Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 15:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Technics 1200/1210/1100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

hewi skrev:
f..... hvor den maskine giver ejerglæde jeg har ikke hørt cd siden den kom ind i huset 


M.v.h.


Samme oplevelse her - er dog efter godt 2 år begyndt at spille lidt CD igen med det jeg ikke har på plade. Men oplevelsen/fornemelsen og glæden er ikke den samme.

@KARS10. Det er muligt at pot metret virker overflødigt, men synes ikke det trækker ned selvom jeg aldrig bruger det, måske den sidste feature der gør en pladespiller komplet for alle. Kan også godt lide at basen er iorden, billige reserve dele, at reservedele er tilgængelige, en masse muligheder for at udvide skulle der gå hobby eller audiophile i den.

Opdatteret billede MKI kontra MKII.
Plinth på 1200MK2 og 1210MK2 er identisk ( bortset farve ), forskellen på billederne skyldes det er billeder fra to forskellige vinkler/kilder. SL-1200MK2 ses som i sølv på billedet, med i virkeligheden er den champagne farvet,






SL-1200 MK2 med mere rigtig farve, selvom den hjemme ikke er nær så grøn i det - en mellemting melle øverste og nederste billede:



http://www.panasonic.com/consumer_electronics/technics_dj/pr od_intro_sl1200mk2.asp

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Tak for billederne,der kan man rigtig se hvordan SL1200 skiller sig ud fra de andre som fremstår mere spingle iforhold til 1200'eren (-armen).

   På den forbudte side er der faktisk en der har sat en ny måtte på hans 1210,da han mener den ringer som en "kirkeklokke".Nu er jeg ikke medlem på den side,så jeg kan ikke vejlede den stakkels mand,men han skulle bare have lagt et tyndt lag fugemasse,på undersiden af pladetallerkenen,så er den dæmpet med bedre lyd til følge.

  carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten
Nu må vi lige trække vejret, uden at jeg skal deltage i en krig mellem mkI mod mkII for det første er den måtte der er standardt på mk II tung nok der er ikke noget der klinger eller bimler der, og så er der en mening med at tallerkenen ikke vejer 7 ton, netop fordi at elektroniken" motoren" hurtigere skal holde en konstant hastighed og det kan den ikke hvis tallerkenen er tung.
Jeg har idag,(bare en biting) for at teste magnetisk udstråling fundet mit gamle Silva kompas frem og placeret det oven på center tappen, ok der er et mikroskopist udsving noget man må henlede til noget nær flugeknepperi.
Det kunne være jeg skulle fylde mine øregange med fugemasse (så kunne jeg nøjes med en Rega) .

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 970
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Jeg melder mig også under fanen af 1200 mk II ejere fantastisk maskine!
Men ak, min DL 110 har fået en tur med kosten så den er kaput - hvilken PU kan i anbefale ?
Armen er en RB 250 rewiret med VDH efter alle kunstens regler.

__________________
Derfor Økologi
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Check dette link til anbefalede PU til SL-1200MKII.

De to der generelt anbefales er AT-120E og Shure M97XE, på det seneste er Ortofon 2M RED kommet til. AT120E er ret lys i det, men med godt område 15-25.000Hz. Der er en lang tråd med Shure og div problemer her på siden, men den betegnes som mindre aggressiv lydmæssigt.

http://www.mds975.co.uk/Content/vinyl02.html

Men ser du bruger en uoriginal arm så ?
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 970
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Tak for info men de anbefalinger er vel til den originale arm?
Som skrevet har jeg monteret en RB 250 på istedet for den originale - farvel til PU skift og diverse instillinger og goddag til fuld tryk på.
Især med DL 110 var det blæs på men nu skal jeg prøve noget andet - eller skal jeg?

__________________
Derfor Økologi
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Da du jo er glad for Denon dl 110, kunne du gå lidt op i kvalitet og vælge Denon dl 160.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Mashuro skrev:
Tak for info men de anbefalinger er vel til den originale arm?
Som skrevet har jeg monteret en RB 250 på istedet for den originale - farvel til PU skift og diverse instillinger og goddag til fuld tryk på.
Især med DL 110 var det blæs på men nu skal jeg prøve noget andet - eller skal jeg?


farvel til PU skift og diverse instillinger - nu skal jeg prøve noget andet - eller skal jeg

Hvad med; goddag til let PU skift, hæve/sænke arm, lette indstildninger, og prøv noget andet ------ prøv den originale arm
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Tak for billederne,der kan man rigtig se hvordan SL1200 skiller sig ud fra de andre som fremstår mere spingle iforhold til 1200'eren (-armen).

   På den forbudte side er der faktisk en der har sat en ny måtte på hans 1210,da han mener den ringer som en "kirkeklokke".Nu er jeg ikke medlem på den side,så jeg kan ikke vejlede den stakkels mand,men han skulle bare have lagt et tyndt lag fugemasse,på undersiden af pladetallerkenen,så er den dæmpet med bedre lyd til følge.

.... på disse billeder kan man også se forskellen på pladetallerkerne.Jeg ved at den på MK.I (det hedder den ikke) vejer 1.75-kg.Den vejer mindre på MK.II !

  carsten



Smider jeg lige lidt tekst på med specs 1200MK1 / 1200MK2:

( Mht spinkel, tror jeg billederne snyder, de er i forskellig scale og vinkel )

Type: manual turntable

Drive method: direct drive

Motor: brushless DC motor

Control method: servo (mk1), quartz (mk2)

Platter: 330mm 1.75kg (mk1), 332mm 2kg (mk2)

Speeds: 33.33 and 45rpm

Wow and flutter: 0.03% WRMS (mk1), 0.025% WRMS (mk2)

Rumble: -70dB (mk1), -78dB (mk2)

Tonearm: universal

Effective length: 220mm (mk1), 230mm (mk2)

Overhang: 14mm (mk1), 15mm (mk2)

Effective mass: 12g (mk2)

Stylus pressure range: 0 to 4g (mk1), 0 to 2.5g (mk2)

Dimensions: 453 x 366 x 180mm (mk1), 453 x 360 x 162mm (mk2)

Weight: 10kg (mk1), 12.5kg (mk2)


http://www.vinylengine.com/library/technics/sl-1200.shtml  inkl brochurer og manualer


Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

  
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst de tekniske data,kan jeg se at der fejl,for tallerkenen på mk.II vejer ikke 2 KG. og SL1200 er også quartz styret.

 A127.

 Jeg forstår ikke at du hele tiden prøver at sige,at mk.II skulle være bedre med den originale arm.

   Alt andet (næsten) er da bedre end de Technics arme.Du skulle prøve en SME 3009R på dit værk.

   Jeg har en armbase du må få,hvis du har lyst.

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

Skriv lidt om dine erfaringer med SME 3009R på din sl1200.

m.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Da du jo er glad for Denon dl 110, kunne du gå lidt op i kvalitet og vælge Denon dl 160.


Det ser desværre ud til at dl 160 er udgået.
Og 110 er steget ca 500 i pris så er der nok mange spændende alternativer til den pris.

m.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Efter at have læst de tekniske data,kan jeg se at der fejl,for tallerkenen på mk.II vejer ikke 2 KG. og SL1200 er også quartz styret.

 A127.

 Jeg forstår ikke at du hele tiden prøver at sige,at mk.II skulle være bedre med den originale arm.

   Alt andet (næsten) er da bedre end de Technics arme.Du skulle prøve en SME 3009R på dit værk.

   Jeg har en armbase du må få,hvis du har lyst.

   carsten



Forstår ikke - armen på en MKII er den originale MKII arm naturligvis.

Mht til at sætte en anden arm på, havde jeg i starten selv en idé om at sætte en 3009 II på, men læner mig tilbage og nyder musikken og egentlig RET tilfreds med det nuværende. Basalt set er jeg egentlig ret pragmatisk, hvor meget vil man bruge på en minimal forbedring, er det det værd - sat op imod man mister originaliteten og features - har brugt både 3009 og 3012 II i mange år, den epoke er måske afsluttet og nok ? Alle har deres fortid, MS50, 3009 II - der er vidst meget subjektivt   Skal det prøves blir det naturligvis med det jeg voksede op med, 3009 II,  på en brugt 1200MK2 tilsluttet Phono 2 på Marantzen til sammenligning. Hvis jeg får tid. Der er andre projekter der skal prøves først - en MS50 eksempelvis .....

Men må sige jeg har meget svært ved at forestille mig en SME 3009 II på denne SL-1200MK2, det passer slet ikke ind - det vil være at øve vold på SL-1200 - den originale arm er jo genial - subjektivt naturligvis  

På en SL-1200 MK1 er det helt anderledes, her ville en anden arm gøre underværker - subjektivt naturligvis.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg dropper alt det arm fis, jeg kan ikke se hvorfor den originale arm skulle være dårligere end andre alternativer, de nye arme er jo blot retro af de gamle og der er som jeg ser det masser af fin mekanik i den originale, den står ikke tilbage for en 30 år gammel SME hverken hvad finish eller kvalitet angår, og jo jeg har haft en sådan SME for ca 30 år siden + Lustre, hadcook og hvad de ellers hed.
Men jeg er åben for forbedringer, så vil da gerne høre om Carstens erfaringer med SME 3009.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Hertil - hellere bruge 2000 kr  på en super PU end 2000 kr på en anden arm ( brugt ) - tror resultatet blir det samme. Den originale arm på MK2 er og blir geneial.

Husker tydeligt i gamle dage med 3012 II, man skulle hele tiden checke om lodderne nu sad rigtigt, om fiskesnørren havde rykket sig, umbracho nøgle til alt - knivlejer hvor hele konstruktionen var ustabil, et slag med en grydeske og lejerne er færdige. Armophænget på MK2 er gyro, i stål, med ultra lav friktion - slå med et baseball bat og den kører lystigt videre. Men - SME 3009/3012 II er den nok smukkeste arm nogen sinde - det må man sige - her er MK2 som en klundet and at se på ( bortset fra S-armen ) - men uopslidelig, gennemtænkt, funktionel og genial.

@hewi: Husk at CARS har en MK1, erfaringen kan ikke overføres på en MK2. Såvidt jeg véd er knivlejerne på 3009R i plast   Ret mig tar jeg fejl.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Den der SME 3009R arm har jeg selv haft. En udmærket noget tung arm, som var ganske ledløs omkring lejet. Man kan tage fat om selve leje akslerne og bevæge dem ganske meget. Det er ikke slør, der tænkes på, men de to leje dele, der kan vrides i forhold til hinanden. Det kan da ikke være nogen fordel. Ligesom nogle et-punkts ophængte arme også er løse i ledet.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

se her!

http://www.tonearm.co.uk/Technics_sl1200_1210_dj_turntable.p df

Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

BMJ73 skrev:
se her!

http://www.tonearm.co.uk/Technics_sl1200_1210_dj_turntable.p df



Jeg tror ikke man skal tro alt for meget på sådanne "tests", reviews kommer i hvis man samtidig betaler for en annonce. Mange smækker en tilfældig PU på der ikke passer til armen - bagefter sætter de en ny arm på med samme PU. Det at man betegner den originale arm som "very poor" sætter ligesom standarden og troværdigheden. Læg mærke til ingen PU nævnes - blot der er en stor forskel, hvilket ikke er sandt, medmindre han har brugt den forkerte PU. Andre mere grundige reviews kommer frem til et helt andet resultat.

Check denne mere grundige og troværdige test af forskellige PU, samt test af armen:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/technics_sl1200_e.html


Om man bruger 2000 på en ny ( brugt 3009 II ) arm eller 2000 på en dyr PU, giver sikkert ca samme resultat, med minimal forbedring. Blot min mening.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 970
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:


Mashuro skrev:
Tak for info men de anbefalinger er vel til den originale arm?
Som skrevet har jeg monteret en RB 250 på istedet for den originale - farvel til PU skift og diverse instillinger og goddag til fuld tryk på.
Især med DL 110 var det blæs på men nu skal jeg prøve noget andet - eller skal jeg?
<br style="color: rgb(0, 0, 204);"><span style="color: rgb(0, 0, 204);">farvel til PU skift og diverse instillinger - nu skal jeg prøve noget andet - eller skal jeg<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Hvad med; goddag til let PU skift, hæve/sænke arm, lette indstildninger, og prøv noget andet ------ prøv den originale arm</span> </span>


God pointe men nu er det bare sådan at den originale arm er long gone og jeg må deale med det faktum at der sidder en RB 250 på nu.


__________________
Derfor Økologi
Til top Vis Mashuro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mashuro
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes