| Forfatter |
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 31 Juli 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
fint nok du er altså ikke duelund tilhænger, det ok med mig, men det ændrer ikke ved at der kan komme god lyd ud af brug af duelund komponenter, om man så vil betale prisen for at være med i klubben er så en anden ting.
for mit vedkommende vil jeg ikke betale de absurde priser som duelund komponenter og kabler koster
jeg holder mig til Mundorf silver/gold kabler, Takman/Charcroft etc. til diy, og ellers købegrej hvor min viden ikke rækker til at lave noget brugbart udstyr __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 31 Juli 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kommer fin lyd ud af Duelundprincipper, men andre metoder kan også bruges.
Duelund er ikke den eneste vej til vellyd
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 31 Juli 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thiele Small Parameters for DX65 with
8 ohm Aluminium Voice Coil
| DC Resistance of Voice Coil
|
Re |
7.4 ohms |
| Free Air Resonance |
Fo |
75 Hz |
| Emission Piston Area |
Sd |
0.01055M² |
| Equivalent Volume
Suspension |
Vas |
10.899 Ltrs |
| Suspension Compliance |
Cms |
689.601u M/N |
| Mass of Cone |
Mmd |
4.0 g |
| Mass of Moving Parts |
Mms |
4.263 g |
| Force Factor |
Bl |
9.278 T-M |
| Mechanical Q Factor |
Qms |
2.236 |
| Electrical Q Factor |
Qes |
0.223 |
| Total Q Factor |
Qts |
0.202 |
| Voice Coil Inductance @ 1
kHz |
Le |
31.568 uH |
| Reference Efficiency |
No |
3.353% |
| Sound Pressure Level |
SPLo |
97.273 Db |
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 31 Juli 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
DiamagnEtic
Lars Matthiessen har haft et par smukke Gryphonlignende 5" forstudier til salg i en periode, skriv til ham. Du kender enheden lidt fra mine lidt mere ydmyge men ægte (og tudegrimme!) Duelund-højttalere.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4921
|
| Sendt: 31 Juli 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ryddet godt og grundigt ud i tråden her, fordi der gik lidt for meget personlig fnidder i debatten!
Hold tonen sober!
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 31 Juli 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Jeg synes bare målingerne er forfærdelige på de Wavecor. Jeg har tilnærmelsesvis den samme Vifa. Har dog sjusket lidt da jeg coatede overgangen membran/ bølge. Havde ikke en drejeskive så ..... Det kan sees på målingen af den som et fladt stykke på afrulningen nedadtil og kunne ikke korrigeres i filteret. Har levet med dem godt 2 år nu. Mangler lidt varme i overgangen mellem bas og mellemtone. Måske lidt mere kondensator på mellemtonen kan hjælpe lidt. Har 84 uf. på den. Måske skulle jeg tilføje extra 10 uf. |
|
|
Hvad er der forfærdeligt ved målinger på Wavecor?
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 31 Juli 2011 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.audiomania.com/shop/goods-11223.html
Denne Wavecor ser vel ikke helt tåbelig ud? En del god og sund inspiration fra Steen D. kan iagttages..
Doch, Impedanskurven ser lettere eksplosiv ud og en del uro indenfor det forventede arbejdsområde er der også. Ikke helt nemt at vide hvordan den vil opføre sig i en fornuftig baffel.
Mvh. Jens/Modifix.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 31 Juli 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
monacor laver også en 175 som glimrende. 176 ligner en visaton som 175'eren også er det, så måske der er lidt at hente her
visaton
Jeg har haft 5" udgaven fra visaton som hedder SPH-130 hos monacor. Den findes ikke længere som en visaton. Det er en
glimrende enhed som er meget nem at få til at lyde godt, men jeg vil ikke kalde det verdens bedste. Men for en amatør som
mig, er det nemmere at få god lyd med sådan en enhed, en diverse eksotiske membraner.
Lyden manglede ikke noget decideret og havde ingen udprægede mangler. Der var dog ikke det sidste smæk på lilletrommen,
som jeg har oplevet med en sph-102kep
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 06:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
http://www.audiomania.com/shop/goods-
11223.html
Denne Wavecor ser vel ikke helt tåbelig ud? En del god og sund inspiration fra Steen D. kan iagttages..
Doch, Impedanskurven ser lettere eksplosiv ud og en del uro indenfor det forventede arbejdsområde er der også. Ikke helt
nemt at vide hvordan den vil opføre sig i en fornuftig baffel.
Mvh. Jens/Modifix. |
|
|
Nogle grimme pukler på den impedanskurve . Hele 3 stk. hvor 1 er max på en fornuftig enhed.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
DiamagnEtic
Lars Matthiessen har haft et par smukke Gryphonlignende 5" forstudier til salg i en periode, skriv til ham. Du kender enheden
lidt fra mine lidt mere ydmyge men ægte (og tudegrimme!) Duelund-højttalere.. |
|
|
Tjae kender ham ikke. en anden ting er at den nye gerne må passe i hullet fra Vifaen. Nu ved ved jeg godt jeg bliver umulig. A
har genereelt en meget stor kurv. S 176 passer pefekt. Selvfølgelig kan der bare fræses en ring som en mindre enhed kan
monteres i . Jeg har god tid og træffer ingen hurtig beslutning i denne sag. Jeg skal også kigge på Visaton;s program. Blomster
membranen kan også genopstå , men det bliver meget dyrt.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil fastholde at Audio Technology´s nye 18H52 MELLEMTONE vil slå samtlige forslag mht. transparens, stigetid og frekvensgang. Blandt fabrikanter og DIY folket er 15H52 udnævnt til at være bedste mellemtone i størrelsen. Begrænsningen på den er størrelsen, det går godt med DF på = 300hz men så heller ikke længere ned. Skal man spille rigtigt højt må man bruge 2 stk. 18H52 M vil være det rigtige valg i størrelsen 6-7". Der er ingen erstatning for cm2, 100 er for lidt til DF<300hz.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad holder dig tilbage fra at teste denne nærmest perfekte/ideelle enhed? Den frekvensgang er så flot at man får tåre i øjnene
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Hvad holder dig tilbage fra at teste denne nærmest perfekte/ideelle enhed? Den frekvensgang er så flot at man får tåre i øjnene 
|
|
|
Det er en míndre 4½" jeg har, men samme membran og flade frekvensgang. Årsagen til at de ligger på hylden, er 2 børn på 2 og 4 år, men nu har jeg købt en stak 10" peerless basser, og skal til at lege med dem i den nærmeste fremtid. Basserne i OB, og fuldtonerne også i OB, hvis de kan nå sammen med basserne.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark Audio´s enhed er bestemt ikke en 61/2". Men kun 100cm2 er der tale om en 5"! I øvrigt, hvad kan man bruge 85db/w til? Husk fabriksmålinger kan man ikke bruge til noget som helst (SEAS som behagelig undtagelse, det passer så nogenlunde). En korrekt "vandfalds måling" afslører som regel flere unoder end en glattet frekvenskurve.
|
| Til top |
|
| |
hifileif Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg vil da foreslå en scan speak 12mu,hvis du monterer den så den kan komme af med luften bagud,så har du verdens bedste mellemtone.
Leif
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Hvilken 6,5 - 7 " Basmellemtone med mellemtonens højfrekvensdel som hovedparameter er efter jeres overbevisning den bedste på markedet ? Leder efter en afløser for mine Vifa . |
|
|
Er det ren 2-vejs? For så er mit bud fra Mark Audio, nok ikke verdens bedste. Den kan spille bas, men det er ikke noget den elsker.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic, når nu du er så helhjertet Duelund-tilhænger, som vi allesammen ved er tilfældet, vil det selvindlysende "cost no object"-projekt være en genskabelse af blomstermembranen.
-Det vil i øvrigt være et projekt/eksperiment, som vil være interessant for alle - også ikke-Duelund-tilhængere - at følge, fordi der faktisk er masser af interessant tankestof i netop den konstruktion.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
| Mark Audio´s enhed er bestemt ikke en 61/2". Men kun 100cm2 er der tale om en 5"! I øvrigt, hvad kan man bruge 85db/w til? Husk fabriksmålinger kan man ikke bruge til noget som helst (SEAS som behagelig undtagelse, det passer så nogenlunde). En korrekt "vandfalds måling" afslører som regel flere unoder end en glattet frekvenskurve. |
|
|
Du har delvist ret. Membranarealet er ikke stort i forhold til diameteren. Men, der er mange måder der måles på. Jeg har set flere 5½" med membranareal på 85-95 cm2.
Jeg tror dog mere på fabriksmålinger end de fleste amatørmålinger jeg er stødt på. Som oftest når de rigtige måleeksperter kommer på banen, og spørger til hvordan der faktisk er målt, har amatøren med clio ikke gjort det korrekt. Jeg har set flere eksempler på, at amatøren med kyndig vejledning faktisk kommer ret tæt på fabriksmålingerne.
Hvis en lille enhed også skal brugs som bas (deraf navnet bas/mellemtone), så er følsomheden med garanti altid et stykke under 90 dB.
|
| Til top |
|
| |