker som en microfon,det står også i brugs anvisningen fra Technics.

    carsten

 ps.fugemasse koster ikke ret meget.

Nu er jeg selv maler, så det er let tilgængeligt. Jeg har prøvet trods dæmpning af bunden, at spille med/uden låg og der er faktisk ikke nogen registrerbar forskel. Værket består jo af 2 dele, hvor den del arm og tallerken er monteret, er ophængt i bladfjedre og wirer. Selve pladespilleren er 5cm tykt i MDF. Selve bundstykket er skruet på i hjørnerne som er den eneste kontakt.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

hewi skrev:
Er hermed udført, havde egentligt helt glemt den også en af de rigtige fra den gang.

M.v.h. 

  Super

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
CARS10 skrev:

hewi.

 Ja det er en mkI fra 1975.

   Allan.

  Jeg kan så absolut ikke anbefale at spille med låget,hverken lukket og slet ikke åben,da det virker som en microfon,det står også i brugs anvisningen fra Technics.

    carsten

 ps.fugemasse koster ikke ret meget.

Nu er jeg selv maler, så det er let tilgængeligt. Jeg har prøvet trods dæmpning af bunden, at spille med/uden låg og der er faktisk ikke nogen registrerbar forskel. Værket består jo af 2 dele, hvor den del arm og tallerken er monteret, er ophængt i bladfjedre og wirer. Selve pladespilleren er 5cm tykt i MDF. Selve bundstykket er skruet på i hjørnerne som er den eneste kontakt.  

Allan.

 Jeg ved ikke hvad du taler om.Bladfjedre,wirer og MDF,det mener jeg ikke at SL1200 er bygget af.

  Kan det være maler syndromet,der er sat tidligt ind

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

 Måske burde jeg søge læge, men det er en Thorens TD 321, der er tale om i mit tilfælde.  Nu snakkede vi lidt om dæmpning, så jeg ville lige nævne min, trods det ikke er Technics.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Mht.dæmpning,så husk også at fuge pladetallerkenen på under siden ()da den ringer som en kirke klokke.Her skal dog kun bruges et tyndt lag,da det er nok til at dæmpe den.I skal ikke være bange for den ekstra masse,da motoren er kraftig nok til ikke at blive påvirket heraf.

    En god plademåtte er også et must,og selv bruger jeg nu Record Interface Mat.

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Tallerkenen på min Thorens er lavet af zink og siger båt båt...øhh blot klink på en stump måde. Ingen riiiiiingeri her. Så jeg synes ikke det vil være nødvendigt. Hvis jeg slår med fingeren på den faste del af plinten, er der intet at høre af bulder i ht'erne. På den flydende del, siger det kun meget meget lidt, men ingen buldren. Det skal dog gøres blidt, så ikke p.u'en danser sydafrikansk foxtrot.  Plademåtten (gummi) der var der ved køb, er erstattet at en Poly push vacuum sug. Så lp'erne kommer til at veje som tallerken + Poly push, hvilket vil 4,2kg, når de ligger på tallerkenen.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 04:42 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Jblfan skrev:

 - Og i øvrigt er forskellen på 1200 og 1210 om de er "sølv" eller "sorte" ....

JBLfan - Som selv spiller med en 1210 mkII der er pensioneret fra et værtshus og gennemgribende renoveret...

 

 Nej det har ikke noget med det at gøre,om de er sorte eller sølv.SL 1200 kommer flere år før 1210,og er jo referancen som de har lavet alle de andre modeller over.

    carsten



Forskellen skiller mellem MKI of MKII. Modellerne er:

MKI fra 1972:
SL-1200 ( MKI )   .... variant SL-1100 ( MKI )

MKII fra 1978:
SL-1200 MKII og SL-1210 MKII   ( 1200 er i champagne grøn sølv, 1210 er i koks-grå )
hertil er der nogle små forskelle rent teknisk mellem 1200 og 1210.

Der er ret stor forskel på MKI og MKII modeller. Plinth, arm, armbase,  knapper - to vidt forskellige pladespillere. MKII har en helt anden plinth overdel, en helt anden underdel i formstøbt gummi, helt anden armbase til hæve/sænke arm, en helt anden arm med antiscating etc. - stort set alt er forskelligt.

Både MKI og MKII blev lavet i mange modeller. MKII modellen fra 1978 og frem, var forbedret på mange områder, og er "referencen", og den man bør gå efter, uanset nummer,  SL-1XXX MKII.

Vær opmærksom på at SL-1200/1210 MK2  stadig fås fra ny, eneste vintage fra dengang vinyl var på toppen og cost-no-issue der stadig kan fås sprit NY - selvom den er fra 1978 - MEN - Technics stoppede produktionen ultimo 2010, og prisen er stærkt stigende - hvis man vil sikre sig en fra ny, er det ved at være op over !








Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Sjovt at se de to ved siden af hinanden.Jeg er ikke vild med det skydepotmtr.påMK.II og på disse billeder kan man også se forskellen på pladetallerkerne.Jeg ved at den på MK.I (det hedder den ikke) vejer 1.75-kg.Den vejer mindre på MK.II !

   En ting mere der er værd at huske er fødderne.Disse skal være strammet alt hvad de kan.De må ikke bruges til at få værket i vater,det skal den hylde de står på være.Således har man et værk der ikke stå og gynger frem og tilbage.

     carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

.....   En ting mere der er værd at huske er fødderne.Disse skal være strammet alt hvad de kan.De må ikke bruges til at få værket i vater,det skal den hylde de står på være.Således har man et værk der ikke stå og gynger frem og tilbage.

     carsten

What ???  side 4 i manualen fortæller netop de bruges til at sætte værket i vater



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jan Stevns.

 Du har over skredet et eller andet med private beskeder,så jeg kunne desværre ikke svare dig.

    carsten

'

suk - postkassen var 134% fuld ..........  hvordan det ellers er muligt :)  er rettet :)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu også brugt fødderne til at få maskinen i vater og der er ikke noget der gynger her, men for f..... hvor den maskine giver ejerglæde jeg har ikke hørt cd siden den kom ind i huset 
Den spiller vanvitigt godt med den der billige Denon 160 pu.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 25 Juni 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
CARS10 skrev:

.....   En ting mere der er værd at huske er fødderne.Disse skal være strammet alt hvad de kan.De må ikke bruges til at få værket i vater,det skal den hylde de står på være.Således har man et værk der ikke stå og gynger frem og tilbage.

     carsten

What ???  side 4 i manualen fortæller netop de bruges til at sætte værket i vater

 

 Ja men du skal sætte din hylde vater,så står pladespillereren jo i vater når fødderne er skruet helt i bund,og strammet til.

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Er der 3 eller 4 ben på SL1200 og 1200/ll? Er der 4 ben, er det ikke så let at på den i water.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Andre fødder kan fås, selv går jeg meget op i at bevare originalt, min 1200 KM2 står oven på Marantzen, godt med lidt afstand mht varme. Fødderne er skruet næsten i bund med et par mm tilbage, lidt tilovers til at bevare dæmpning/fjedring.

Her lidt links til hvad der kan fås, lige fra vintage trækasser i ædeltræ til andre fødder.

http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/


Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes