Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 12:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: garrard sp25 skidt eller kanel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 19 Juli 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen  Jeg faldt over en garrard sp25 mk IV  i rigtig fin stand på et kræmmermarked her i weekenden og til bare 150kr besluttede jeg mig til at købe den.

Den virker meget ubrugt og pickupen ser også helt fin ud og der er meget få ridser i støvlåget

Jeg har skiftet DIN signalkablet ud med et phonokabel hvilket var extremt nemt da der i den anden ende af DINkablet var monteret phonostik inde i pladespilleren

Jeg har ikke den helt store viden når det drejer sig om pladespillere og ville høre om det er værd at ofre en extern riaa på den?

 

 

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a
 
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

le15a skrev:
Jeg har ikke den helt store viden når det drejer sig om pladespillere og ville høre om det er værd at ofre en extern riaa på den?

Det kommer søreme an på om den kører med en standard Shure M75, og hvilken RIAA du har i forvejen.

SP25 mkIV er en fornuftig, men temmelig plain vanilla pladespiller, der ikke kostede mange basører fra ny (Blev solgt i hobetal)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 168
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Har haft sådan en i min ungdom, købt fra ny hos Bjørns radio tror jeg, den er og var nok en fuser, befængt med rummel og skæv geometri.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted
 
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Det er en Shure pickup , der er stadig prismærke bagpå den kostede 850kr , den eneste riaa jeg har er den der standart er indbygget i min nad 114 kontrolforstærker , jeg kører normalt med en rørbestykket diy kontrolforstærker uden riaa af ukendt oprindelse
Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

le15a skrev:
Det er en Shure pickup , der er stadig prismærke bagpå den kostede 850kr , den eneste riaa jeg har er den der standart er indbygget i min nad 114 kontrolforstærker , jeg kører normalt med en rørbestykket diy kontrolforstærker uden riaa af ukendt oprindelse

Så ville jeg spare pengene -  hvis meningen med den pladespiller er at se om du fatter interesse for vinyl , er det fint nok, så kan du få færten af det, og gå videre derfra.

Shure M75 er en happy_go_lucky pickup, der nok spiller, men absolut ikke er noget - desværre er værket ikke sådan rigtigt en bedre pickup værdig, men du kan nok få løftet lyden en hel del med en nyere Pickup, som f.eks Audio Technica AT 95, den er godtnok billig (omkring 200.-) - men vil generelt give en temmeligt meget bedre lyd end den gamle slider til Shure'n.

meget mere ville jeg ikke kaste efter en Garard SP25 , uanset hvor nydelig den må være.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Okay,  Tak for svarene , det vat også bare lige for at se om det kunne være interessant med en vinylspiller , jeg må sige at det har vækket en vis interesse

Hvilken pladespiller kunne evt være en fornuftig begyndermodel?

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a
 
sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 156
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  


Hej

Køb en Lenco l75 og  gå ind på Google læs 
hvad og hvordan  du bygger  den om.  så for  du viden og erfaring  til næsten ingen penge


hilsen  ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio
 
evox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 399
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo prøve denne her

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=192921

Evox

Til top Vis evox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evox
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Se om du kan finde en SL1100/1200 evt.en 1210,så har du pladespiller resten af dit liv. 

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Se om du kan finde en SL1100/1200 evt.en 1210,så har du pladespiller resten af dit liv. 

    carsten



Kan kun give dig ret...

Men før man ser lyset skal man jo have nogen oplevelser med rem, mellemhjul osv...

Jeg er personligt glad for at jeg ikke havde penge til at købe den første og den bedste sl1200 der dukkede op på DBA.

Jeg har haft så mange sjove oplevelser med gode gamle 70er grammofoner der ikke har kostet over 500,- og så har jeg tweaked dem for optimal oplevelse.

Om SL1200 MkII så er svaret på alt, aner jeg faktisk ikke. Men den gør det for mig. Og det er IMO det aller vigtigeste.

Og hvis man køber en brugt til 2000,- skal man være umanerligt uheldig hvis man ikke kan sælge den for det samme igen.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Ja eller beholde den,og så modificere den med dæmpning,ny arm og plademåtte,og osv.så får du ikke meget bedre LP lyd. 

    carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 04:25 | IP-adresse registreret  

Faktisk skal jeg ud en af dagene til en bekendt der vil forære mig en technics, han kunne ikke huske hvilken model, men sagde at den er direkte drevet

Garrarden tror jeg at jeg vil eksperimentere lidt med evt med en brugt pickup og nogle bedre kabler dæmpning og vægtforøgelse osv

Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a
 
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 04:34 | IP-adresse registreret  

Overvejer om man skulle investere 350kr i en Goldring elan hos Audioconsult
Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Garrad Sp25 er et "rumlogram" af dimensioner, arm geometrien er en parodi!
En Technics DD er vejen frem, hvis det ikke SKAL koste en bondegård.
En noget overset Technics er SL-M1 med S arm. Den har anti resonator funktionen fra den dyre EPA-100 arm og et SP 25 løbeværk. Der er ikke mange af dem, men de kan af og til købes på tysk ebay for ca. EUR 500,- (afh. af stand). Det er immer væk billigere end en ny 1210 og de fleste reservedele kan hentes i 1210 "værktøjs kassen". Intet varer evigt, men med en Technics DD kommer man tæt på.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
....En Technics DD er vejen frem, hvis det ikke SKAL koste en bondegård.

Eller en Denon DP47, eller en Luxmann PD282, JVC QLY5, eller ............  Der *er* nu andre end bare Technics der kan finde ud af at lave gode pladespillere i denne verden, der er til at betale



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Quote Jan> eller.....
Ganske rigtigt, der findes andre muligheder. Principielt er nogen af konkurrenterne lige så gode!
 Men jeg er af den opfattelse at der er meget lettere mulighed for at finde de reservedele som man KAN komme til at mangle når man har en Technics DD så som kontakter, knapper armlifts, potmetre osv.
Prøv for eksempelt at finde reservedele til en JVC DD på nettet! (efter min mening er JVC et rigtigt godt alternativ til Technics kvalitetsmæssigt).
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Det er da helt korrekt at visse Tecnichs reservedele er lette at skaffe, og det alene gør en SL12xx til et fint valg.

Kigger man dybere i elektronikken er delene til de fleste stadig til at skaffe, og som regel er det jo uløselige drev fejl, der hurtigt laver en eller god spille om til en dørstopper.

Jeg har en JVC QLY-3F kørende på 30'te år, der har aldrig været noget galt med den - den blev i sin tid siden sat til side efter en brand, hvor bl.a. låget smeltede, og forsiden af kabinettet (det de fleste kalder plinten) fik ophedet fineren -   Det er pladespilleren åbenbart ligeglad med :)

(kostede en halv ramme FAXE fad, til forsikringsselskabet)

Hvis folk, når de skal kigge på en potentiel pladespiller, bare får sikret sig den virker, bliver de sjældent snydt.

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jan

 det er interesant at du omtaler dette med reservedele,men min SL 1200 (købt 1975) her aldrig fejlet noget nu på 36 år.Jeg tror sgu den overlever mig  

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Efterhånden er der jo meget længe mellem man ser en pladespiller til rep, men statistikken er at 99% kom ind med elektronik fejl - dødt drev etc.  Jeg kan sgutte huske at måtte kapitulere på grund af kredse der ikke var til at få -  de fleste til motorstyringer er temmeligt generiske - OK - Sony havde nogle spøjse sataner......  men de var til at få .

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes