| Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Diamagnetic, når nu du er så helhjertet Duelund-tilhænger, som vi allesammen ved er tilfældet, vil det
selvindlysende "cost no object"-projekt være en genskabelse af blomstermembranen.
-Det vil i øvrigt være et projekt/eksperiment, som vil være interessant for alle - også ikke-Duelund-tilhængere - at følge,
fordi der faktisk er masser af interessant tankestof i netop den konstruktion.
Mvh. |
|
|
Nu er jeg blevet bekendt med et par 6 " membraner som er lavet . ellers er jeg lidt lun på den At 18H52 ,problemet er så at
skære et større hul pågrund af den store kurv, det er ikke helt nemt med matrix inde i kabinettet , filt der skal skæres igennem
og faren for at beskadige waveguiden til diskanten. en Sp 176 er lige til at skrue i er nærliggende men hvor god er sådan en
egentlig ? Har kun set frekvensmålinger men ingen vandfaldskurve.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo den ser jo umiddelbart rigtigt godt ud . Gad vide om vandfalds kurven vil afsløre noget som ikke kan aflæses på en ren
frekvensmåling ?
N.B. Der er et stykke fra en 12 " bas til en 5 " enhed. tror i det er for meget ?
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis Duelund-ideen/cost no object skal føres helt igennem skal du jo bruge 6", 3", 1,5" og 0,75" til at supplere dine Coral 12"..:o)
Selvfølgelig vil et vandfaldsplot (og en pulsmåling) vise ting på tidsaksen..
Mvh. Jens/Modifix
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Nu er jeg blevet bekendt med et par 6 " membraner som er lavet . ellers er jeg lidt lun på den At 18H52 ,problemet er så at
skære et større hul pågrund af den store kurv, det er ikke helt nemt med matrix inde i kabinettet , filt der skal skæres
igennem
og faren for at beskadige waveguiden til diskanten. en Sp 176 er lige til at skrue i er nærliggende men hvor god er sådan en
egentlig ? Har kun set frekvensmålinger men ingen vandfaldskurve.[/QUOTE]
Hos AT kan du få drejet kurven af i den ønskede diameter, hvis du kan leve med at skruehullerne kommer til at sidde lidt
yderligt.
Hvis du kan skaffe færdiglavede blomstermembraner, kan du måske få dem i dine enheder - det kommer an på membran-
keglens form og størrelse. Hvis blomstermembranen er tungere end standard, kan du væge en større magnet eller dobbelt
magnet.
AT 18H52 er gode basmellemtone enheder, til mellemtone i trykkammer vælg kapton-svingspole og blød spider - det er
svært at finde noget der giver bedre mellemtone i den størrelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ender nok med sådan noget i denne retning. Det bliver med kobber i magnetgabet, faseplug og hele svineriet og det bliver
dyrt og varer læææænge.
By the way så har jeg taget kritikken af udseendet på mit diy til mig og bruger nu kabinetter med 10 mm. Alu forplader med
nedfræsninger af text og hele svineriet. Men Duelund kabler er nu engang svære både med udseendet og til at få til at lægge
pænt. ndvidere skal der tages hensyn til den større kapacitet der opstår mellem de brede ledere. Kapacitet = afledning af
signal.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en hel del AudioTechnology FlexUnits 5", 6" og 8", C-Quence 5", samt Accuton 2" mellemtoner - og jeg kan anbefale dem alle i hver deres arbejdsområder.
Accuton 2" er noget nær det bedste jeg har hørt i området 1KHz-7KHz. Det stiller desværre nogle ret specielle krav til højttalerne, og i mange tilfælde en 4-vejs konstruktion.
Audio Technology C-Quence er glimrende som alternativ til Scan-Speak i samme prisleje, og en del bedre end de nyere Illuminator enheder, som jeg aldrig har været så glade for.
Audio Technology FlexUnits er utroligt gode og jeg har haft god succes med at lade dem tage et ret bredt frekvensområde. Jeg har endnu ikke fundet noget der kan slå de enheder.
Jeg har arbejdet mig igennem en hel del Scan-Speak, SB Acoustics, Vifa, Peerless enheder efterhånden, og en lang række andre mærker (Eton, Swan Speaker). Det er en jungle med enheder, og fabriksspecs har sjældent sagt meget om enhederne. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg er nu også lidt lun på den At 18H52 i C-quence udgaven . Måske er jeg bare forudindtaget når jeg tror det kan blive
endnu bedre med en helt fra bunden opbygget enhed. Havde dog ikke skænket det en tanke før adskillige kom ind på det. Har
dog haft nogle 8 " engang som jeg ikke syntes var den helt store succes måske pågrund af at det øvrige udstyr ikke var godt
nok til at yde dem retfærdighed.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Ja jeg er nu også lidt lun på den At 18H52 i C-quence udgaven . Måske er jeg bare forudindtaget når jeg tror det kan blive endnu bedre med en helt fra bunden opbygget enhed. Havde dog ikke skænket det en tanke før adskillige kom ind på det. Har dog haft nogle 8 " engang som jeg ikke syntes var den helt store succes måske pågrund af at det øvrige udstyr ikke var godt nok til at yde dem retfærdighed. |
|
|
Tror det vil ende med at tage ret lang tid, og blive ret dyrt at bygge sin egen enhed. Måske ikke fordi materialerne er dyre, men simpelthen fordi man nok vil skulle igennem ret mange forsøg, før man finder noget man kan bruge. Jeg er selv nået igennem 23 kabinetter og ufatteligt mange mandetimer med måleudstyr og lyttetests, før jeg er næsten i mål med mine højttalere - og så har ikke designet enhederne selv... Tør slet ikke tænke på hvor meget energi jeg skulle lægge i det projekt  Jeg bruger en 8" flexunit som bas op til 1KHz, hvor den møder en 2" Accuton. Det klarer den utroligt godt. Selv synes jeg de FlexUnits er en tand bedre end C-Quence, men de er også noget dyrere, og om de er prisen værd, må man så selv vurdere. Men det hjælper på helheden i sine selvbyg-højttalere, når man kan rykke på T/S på FlexUnits enhederne fra fabrikkens side. Hver enhed spiller med sit "næb", og jeg er selv overbevist om at størstedelen af ydelsen fra en enhed ligger i hvordan hele konstruktionen sættes sammen. Pris, materialer, religion betyder ikke nødvendigvis succes i den sammenhæng. Efter al mit snakkeri her  ender jeg også med at anbefale dig at teste de C-Quence - kig eventuelt efter FlexUnits, hvis du har mod på det. Et lille indskud kunne nu også være Eton. De er ikke helt så dyre og til prisen ret fornuftige - synes jeg. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu ikke selv lave enhederne men få nogen til det som har tilstrækkeligt viden. Hvis jeg skulle have at 18H52 skulle det
definitivt være med pap membran. Nasal lyd fra polypropylen er ikke godt nok. en flexunit er selv i 6" udgaven for stor
pågrund af kurven til at den kan være på min baffel desværrre.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Nasal lyd fra polypropylen"? Det kan godt være at du har hørt det fra andre enheder, men det har bestemt ikke noget på sig med en 18H52. Det kunne måske (når prisen ikke spiller nogen rolle) betale sig at kigge nærmere på Podzus- Goerlich enhederne. Disse alu/skum/papir enheder har grundet den lave masse kombineret med stor stivhed nogen egenskaber der måske er det du søger. Men de er IKKE billige! De forhandles i Tyskland af en hifi shop i Muenster.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du har jo i hvert fald den fordel med Audio Technology, at hvis du er klar til at lægge pengene, så kan du også få præcis hvad du vil have - sandsynligvis både med og uden membran - og med det bedst mulige motorsystem. Det får du ikke ved eksempelvis, at begynde at bygge en Monacor-enhed om.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Jeg vil nu ikke selv lave enhederne men få nogen til det som har tilstrækkeligt viden. Hvis jeg skulle have at 18H52 skulle det definitivt være med pap membran. Nasal lyd fra polypropylen er ikke godt nok. en flexunit er selv i 6" udgaven for stor pågrund af kurven til at den kan være på min baffel desværrre. |
|
|
Dynaudio enheder har heller ikke nasal lyd selvom de bruger polypropylen, men dem kan man ikke købe i løs vægt mere.
Iøvrigt vedr AT så har de udviklet en ny sandwich membran, den har jeg hørt hos en kammerat i sydjylland, mage til fri og åben lyd skal man lede længe efter, men jeg ved ikke om den er frigivet endnu, den vil absolut være værd at prøve __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget på Duelunds blomster membran, men hvordan skal det forståes er der flest membran lag inde ved spolen, eller
er der flest membran lag ude langs yderdiameteren af membranen?
Er der nogen der ved hvordan han lavede dem, havde han flere færdiglavede membraner han klippede i stjerne formen, eller
var det helt fra bunden af. Var det ikke glasfiber membraner han fik til at virke.
Det ville vær sjovt at se målinger på sådan en.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Diamagnetic skrev:
Ja jeg er nu også lidt lun på den At 18H52 i C-quence udgaven . Måske er jeg
bare forudindtaget når jeg tror det kan blive endnu bedre med en helt fra bunden opbygget enhed. Havde dog ikke skænket
det en tanke før adskillige kom ind på det. Har dog haft nogle 8 " engang som jeg ikke syntes var den helt store succes
måske pågrund af at det øvrige udstyr ikke var godt nok til at yde dem retfærdighed. |
|
|
Tror det vil ende med at tage
ret lang tid, og blive ret dyrt at bygge sin egen enhed. Måske ikke fordi materialerne er dyre, men simpelthen fordi man nok
vil skulle igennem ret mange forsøg, før man finder noget man kan bruge.Jeg er selv nået igennem 23 kabinetter og
ufatteligt mange mandetimer med måleudstyr og lyttetests, før jeg er næsten i mål med mine højttalere - og så har ikke
designet enhederne selv... Tør slet ikke tænke på hvor meget energi jeg skulle lægge i det projekt Jeg bruger en 8"
flexunit som bas op til 1KHz, hvor den møder en 2" Accuton. Det klarer den utroligt godt.Selv synes jeg de FlexUnits er en
tand bedre end C-Quence, men de er også noget dyrere, og om de er prisen værd, må man så selv vurdere. Men det
hjælper på helheden i sine selvbyg-højttalere, når man kan rykke på T/S på FlexUnits enhederne fra fabrikkens side.Hver
enhed spiller med sit "næb", og jeg er selv overbevist om at størstedelen af ydelsen fra en enhed ligger i hvordan hele
konstruktionen sættes sammen. Pris, materialer, religion betyder ikke nødvendigvis succes i den sammenhæng.Efter al mit
snakkeri her ender jeg også med at anbefale dig at teste de C-Quence - kig eventuelt efter FlexUnits, hvis du har mod
på det.Et lille indskud kunne nu også være Eton. De er ikke helt så dyre og til prisen ret fornuftige - synes jeg. |
|
|
C-Quence membraner er bedre til mellemtone end FlexUnits, p.g.a. membranens form - og jeg har ikke hørt enheder over
18cm der er gode til mellemtone, de har været for langsomme, og derfor farvet mellemtonen.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forklaring på "blomster membran". Ideelt set bør membranen være tykkere inde ved svingspole halsen. Steens kongstanke var at lave en membran som havde et andet (kontrolleret) opbrudsmønster (eller mangel på samme) end de sædvanlige ringformede (cirkulære) resonanser (opbrud/partial svingninger) som opstår i alle membraner når en frekvens som er lig luftens hastighed i m: med den effektive membran diameter målt i m overskrides. Det elegante ved Steens løsning er at laver man et cirkulært vandret snit gennem membranen varierer membran tykkelsen. Dette skulle rent teoretisk undertrykke resonanser! I praksis ændres der dog IKKE på den lavere spredning ved høje frekvenser grundet membran geometrien. Efter min mening (og jeg har snakket med ham mange gange) er det en udviklings/produktions mæssig vanskelig opgave at løse. Faktisk havde han ladet sig inspirere af Josef Mangers elegante måde at undertrykke cirkulære resonanser på. Audio Technology løsningen med skum mellem 2 papir membraner er en elegant måde at lave en membran som opfører sig eksemplarisk i stempelområdet. Der forekommer lidt ringning ved høje frekvenser (som på alle stive membraner), men ikke nær så voldsomt som på alu og keramik.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
daniels skrev:
Diamagnetic skrev:
Ja jeg er nu også lidt lun på den At 18H52 i C-quence udgaven .
Måske er jeg
bare forudindtaget når jeg tror det kan blive endnu bedre med en helt fra bunden opbygget enhed. Havde dog ikke skænket
det en tanke før adskillige kom ind på det. Har dog haft nogle 8 " engang som jeg ikke syntes var den helt store succes
måske pågrund af at det øvrige udstyr ikke var godt nok til at yde dem retfærdighed. |
|
|
Tror det vil ende med at tage
ret lang tid, og blive ret dyrt at bygge sin egen enhed. Måske ikke fordi materialerne er dyre, men simpelthen fordi man nok
vil skulle igennem ret mange forsøg, før man finder noget man kan bruge.Jeg er selv nået igennem 23 kabinetter og
ufatteligt mange mandetimer med måleudstyr og lyttetests, før jeg er næsten i mål med mine højttalere - og så har ikke
designet enhederne selv... Tør slet ikke tænke på hvor meget energi jeg skulle lægge i det projekt Jeg bruger en 8"
flexunit som bas op til 1KHz, hvor den møder en 2" Accuton. Det klarer den utroligt godt.Selv synes jeg de FlexUnits er en
tand bedre end C-Quence, men de er også noget dyrere, og om de er prisen værd, må man så selv vurdere. Men det
hjælper på helheden i sine selvbyg-højttalere, når man kan rykke på T/S på FlexUnits enhederne fra fabrikkens side.Hver
enhed spiller med sit "næb", og jeg er selv overbevist om at størstedelen af ydelsen fra en enhed ligger i hvordan hele
konstruktionen sættes sammen. Pris, materialer, religion betyder ikke nødvendigvis succes i den sammenhæng.Efter al mit
snakkeri her ender jeg også med at anbefale dig at teste de C-Quence - kig eventuelt efter FlexUnits, hvis du har mod
på det.Et lille indskud kunne nu også være Eton. De er ikke helt så dyre og til prisen ret fornuftige - synes jeg. |
|
|
C-Quence membraner er bedre til mellemtone end FlexUnits, p.g.a. membranens form - og jeg har ikke hørt enheder over
18cm der er gode til mellemtone, de har været for langsomme, og derfor farvet mellemtonen. |
|
|
Ja Kim det er jeg opmærksom på. Det er selvfølgelig et kompromis der er taget . Den skal jo også nå ned til en 12 " . Mener
du en 5 " kan det ? 1 så fald vil jeg klart gå efter en Sp 130 fra Monacor. Det er den bedste mellemtone jeg har hørt.
Nærmest som en elektrostat med bedre nuancering opadtil.
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
har man hørt en 6" lowther - vil alle plasticmembranbestykkede enheder lyde nasale. de evner at gengive et sprødt livligt overtonespektrum som ekstremt få andre på markedet whizzerconen ska dog af først
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtonen ser god ud men der kræves så 2 stk. pågrund af den lave følsomhed . Basserne synes jeg ser ret ringe ud på
bagrund af målingerne.
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
har man hørt en 6" lowther - vil alle plasticmembranbestykkede enheder lyde nasale.de evner at gengive et
sprødt livligt overtonespektrum som ekstremt få andre på markedetwhizzerconen ska dog af først |
|
|
En udæmpet/umodificeret lowther lyder til gengæld gjaldende
|
| Til top |
|
| |